Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - Updatefoto's 2-12, op het gemak vooruit.
Dat ziet er veel belovend uit!
Ik ben erg benieuwd hoe je het verder vorm gaat geven.
Re: Ta2trainman's baan - Updatefoto's 2-12, op het gemak vooruit.
Je schiet lekker op Gerrit heerlijk om naar te kijken. :thumbup:
En beter te veel licht dan te weinig. ;)
Re: Ta2trainman's baan - Updatefoto's 2-12, op het gemak vooruit.
Geweldig, Gerrit! Heerlijk om te zien hoe mooi zo'n spaghetti met M-rails er zo mooi uitziet. Ben benieuwd naar het vervolg.

groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - Updatefoto's 2-12, op het gemak vooruit.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - Updatefoto's 2-12, op het gemak vooruit.
Goed dat het weer wat beter gaat.
Je gaat wel als een speer, ook al is het kalm aan....
Zijn je hellingen soms niet erg stijl?
Ben benieuwd naar het vervolg
Re: Ta2trainman's baan - Updatefoto's 2-12, op het gemak vooruit.
Het waardeerknopje moet maar weer snel terug  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: en dank, allen.

Citaat van: Leeeke op woensdag 03 december 2014, 18:49:45
Goed dat het weer wat beter gaat.
Je gaat wel als een speer, ook al is het kalm aan....
Zijn je hellingen soms niet erg stijl?
Ben benieuwd naar het vervolg

Dat valt wel mee met de stijlheid, Leo. Max. rond de 3%. Alleen op de eerste 2 foto's lijkt het erg stijl omdat het ene spoor omhoog blijft doorlopen en het spoor ernaast juist daalt. Dat is dus voor het zicht dubbelop, maar valt in praktijk erg mee.
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Long live the interweb ! Alles kun je er vinden, en/of bestellen, dus was de nieuwe warmteplaat voor weinig binnen 2 dagen bezorgd en kon ik aan de gang. Alle montagemateriaal zat erbij (besteld) en de voorbereidingen al gedaan dus was het gesneden koek. Zelfs met de fysieke beperkingen zat het water er met een dik uurtje weer op, en zonder enig lekje of zwetertje  :o)


Dat was gisteren. Vandaag nog een keertje ontlucht en genoten van de extra warmte, en het voelde goed  :) Nu kan de elektrieke warmteblazer een verdieping lager in opslag tot dat hij weer nodig blijkt te zijn, waar dan ook. Op die manier blijft er meer stroom over voor de baan en hoef ik de "schat, het is je föhn" smoes voorlopig niet meer te gebruiken.
En vandaag zorgde de eega voor een warm gevoel in huis, o.a. met onze verzamelde Harley D. sleep op de kast.


Op zolder is hierdoor een mooie berg ruimte ontstaan (de kerstspullen zijn er ook opgeslagen) zodat ik nu de kans heb de "opslag" opnieuw in te delen en straks dus nog meer (of minstens beter ingedeelde) ruimte heb voor onze mooie hobby. U hoor het nog.
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Leuke Harley spulletjes Gerrit. :thumbup:
En een verwarming erbij is altijd makkelijk en lekker. :P
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Ha die Gerrit.
Heerlijk om de CV nu ook in je treinenruimte te hebben, zelf moet ik met elektrische kachels de niet verwarmde ruimtes in onze met gashaarden verwarmde boerderij, verwarmen en daar gaan inderdaad héél wat KW's stroom inzitten die beter aan de hobby besteed kan worden!  :P

Trouwens, ik krijg altijd al een héél warm gevoel wanneer ik de updates in jouw topic lees en bekijk! O:-D
Dus bedankt voor alle (extra) warmte! :-*

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Hoi Gerrit,

Ik liep wat achter met jou draadje maar ben weer volledig op de hoogte.
Jammer dat de gezondheid weer roet in het eten gooide, gelukkig ben je het ziekenhuis weer uit en pak je langzaam de draad weer op.

