Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Lilliput 6401 loopt ergens aan

Gestart door Kevin_S donderdag 14 februari 2013, 22:13:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Lilliput 6401 loopt ergens aan
Hallo iedereen!
Ik heb vorige week een Lilliput 6401 bij Wentink occasions besteld.
De loc is vrijdag 7 februari binnengekomen.
Ik heb de loc 4 dagen in de doos laten zitten omdat ik het druk had met andere dingen.
Ik heb de loc uit de doos gehaald om hem te testen of hij reed, (het is natuurlijk 2e hands)
De loc rijdt, alleen maken de motoren veel herrie en er lijkt iets aan te lopen, denk de tandwielen.
Omdat dit al de 3e loc is die dus met mankementen is gekomen en wentink dus niet de loc wil vergoeden omdat de andere loc's al vergoed waren die niet of nauwelijks vooruit kwamen op mijn baan, waar ze als reden gaven aan mijn vader: Hij haalt de locs uit elkaar en dan doen ze het niet meer! ben ik het spuugzat met wentink occasions en wil ik aan jullie het volgende vragen:

Hoe kan ik de herrie en het aanlopen van de loc oplossen?
En hoe duur zal het ongeveer zijn om te repareren?

Groetjes marklingek
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Beste Marklin gek

Wat is je naam?

Kom eens langs voor een avondje je loks te testen en geod te maken.
Zie mijn topic over ombouwen van lok naar digitaal. Het is zo dat er niet alleen wordt omgebouwd maar ook testen van reeds omgebouwde loks. Ze worden weer rijdende gemaakt, door jouzelf onder leiding van m ij.

groeten van teunis(treinen)
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
ik vind dit toch raar, want ik heb al een paar aankopen gedaan bij Wentink en was altijd tevreden.  Dat je 3 keer op rij pech hebt lijkt mij ten zeerste onwaarscijnlijk !

Misschien gaat der toch wat fout bij het demonteren en opnieuw in elkaar zetten door je vader ?   Ik beweer niet dat hij onhandig is of er geen verstand van heeft (begrijp me nou niet verkeerd), maar soms is het een klein detail zoals een beetje te vast of onregelmatig aangehaalde schroefjes aan de motor, of iets niet helemaal goed uitgelijnd.  Daar heb ik ook ervaring mee, en dat kan je flink parten spelen.   Meestal als er wat sleept, dan zit er wat anders niet goed op z'n plaats.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Hoi Dani

Helemaal mee eens

teunis
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Hoi MarklinG,

Dit ligt niet aan Wentink, of welke handelaar dan ook.
Deze Liliput 6400 is eigenlijk een leuk idee, maar slecht uitgevoerd. Zeer onderhouds-ONvriendelijk door zwakke fragiele bevestigingen.

Sinds kort heb ik ook zo'n loc, 2e hands, de analoge AC met 2 motoren.
Bij de eerste meters rijden, zo uit de doos, schrok ik wel: wat een koffiemolen-herrie.
Maar toen hing en lag er nog van alles los.
Eerst was het verbeteren van de stroomaanvoerlijnen: alle motor-en sleperdraadjes zijn opnieuw gesoldeerd. Zo los je al vaak een ongemerkte draadbreuk op. Ook heb ik de motordraden direct op de koolborstelhouders gesoldeerd.
De contactlipjes en houdertjes waren al gebroken en onbruikbaar. OJA: soldeer de koolborstelhouders niet IN het motortje! Dan wordt het gat ervoor niet te groot... Rarara hoe weet ik dat? :oops: :oops:
En let bij het terugplaatsen van de motoren op de polarisatie. Anders draait er tenminste 1 de verkeerde kant op.
Zit-e fout, dan gewoon omdraaien.
Smering met simpel ouwerwets lagervet van de tandwielen gaf al geluidsreduktie. Zo ook het wat bijstellen van de sleper. Ik zag dat bij de mijne in het midden weinig/geen contact was aan de sleepsporen.

