Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Goeie tip....
Blijft toch een geweldig plaatje Gerrit....
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Zeer strak Gerrit en veilig  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Hoi Gerrit ,

Ik zat ook met deze gedachte om mijn onderste verdiepingen af te schermen met een plexi afboording.Handig om te weten hoe je deze kan snijden .Supertip  :thumbup: 

Groeten Freddy

Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Leuk idee die onderbaan, mooi gemaakt ook.
Echt een ondergrondse sfeer door de scenery en de de verlichting!

Groetjes,

Martijn
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Veilig en toch niet te zien  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Dag Gerrit.

Strak werk man!
Ik heb destijds door mijn zwager met z'n (cirkel-) zaagbank stroken
Plexiglas laten zagen. Dat was best oppassen, want voor je het weet
schiet er een stukje weg. Die stroken had ik nodig voor mijn V.I.M.:
Vitrine Inrij Modulen. De deksels heb ik zelf afgekort met de
decoupeerzaag van de gezaagde stroken. Met een metaalzaag erin
kreeg ik een veel mooier resultaat, maar kostte wel meer tijd.
De zaagkanten ben ik nog nabewerkt met een vlakschuurmachine.

Jouw afscherming ziet er strak uit en je kunt nu wel stellen dat dit
deel van jouw modelbaan nu zo goed als af is?

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Mooi gedaan Gerrit staat goed en voorkomen is genezen. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Veiligheid voor alles, vangrail aangebracht.
Ik blijf maar bedanken voor de complimenten  :-)

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 02 november 2014, 12:31:40Jouw afscherming ziet er strak uit en je kunt nu wel stellen dat dit
deel van jouw modelbaan nu zo goed als af is?

Groeten,

Erik.

Inderdaad Erik, dit is (letterlijk) een gesloten boek, ik heb net de deksel, het dak dus, vastgeschroefd.
En het aantal TL buizen boven de baan verdubbeld, heb ik wat meer zicht/licht. De oude buizen komen boven de testbaan, ik ben gek op licht  :D En zo rommelen we maar een beetje door.
Re: Ta2trainman's baan - In de bovenwereld aangeland.
Station Unterwelt is dichtgetimmerd. Dak er op en de voorkant (voorlopig) afgedekt met een plaat, we gaan naar boven. Eerst nog even wat (oude) railtjes uitgelegd op de testbaan, samen met de benodigde elektronica. Daar gaan we binnenkort mee verder.


Eigenlijk zou ik er direct mee verder, maar ik kon het niet laten om vast wat rails uit te leggen voor de "bovenbaan", en als je daar mee bezig bent wil je door. Dat zal iedereen wel hebben, neem ik aan. En net als een verdieping lager klopt het niet helemaal met de tekening, wat deels aan mezelf ligt (oneigenlijk gebruik van bochtwissels), maar ook wel een beetje aan Wintrack en tafel.



Maar we maken het allemaal kloppend, en ik zal straks zeker wat op maat gemaakte rails moeten dremelen om een regiment passtukjes te gaan vermijden, maar dat is dan maar zo. Ik doe zelfs nog een stukje hellingwerk en zie dat dat redelijk volgens plan verloopt, alleen moet het houtwerk wat dunner als mijn bedoeling was, 8 i.p.v. 12 mm. Op naar de Gamma.


Misschien dat er morgen nog wat uurtjes overschieten, en anders gaan we Maandag gewoon weer verder. Me very happy  :D
Re: Ta2trainman's baan - In de bovenwereld aangeland.
Hoi Gerrit.
Mooi dat je uit de catacomben van je baan bent gekomen en nu eindelijk weer daglicht ziet! :D :thumbup:
Natuurlijk kun je bijna niet stoppen met het leggen van rails en wissels en nog mooier om daarna de eerste locs te laten rijden.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Een paar uurtjes over, dus weer een stukje opgeschoten. Deel 1 van de op- en afrit zit er in. Omdat hij deels over de klimspiraal heen loopt moest ik een beetje improviseren met de pijlers, en dan wordt je vindingrijk. De eerste 2 konden nog "gewoon" van hout, maar voor nummer 3 en 4 heb ik een staalstrip gebogen.
Gelukkig heb ik in m'n schuurtje genoeg ijzer liggen, dus ik hoefde er de deur niet voor uit. En op die manier houdt ik voldoende ruimte over om de klimmend en dalend materieel niet in de weg te zitten.