Van die radiator ga je veel plezier beleven, als het voor je gevoel koud is ga je ook niet lekker aan de slag met de hobby.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Geen update (morgen weer) maar een welgemeende eindejaarsgroet; dat het iedereen in alles beter mag gaan



en deze nog omdat ik hem leuk vond


Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Hoi Gerrit,

Die laatste vraagt, nee roept, nee schreeuwt om een h0-versie  B)! Kei gaaf...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Voor jou ook prettige feestdagen en een goed uiteinde van 2014.
Dat 2015 een mooi, gezond jaar mag worden!
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....

Ook alle voorspoed gewenst, Gerrit !

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Gerrit,

Fijne feestdagen en voor2015 alle goeds en véél minder ziekenhuis toegewenst!

groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Gerrit

Fijne feestdagen en een goed en gezond 2015

Gr Alex 0850
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - Voor een warm gevoel.....
Hoi Gerrit
Fijne Feestdagen en een voorspoedig en gezond 2015!

Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
Dank allen. En ook van hier alle goeds voor het komend jaar. Update en verslag van Houten deze keer.

Afgelopen week wegens overmatige ongewenste verplichte vrije tijd veel gepast en gemeten, gezaagd en geschuurd, geplakt en gekit. Dat laatste moet ik nog wat meer doen want ondanks alle experimenten om de rails vast te leggen is ook "de oplossing", het fixeren van de M-rail met houtlijm niet het succes wat ik er van dacht. Sommige delen zijn toch weer los gekomen. Nu is dat na ballasten geen punt meer, dan gaan ze toch wel vast liggen, maar in de onzichtbare schaduwbaan komt geen ballast, en zijn ze toch weer los gekomen van de houtlijm. Nu heb ik van een maat een tube speciale montagelijm gekregen waarmee alles letterlijk muurvast gaat zitten. Uitgetest bij een, al heel vaak met allerlei kitten en lijmen gepoogd vast te zetten, deel van onze auto, waarbij het "metaal op plastic" nu met geen koevoet meer los te krijgen is. Dan moet de M-rail op de isolatie zeker blijven zitten  >:-D

Proefstukje gedaan en dat lijkt goed. Het zaag en schuurwerk is bedoeld om weer wat rails uit te kunnen leggen, en dan met name het deel wat de lucht in gaat. Ik heb nog een doos met 25+ jarige brugdelen en tunnelportalen en wil even "live zien" wat ik daar nog van zou kunnen gebruiken, want Houten komt er aan, en dan kan ik eventueel nog wat aanvullen. Dus met houtjes, plankjes en ouwe meuk aan de slag, om tot de conclusie te komen dat ik er weinig van kan en wil gebruiken. Het enige wat nog acceptabel en om aan te zien is, is een stalen Fallerbrug die ik niet vind passen, en een complete stenen bogenbrug met brughoofden en pijlers, ook van Faller (120488/120489), nieuw in de doos, die ik wel zie zitten, maar helaas dubbelsporig. Die gaat dus op Marktplaats o.i.d. Dus gaan we op zoek op internet, en noteren we nummers om in Houten te gaan zoeken.





Ook bedenk ik me dat de M-rails eigenlijk niet zo mooi over komen op de bruggen, dus moeten er K-rails uitgezocht en gekocht worden. Ondertussen heb ik megaveel plezier van mijn herindelings en opruimactie van afgelopen week. Ik heb nu zoveel werkbank en weglegruimte dat niet meer alles op en over elkaar ligt en ik het dus zo voor het grijpen heb. Erg blij mee, en nu maar kijken hoe lang dit zo blijft. Maar mijn verlanglijstje voor Houten is klaar, dus we kunnen op pad.

Verslagje Expo Houten 13 December 2014

Vanaf de snelweg was te zien dat er een forse rij voor de ingang van de Expo stond, maar op zich is dat niet vreemd, want het is nog net geen 10 uur, dus de deuren zijn nog niet open. Tegen die tijd dat wij er zijn zal de rij wel naar binnen opgelost zijn.
Zorgelijker wordt het als we voordat we de Expo bereikt hebben door de verkeersbegeleiders linksaf gedirigeerd worden, het parkeerterrein van Restaurant Yakimono op. Voor, waar we de vorige 2 keer nog net een plaatsje konden vinden, en achter de Expo zelf is geen plaatsje meer vrij, dus moeten we uitwijken naar de Japanse wok. En zelfs daar begint het al mooi vol te worden.