Al met al blijft het een rijdende koffiemolen, die wel veel trekkracht heeft. Geen hoge topsnelheid, maar dat hoeft bij deze loc ook niet.
Ooit ga ik hem digitaliseren... Ooit, "maar eerst eens de lopende projekten afmaken!"zeg ik streng tot mezelf. ;)

Kijk eens of mijn eerste werkzaamheden aan de loc bij jouw hetzelfde effect hebben!
Succes. En laat horen wat je tegenkomt. Alles is rijdbaar te maken, nou bijna alles dan...
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Hoi Dani, je hebt het bericht van Marklingek niet goed gelezen:
"Omdat dit al de 3e loc is die dus met mankementen is gekomen en wentink dus niet de loc wil vergoeden omdat de andere loc's al vergoed waren die niet of nauwelijks vooruit kwamen op mijn baan, waar ze als reden gaven aan mijn vader: Hij haalt de locs uit elkaar en dan doen ze het niet meer"

Wentink heeft tegen de vader van Marklingek gezegd de lok niet te willen vergoeden omdat hij, Marklingek dus, de loks uit elkaar haalt.

De vader van Marklingek is (tenminste voorlopig) onschuldig.  ;)

Een liliput 6400 staat overigens ook niet als topper op internet bekend.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
ok, verkeerd begrepen dan... maar neemt niet weg dat de aangehaalde oorzaken mogelijk zijn.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Citaat van: teunistreinen op donderdag 14 februari 2013, 22:18:58
Beste Marklin gek

Wat is je naam?

Kom eens langs voor een avondje je loks te testen en geod te maken.
Zie mijn topic over ombouwen van lok naar digitaal. Het is zo dat er niet alleen wordt omgebouwd maar ook testen van reeds omgebouwde loks. Ze worden weer rijdende gemaakt, door jouzelf onder leiding van m ij.

groeten van teunis(treinen)

Hoi!
Wat zou je ervoor willen hebben?? bij de treinenzaak ben ik een vermogen kwijt aan dit denk ik.
Heb momenteel even hoge kosten van rekeningen.
Ik ben wel bereid om naar landsmeer te komen maar dan wordt het het liefst overdag
ook vanwege de heen en terugreis naar schagen..

Groeten kevin


EDIT Ad:Citaat hersteld
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Hoi Kevin

Niet meer en niet minder dan de vergoeding voor een avondje minicursus en dat is nog steeds 5,00 euro.
Overdag is mogelijk, maar dan alleen as maandag.
Daarna wordt het maandag de 25e of vrijdag de 1e maart

Stuur hierover een PB.

Dan geef ik je ook de verdere info.

groeten van teunis


EDIT Ad:Citaat van vorig bericht verwijderd, is overbodig.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Maar die Liliput 6401 blijft een beroerd ding met die twee motoren en fragiele constructie.  Geen eer aan te behalen. De Liliput 6400 is later in een blauwe doos geleverd en die had een betere aandrijving met één middenmotor. De eerste versie in witte doos altijd laten liggen.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Ja ik heb ook slechte ervaring er mee, ik heb er 1 motor verwijderd en dit gaf al een goede verbetering.

Dit geeft wel wat minder trekkracht maar loopt in ieder geval beter op de baan.

Lok is digitaal.

willem.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Puur uit nieuwsgierigheid: heeft iemand een foto van hoe zo'n Liliput er uitziet van binnen met die 2 motoren? Ik vind het altijd erg interessant om te zien hoe niet-Märklinlocs er van binnen uitzien!
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Citaat van: harm78 op zaterdag 16 februari 2013, 18:48:00
Puur uit nieuwsgierigheid: heeft iemand een foto van hoe zo'n Liliput er uitziet van binnen met die 2 motoren? Ik vind het altijd erg interessant om te zien hoe niet-Märklinlocs er van binnen uitzien!

Nou, zo dus:





BTW: ik zoek nog een kort zij-hekje van deze loc....

MVG.
Willem E.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Het aanlopen werd veroorzaakt door een stukje metaal wat tegen 1 wiel zat.
Het langzame rijden komt omdat er 1 motortje niet reageert. Worden nu koolborstels ingezet.

