Dank allen. En ook van hier alle goeds voor het komend jaar. Update en verslag van Houten deze keer.
Afgelopen week wegens overmatige ongewenste verplichte vrije tijd veel gepast en gemeten, gezaagd en geschuurd, geplakt en gekit. Dat laatste moet ik nog wat meer doen want ondanks alle experimenten om de rails vast te leggen is ook "
de oplossing", het fixeren van de M-rail met houtlijm niet het succes wat ik er van dacht. Sommige delen zijn toch weer los gekomen. Nu is dat na ballasten geen punt meer, dan gaan ze toch wel vast liggen, maar in de onzichtbare schaduwbaan komt geen ballast, en zijn ze toch weer los gekomen van de houtlijm. Nu heb ik van een maat een tube speciale montagelijm gekregen waarmee alles letterlijk muurvast gaat zitten. Uitgetest bij een, al heel vaak met allerlei kitten en lijmen gepoogd vast te zetten, deel van onze auto, waarbij het "metaal op plastic" nu met geen koevoet meer los te krijgen is. Dan moet de M-rail op de isolatie zeker blijven zitten
Proefstukje gedaan en dat lijkt goed. Het zaag en schuurwerk is bedoeld om weer wat rails uit te kunnen leggen, en dan met name het deel wat de lucht in gaat. Ik heb nog een doos met 25+ jarige brugdelen en tunnelportalen en wil even "live zien" wat ik daar nog van zou kunnen gebruiken, want Houten komt er aan, en dan kan ik eventueel nog wat aanvullen. Dus met houtjes, plankjes en ouwe meuk aan de slag, om tot de conclusie te komen dat ik er weinig van kan en wil gebruiken. Het enige wat nog acceptabel en om aan te zien is, is een stalen Fallerbrug die ik niet vind passen, en een complete stenen bogenbrug met brughoofden en pijlers, ook van Faller (120488/120489), nieuw in de doos, die ik wel zie zitten, maar helaas dubbelsporig. Die gaat dus op Marktplaats o.i.d. Dus gaan we op zoek op internet, en noteren we nummers om in Houten te gaan zoeken.
Ook bedenk ik me dat de M-rails eigenlijk niet zo mooi over komen op de bruggen, dus moeten er K-rails uitgezocht en gekocht worden. Ondertussen heb ik megaveel plezier van mijn herindelings en opruimactie van afgelopen week. Ik heb nu zoveel werkbank en weglegruimte dat niet meer alles op en over elkaar ligt en ik het dus zo voor het grijpen heb. Erg blij mee, en nu maar kijken hoe lang dit zo blijft. Maar mijn verlanglijstje voor Houten is klaar, dus we kunnen op pad.
Verslagje Expo Houten 13 December 2014Vanaf de snelweg was te zien dat er een forse rij voor de ingang van de Expo stond, maar op zich is dat niet vreemd, want het is nog net geen 10 uur, dus de deuren zijn nog niet open. Tegen die tijd dat wij er zijn zal de rij wel naar binnen opgelost zijn.
Zorgelijker wordt het als we voordat we de Expo bereikt hebben door de verkeersbegeleiders linksaf gedirigeerd worden, het parkeerterrein van Restaurant Yakimono op. Voor, waar we de vorige 2 keer nog net een plaatsje konden vinden, en achter de Expo zelf is geen plaatsje meer vrij, dus moeten we uitwijken naar de Japanse wok. En zelfs daar begint het al mooi vol te worden.
Gelukkig is de conditie al weer zo ver verbeterd dat het stuk(je) lopen me, in tegenstelling tot het veel kortere stukje bij Eurospoor, deze keer weinig tot geen moeite kost, en eenmaal om de hoek zien we dat de rij voor de ingang er nog steeds staat, maar nu gevoed van 2 kanten. Maar door de efficiënte afhandeling van de kassamensen zijn we na een kwartiertje toch binnen. Iets over tienen en het is nu al goed druk, hoe anders dan anders. Maar wij gaan eerst maar een bakkie en gebakkie doen.
Dan volgt de strooptocht naar gewenste spullen, wat in het geval van de brugdelen erg tegen valt. Nu is er aan bouwdozen zowiezo al niet al te veel op deze beurs, maar voor het brugwerk is het gewoon droevig. Ook hebben we de indruk dat er deze keer minder handelaren zijn, mede doordat een groot deel va de Expo bezet word door de digitale banen en baantjes. Daar heb ik op dit moment nog weinig bij te zoeken, al ben ik me wel aan het oriënteren. Dat verkennen doe ik wat langer bij onze medeforummer iTom van HIP, maar dan op sociaal vlak, ook deze keer weer erg plezant. Tom weet van mijn belangstelling voor iTrain, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben. Dat komt wel als ik het demoprogramma aan het uitvogelen ben.
Ik had mijn vrouw gevraagd uit te kijken naar, buiten de brugdelen, een wagon van Heineken. Die had ik op e-bay gezien en omdat het toch één van mijn favoriete vochtinbrengers is, wilde ik die er wel bij hebben. E-bay had er 3, 2 op N-schaal en een niet zo'n mooie h0 voor 6,95 + 14,95 verzendkosten uit Tjechië of zo. Allen uit mijn tijdperk, en allen van Fleischmann, maar die laatste vond ik toch wat te duur, zeker gezien de conditie die hij in was. Daar gaan we op een beurs wel naar zoeken. Nu vonden we er wel 2 (bij dezelfde verkoper) van Märklin, maar die waren duidelijk uit een latere periode, en dan ook nog eens 65 euro's per stuk voor de duidelijke 2e handsjes. Dach et dus niet. Ik loop er bij weg en zie bij een kraampje er tegenover de Fleischmann/Heineken staan die ik wil. Mint condition voor wel 6 euri's, daar hoeven we niet lang over na te denken, die gaat mee.
Ook de voor de bruggen benodigde K-rails worden gevonden, zelfs de passtukjes, maar op bruggengebied is het aanbod minimaal, dus die gaan we maar bij Lippe of zo bestellen. In de hoek van de digitale hal staat nog wel een Duitse (o.a. veel Vollmer/Kibri) handelaar, Modelle am Meer, waar ik wel eens wat gekocht heb, dus waag ik nog even een poging tot zoeken, en verdomd, daar vindt ik toch nog één van de gewenste bruggen, waar ook nog eens 20% rabatt (bijna een tientje) af gaat. Geslaagde missie !!
We zijn inmiddels 2 uur verder en er liggen nog duizenden dingen die ik ook wel zou willen kopen, maar niets meer van de verlanglijst, dus besluiten we maar weer eens op huis aan te gaan. Misschien volgende week ook maar even naar Zutphen.