Gelukkig is de conditie al weer zo ver verbeterd dat het stuk(je) lopen me, in tegenstelling tot het veel kortere stukje bij Eurospoor, deze keer weinig tot geen moeite kost, en eenmaal om de hoek zien we dat de rij voor de ingang er nog steeds staat, maar nu gevoed van 2 kanten. Maar door de efficiënte afhandeling van de kassamensen zijn we na een kwartiertje toch binnen. Iets over tienen en het is nu al goed druk, hoe anders dan anders. Maar wij gaan eerst maar een bakkie en gebakkie doen.

Dan volgt de strooptocht naar gewenste spullen, wat in het geval van de brugdelen erg tegen valt. Nu is er aan bouwdozen zowiezo al niet al te veel op deze beurs, maar voor het brugwerk is het gewoon droevig. Ook hebben we de indruk dat er deze keer minder handelaren zijn, mede doordat een groot deel va de Expo bezet word door de digitale banen en baantjes. Daar heb ik op dit moment nog weinig bij te zoeken, al ben ik me wel aan het oriënteren. Dat verkennen doe ik wat langer bij onze medeforummer iTom van HIP, maar dan op sociaal vlak, ook deze keer weer erg plezant. Tom weet van mijn belangstelling voor iTrain, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben. Dat komt wel als ik het demoprogramma aan het uitvogelen ben.

Ik had mijn vrouw gevraagd uit te kijken naar, buiten de brugdelen, een wagon van Heineken. Die had ik op e-bay gezien en omdat het toch één van mijn favoriete vochtinbrengers is, wilde ik die er wel bij hebben. E-bay had er 3, 2 op N-schaal en een niet zo'n mooie h0 voor 6,95 + 14,95 verzendkosten uit Tjechië of zo. Allen uit mijn tijdperk, en allen van Fleischmann, maar die laatste vond ik toch wat te duur, zeker gezien de conditie die hij in was. Daar gaan we op een beurs wel naar zoeken. Nu vonden we er wel 2 (bij dezelfde verkoper) van Märklin, maar die waren duidelijk uit een latere periode, en dan ook nog eens 65 euro's per stuk voor de duidelijke 2e handsjes. Dach et dus niet. Ik loop er bij weg en zie bij een kraampje er tegenover de Fleischmann/Heineken staan die ik wil. Mint condition voor wel 6 euri's, daar hoeven we niet lang over na te denken, die gaat mee.

Ook de voor de bruggen benodigde K-rails worden gevonden, zelfs de passtukjes, maar op bruggengebied is het aanbod minimaal, dus die gaan we maar bij Lippe of zo bestellen. In de hoek van de digitale hal staat nog wel een Duitse (o.a. veel Vollmer/Kibri) handelaar, Modelle am Meer, waar ik wel eens wat gekocht heb, dus waag ik nog even een poging tot zoeken, en verdomd, daar vindt ik toch nog één van de gewenste bruggen, waar ook nog eens 20% rabatt (bijna een tientje) af gaat. Geslaagde missie !!

We zijn inmiddels 2 uur verder en er liggen nog duizenden dingen die ik ook wel zou willen kopen, maar niets meer van de verlanglijst, dus besluiten we maar weer eens op huis aan te gaan. Misschien volgende week ook maar even naar Zutphen.

Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
Leuk verslag en mooie aanwinsten Gerrit. :thumbup:
Net als jij kan ik ook wel alles kopen maar heb mij dit keer ingehouden en alleen spullen gekocht die ik wilde hebben. :P

En ook voor jouw fijne feestdagen en al het goeds voor 2015 en minder naar het ziekenhuis hé in 2015. ;)
Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
 :thumbup:

mooi zo leuk veslag

dank je


gr Ed
Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
Bedankt voor je leuke verslag, Gerrit. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
Dag Gerrit.

Jouw verslag leest lekker weg :thumbup: Je hebt wel een afwijkende voorkeur
qua biermerk voor lui aan deze kant van de IJssel! Maar ik krijg het
'provinciale' gerstenat ook niet weg hoor :lol:
Heb je voor het fixeren van de M-rails al eens acrylaatkit geprobeerd?
Kost geen drol en bijkomend voordeel: het is eventueel eenvoudig te
verwijderen en blijft enigzins flexibel, wat essentieel is voor de nodige
geluidsdemping. :idea:
Wellicht kom ik je in Zutphen wel tegen ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
Dag Gerrit,

fijn dat je geslaagd bent met de aankopen!

