Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Brawa BR 298

Gestart door Mario zondag 10 februari 2013, 09:45:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa BR 298
Lid sinds: 2010

offline
Brawa BR 298
Goedemorgen,

Ik heb eens gek gedaan en een Brawa loc gekocht. Voor mij onbegrijpelijk dat Märklin dit model niet uitbrengt, maar ja dat is wel vaker. Nu heb ik deze versie gekocht; Brawa 0454



Ik ging er vanuit dat deze digitaal zou zijn maar op het moment dat ik hem op de baan zet gaat hij er volgas er vandoor dus ik denk dat hij toch analoog is of de decoder de geest heeft gegeven. Ik heb hem opengemaakt en er zit een platine in en een 4 pinnige aansluiting erop waar denk ik de rijrichting schakelaar zit. Dit probeer ik te bevestigen maar via de Brawa site kan ik de onderdelenlijst ook al niet vinden  8o. Heeft iemand een idee waar ik deze kan vinden en tevens bevestigen of ik juist zit met mijn gedachte dat de loc analoog is. En eventueel tips hoe om te bouwen, zelf dacht ik een LoPi even solderen er rijden maar.

Ik krijg graag advies hierover, alvast bedankt.

MvG

Mario
Re: Brawa BR 298
Lid sinds: 2011

offline
Re: Brawa BR 298
Hallo Mario,

Ik heb voor een jaar terug een V100 van Brawa gekocht en die heb ik laten ombouwen. Ik heb toen een mail gestuurd naar Brawa en een mail terug gekregen met welk onderdeel ik nodig had, en dat kostte ?16,-

Veel succes.

PS dat artikelnummer was voor de mijne; 0415.50.13.

Vincent

Re: Brawa BR 298
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Brawa BR 298
Mario, hier de link naar de handleiding en onderdelenlijst van je loc, op de Brawa site.

Linkje.


Gr.  Charlie
Re: Brawa BR 298
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa BR 298
Citaat van: staal op zondag 10 februari 2013, 10:06:07
Hallo Mario,

Ik heb voor een jaar terug een V100 van Brawa gekocht en die heb ik laten ombouwen. Ik heb toen een mail gestuurd naar Brawa en een mail terug gekregen met welk onderdeel ik nodig had, en dat kostte ?16,-

Veel succes.

PS dat artikelnummer was voor de mijne; 0415.50.13.

Vincent

Hallo Vincent,

Dank je voor je antwoord, het opgegeven artikelnummer is de platine met 8 polige stekker. Was jou loc dan analoog of 2 rail? Ieder geval die platine zou er bij mijn BR 298 ook moeten passen.

Charlie dank je voor je link. Maar deze komt helaas niet overeen met de versie die ik heb, ik zou graag willen weten of ik nou een analoge heb aangeschaft of een hele vroege digitale versie. Wie o wie heeft ervaring met oudere Brawa locs?

Bedankt voor jullie hulp

MvG

Mario
Re: Brawa BR 298
Lid sinds: 2011

offline
Re: Brawa BR 298
Hallo Mario,

De mijne was al drierail maar analoog.

Vincent
Re: Brawa BR 298
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa BR 298
Oke, dan weet ik dat ze dus ook analoog zijn uitgebracht. Dan ga ik ervan uit dat ik ook een analoge heb.

Thanks

Mario
Re: Brawa BR 298
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Brawa BR 298
Mario,

Wel vreemd dat je niet weet wat je koopt....
Staat er dan geen nummer op de doos, waaruit je kunt opmaken of het een digitaal of analoog model is?
Trouwens wel een mooie lok. :)
Re: Brawa BR 298
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa BR 298
Citaat van: Kappa op zondag 10 februari 2013, 12:29:27
Mario,

Wel vreemd dat je niet weet wat je koopt....
Staat er dan geen nummer op de doos, waaruit je kunt opmaken of het een digitaal of analoog model is?
Trouwens wel een mooie lok. :)

Ik had hem via ebay.de gekocht aar helaas zonder ovp. Ik ging ervan uit dat ze digitaal zijn want als je op de Brawa site kijkt zouden alle 3rail V100 een decoder in moeten zitten. Het locnummer is Brawa 0454 uit 1999 zie http://www.modellbau-wiki.de/wiki/BR_298 en ook hier spreken ze over een decoder. Het is mijn eerste Brawa loc en daar heb ik dus 0,0% verstand van. Dus ook het nummer zegt mij niks. Ieder geval weet ik van Vincent dat er dus ook analoge versies op de markt zijn, alleen welke nummers dat zijn; geen idee.

MvG

Maio
Re: Brawa BR 298
Lid sinds: 2011

offline
Re: Brawa BR 298
Op mijn ovp staat alleen V100003 DR en 0451~

Dat is alles, sorry.  ;)

Vincent
Re: Brawa BR 298
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa BR 298
Inmiddels heb ik even tussen de griep door een decoder erin gepiept om te kijken of het ook zou werken zoals ik het in mijn hoofd had zitten. Ik had nog een Rampino decoder liggen, dus platine eruit, verlichting los gesoldeerd, decoder erin, solderen en op de baan.
Nou, dat rijdt toch even mooi zeg. Ze hebben elkaar gevonden geloof ik, de Rampino decoder en een oudere Brawa loc, wat finetunen en helemaal super. Even de functies programmeren, sluitverlichting, rangeermode etc etc. Helemaal goed.
Kritische kant tov Brawa; de sleper die maakt een herrie, pfff. En nog erger de verlichting van de loc schijnt door de behuizing heen maw zo dun ik de behuizing en dat vind ik echt slecht. Misschien is dat ook de reden dat deze loc ook maar 1 jaar gemaakt is. Ik zit te denken om de binnenkant zwart te verven anders is het geen gezicht. Alleen weet ik niet of de kap het een tweede keer overleeft om eraf en weer erop gezet kan worden, zo broos is het plastic. Al doe ik het zo voorzichtig.....

Jammer, mooie loc maar ik weet weer waarom ik Märklin verzamel (en dit is mijn persoonlijke mening)

Bedankt voor jullie hulp en suggesties

Mario