Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes en ideetjes

Gestart door Mon maandag 11 februari 2013, 18:18:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes en ideetjes
Voor de liefhebbers van kleine baantjes heb ik er als tussendoortje eentje getekend in 2 lagen, met 2 stationnetjes: eentje bovenaan en een kopstationnetje onderaan.
De bedoeling van de opzet is treinenverkeer tussen het station onder en het station boven en de fabriek boven. Zowel personen als goederen verkeer. Dus vooral pendelen en keren met locwissel of loc laten omrijden.
En terwijl je druk doende bent met treinen te keren kan er al eens een andere trein het ovaal op gestuurd worden om zijn benen te strekken, opdat er dan ook nog beweging is waar je geen omkijken naar hebt, daarvoor dient het passeerspoor bovenaan het bovenste station.
Dat is zo een beetje hoe ik het bedoeld heb, om te laten zien dat op een heel klein baantje ook best een realistisch treinverkeer kan neergezet worden.
Decoreren moeten jullie zelf doen :-)
Wie het schoentje past trekke het aan, ik ga het zelf niet verder uitwerken, ik gooi het gewoon in de groep, wie zich geroepen voelt mag het overnemen.
Enjoy!
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes
Toch wat 3deetjes toegevoegd om de interesse te wekken :-)
Want 't verkoopt hier blijkbaar niet goed :-)
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes
He Mon,

Als jij iets doet, doe je het ook meteen goed! Ik dacht dat mevrouw Mon net weer terug was, heeft zij geen aandacht nodig/ meer voor jou?

Bedankt voor het plaatsen!

Groet,
William
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes
Ha, ja ze is terug, maar moet nu vooral veel slapen, de reis was heel vermoeiend...dus heb ik nog wel even 'speeltijd' :-)
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes en ideetjes
Hoi Mon,

Ziet er goed uit, wat is je idee achter de doodlopende tunnel?

Vincent
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes en ideetjes
Citaat van: staal op dinsdag 12 februari 2013, 12:21:45
Ziet er goed uit, wat is je idee achter de doodlopende tunnel?
Dag Vincent,

Dat is een kort spoortje om een loc te kunnen laten omlopen.
Als dat er niet ligt kan een getrokken trein (zonder stuurstand rijtuig) enkel terugkeren door er achteraan een andere lok voor te zetten.
Dit kan natuurlijk ook zo, maar met het spoortje kan de loc die de trein brengt de trein afkoppelen, naar dat kopspoortje rijden, keren, en dan via het parallespoor de trein aan de achterkant weer oppikken en terugkeren naar het bovenstation. 

En als je wilt zou je er natuurlijk mee naar een schaduwstation of wisselbak kunnen gaan ook.
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes en ideetjes
                     

                                                    He Mon,

Het is een mooi baan plannetje,zeker goed voor beginners ,en niet al te groot.


Groeten, viditv
                 
         
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes en ideetjes: kleine verandering
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes en ideetjes: kleine verandering
Dag Mon,
Zou het nog wat zijn om dat doodlopende spoor aan de rechterkant via een kruiswissel te benaderen. Nu kun je er alleen via de ' buitencirkel'  bij komen. Wanneer je die 2 wissels vervangt door 1 kruiswissel, is het spoor a.h.w. bij het station aan te trekken, bijvoorbeeld als uithaalspoor. voegt dit nog iets toe?
vr gr
Gertjan
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes en ideetjes
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 12 februari 2013, 21:33:48
Zou het nog wat zijn om dat doodlopende spoor aan de rechterkant via een kruiswissel te benaderen. Nu kun je er alleen via de ' buitencirkel'  bij komen. Wanneer je die 2 wissels vervangt door 1 kruiswissel, is het spoor a.h.w. bij het station aan te trekken, bijvoorbeeld als uithaalspoor. voegt dit nog iets toe?
Dag Gertjan, bedoel je de fabrieksaansluiting helemaal rechts? Je zou dat inderdaad kunnen doen, maar ik heb het bewust niet gedaan omdat ik het ovaaltje zie als een trein 'ver weg sturen' op de 'hoofdbaan' door die wat rondjes te laten draaien terwijl er bijvoorbeeld een trein van de fabriek naar beneden rijdt of omgekeerd. Een fabriekspoor zo in de hooflijn integreren met een kruiswisel zal het verkeer op de 'hoofdbaan' toch maar verstoren? Nu zit de fabrieksaansluiting aangesloten op de lijn die invoegt op de hoofdlijn en is daar helemaal niet hinderlijk.
Ik zou het laten zoals het nu is, maar iedereen is er natuurlijk vrij van het te doen zoals hij het het beste vindt.
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes en ideetjes
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: C-rails 130x240 DIY - met 3deetjes en ideetjes
Ha Mon,
Ja, dat bedoelde ik, maar met jouw uitleg is je eigen opzet logischer. Mijn ' oplossing'  leidt idd tot onnodig oponthoud op de hoofdbaan.
Kijk, dit soort discussies over de opbouw van baanplannen maakt dit forumonderdeel juist interessant. Ik zie heel vaak banen/ontwerpen waar ik voor mezelf vragen bij heb t.a.v. de functionaliteit van bepaalde sporen (meestal is de bedeoling mij niet duidelijk), maar dan kan ik het niet vragen, of aangeven wat ik zelf denk. Hier kan dat prima en leer ik er ook nog van.
Dank.

vr gr
Gertjan