Dus topic kan gesloten worden! Dank u
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Dus effe recapituleren:
8o
De wielen liepen zwaar door een klemmend stukje metaal? Wellicht van de stroomafnemer?
En er zaten geen koolborstels in een motortje?

Dan moet ik mijn mening in een eerder berichtje bijstellen... Ligt het toch veel minder aan Liliput dan aan  >:-D  :thumbdown:

Droevig  :-(
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Op jouw foto's kun je zien dat de draden direct op de koolborstelhouders zitten gesoldeerd Willem. Ik weet niet of je dat zelf hebt gedaan, maar dat is ook een reparatie. Oorspronkelijk worden die draden door knullige klemmetjes tegen de houders gedrukt en die dingen breken vroeg of laat af. Dat zal ook wel de reden zijn dat een motor in de loc van Kevin niet loopt.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Inderdaad Henk,

Zelf gedaan omdat die klemmetjes gebroken waren. ;)

Loopt nu eigenlijk best goed met 2 motoren, luidruchtig dat wel.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
CiteerNou, zo dus:

Grappig! Maar is dat niet een beetje overdreven in zo'n loc? Één goede motor kan toch ook prima?
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Ja, dat zal best kunnen, maar deze is nou eenmaal zo...
En dan moet-ie ook zó rijden!

Ik denk maar zo: voor de deur staat mijn 4-wheel-drive, op mijn rails een 8-wheel-drive. :-)
En hij heeft best trekkracht, alhoewel nog steeds analoog.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
De koolborstels hadden ze erin gezet. Probleem blijft voorkomen dat 1 motortje weigert.
Staat zometeen te koop in het verkoophoekje!

Groetjes marklingek
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
En wie zijn dan 'ze' ? Je leverancier?
Ik kan me niet voorstellen dat-ie hem daarna niet getest heeft....
If so:  :-( :-( :-( :-( :twisted:
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Me leverancier in Schagen heeft er koolborstels ingezet omdat hij dacht dat het daaraan lag.
Koolborstels erin, en nee hoor, het probleem blijft zich voordoen!
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Dan moet er verder gezocht worden: motortje eruit en apart testen. En de draadjes van de printplaat naar de koolborstels desnoods vervangen. Ik adviseer ze direct erop te solderen en die hopeloze klemmetjes weg te laten.
Dan kan er ook nog een contactprobleem zijn bij de decoder of omschakel-elektronika.

Maar goed: dit is voor jouw een gepasseerd station. Hij staat te koop, toch?
Ik heb geen interesse verder; 1 is genoeg :-)

Mvg.
Willem E
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Ja, die hopeloze klemmetjes zijn eigenlijk de meest voor de hand liggende oorzaak voor het weigeren van een motor.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Hallo
Ik zit erg te twijfelen aan het verkopen van mijn 6401
Ben namelijk aan het denken om de loc op een zijspoor te zetten maar omdat ik analoog rijdt kan dat dus niet.
Ben zelf aan het denken hoe ik de loc op de baan krijg zonder dat de loc rijdt maar de front en sluitverlichting het wel doen. Hoe moet ik dit doen?
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
motor afkoppelen, dan rijd deze niet meer, maar blijven de lampen wel branden.

groet Winno
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Beste Marklin gek

De koolborstels er uit!  :-)

teunis
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Niet doen! Niet opgeven! :thumbdown:
Hij kan echt wel rijden: ik zie het vrijwel dagelijks gebeuren.
Hij laat horen dat-ie er is!

Je moet echt iets over het hoofd zien, tenzij er duidelijk wat gebroken ofzo is.
Maak eens wat duidelijke foto's en laten wel met z'n allen nog eens kijken.
zie je al verschillen op de foto's van mijn 6401?
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Ik zie geen verschillen.. ben aan het denken of ze een foutieve inschatting hebben gemaakt..
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Denk dat ik omdat ik het nu krap heb even de koolborstels eruit te halen en later koolborstels haal
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Een loc is echt geen raketwetenschap, mijn ervaring is dat (in elk geval Märklin) locs altijd te repareren zijn als je begrijpt hoe het spul moet werken.

