Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

probleem met delta loc

Gestart door Roy donderdag 14 februari 2013, 10:48:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
probleem met delta loc
Hallo,

ik heb een delta br52 (3393). Deze wilde ik vandaag even testen. Switches staan ingesteld op adres 78 (off-off-off-on). Loc reageert niet. Zet ik de laatste ook even op off, dan scheurt de loc ervandoor. Logisch zou je zeggen.

Ware het niet, dat na het terugzetten van de laatste switch op "on", de loc er vandoor blijft gaan. Is nietmeer te stoppen. Ook willekeurig welke andere instelling van de switches, reageerd de loc niet op. Hij blijft maar doorscheuren.

Loc verwijderen uit de ms2, en opnieuw aanmaken, helpt niet. Ook heb ik gekeken, maar alle andere locs in de ms2 staan op snelheid 0.

Iemand een idee? Snap er niks van.

Roy
Re: probleem met delta loc
Hoi Roy

Een gissing:
Delta decoder overbelast geweest en de geest gegeven?

mvg teunis
Re: probleem met delta loc
ben je zeker dat de switches goed staan ?

Ik dacht dat 78  dan   ON-Off-Off-off zou moeten zijn.

Als je Off-Off-Off-On  zet dan is dat adres   26 en die herkent delta niet.  Als je een andere centrals of MS hebt kan je dat wel es proberen op 26.
Misschien heb je dat al geprobeerd  (voglens je eerste post) maar probeer het nog eens opnieuw...

Succes er mee


http://www.nederlof.net/marklin/


Re: probleem met delta loc
Citaat van: Roy op donderdag 14 februari 2013, 10:48:12
ik heb een delta br52 (3393). Deze wilde ik vandaag even testen. Switches staan ingesteld op adres 78 (off-off-off-on). Loc reageert niet. Zet ik de laatste ook even op off, dan scheurt de loc ervandoor. Logisch zou je zeggen.

Iemand een idee? Snap er niks van.

Roy

Als het een kwestie van adresseren is:

Adres 78 is
switch 1 ON
2, 3 en 4 OFF

Lees goed wat ON is op de dip switch.

teunis

PS Dani heeft het dus goed aangegeven.
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
ja oke, ik heb het verkeerdom aangegeven. Maar zo staan ze nu dus. Maar ieder ander willekeurig adres reageert hetzelfde.

Roy
Re: probleem met delta loc
Citaat van: Roy op donderdag 14 februari 2013, 12:07:10
ja oke, ik heb het verkeerdom aangegeven. Maar zo staan ze nu dus. Maar ieder ander willekeurig adres reageert hetzelfde.

Roy

Roy

De lok blijft dus rondscheuren?
Als dat zo is dan is de delta kapot.

teunis
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
ja, shit, zal toch niet waar zijn he.
Re: probleem met delta loc
Citaat van: Roy op donderdag 14 februari 2013, 12:07:10
ja oke, ik heb het verkeerdom aangegeven. Maar zo staan ze nu dus. Maar ieder ander willekeurig adres reageert hetzelfde.

Roy

Roy

Je hebt over ieder ander willekeurig adres, maar denk erom de delta kent maar 15 adressen, waarop deze reageert.
Alle andere adressen reageert de delta niet op!

"Bekende" delta adressen zijn: 80, 78, 74,72, 62,60, 56, 54, 26 (Dani !!) 24, 20, 18, 08, 06, 02

In de marklin doc digital no 0305 staat de tabel met de posities van de dipswitches vermeld.

teunis

PS als je dat niet hebt, vraag een adres en je krijgt de posities van de dipswitches

teunis

Re: probleem met delta loc
Op deze site kan je zelf opzoeken welk adres welke stand heeft:

http://www.nederlof.net/marklin/
Re: probleem met delta loc
OK

Dat is mooi, bedankt.

teunis
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
zojuist 72 nog even geprobeerd, maar hetzelfde.