Wat het vastzetten van de rails betreft: ik gebruik dubbelzijdig plakband. Hecht heel goed, zelfs als de plaat met sporen een paar dagen op de kop ligt om draadjes aan de onderkant aan te sluiten. En als je toch een rails los wilt maken is dat heel eenvoudig te doen met een mesje. Geen resten tape op de rails.

groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Een brug te ver in Houten.....
Gerrit, het deed me deugd je weer eens te zien, altijd gezellig beetje bij praten met jou en je vrouw.
Gelukkig dat de gezondheid weer de goeie kant op gaat en met iTrain zal dat ook gaan gebeuren.
Misschien tot volgende week in Zutphen.
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer een werkplek erbij
Gisteren bezig geweest met de Kibri brug en gelijk op internet even gezocht welke kleuren de spoorbruggen in Dld in de jaren 60/70 hadden. Olijfgroen en grijs kwamen vaak voorbij en ik vind de eerste het mooist, dus dat gaat het worden. Omdat het een stalen vakwerkbrug is maak ik hem in delen af zodat ik alles wat makkelijker kan spuiten.

Tegelijkertijd bedenk ik me dat dat spuiten op mijn demontabele werkplek voor het raam op zolder (zie eerdere verslagen) toch wel een beetje onhandig is en besluit ik daar maar eens verandering in te brengen. Nu had ik jaren geleden, toen ik nog volop aan het motor(ver)bouwen was, al een speciaal airbrushplekje gereserveerd in de keuken/opslagruimte van mijn studio, maar daar is eigenlijk nauwelijks wat mee gebeurd. Kort erop moesten er een nieuwe aanbouw (badkamer, WC, wasruimte) aan het huis komen en werd het plekje tijdelijk onze doucheruimte. En daarna verwaterde het tot opslagruimte met allerhande (meestens) troep.

En nu wordt het mijn 4e werkplek voor de hervonden hobby. Na het buro op zolder, de demontabele werktafel voor het raam op zolder en het uitgeruimde buro voor plak en preiserschilderwerk in de woonkamer nu dus de wederopstanding van de spuitcabine. Maar dan moet eerst de rotzooi opgeruimd gaan worden en dat levert een auto vol met weggooispul op, wat eigenlijk al allang weg kon. Een paar oude PC's, 5 toetsenborden, wat bedrade muizen, een bijna overleden flatscreen, een paar printers en nog zo wat van die "misschien kan ik er ooit nog wat mee" troep. Maar dan ontstaat er ook wat moois.


Alle belangrijke dingen waren al aanwezig; betegelde wanden, als tafel een 3cm dikke gelaagde glasplaat (ooit een paar gehad van een maatje die voor z'n werk een Postbank moest slopen) van 110x85cm, 300 watt bouwlampje, een forse afzuigkap (rode pijl), stopcontacten (witte pijl) en een luchtnippel naar de grote compressor in de schuur (blauwe pijl), al zal die laatste niet heel veel gebruikt worden, want de lucht word verzorgd door mijn kleine airbushcompressor die ik ook al weer een jaar of dertig heb.
Om niet te veel te moeten sjouwen met dat geweldige apparaat heb ik via MP een goedkoop setje (minicompressor met een paar airbrushspuitjes) gekocht wat naar de zolder verhuisd om spuitwerk ter plaatse aan de baan te doen. Morgen verhuis ik de andere spullen van boven naar beneden en ga ik de brug proberen te spuiten, en daarover doe ik dan wel weer verslag.

