Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

nieuw Baanplan

Gestart door Arend zaterdag 09 februari 2013, 20:20:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
nieuw Baanplan
Hallo,

Ben van de winter weer begonnen met de treinenhobby,door omstandig heden heeft het een aantal jaren stilgelegen,en heb besloten om een nieuw baanplan te maken. dat ziet er als volgt uit. Wit, schaduwstation.Rood, niveau 1. groen, bergspoortje.
Wil het direct digitaal aan gaan pakken. heeft iemand nog tips?

Groet Arend
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuw Baanplan
Via de onderkant, was de bedoeling
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuw Baanplan
Hoop vooral nog lang fit te blijven.
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuw Baanplan
Hallo,
Nieuwe poging ontwerp baanplan.heeft er nog iemand suggesties?
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuw Baanplan
Dag Arend,
Heeft het schaduwstation iets met het eerst getoonde ontwerp te maken, of is dit onderdeel van een nieuw plan?
Ik vond het ontwerp 1 niet heel duidelijk. Geen duidelijk station en het was me eigenlijk ook niet duidelijk wat de bedoeling van de sporen is. Op het oog rijden de treinen maar wat rond (kan via vele trajecten), maar er zit geen duidelijke lijn in. Het lijkt allemaal enkelspoor dat in 2 richtingen bereden gaat worden?

Het schaduwstation ziet er beter uit. Het is blijkbaar de bedoeling (of mogeljkheid) dat de treinen binnen dit schaduwstation rondjes kunnen rijden? Als dat niet de bedoeling is, zou ik die 2 wissels bovenin het plan, die maken dat je vanuit het schaduwstation weer naar het hogere niveau kan rijden, vervangen door 1 kruizing. Nu moeten volledige treinen erg door die 2 wissels slingeren en dan kun je ahw recht oversteken. Het spaart ook 2 wissels uit.

Verder lijkt ook dit schaduwstation enkelsporig, waarbij je dus steeds eerst 1 trein van de bovenliggende etage naar beneden moet leiden tot op 1 van de opstelsporen en dan pas de volgende naar boven kunt sturen.

Ben benieuwd naar verdere reacties.

gr Gertjan
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuw Baanplan
Hallo,

Dit is een schets van een nieuw baanplan, zit nog wat te prutsen. Inderdaad die twee wissels kan ik vervangen door een kruising.
Het wordt m'n eerste Baan dus ik moet nog veel leren.Tips zijn altijd welkom.
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuw Baanplan
Hallo,
Nadat ik de laatste weken mijn treintafel van de zolder een verdieping lager heb gebracht,ben ik nu zover dat ik het schaduwstation kan gaan bouwen.
De afmetingen van de nieuwe tafel zijn 3.90 x 1.20. Heeft er nog iemand suggestie's.

Groet Arend
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuw Baanplan
Het geheel ziet er goed uit en er is een duidelijk treinverloop te herkennen (1 richting, rechtsom binnen komen, opstellen en dan met een andere of dezelfde trein terug naar zichtbare niveau). Alleen je laatste 2 opstelsporen zijn wat kort, tenzij je het kortste spoor als doorloopspoor wilt gebruiken.. Mogelijk kun je al in de bocht links beginnen met een meegebogen wissel, om extra lengte te maken?

groet, Gertjan
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuw Baanplan
Hey Gertjan,
Dank jewel voor de feedback, ik ga dat zeker proberen.
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: nieuw Baanplan
als je na de gewone opstelsporen de rechten vervangt door wissels dan zijn die laatste opstelsporen ook een stuk langer.
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuw Baanplan
Dankje wel, is ook een optie, zo zie je maar weer, 3 zien er meer dan 1.
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuw Baanplan
Dan zou het er dus ongeveer zo uit komen te zien.
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: nieuw Baanplan
mooi zo.Rijdt je Belgisch of Duits ? Anders kan je mss de wissel die naar je doodlopende sporen gaat vervangen door een engelse wissel en een gewone wissel in de buitenbaan.Dan wordt de uit of inrit vrijgegeven als er een stelletje wil buiten rijden terwijl er een trein binnenrijdt.Zo maak je sneller verkeer mogelijk.
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuw Baanplan
Ik rij duits. tijdperk 3, in iedergeval bedankt maar weer.
Re: nieuw Baanplan
DB-Gast
gast

Re: nieuw Baanplan
Heb je ook een plan voor het zichtbare gedeelte? Anders leg je zelf beperkingen op als het schaduwstation reeds is aangelegd.

Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2009

offline
Re: nieuw Baanplan
Ja ik heb al wel een plan voor het zichtbare gedeelte, alleen is dat nog niet helemaal uitgewerkt
Re: nieuw Baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuw Baanplan
Hoi Arend,
Ziet er goed uit, die aanpassingen.
Als je vlak voor die 2 doodlopende opstelsporen een aansluiting maakt met de buitenste baan (kruiswissel), kunnen je treinstellen direct vanaf de binnnekomende baan doorsteken naar de doodlopende sporen en hoef je niet te steken op de hoofdbaan. Ze kunnen later gewoon weer vooruitrijdend hun weg vervolgen.

groet, Gertjan