En zo kunnen de rails er weer op en kan ik weer verder bouwen. Maar nu komt toch eerst de testbaan aan de beurt (denk ik  >:-D)


(Of zou ik toch eerst nog wat railtjes gaan leggen..........)
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Ik zou eerst de testbaan doen, de rest komt dan vanzelf.
Mooie en degelijke oplossing met die ijzeren steun. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Hallo Gerrit,

Mijn complimenten voor je onderbaan. Prachtig resultaat met M-rails.
Ik heb een vraag over je laatste 2 foto's. Die klimspiraal heb je, zo te zien, gemaakt met 5200-rails. Is het een volle cirkel, of heb je nog een recht stuk ergens tussen zitten? En wat is het hoogteverschil bij één volledige klim?

Ik moet zelf ook nog een klimspiraal van anderhalve draai maken, vandaar mijn specifieke belangstelling hiervoor.

Groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Hadie Roel,
De klimspiraal (methode Lüssi, zie pagina 1 van mijn, dit, topic) is inderdaad met 5200 gemaakt, zonder rechte stukken (bij deze althans) en klimt 8cm per volle ronde, en hij gaat 2½ slag omhoog, dus 20cm totaal.
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Hallo Gerrit,

Bedankt voor deze tip. Ik ga hier mee aan de slag. Kijken of ik hem ook kan toepassen.

Groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Hoi Gerrit

Is je winding niet wat smal, zo kun toch geen valbescherming maken?

Mvg
Koos
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
@ Koos,

dit deel hoeft geen valbescherming. Komt gewoon in zicht, in het landschap, dus kan nooit ver vallen. Alleen omdat het iets oploopt heb ik er een apart deel van gemaakt. Links en rechts ervan wordt later dicht gemaakt voor bebouwing.
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Hé, een collega Tattooëerder die ook modelbaan als hobby heeft.
Volgens mij zijn wij de enige twee in Nederland  :) :) :)

Mooie baan ben je aan het bouwen, groot ook.
Je Unterwelt ziet er fantastisch uit.
Ga het verdere verloop van de bouw van je baan zeer zeker volgen.
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.

Hallo Gerrit !

Fraaie constructie heb je bedacht !
Gestaag op weg naar de Oberwelt en daar ben ik erg benieuwd naar  :P

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Mooie voortgang en Gerrit! Dat wordt nog best wel een eind rails!
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Citaat van: KdeB op vrijdag 07 november 2014, 00:08:19
Is je winding niet wat smal,
Daar komt in ieder geval geen bovenleiding langs de baan, zoveel kan ik er wel uit afleiden.
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
 Deze week geen update. Zit weer even aan het bed gekluisterd in het lokale hospitaal met, zoals het er nu uitziet een longontsteking, allemaal nog te danken aan het nierproblemen van een tijdje terug.

Maar zo gauw er weer nieuws is meldt ik me weer.
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Oeh, bakkie Gerrit. Sterkte! Ik ga d'r vanuit dat je daar in goede handen bent, dus binnenkort weer lekker terug naar huis als het kan!

Beterschapjes!
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Beterschap man.
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Gerrit

Van harte beterschap.
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Beterschap Gerrit.

Gr.
René
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Beterschap!
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Van harte beterschap, Gerrit!

groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Beterschap Gerrit. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Beterschap! :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Ook ik, wens je een spoedig herstel toe :important:
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Hoi Gerrit,

De ellende houd niet op jou, sterkte en beterschap toegewenst  :important:
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Beterschap kerel, dat je maar snel weer op de been bent
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Beterschap!!!
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Gerrit, beterschap en zorg dat je hierna goed zal aansterken.
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
gerrit ook vanuit hier beterschap

gr Ed
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Hallo gerrit,

Vervelend dat je weer terug bent in het zh. Beterschap

Laat je je beetje verwennen.

Groet,

Erik
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Sterkte ermee Gerrit!