Morgen kan het nog, want de afgelopen dagen hebben me laten weten dat het weer behoorlijk goed zit met het gestel en de conditie, dus ga ik Woensdag weer langzaam aan het werk. Daar ben ik blij mee, en de portemonnee waarschijnlijk ook  :D
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer een werkplek erbij
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer een werkplek erbij
Mooi plekkie Gerrit.
Daar kan je wel aardig wat airbrush werk verrichten.
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer een werkplek erbij
Goed bezig geweest en daar ga je plezier van hebben.
Ben jaloers op de nieuwe airbrush plekkie.
Blij ook dat je weer aan het werk kan, succes ermee
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer een werkplek erbij
Hoi Gerrit.
Fijn om te lezen dat het het op alle fronten weer de goede kant op gaat! :thumbup:
En zo'n mooie betegelde ruimte met afzuigkap om te airbrushen is natuurlijk helemaal ideaal.

Hopelijk laat je ons snel weer prachtige resultaten zien.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer een werkplek erbij
 :) Mooie werkhoek.  :thumbup:
Zo te zien is dat een gewone afzuigkap, maar nou heb ik wel eens gelezen dat je eigenlijk een vonkvrije motor moet hebben.
Dat in verband met explosie gevaar. Nou zal het zo'n vaart niet lopen, maar ik wilde het toch even melden.

Dirk-Jan
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer een werkplek erbij
Hallo Gerrit,

Net je draadje ontdekt, je bent een leuke baan aan het creëren, het ondergrondse deel vind ik prachtig.
Ik heb veel ideetjes opgedaan.

Blijf je zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
Even wat duimpies van waardering er in gooien  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: en dan de update;

De eerste Kibribrug is klaar, gespoten, deels geweatherd en wel. De kalkzandsteen pijlers en het beton staat al een tijdje bloot aan weer en wind, maar het stalen vakwerk is net opnieuw in de verf gezet door de Duitse schilders, en is dus nog als nieuw.

We gaan er even voor zitten.

En wijden gelijk de spuitcabine maar in.

En dan is dit het uiteindelijke resultaat. Ik ben er erg content mee.

Alleen jammer dat het DB-mahlergesellschaft het project niet helemaal af heeft gekregen voordat ze op Weihnachturlaub gingen. maar dat komt na hun vakantie wel goed, hoop ik. Als ze nou maar geen vorstverlet krijgen  :?

Maar we zijn nog niet uitgebrugd, want vanochtend kwam er en pakketje binnen vanuit Duitsland, van Lippe.


Vanmiddag nog wat ondergrond gezaagd en gelegd zodat de laatste rails uitgelegd kunnen gaan worden. Al zal de voortgang wat minder snel gaan als dat het de laatste tijd ging, want ik moet (helaas voor de hobby, erg prettig voor mijzelf) weer gewoon werken. Maar er komt wel een lang weekend aan, en dat ga ik deels gebruiken voor een nieuwe website voor m'n shoppie en daarnaast nu maar eens Itrain downloaden. Dus toch een beetje voor de baan, maar niet op zolder. U hoort nog van ons :important:
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
 :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
  :) Eehh, erge mooie brug geworden. Door het schilderwerk oogt de brug toch weer heel anders dan de mijne, leuk om te zien. En die gebogen brug heb ik ook al.
Goede smaak heb je.:D  Maar ik word afgeleid door die Kerstman in de tuin. Staat die olijke dikkerd daar nou te wateren?  8o  :O

Dirk-Jan
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
Santa moest inderdaad erg nodig, Dirk-Jan, en watert zo van het platte dak in de plantenbak eronder. Vooral savonds is dat goed te zien want z'n watertje is nog al (LED)licht. Over smaak valt te twisten, maar die zit bij ons dus wel goed  :D :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
 :-) :-)  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
Kersthumor Gerrit  :mrgreen:
Overigens mooie brug! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
Gerrit,
Mooie brug geworden. :thumbup: :thumbup:
Na het spuiten ziet hij er echt top uit, met leuk detail in de menie.

Groet, Erik
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.

Mooi Gerrit  :thumbup:

Je zou er nog een steigertje bij kunnen zetten/maken.....

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
Gaat ook (ooit) nog gebeuren Tony, maar pas als hij op zijn plek staat en ik met scenery bezig ben. Toekomstplannen  :)
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
Mooie spulletjes en mooi spuitwerk
Re: Ta2trainman's baan - Bezig Blijven met Bruggen Bouwen.
Prachtige brug geworden!
Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
De kerstdagen hebben zich ook weer voor een deel op de zolder afgespeeld. De 1e Kibri brug is ingepast en komt redelijk volgens plan uit. De rest word met houtjes en doosjes en stroken MDF 8mm ook een beetje op hoogte gemaakt voor het overzicht.


