Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ontwerp schaduwstation 3 x 2,3

Gestart door Ritual woensdag 13 februari 2013, 18:00:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Ik ben bezig geweest met het ontwerp voor mijn schaduwstation.
Onderstaand een afbeelding van de beschikbare ruimte, en mijn ontwerp.

In de linkerbovenhoek komt een klimspiraal naar het zichtbare niveau.

Iemand nog op of aanmerkingen?
Ik heb ook nog drie punten waar het net niet lekker op elkaar aan wil sluiten, maar dit is zo minimaal dat ik denk dat dit in het echt wel te doen is.
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Ik ben er intussen achter dat ik mijn spiraal andersom moet gaan berijden, dus het buitenste spoor voor stijgend en de binnenste voor het dalende spoor.
Heb het nu geprobeerd met R2 en R3 stralen, en dan kom ik toch al tegen de 3,5% aan voor het stijgende spoor bij 10 cm tussenruimte. Dus kleiner kan echt niet.
Heb ook de eerste bocht wat aangepast met twee bochtwissels zodat je van de binnenste baan ook op de buitenste kan komen nu.

Dit is opzich geen probleem door hier wissels en dergelijke voor aan te brengen, maar wat ik mij afvraag. Is dit ook een beetje goed in te programmeren in koploper dadelijk?
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Hoi misschien een ideetje maar hoe wilt u een trein van 1 meter (bijv) in die dingen krijgen want u hebt nu allemaal hele kleine standplaatsen

Mvg
Frank
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
De langste opstelsporen zijn 7 x 24172 oftewel zo'n 1,19 mtr en de kortste 51 cm.
Ik geloof niet dat ik ze veel langer kan maken met mijn beschikbare ruimte, of ik moet R1 bogen gaan toepassen, dan kan ik er misschien nog 1 lengte bij maken.

Nu heb ik toch niet de intentie om heel lange treinen te gaan rijden, die 1 meter die je noemt kun je denk ik wel zo'n beetje als maximum houden. Dat zijn dan 3 lange rijtuigen en de loc.
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Ik zal ook even wat gaat tekenen :D alleen klein vraagje hoeveel opstelsporen en moet de klimspriraal op die plek? :D

Mvg
Frank
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Ik heb even de tijd genomen om dit plan om te zetten naar een .tra bestand (Wintrack), die staat onder dit bestand, samen met een screenshot.
Ik zal straks even kijken of ik zelf nog wat ideetjes heb..
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Heb het plan van C Brian nog iets aangepast. Geometrie klopt niet helemaal, want ik ben niet bekend met C-rail, maar het gaat om het idee. E.e.a. moet ook nog beter pas worden gemaakt op de aansluitingen links en rechts, want ik weet niet of er nog smokkelruimte is. Op het langste opstelspoor heb je 2 raillengtes ingeleverd, maar alle sporen zijn nu even lang.
Gertjan
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Is dit iets? 12 wissels ipv 30+kruising en heel wat meer opstelruimte...
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Tja, ...................daar vallen mijn 7 lengtetjes bij in het niet natuurlijk :-(. Maar het plan van Mon heeft wel alle onnodige ballast verwijderd en is teruggekeerd naar de basis: van rechts komen het station binnen, een gigantische hoeveelheid opbergruimte en dan ook weer rechts houdend het station weer uit. Uiteraard kun je nu niet meer alle kanten op draaien en keren in het schaduwstation, maar bij consequent rechtsverkeer heb je daar volgens mij ook niet veel aan. Wanneer je het schaduwstation puur wilt gebruiken voor het opstellen van veel materiaal is de optie van Mon uitermate geschikt.

gr Gertjan
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Mmh, het idee van Mon had ik nog helemaal niet aan gedacht, ik dacht te veel in rechte lijnen (letterlijk)  :P

Ik vind het opzich wel een goed plan. De ruimte wordt veel beter benut, en je hebt een stel opstelsporen waar je evenuteel wel 2 treinen achter elkaar zou kunnen zetten.
Zit volgens mij wel een bulk meer meters aan rails in, maar dat maakt niet zoveel uit.

Denk dat ik hem zelf even ga overtekenen in Scarm, (heb geen wintrack), en probeer dan een beetje de passtukjes ertussenuit te halen. Want zoveel passtukjes kosten een vermogen vrees ik, en denk dat de kans op storingen/slecht contact ook wat groter is.

@frank: Zoveel mogelijk opstelsporen uiteraard.
Klimspiraal hoeft niet perse daar, maar wel bovenaan (oftewel achterin). Dan kan ik hem in het zichtbare gedeelte wat beter wegwerken.
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Citaat van: Ritual op vrijdag 15 februari 2013, 00:19:19
en probeer dan een beetje de passtukjes ertussenuit te halen. Want zoveel passtukjes kosten een vermogen vrees ik, en denk dat de kans op storingen/slecht contact ook wat groter is.
Ik heb dat op een minuut of 10 getekend, 't gaat hem om het princiepe hé.
En wat die passtukjes betreft..daar hebben ze ongeveer 4000 jaar geleden al iets op bedacht dat nog altijd verkrijbaar is en alom gebruikt wordt om iets in te korten: de zaag :-)
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Ik ben nu bezig om het in scarm te tekenen, maar dan met R2,3,4 en 5 bogen. Dacht dat dit het toepassen van de vele passtukjes zou voorkomen, maar kom niet lekker uit.

Zodra ik de bocht heb gelegd met de bogen, komen de bogen niet helemaal gelijk (op dezelfde afstand) uit, waardoor het verschil steeds groter wordt.
Dacht dat deze bogen op elkaar afgesteld waren? Of ligt dit aan scarm in dit geval?

Zie onderstaand voorbeeld, na de eerste bocht zie je dat de streepjes die voor de verbinding tussen de railsdelen staan, niet allemaal gelijk staan.

Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Hoi,

Ken scarm van ff bekijken, maar ook in wintrack is dit een probleem.
Bij het uitleggen klopt het wel (bij mij althans).
Probeer even wat uit te leggen op  de grond in de kamer en kijk hoe het
uitkomt. Wintrack is bijv eigenwijs met r5 en een beetje met r4.
Ben er handig in geworden dit te omzeilen door van de kleinste boog te
tekenen naar de volgende wisselstraat en dan weer op de grotere bogen
te vullen terug naar de bocht. Uitgaan van de kleinste radius en van recht
naar bijv r5 het laatste passtukje niet intekenen.
Hoop dat ik duidelijk heb gemaakt wat ik bedoel, maar het blijft behelpen
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
Tussen R3-R5 is de tussenafstand maar 64mm
De tussenafstand van normale wissels is77,5mm.
Dat is het stukje dat je steeds mist.
Dus passtukje 064 of een slanke wissel gebruiken en het is opgelost.

Robin
Re: ontwerp schaduwstation 3 x 2,3
't Is toch altijd wat hé...

Met de reductie van 30 wissels + kruising naar 12 wissels kun je wel wat passtukjes kopen denk ik :-)

Maar van waar die schrik om een rail op lengte te zagen??? Marklin adviseert het zelf, heeft er zelfs raillasjes voor in zijn gamma.
Leg alles met de goedkoopste standaardrails en zaag de laatste op de lengte die overschiet.
Dat spaart je bovenop al die overbodige wissels nog eens een fortuin.

En op de lengtes die er nu zijn kun je geen milimeters maar zelfs (!) centimeters schuiven met de rails. Heb je dat nog nooit geprobeerd? Staar je toch niet blind op die gekke tekenprogramma's die op de milimeter werken...
Leg eens wat rails uit dan zie je het vanzelf.