Ah... de Diesel-vijf :-D
De diesel-vijven (DE5, waarbij DE staat voor Diesel-Electrisch) zijn zo ongeveer legendarisch te noemen. Legendarisch vanwege de drie (!) Maybach dieselmotoren die in de zesassige motorwagen stonden. Ze waren ontworpen voor 160 km/h met het oog op snelle internationale diensten; er is bij een proefrit zelfs 172 km/h mee gehaald.
Van de snelle internationale diensten is het nooit gekomen... veel van de nieuwe, moderne stellen raakten zwaar beschadigd tijdens de Tweede Wereldoorlog terwijl ze amper dienst hadden gedaan. Bij de bevrijding kon er slechts één complete rijvaardige DE5 geformeerd worden, van de 20. Uiteindelijk zouden er 14 terugkeren op de baan, deels samengesteld met bakken van hun electrische familieleden mat '40.
Na de oorlog reden ze nog tot 1957 op Nijmegen-Vlissingen, maar daarna zijn ze verbannen naar de nevenbaanvakken en zijn ze nooit meer echt tot hun recht gekomen. De storingsgevoelige Maybach-motoren waren toen al vervangen door drie Werkspoor motoren (type RUB, bekend van TEE en Plan U).
In hun laatste jaren (begin jaren '70) reden ze alleen nog forensentreinen, voornamelijk in de toen nog niet geëlectrificeerde Kop van Noord-Holland, terwijl ze met kunst- en vliegwerk rijdend werden gehouden. Er zat in de nadagen permanent een storingsmonteur in de motorwagen, die in de zomer halverwege de rit met emmers water moest halen om de oververhitte dieselmotoren van koelwater te voorzien...
Karakteristiek beeld in de nadagen: DE5-en, soms twee gekoppeld, zetten de "kleine kap" van Amsterdam CS blauw terwijl ze klaarstaan voor een rit naar de Kop van Noord-Holland, in 1973(www.nicosplit.com)
De laatste is helaas in 1976 gesloopt, bij 'hofsloper' Koek in Mijdrecht.
Meer info is te vinden in het boek
Dieseltreinen in Nederland en natuurlijk op de
site van Nico Spilt.
Amsterdam, 1970(www.nicosplit.com)