Leuke zusters daar?  :P

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - Stahl und holzbrücke=oprit.
Beterschap!
Re: Ta2trainman's baan - De mand met lappen weer in beeld.
Dank allen. Ik mag hier zowiezo weer tot het eind van de week blijven, en dan nog een mooi poosje heel kallem an doen. Dus trappie op naar de zolder zal er direct niet in zitten. En werken idem, wat voor een kleine zelfstandige ook nooit leuk is.
Maar, zoals ik me het afgelopen half jaar heel bewust ben geworden, gezondheid gaat voor.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 17 november 2014, 20:44:58
Sterkte ermee Gerrit!

Leuke zusters daar?  :P

Groeten, Erik.

Leuk zat, Erik (op mijn leeftijd ben je niet zo kieskeurig meer), maar ik kan met de conditie net het toilet halen, dus achter de zusters aan zit er niet in  :-)
Re: Ta2trainman's baan - De mand met lappen weer in beeld.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ta2trainman's baan - De mand met lappen weer in beeld.
Beterschap Gerrit!  :thumbup:

Jammer van die zusters.....  :D
Re: Ta2trainman's baan - De mand met lappen weer in beeld.
Héééé Gerrit.
Dat is weer een hele teleurstelling, ging het net weer wat beter en dan mag je zo weer het ZH in! 8o
Afgelopen zaterdag Gastendag ging het blijkbaar allemaal nog aardig goed maar ja, kan zo maar weer veranderen.

Citaat van: Ta2trainman op dinsdag 18 november 2014, 09:56:01
Leuk zat, Erik (op mijn leeftijd ben je niet zo kieskeurig meer), maar ik kan met de conditie net het toilet halen, dus achter de zusters aan zit er niet in  :-)

Misschien moet je dan maar zorgen dat ze wat meer naar jou toe komen!? (belletje toch? :D)

Sterkte en beterschap! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - De mand met lappen weer in beeld.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - De mand met lappen weer in beeld.

Hallo Gerrit !

Hopelijk knap je snel weer op.
Kijken naar de zusters is ook goed voor de genezing hoor  :P

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - De mand met lappen weer in beeld.
Ik ben net in beperkte vrijheid gelaten, d.w.z. de slangen zijn er af, dus ik mag weer rondhuppelen. En ga direct naar de koffiemachine  B). Antibiotica gaat nu via de spuit naar binnen en zuurstof via de vernevelaar. En de laptop staat nu voor het raam, dus het uitzicht is ook een stuk beter  :thumbup: (en hopelijk nog voor het weekend weer naar huis)
Re: Ta2trainman's baan - De mand met lappen weer in beeld.
gelukkig weer wat positiever nieuws  :thumbup:

sterkte en groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - Rustig aan brengt toch vooruitgang.
Weer losgelaten uit het hospitaal (kleine week geleden) werd me toch vooral op het hart (in dit geval meer de longen) gedrukt kalm aan te doen. Rust zou beter zijn dan inspanning, maar als je geen rust in de kont hebt valt dat niet mee. Maar je lichaam liegt niet tegen je, dus ben ik heel erg op m'n gemak deze week toch iedere dag de trap naar mijn baantje maar opgegaan en heb, 10 minuten werken, 10 minuten (of meer) rust, aan het testbaantje gewerkt.

Normaal een dagklusje, maar nu dus in 4 dagen geklaard. Een behoorlijke bos draad is er weer aan te pas gekomen om rails, wissels en bezetmelders bij elkaar te knopen, maar in mijn ogen ziet het er strak uit.


Als alles vast zit, de rails ouderwets met dempers en schroefjes, word er even handmatig getest en daarna graaf ik de Shuttle PC weer uit de kast om die te installeren. De LG monitor zet ik zonder voet even tijdelijk op rubbers, die verhuist na de geplande oefening met Itrain toch richting hoofdbaan. Doordat de PC een half jaartje in de kast gelegen heeft krijgt hij automatisch updates en ik was even vergeten hoe lang dat bij dit oude beessie duurt, zeker als het er meer dan 40 zijn. Daar is een paar uur mee op stap, dus word de koppeling met de Interface en de proeflicentie van Itrain maar even uitgesteld. Maar het begin is er.