Verder ben ik nog veel te lang bezig geweest met een oprit voor de aanloop naar deze en de andere bruggen. Plan was om dit schuine deel, oplopend van 0 naar 18 mm in een bocht met de zaagtafel uit  vuren meubelpaneel te figuurzagen maar dat mislukte jammerlijk en de stukken vlogen door de zaal. Toen maar een poging uit meranti multiplex met de decoupeerzaag, maar die slingerde "onderhuids" alle kanten op, dus ook dat was een komplete mislukking. Dan toch maar terug naar het oorspronkelijke plan (waar ik eigenlijk helemaal geen zin aan had); het met de bandschuurmachine vormen uit 22mm MDF, en dat ging eigenlijk veel en veel sneller dan de 2 kansloze voorgaande methodes. Alleen je komt er niet uit te zien. Maar het resultaat is meer dan naar mijn zin.


Daarna was brug 2 (en 3, want dubbel) aan de beurt. Een stalen vakwerkbrug van Faller die beduidend eenvoudiger in elkaar te zetten is en er ook gelijk minder gedetailleerd oogt, maar dan ook een stuk prijsvriendelijker is dan de Kibri's. Ook die wordt, voorlopig ongeschilderd/gespoten in het landschap ingepast en hij ziet er precies zo uit als in mijn gedachtenplan, mooi.


Er direct achter komt nog een kleine bestaande brug uit eigen voorraad die omgebouwd gaat worden naar dubbelspoor en een stukje water gaat overbruggen. Dat wordt nog even vogelen, maar ik heb goede zin en hoop dat dat ook gaat lukken.


En dan zijn de Kibri stenen boogbruggen aan de beurt, die als aanbruggen voor de stalen bruggen en overgangen naar de toekomstige bergen gaan dienen. Ook weer prima afgewerkt, maar gaandeweg kom ik er achter dat ik eigenlijk wat mini lijmtangetjes had moeten hebben om de bogen in te klemmen tijdens het plakken. Of een paar ENORME wasknijpers met lichte spanningskracht. En die heb ik niet. De wereld aan klemmen, klemmetjes en lijmtangen van 15 tot 120 CM, maar niet iets wat echt bruikbaar is. Nu dacht ik nog een paar "tafelkleedklemmetjes" in de schuur te hebben liggen, dus die maar opgezocht.
Maar tussen zoeken en vinden zit een hele wereld, en om niet met 12 van die bogen 5 minuten tussen de vingers geklemd te zitten moet er wat verzonnen worden. Op z'n McGyvers dan maar, iets wat ik wel vaker toepas. FF denken en dan heb ik het; uit een overtollig stuk regenpijp zag ik wat ringen, die ik weer doorzaag en zo de perfecte "low-power" klem krijg.


En zo lijmen we tussen het darten kijken door de eerste van de 2 bochtboogbruggen deels in elkaar. Laat maken doen we niet want morgenochtend loopt om 5 uur de wekker af voor een vroeg bezoek aan onze Oosterburen die ons van wat sierwerk voor Woensdag gaan voorzien. Dat houdt wel in dat we er ruim voor 8 uur weer zijn en ik weer volop aan het bruggenbouwen kan. En een doos Vallejo bij Airbrush Almere kan bestellen om later deze week alles in de verf te zetten. Maar dat hoort U nog.

Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
 :thumbup: :thumbup:
Nieuw scrabble woord:
Afwateringspvcbuislagedruksmodelbouwklemmetjes    :D
Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
Goed bezig weer neef  :D
Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
Citaat van: Ta2trainman op zondag 28 december 2014, 22:48:49
de perfecte "low-power" klem
Heel goed gevonden die oplossing!
En het doet er mij aan denken dat ik hier nog wat diadeems heb liggen, al dan niet versierd met hertengewei voor de feestdagen, die ook heel goed bruikbaar zijn als low-powerklem met wijde bek.
Spaart nog wat zaagwerk :-)
Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
Leuke update Gerrit bruggen komen mooi tot hun recht op je baan prachtig gezicht zo. :thumbup:
Vindingrijk idee zo met de regenpijpbuis. ;)
Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
Hallo Gerrit,

Mooie update met al die bruggen  :)

Je had die helling, die je met zo veel moeite heb gemaakt, gewoon een paar blokje hout onder de rails kunnen doen.
Gewoon bij de koppeling van 2 stukken rails een plaatje hout steeds een dikker plaatje  8o tot de juiste hoogte.
Later werk je alles weer weg met scenery.

