Het was kiezen afgelopen Zondag. Of een oliebolletje prikken in Werkendam, of toch maar weer wat aan de baan doen. Omdat ik mijn winkeltje weer volop operatief heb schiet de vrije tijd er steeds meer bij in, dus moet die nuttig en bedachtzaam besteed gaan worden. En hoe smakelijk en gezellig een oliebolletje ook kan zijn, kies ik toch voor de baan.
En zo belandt ik op Zondagochtend weer in de spuitcabine om de volgende bruggen te voorzien van kleurtje. De stenen boogbruggen krijgen hetzelfde oker mergelsteen kleurtje als de pilaren van de Kibri vakwerkbrug en de Faller vakwerkbrug een bleker kleurtje groen (Valejo Pale Green) als de Kibri broer. Die pakt nog wat mooier uit, achteraf gezien. Ook de aanbrug naar de Faller krijgt die kleur.
Dat zou in eerste instantie ook een stenen boogbrug worden, maar dat heb ik vorig weekend veranderd in ook een vakwerkbrug, compleet samengepuzzeld uit scratch en onderdelen van oude bruggen. Ik ben er erg tevreden over. Dat houdt alleen wel in dat ik nu een halve (45°) stenen boogbrug (geheel compleet met pijlers, looppaden en hekwerk) over heb. Ik had dus ook gewoon één 90° en één 45° brug kunnen kopen i.p.v. 2x 90°, maar achteraf kijk je een koe in de kont, en die overtollige gaat wel een keer voor een mooi prijsje in de verkoop (net als de overtollige Faller 2-spoors boogbrug en bruggehoofden).
Na het spuitwerk gaat de hele zooi weer de woonkamer in waar de eigen ontwerp vakwerkbrug in elkaar geflanst word en het hele spul met spons, kwast en ultradunne verf word geweatherd. Nog even alle hekwerkjes er op en we zijn klaar voor vandaag.
Maandag is gereserveerd voor motorrevisie voor een maatje, maar vanochtend (Dinsdag) gaan we weer richting spuithok om roest aan te brengen op de vakwerkbruggen (en nu pas op de foto's zie dat ik 2 pilaren op een bruggehoofd vergeten ben
). Ik probeer daarvoor een nieuw kleurtje (Rost van Gunde) wat erg mooi uitkomt. Plan is om daarna de boel weer een keer voor de foto's op te stellen op de baan, maar tijdens het spuitwerk begeeft de CV ketel (ook in de keuken van de studio, waar de spuitcabine zit) het met een luide knal, en na consultatie van een maatje, CV monteur, die toevallig vakantie heeft, blijkt de ketel na 18 jaar trouwe dienst definitief overleden. De teken/modelbouwdag krijgt een nieuwe prioriteit, een nieuwe CV ketel kopen.
Daarmee, en het demonteren/slopen gaat de rest van de dag verloren, maar vanavond zie ik toch nog kans de boel in te passen en wat foto's te schieten. Het is wel koud op de zolder (morgen gaat de nieuwe ketel er in), maar dat zie je niet op de foto's.
En ook de brug aan de overkant wordt vereeuwigd. Ik ben ook blij dat ik het detail van de afwatering gemaakt heb. Dat maakt het net even iets echter. Verdere weathering en groenbekleding doe ik nog als ze permanent in de scenery geplaatst worden.
Het was weer een heel verhaal en volgend weekend gaan we weer verder. Hopelijk op een warme zolder.