Maar dit:
CiteerHij haalt de locs uit elkaar en dan doen ze het niet meer!

Kan ik me ineens wel voorstellen in combinatie met dit:
Citeerhoe ik de loc op de baan krijg zonder dat de loc rijdt maar de front en sluitverlichting het wel doen. Hoe moet ik dit doen?

Niet lullig bedoeld, maar dat is toch wel een basisding bij locs. Het lijkt me dat een behulpzame forummer die 6400 wel weer aan de praat kan krijgen?
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Ik hoop het. Dus bij deze wil ik vragen aan de leden van dit forum:
Wie kan mijn 6401 weer goed gangbaar maken? 1 motortje reageert slecht en weet niet hoe ik dit oplos.
Wie wil dit voor me doen?
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Citaat van: Marklingek op dinsdag 26 februari 2013, 12:40:45
Ik hoop het. Dus bij deze wil ik vragen aan de leden van dit forum:
Wie kan mijn 6401 weer goed gangbaar maken? 1 motortje reageert slecht en weet niet hoe ik dit oplos.
Wie wil dit voor me doen?

Beste "M*Gek"

Kijk eens bij het eerste berichtje na jouw eerste bericht, reactie 1 of 2

groeten van teunis

PS kijk ook eens bij "minicursus lok ombouwen naar digitaal", hierbij worden ook loks gerepareerd.

Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Of deze.

Citaat van: Willem E op dinsdag 26 februari 2013, 11:26:38Je moet echt iets over het hoofd zien, tenzij er duidelijk wat gebroken ofzo is.
Maak eens wat duidelijke foto's en laten wel met z'n allen nog eens kijken.
zie je al verschillen op de foto's van mijn 6401?

Zet eens een paar foto's neer.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
De loc ligt op dit moment bij mijn ouders. Zit op kamertraining
Zodra ik hem heb maak ik foto's en zet ze hier neer.
Lilliput 6401-Pas Op: Schokkende beelden
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Lilliput 6401-Pas Op: Schokkende beelden
Vandaag dacht ik: kom laat de 6401 nog eens een paar rondjes rijden. Hij heeft er al enkele uurtjes opzitten en het lijkt erop dat e.e.a. op elkaar aan het inlopen is, dus nog een paar kan geen kwaad....

De eerste rondjes gingen prima, maar toen eens omgeschakeld met de grijze analoge trafo, waar al zoveel rondjes mee gereden is. Dat klonk wat krakerig, terwijl er voorheen een klikje te horen was. Maar hij schakelde wel en begon te rijden, achteruit. Geen probleem zo leek het. Plotseling rook onder de kap vandaan, vervolgens een flits en pats een gat in de kap. Spontaan ging-ie weer de andere kant uit rijden. Maar ook hevig roken en dus snel als International Rescue werd de 6401 van de rails geplukt. En zo ziet het er nu uit:




:-(
Een waarschuwing vooraf: de volgende beelden kunnen als schokkend worden ervaren....
:-(


Van buiten:


Van binnen:


Van dichterbij:


Allebei binnen:


En het stinkt nog...... :-(
Oorzaak: geen idee.
Hij loopt overigens nog wel!

Voorlopig gaat-ie de doos in en dan ooit gaat die print eruit en worden de motoren rechtstreeks bedraad. De verlichting was toch al prut en zal dan in led uitgevoerd worden. En uiteraard een decodertje.
Maar dit alles zal nog effe duren.

Heeft iemand nog een vervangende kap liggen, dan hou ik me aanbevolen!

Soms zit-ut mee en soms zit-ut teguh...

Willem E.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
 :thumbdown: dat ziet eruit.
lijkt op een slecht contact op de print.
zonde van die locomotief.

groet Winno.
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: Lilliput 6401 loopt ergens aan
 :-(
Das geen leuk beeld.

Ik heb nog wel een kap liggen.volgens mij de 6403..

Groet jan