Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan Ontwerp Passagier EN Vracht bedrijf. (Operations)

Gestart door rvooyen maandag 11 februari 2013, 13:18:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan Ontwerp Passagier EN Vracht bedrijf. (Operations)
Hoi,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met "operations" (vracht)treinbedrijf ervaring zoals zij dat in Amerika doen. Daar hebben zij meestal grote banen waar soms 5 to 15 mensen tegelijk aan het "werken" zijn zg "operating sessions".

Ik wil die kant opgaan maar heb beperkte ruimte - een kamer van 6x2 tot 6x3,5 meter en ik heb Marklin M rails.

De bedoeling is een redelijk lange "Main line" zodat passagierstreinen op een dienstregeling kunnen draaien - lukt al met mij huidige baan.
Maar daarnaast moeten er een aantal industrieterreinen zijn die door vrachttreinen worden bediend. Deze treinen droppen enkele wagens en halen enkele wagens steeds op en bregen deze naar de goederen emplacementen (YARDS) waar de hoofdvrachttreinen worden opgemaakt die tussen de yards een dienst draaien. Bij binnenkomst worden de treinen weer gesplitst om de lokale industrieen te bedienen.

Zie mijn plan bijgaand:

Er is bijv een staalfbriek die staal levert voor een autofabriek die weer autos levert aan de haven. Een brouwerij ontvangt graan en zo en levert koelwagens (met bier) die weer naar de steden gaan, een raffinaderij levert tankwagons aan de steden enz enz.

Als dit je aanspreekt hoor ik graag van je en om je evraringen evt uit te wisslen!

De baan zal drie lagen hebben omdat ik het bereikbaar wil houden ivm het rangieren en (ont(koppelen van treinen. Max zo'n 90cm diep.
Onderste laag op 50-60cm is blind als schaduw station voor het keren van de treinen.
Middelste laag is op ong 90cm en de bovenste laag op 1.40m hoog. (leuk tegen aan kijken). Ik zal een paar kleine keuken trapjes/opstappen hebben voor bereikbaarheid en voor kinderen/kleinere personen.

Ben benieuwd of ik iets over het hoofd heb gezien - mijn huidge baan heeft vele fouten die ik niet wil herhalen!

Bijgaand een video van een uitbreiding met een goederen emplacement (yard) op mij huidige baan, waar ik ervaring mee op wil doen. Het wordt waarschijnlijk eind 2013 gesloopt.





Groeten,

Robert
Re: Baan Ontwerp Passagier EN Vracht bedrijf. (Operations)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan Ontwerp Passagier EN Vracht bedrijf. (Operations)
Hoi Robert,
Hoewel ik zelf eigenlijk nog niet zo bewust aan het vervoeren ben op enig baan (op dit moment zit alles zelfs nog in dozen), vind ik jouw aanpak interessant. Treinen rijden in de praktijk immers ook niet doelloos rond. Toch vergt dit veel van de gemiddelde modelspoorder. Ten eerste moet je m.i. een aardige layout hebben om dit enigszins acceptabel uit te voeren, hoewel het waarschijnlijk ook met een groot station en een kleine zijlijn is te doen, maar dan is er weinig variatie (maar wel veel overzicht). Voor personentreinen is het denk ik eenvoudig(er). Ik hoop dat ik het banenplan goed begrijp, maar het is globaal bekeken heel NL. Alleen vroeg ik me af of Amsterdam CS nu onder de laag met Utrecht SC zit en daardoor niet volledig is te zien? (maar dat is voor het idee eigenlijk onbelangrijk). Terug op personenvervoer. Treinen kunnen gewoon volgens een min of meer vaste dienstregeling alle plaatsen binnen de layout aan doen. Sommigen als intercity anderen als stopstrein. Trajecten zijn instelbaar. Mogelijk kan de samenstelling soms wijzigen (bijv bij een IC, daar zou je restauratie rijtuigen en of slaapwagens kunnen toevoegen of loskoppelen voor bevoorrading, schoonmaak (of gewoon niet meer nodig).
Bij vracht ligt het moeilijker, vooral omdat je zo efficient mogelijk wilt rijden. Vracht is vaak specifiek en vraagt ook om wagons die bij de vracht passen. Een fabriek die iets met ijzer doet, zal grondstoffen aanvoeren en halffabrikaten of eindproducten willen afvoeren, maar daar zijn andere wagons voor nodig. Allemaal 'enkele' transporten uitvoeren is dan het meest simpele: trein met lege wagons samenstellen, vracht oppikken, wegbrengen/afleveren, lege wagons naar rangeerterrein, om af te koppelen en opnieuw in ander verband samen te stellen. Ingewikkelder wordt het, wanneer je trein A na afleveren van grondstoffen, met die zelfde samenstelling ergens anders op de route weer een soortgelijke (of in elk geval een vracht die bij de wagons past) wil laten oppikken. De kans dat je de gehele trein kunt benutten lijkt me niet groot, maar dit maakt een gecombineerde samenstelling juist interessant, waarmee je met zo weinig mogelijk transportbewegingen zoveel mogelijk vracht heen en weer kunt transporteren.
Een heel verhaal, maar ik probeer te doorgronden wat de gedachte achter het systeem is (ben zelf nl totaal niet bekend in de werkelijke treinen- of transportwereld). Klopt er iets van of zit ik er helemaal naast?

vr groet,
Gertjan
Re: Baan Ontwerp Passagier EN Vracht bedrijf. (Operations)
Ik heb op Youtube en zo, geen Marklin banen gezien die ook vrachtbedrijf laten zien zoals in Amerika. (operations)
Daar gebruiken ze de clauw koppeling (van Kadee) die zij met een stokje kunnen kunnen laten loskoppelen tijdens het rangeren bijv. op een rangeerterrein.
Hier worden treinen opgebrolen en weer samengesteld afhankelijk van waar de goederenwagens heen moeten.

Een Marklin koppeling is weer heel anders. Bijgaand videos laat een ontkoppelstok zien die ik gebruik voor het rangeren van Marklin spul.

  Gebruik van ontkoppelstok

   Rangeeren.

Ook een kompleet nieuw ontwerp voor mijn volgende baan.



Robert