Gr Einte
Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
Dank allen voor de  :thumbup: :thumbup: :thumbup: en het prachtige scrabblewoord  :D

Citaat van: Einte op maandag 29 december 2014, 08:22:36Je had die helling, die je met zo veel moeite heb gemaakt, gewoon een paar blokje hout onder de rails kunnen doen.
Gewoon bij de koppeling van 2 stukken rails een plaatje hout steeds een dikker plaatje  8o tot de juiste hoogte.
Later werk je alles weer weg met scenery.

Gr Einte

Had gekund (en zeker aan gedacht), Einte, maar ik vind dit mooier, al zie je er straks helemaal niks van weer  >:-D, dat is waar.
Maar dat is nu eenmaal mijn insteek, waarom makkelijk doen als het anders in je kop zit :-)
Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
Hallo Gerrit,

Mooie update, wat McGyver al niet te weeg brengt.

Gr.
Piwie.
Re: Ta2trainman's baan - Doe U mij nog maar een brugje.
Hoi Gerrit,

Je bent weer goed bezig daar in Zwolse  :D Het ziet er allemaal weer keurig uit  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 1e APK 2015=SUPER / meer bruggen
Vandaag was het voor mij de beste dag van 2015 tot nu toe. Het was weer eens tijd om de Isala Klinieken (het lokale hospitaal) te bezoeken voor een controle. Bloed afnemen, afwatering in een klein potje proberen te mikken en een uur later de uitslag vernemen van de interniste. Alle mogelijk denkbare waarden in bloed en urine waren uitstekend op een klein beetje eiwit na. Zeg maar een half eitje, dus uitstekend - . De bloeddruk was ook toppie en aan de hand van dat alles werd het aantal pillen drastisch verminderd en een aantal andere in sterkte gereduceerd. En het vieze drankje (4x p/d) kon direct de plee in.

U snapt dat mijn dag niet meer stuk kon. Nu kon dat toch al niet, want vanmorgen was ik weer verder gegaan met de bruggenbouw. De eerste 90° stenen boogbrug had ik vorige week al afgemaakt en ook ingepast bij de Faller vakwerkbrug. Voor de juiste aansluiting moest er nog wat "handwerk" verricht worden, en dat is ook prima gelukt in mijn ogen. Wat er op de onderstaande foto's nog niet bij staat is een betonnen platform waar de pijler verspringt en een stukje stalen vakwerk tussen dat platform en de vakwerkbrug zelf. Ze liggen klaar, maar komen er pas op als alles gespoten is.






Het plan van vandaag was voor de 2e stenen boogbrug die moet aansluiten op de Kibri vakwerkbrug aan de andere kant. Die wordt echt "customized" want die beslaat een stukje bocht van ± 42° wat schuin aansluit op de Kibri. Na wat gepas en gemeet kort ik het bed schuin in met de Dremel en maak de pijlers op lengte (bekend klusje, want dat moest bij de eerste ook). De achterste pijler bouw ik om tot bruggehoofd wat in de berg gaat vallen. De eerste pijler word geen pijler. Daar steunt de boog op het bruggehoofd/pijler van de Kibri, wat ik aanpas met overgebleven delen van die bouwdoos.

Op de foto's komt het nu nog een beetje vreemd over want de originele pijler was al wat geweatherd en aangebouwde deel alleen nog maar gespoten, maar dat gaat later helemaal goed komen. Na het hospitaalbezoek pas ik het geheel nog even in de situatie in en ben eigenlijk best tevreden over het resultaat. Nog 2 bruggen (brugjes) te gaan. Die zijn aankomend weekend aan de beurt.




Of misschien wel wat eerder, als er buiten het werk nog wat tijd overschiet  :D