Roy
Re: probleem met delta loc
klinkt als een kortsluiting in de decoder.
Re: probleem met delta loc
Citaat van: teunistreinen op donderdag 14 februari 2013, 12:20:03
"Bekende" delta adressen zijn: 80, 78, 74,72, 62,60, 56, 54, 26 (Dani !!) 24, 20, 18, 08, 06, 02

Met de opmerking  "herkent delta niet" in mijn post bedoelde ik eigenlijk dat het klassieke "delta kastje" (de 6004 of Control4F)  dat adres niet zelfstandig kan aansturen, niet dat de decoder het niet kent.  Ik had me verkeerd uitgedrukt, dus.    Ik heb zelf een aantal lokjes op de digitale baan rond hossen met Delta decoders op allerlei "herkend" adressen, en 26 is er daar ééntje van.

Maar als ik het allemaal zo lees, dan begint ook bij mij een vermoeden te rijzen dat de decoder het loodje gelegd zou kunnen hebben.





Als laatste middeltje zou je het volgende nog kunnen proberen :

-1  leg een testspoortje van een paar raillengtes
-2  koppel dat aan een gewone wisselspanningstrafo (een oude analoge)
-3  zet alle 4 de swithces op "off" positie
-4  zet de lok op het test spoortje en kijk of hij op analoge sturing wel goed reageert
-5  laat hem eens enkele keren na elkaar kort in volle vaart vooruit en achteruit rijden
-6 haal hem weer van het spoor af
-7  stel een Delta adres in op de decoder
-8  stel dat zelfde adres in op je sturing (op digitale baan)
-9  test of het nu werkt



En nog een klein detailtje (met schade en schande  geleerd) :   Zorg dat de RODE en BRUINE draad correct op je baan aangesloten zijn !  Rood op puko's, bruin op de rails.  Anders kan je ook rare dingen krijgen met sommige loks.  Dat laatste geldt geloof ik eerder voor de oudere (C90 ?) decoders van Märklin maar je kan nooit weten dat het voor je delta ook van toepassing is.
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
Dani

bedankt voor je antwoord. Deze loc ga ik verkopen, en heb al contact gehad met de koper. Deze vind het niet erg, want hij wilde er toch al een esu V4 in zetten.

Maar zette net een andere delta loc op de baan, en ook die deed niets :help: :help: :help: Zet ik een loc met een esu erop, rijd die wel. Dat is toch wel erg gek, niet?

Roy
Re: probleem met delta loc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: probleem met delta loc
Waarmee bestuur jij je baan?
Re: probleem met delta loc
Citaat van: Roy op donderdag 14 februari 2013, 14:16:47
Maar zette net een andere delta loc op de baan
Volgens mij reden te meer om eens de voedingsaansluitingen te checken denk ik.   
Graag gedaan, trouwens !!
Re: probleem met delta loc
Citaat van: Jurrien op donderdag 14 februari 2013, 14:23:51
Waarmee bestuur jij je baan?
ik denk met een MS2 ..
Citaat van: Roy op donderdag 14 februari 2013, 10:48:12
Loc verwijderen uit de ms2, en opnieuw aanmaken, helpt niet
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
dani, maar dcc's rijden gewoon????

En ja, een ms2
Re: probleem met delta loc
yep, dat is mogelijk....   en de nieuwere decoders en ESU en Uhlenbrock en zo rijden ook allemaal goed ...
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
Nou, snap er zo niks meer van. Maar zal even vertellen wat ik laatst gedaan heb.

Schaduwstation was al klaar zover. Maar op aanraden van forumleden had ik besloten, om alsnog de koperen lipjes onder de (K) rails aan elkaar te solderen, voor een betere verbinding. Dit had ik dus gedaan vorige week. Het gaat was lastig als de rails al ligt, maar je kunt net tussen de bielzen door, bij de lipjes.

Vanmorgen zette ik voor het eerst de baan weer aan, en kortsluiting. Na een tijdje zoeken zag ik, dat er een druppel tin op de rails gevallen was, die de kortsluiting maakte. (je kon horen waar het was). Daarna was het geluid weg, en de ms2 sprong ook nietmeer vanzelf op stop.

En nu heb ik dus het probleem met de locs. Heb net even wat metingen gedaan. De adapter van de ms2 geeft gewoon 12V (ietsie meer). De gleissbox heb ik open gedraait, om te kijken of daar iets van een zekering in zit. Maar niks te vinden.