Zo besteed ik mijn "rusttijd" toch nog een beetje nuttig, al is dat lichamelijk af en toe toch wel goed te vernemen. Maar het geeft me wel een goed gevoel. Nu nog even proefdraaien en dan weer aan de grote baan.
Re: Ta2trainman's baan - Rustig aan brengt toch vooruitgang.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Rustig aan brengt toch vooruitgang.
Netjes Gerrit, ik zie dat je de nieuwste uitvoering bezetmelder hebt van Rosoft, zien er goed uit.
Neem aan dat het stroomdetectie is of heb je alle M-rails geïsoleerd, hahahahaha.

iTrain moet geen probleem zijn, als ik het kan kan jij het ook zeg ik altijd.
Heb je vragen, je weet me te vinden.

Enne, kalme dienst hè, misschien zien we elkaar in Houten of in Zutphen. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Rustig aan brengt toch vooruitgang.
Hallo Gerrit,

Het is goed te lezen dat je weer in het land der levende treinhobbyisten bent teruggekeerd. Rustig aan, voor je gezondheid en dan breekt het draadje ook niet.

Sterkte, succes en ik volg je vorderingen! Is trouwens ook een inspiratie voor mij om met M-rails meer te doen dan alleen analoog rijden :)

Groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - Updatefoto's 2-12, op het gemak vooruit.
Moet het nog steeds in de laagste versnelling doen, maar zit toch iedere dag weer op zolder (bijna dwangmatig  :-) ) en dat werp z'n vruchten af. Erg snel gaat het niet, maar voor mezelf ben ik weer aardig opgeschoten. En met op de bank liggen TV kijken bouw je ook geen kracht of weerstand op, dus trappie op, trappie af is tegelijk een mooie therapie.

Het testbaantje is binnenkort weer aan de beurt (ff wat anders), dus ben ik deze week bezig geweest met het aanbrengen van spoorondergrond van de bovenbaan. Voor de ziekenhuisopname was ik tot aan de oprit vanuit het station gekomen en daar ga ik nu verder aan bouwen. Eén spoor gaat daarbij verder klimmen, als aanloop naar een industrieterrein(tje) en dan verder als bergspoor, en het tweede spoor daalt van de oprit daalt weer af naar vlak land waar ook een stukje industrie komt met o.a. containerkraan en locloods en doorlopend spoor naar de andere spiraal. Op deze neerwaartse afrit loopt straks ook de Faller AMS mee, dus die moet wat breder worden dan de stijgende. Het is nog een heel gepuzzel, maar langzaam lukt alles.








En omdat er later niet meer bij te komen is, en ik gelukkig vooruitdenk, breng ik ook gelijk wat verlichting aan in de donkere delen van de schaduwbaan. Doordat ik steeds grotere TL-bakken boven de baan aanbreng (gek op veel licht) liggen er nog wat overschotten en die kan en ga ik hier voor inzetten.




En als dan alles gezaagd, geschroefd en gelijmd is wil je natuurlijk zien of het klopt, dus scheur ik een bos rails uit de kast en ga aan de hand van de Wintrack print wat wegleggen, en aanpassen. Op papier kan alles, maar in de praktijk past het niet altijd, of, en dat vindt ik nog belangrijker, oogt het niet zoals ik wil. En dat passen we dus ter plaatse aan.






En als kers op de taart maak ik, met gevaar voor eigen leven, nog even een birdseye view.


Zo ben ik toch weer en stuk opgeschoten. Volgende projectje is ook al weer onderweg. Ik ga een tweede radiator plaatsen, want door mijn veranderde conditie heb ik het veel kouder dan voorheen, en kan de ene radiator zelfs in combinatie met de (dure) electrische kachel mij niet uit het vest krijgen. En de CV ketel van de studio heeft capaciteit genoeg, dus komt er een radiator bij.
Re: Ta2trainman's baan - Updatefoto's 2-12, op het gemak vooruit.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Updatefoto's 2-12, op het gemak vooruit.

Da's een aardige puzzel aan het worden, Gerrit !

Zo word je als toeschouwer steeds benieuwder, hoe dat eruit komt te zien straks....
Hopelijk komt je conditie weer op het oude peil terug en anders alles maar een tandje minder.
Succes verder weer .

Grtz Tony