Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Een klein station met een industrie aansluiting.

Gestart door niko woensdag 08 mei 2013, 14:13:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een klein station met een industrie aansluiting.
Hallo allemaal na de overstap van 3 rail op 2 rail heb ik een lange tijd zitten plannen en na de laatste verbouwing van de kamer waar de baan in komt ben ik er uit wat het gaat worden. De baan op zich word niet zo groot want ze komt gewoon achter het bed te staan, ik heb een ruimte voorzien van 65 op 220 voor het zichtbare deel.
Nu heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk te werken met flex rails (zeker in het station) om een zo mooi verloop te krijgen van de bogen in het station.
Aan de linker kant komen er enkele R2 bogen dat is noodzakelijk om naar de opstelsporen te kunnen gaan buiten het zichtbaren gedeelte ,dit gaat gebeuren met cassettes om treinen te kunnen wisselen en omdraaien van max 100 cm. Op het baantje zal er enkel met korte treinen gereden worden de langste is een reizigers trein met lok en 2 wagons (ongeveer 90 cm).Naast het station komt er nog de gravel company uit het gamma van Whalters.

Nu het baanplan.


De sporen aan in het station worden wel tijdens het leggen wel mooier gelegd.
Links ligt een 3 weg wissel dit is om plaats te besparen anders kwam ik er niet voor de reizigers trein aan de rechterkant om de lok te laten omlopen.
Wel twijfel ik nog voor de hoogte van de achterwand en het deksel zeg maar ik had gedacht om 55 cm hoog met een fries van 10 cm zo heb je een doorkijk van 45 cm hebt en zo kan de verlichting weg gestoken worden achter de fries.

hoop dat het wat duidelijk is anders hoor ik het wel.

mcg Niko
Re: Een klein station met een industrie aansluiting.
Hallo Niko,

Ik heb een vergelijkbaar baanplan.

Het ziet er veelbelovend uit. Wat ik merk is dat je maximale rijplezier wilt hebben in een klein oppervlak. Dit is ook mijn motto.
Waar ik naar benieuwd ben, is naar het niet zichtbare gedeelte. Hoe kan je die cassettes makkelijk draaien en hoeveel ruimte is daar nog voor nodig?

Groet

Re: Een klein station met een industrie aansluiting.
Hoi DB-gast.

Het niet zichtbare gedeelte is niet zo bijzonder het word gewoon een soort plaat op poten en de cassettes staan er los op de maten van het de plaat word 25 cm
op 1 m daar een cassette maar 6.5 cm breed is en ik er 3 gelijk tijdig op kwijt wil.
Het draaien gebeurt met de handen.

mvg niKo
Re: Een klein station met een industrie aansluiting.
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Een klein station met een industrie aansluiting.
Super idee laat maar gauw meer zien. Misschien plankje in twee delen om alleen lok om te kunnen zetten. In werkelijkheid reed op eind punt ook allen de lok om en niet de hele trein. Plus je hoeft niet met een complete trein in de lucht te manouvreren. Kijk hier maar eens naar.
http://www.nexusboard.net/sitemap/2408/nebenbahn-im-oberpfalzer-wald-t320920/
Googel maar eens naar Friedenfelser lokalbahn
Deze meneer heeft een erg eenvodig systeem om zijn treinen te "fiddle-en"


Groeten Jeroen
Re: Een klein station met een industrie aansluiting.
Hoi Krokodil68

Bedankt voor de link wat een pracht baan  :P.
Met dit systeem van cassettes wil ik ook werken maar nu heb ik er eens een ander zicht op de aansluiting voor de stroom (van de cassettes ) en dit systeem is beter dan
wat ik in gedachte had.
Wat er ook anders gaat zijn is dat er langs de 2 kanten van de cassettes een val bescherming komt door een schotje in een U profiel te schuiven zo dat de wagens of eventueel de lok bij het opbergen/ draaien er niet kan uit rijden en tegen de grond kan vallen.
Het plan staat vast het thema ook nu enkel nog van start gaan het frame is klaar  en ik denk tegen september te kunnen beginnen met de bouw.

mvg Niko
Re: Een klein station met een industrie aansluiting.
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Een klein station met een industrie aansluiting.
Bij personen treinen is het niet nodig om de hele trein te draaien. Slechts de lok loopt om. Dus volledig draaien is niet voorbeeldgetrouw. Bij zo'n klein station is het een grote toevoeging om een volledig voorbeeld getrouwe dienstregeling te rijden.

Groeten Jeroen.
Re: Een klein station met een industrie aansluiting.
hoy allemaal
Even een rechtzetting , ik spreek over cassettes maar daar ben ik fout , wat ik ga gebruiken zijn wisselbakken .
Het verschil tussen een wisselbak en cassettes is dat een wisselbak uit 1 geheel bestaat en cassettes uit verschillende stukken die je onderling kan wisselen.

wvg niko