Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Kromme muurdelen van bouwpakket

Gestart door Savigny maandag 01 maart 2010, 23:58:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kromme muurdelen van bouwpakket
Hallo,

Wie kan mij helpen ?
Ik ben bezig met een aantal bouwdozen van stadshuizen (Faller, de serie die oorspronkelijk van Pola was). Nu zijn bij een aantal juist de grote muurdelen een beetje krom, de kleinere hebben er weinig last van.
Hoe krijg ik die het makkelijkst weer recht ? Als ik ze met kracht buig, ben ik bang dat ze breken, of een vorm  krijgen die ik ook niet wil.

Kees.
Re:Kromme muurdelen van bouwpakket
Ik weet niet of het werkt. Maar probeer eens een föhn er op te zetten. Maar dan moet je hem er wel hééél lang op richten.

Succes!
Remie
Re:Kromme muurdelen van bouwpakket
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kromme muurdelen van bouwpakket
Met onderdelen van resin, moet je ze in warm water leggen, en daarna vlak op een tafel leggen met een boek erop, en af laten koelen. Je zou dat eens kunnen proberen. Wellicht werkt het met kunststof ook.

Roy
Re:Kromme muurdelen van bouwpakket
en mocht het echt niet lukken, even een mailtje naar Faller, normaal gesproken kun je bij beschadigde/ missende onderdelen dit aangeven op de bouwtekening, opsturen en krijg je gelijk nieuwe toe gestuurd.
Re:Kromme muurdelen van bouwpakket
Kees,
afhankelijk van hoe de kromming van de muren loopt, kun je er misschien een
klein latje of een U profieltje  achter lijmen.
Dat heb ik al verschillende keren met succes geprobeerd. Moet natuurlijk wel kunnen
i.v.m. raam- en deuropeningen enz.
En anders zou ik het gewoon bij F melden; grote kans dat je een vervangd deel krijgt.
Succes.
Wim
Re:Kromme muurdelen van bouwpakket
Bedankt voor de tips.
Die met heet water ga ik proberen (met een proefstukje plastic).
En zeker ook een mailtje naar Faller.

Kees.
Re:Kromme muurdelen van bouwpakket
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Kromme muurdelen van bouwpakket
Pas op Kees,

Iets te warm water en de boel vervormt en de muurdelen worden alles behalve rechthoekig/vierkant. Ook denk ik dat ze te snel weer afkoelen eer je onder de boeken legt.

Vroeger, nog voordat er CD-schijfjes bestonden (M was toen nog vrijwel alleen analoog) :) was er een truc om vinyl LP's (grammafoonplaten zijn dat) weer plat te krijgen: Neem 2 glazen platen, grote dan de LP, en leg deze met de LP ertussen op een zonnige plek. Regelmatig kijken en zodra de kromming er voldoende uit is het geheel in de schaduw en even laten acclimatiseren/afkoelen. Wellicht dat dit ook bij polystireen kan, bij jouw muurdelen dus!

Ik zou als eerste maar de Faller-garantie testen!

Succes!
Willem E.
Re:Kromme muurdelen van bouwpakket

Zaterdag wilde ik de test met het hete water uit gaan voeren. Komt de postbode. Met een doosje uit het bij modelbouwers bekende Duitse plaatsje Gütenbach...
Netjes de 2 muurdelen die ik met gietstuknummer per e-mail had aangevraagd.

Toch ook maar geprobeerd de kromme delen recht te krijgen. Ik heb kokend water in een ovenschaal gedaan, en daar het muurtje ongeveer 2 minuten ingelegd. Voorzichtig met een vork er uit gehaald, en jawel, buigbaar zonder te breken. Ik heb het gewoon afgedroogd, niet tussen boeken of zo. En na een dag was het niet weer kromgetrokken.

Maar wel petje af voor de snelle service van Faller !

Kees.


Re:Kromme muurdelen van bouwpakket
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Kromme muurdelen van bouwpakket
Binnen een week alles voor elkaar, dat is heel snel van Faller.



                                                              Arie