Als ik in de ms2 kijk, geeft ie aan dat er 17V op de rails staat. Als ik het meet, kom ik op 10-11V. (maar omdat dit een digitaal signaal is, is het niet goed te meten?)

Haal ik de 2 draden die van de gleisbox naar de baan lopen los, en hou ik ze los tegen wielen en sleper, dan doen de locs nog steeds niks.

Daarna ms2 nog een reset gegeven. Maar nog steeds niks.

De weerstand op een paar punten van de baan gemeten. Tussen de plek waar de draden van de ms2 worden aangesloten, tot bij diverse puko's, is nooit meer als 30ohm.

Iemand die een idee heeft? Ik snap er niks meer van.

Roy
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem met delta loc
Beste Roy,

Klinkt als "Motorola" per ongeluk uitgezet (als dat kan), heb je nog een gewone Motorola Märklin lok, dus geen delta?

Groet, Anne W
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
hhmm, heb een bigboy. Marklin is altijd motorola toch?

Is wel een goede. Bij instellingen staat locprotocols doorgestreept. wisselprotocol is wel instelbaar.

Roy
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem met delta loc
Beste Roy,

Het zou me niet verbazen als de Bigboy een MFX decoder heeft, zal hij eerst naar luisteren, maar ook een nuttige test.

Ik ken het MS2 verder niet, dus met de protocols kan ik je niet helpen.

Groet, Anne W
Re: probleem met delta loc
Citaat van: Roy op donderdag 14 februari 2013, 16:20:55
Schaduwstation was al klaar zover. Maar op aanraden van forumleden had ik besloten, om alsnog de koperen lipjes onder de (K) rails aan elkaar te solderen, voor een betere verbinding. Dit had ik dus gedaan vorige week. Het gaat was lastig als de rails al ligt, maar je kunt net tussen de bielzen door, bij de lipjes.
Vanmorgen zette ik voor het eerst de baan weer aan, en kortsluiting. Na een tijdje zoeken zag ik, dat er een druppel tin op de rails gevallen was, die de kortsluiting maakte. (je kon horen waar het was). Daarna was het geluid weg, en de ms2 sprong ook nietmeer vanzelf op stop.
Als ik in de ms2 kijk, geeft ie aan dat er 17V op de rails staat. Als ik het meet, kom ik op 10-11V. (maar omdat dit een digitaal signaal is, is het niet goed te meten?)

Beste Roy

Als er kortsluiting ontstaat bij een voeding met de MS2, gaat deze dan niet uit?
Je schrijft dat je na een "tijdje" zoeken, een druppel tin had gevonden.
Is in die tijd de MS2 dan niet uitgeschakeld? Na het weghalen van de tin druppel was het kortsluit geluid verdwenen.
Echter ik denk en ik vrees voor je dat de MS2 het begeven heeft.

Als je maar 10 -11 volt meet dat is veel te weinig, je moet minstens 18 volt meten, ook als het digitaal is!

Dus in plaats van je delta's zal je MS2 het begeven hebben. Waarschijnlijk is 1 kant van de digitale uitgang doorgebrand.

teunis\
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
Nee, heb hem niet de hele tijd laten kortsluiten. weet ook, dat dat slecht is. Telkens maar heel even, om te kunnen "horen" waar het probleem zat.

Is hier verder iets aan te meten?

Roy
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem met delta loc
Beste Teunis en Roy,

Nee, als je met een gewone multi-meter op "DC" de digitale spanning meet, dan meet je geen 18 volt, 10-11 volt klinkt me redelijk in de oren, als je alleen DCC hebt, dan meet je niets.

Wil je de spanning echt meten, dan zul je de digitale spanning eerst moeten gelijkrichten en dan meet je met een Tams, en een Raptor, op een LDT DB2 booster 22 volt.

Beste Roy,

Als je DCC loks normaal rijden, dan is er niets aan de hand met de eindtrappen van je MS2, natuurlijk is testen door je centrale steeds aan te zetten om te zien of hij weer afschakelt niet de juiste methode, ook hier kan een multi-meter goed werk doen.

Groet, Anne W
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
anne, ik deed het ook niet, door te wachten tot hij uitschakelt, maar je kon de kortsluiting een beetje horen door een lichte zoem. Dus telkens even aan, en dan luisten waar je ongeveer moest zijn.

Roy
Re: probleem met delta loc
Hallo Roy,

Citaat van: Roy op donderdag 14 februari 2013, 19:15:36
anne, ik deed het ook niet, door te wachten tot hij uitschakelt, maar je kon de kortsluiting een beetje horen door een lichte zoem. Dus telkens even aan, en dan luisten waar je ongeveer moest zijn.
En ook dat moet je niet doen, ook hiermee kun je nij de MS 2 de eidntrappen mee vernielen.
Maak de aansluiting tussen de MS 2 en railaansluiting los. Haal alle stroomverbruikers (locomotieven) van de baan en meet nog eens tussen de middengeleider en spoorstaven.

Mvg,
Peter
Re: probleem met delta loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: probleem met delta loc
Citaat van: Roy op donderdag 14 februari 2013, 17:12:30
hhmm, heb een bigboy. Marklin is altijd motorola toch?
Welke Bigboy heb je? catalogus nr???

En nee, alleen de hobby decoder zijn puur motorola decoders, de mfx zijn multiprotocol en luisteren alleen naar motorola als er geen mfx wordt aangeboden/gedetecteerd.

Hen je geen andere lok met een dipswitch decoder, of hobbylok?
Die luisteren alleen naar motorola en alleen met die decoders kun je motorola testen.
Een mfx lok communiceert i.c.m. met een MS2 alleen via mfx.
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
Oke, nee, heb 2 deltalocs (en die die vanmorgen dus stuk ging), en doen beiden niets.

Roy
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
Ahum,

een nacht slapen doet wonderen....

Klik voor de oplossing....
Re: probleem met delta loc
Citaat van: Roy op vrijdag 15 februari 2013, 10:40:10
Ahum,

een nacht slapen doet wonderen....

Klik voor de oplossing....

blondt noemen we dat!  ;)
Re: probleem met delta loc
je bedoelt deze post, Roy ?
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4548.msg759230#msg759230

Ach ja, sh*t happens......
Re: probleem met delta loc
Hoi Roy

Ik denk dat alle links om zeep zijn geholpen!
Ik krijg een foutmelding na aanklikken!

Dus vertel eens met woorden wat er gebeurde die nacht?

teunis
Re: probleem met delta loc
@teunis :  ik citeer even ...

"Ware het niet, dat er in mijn electrokast, 2 adapters zitten. 1 van 18V voor de ms2, en 1 van 12V voor de nog niet verder aangesloten videobewaking van het schaduwstation. De rest spreekt voor zich denk ik"
Re: probleem met delta loc
Citaat van: dani op vrijdag 15 februari 2013, 11:04:32
@teunis :  ik citeer even ...

"Ware het niet, dat er in mijn electrokast, 2 adapters zitten. 1 van 18V voor de ms2, en 1 van 12V voor de nog niet verder aangesloten videobewaking van het schaduwstation. De rest spreekt voor zich denk ik"

Tja de MS2 aangesloten op de 12 V adapter? Dan meet je idd zo iets van 10 - 11 volt ja.
Tja dat kan beuren.

Maar de hamvraag is natuurlijk, rijden de delta's nu dan wel??

teunis

Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
ja..... (jammer dat de schaam-smiley er nietmeer bij staat)
Re: probleem met delta loc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: probleem met delta loc
Die zien wij ook zowel hoor. :mrgreen: :mrgreen:
Re: probleem met delta loc
Hei Roy

Mooi, dat het netjes opgelost is.
Niet meer balen van kapotte delta's

groeten van teunis
Re: probleem met delta loc
Citaat van: Roy op vrijdag 15 februari 2013, 12:57:03
ja..... (jammer dat de schaam-smiley er nietmeer bij staat)
Je kunt je nog steeds schamen :oops:
Klik op [meer] onder de smileys, in vervolgschermpje staat de schamert geheel links...
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
 :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Re: probleem met delta loc
Die 12V was zeker Groene stroom :D

Mvg Gert
Re: probleem met delta loc
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: probleem met delta loc
hhmm, niet getest of een groene loc het wel deed....