Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - Vrolijk Pasen en bemenst perron.
Pasen 2014 kon in Zwolle niet Vrolijker worden  :D :D Maar als overtuigd teletekstsupporter heb ik alles binnenshuis kunnen meemaken. Bekerfinale, aankomst spelers, rondvaart en de huldiging, alles op de kijkbuis en facebook, geweldig  :important:

En ondertussen kon ik mooi werken aan het bemensen van het ondergrondse perron. De foto's zijn weer last-minute gemaakt met de telefoon en hier en daar wat onscherp, maar geven wel de indruk van mijn lijmpogingen (Acti*n secondenlijm) weer.









Ook het trappenhuis met de vluchttrap is gemonteerd en geïnspecteerd en goedbevonden door een spoorweginspecteur.




En zo zijn we weer een stukje verder. Hopelijk schiet er van de week nog wat tijd over om wat te doen. U zult het horen  :-)
(En dan komen er ook weer wat scherpe foto's)
Re: Ta2trainman's baan - Vrolijk Pasen en bemenst perron.
Mooi hoor. Ik vindt je ballasting ook netjes!  :P

Ga kijken hoe ik dat ga doen op mijn baan.  8)
Re: Ta2trainman's baan - Vrolijk Pasen en bemenst perron.
Hoi Gerrit.
Bijzonder leuk om te zien hoe de "ondergrondse" steeds mooier wordt! :thumbup:
De details zijn leuk uitgewerkt en de afwerking is super.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Zo eens goed het draadje doorgenomen.... Mooi werk! De detailering begint al aardig te komen!

Citaat van: Ta2trainman op woensdag 16 april 2014, 00:07:37
Allerlei andere werkzaamheden houden me een beetje weg van de zolder, maar vandaag heb ik er toch een dag voor vrij gemaakt, en ga weer
dapper verder met het ondergrondse station. Daar zitten al wat uurtjes in, maar dat maakt me niet uit, als het maar word zoals ik in de kop heb.

Soms denk je van schiet het nooit op :) Zelf gehad met een lokloods... voor mijn gevoel zitten er heelveel dagen in. Dan nog even dit maken, dan nog even dit regelen... Toch daar maar verlichting in proppen... en je bent weer een uurtje verder. :)

Citaat van: Ta2trainman op woensdag 16 april 2014, 00:07:37
Soms ben ik wel eens jaloers over het tempo waarmee andere forummers opschieten met hun baan, maar het is zoals het is, en we komen steeds iets verder. Vandaag combineer ik wat dingen. Er moet wat lijmwerk gedaan worden, en de droogtijd daarvan gebruik ik om eindelijk eens te beginnen met de wandlantaarns. Ik zag daar wel een beetje tegenop, vooral omdat er wat plekjes bij zitten waar ik moeilijk bij kan. Dus daar ben ik maar mee begonnen.

Combineren van zaken is altijd goed. Goed laten drogen en uitharden is beter. Anders kan je het 2 of 3 keer doen. Het gaat niet om hoe hoog het bouwtempo is maar dat je er plezier en met de kwaliteit bouwt die je zelf voor ogen hebt. Ik ben ook een langzame bouwer. Gewoon mijn eigen tempo. Het is een hobby, geen werk  :D

Citaat van: Ta2trainman op woensdag 16 april 2014, 00:07:37
Ik wil eens gaan kijken of ik de LEDs kan voeden met de PC voeding van de ouwe PC. Die heeft diverse voltages DC out, ook 12V, dus misschien kan ik er wat mee. Ik weet niet of er andere forummers zijn die dit al geprobeerd hebben, maar zo ja, dan hoor ik het graag. Als het niet werkt ook, a.u.b.

Dat kan heel goed. Een beetje voeding levert genoeg vermogen om alle lampen en wissels te schakelen. Ik gebruik een PC-voeding ook voor mijn ledstrips. Er komen een paar 12 volt lijnen en 5 volt lijnen uit de voeding. Je moet even opletten bij hoe hij ingeschakeld moet worden, welke lijnen er gecombineerd zijn (12 volt en 5 volt). Let wel op dat een PC-voeding behoorlijk wat Ampere kan leveren.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Ta2trainman's baan - Vrolijk Pasen en bemenst perron.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Vrolijk Pasen en bemenst perron.
Ha die Gerrit !


Altijd leuk, preisers plakken ! Dan gaat het opeens meer leven.
Ben heel benieuwd hoe dit stuk eruit gaat zien in het half donker, met de lampjes aan !
Het heeft echt een heel apart sfeertje, ik krijg steeds meer zin om in de toekomst ook zoiets te maken :P
Ik zou er bijna een schaduwstation voor aanleggen...........

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - Vrolijk Pasen en bemenst perron.
Misschien dat het dit weekend nog donker gaat worden, Tony. Ik had de Zaterdag vrij genomen voor Houten, maar heb definitief besloten niet te gaan, dus ga ik me maar nuttig maken (buiten lichte hulp aan de vrouw in de tuin) op mijn zoldertje.

En dan hoop ik toch een behoorlijke vordering te maken met "Unterwelt". Als dat zo is volgt er uiteraard weer een update.
Re: Ta2trainman's baan - Vrolijk Pasen en bemenst perron.
Ik vind de wandlampjes heel mooi staan.

Ik heb ook een vraagje:
Het lukt wel om ze wel terugvinden op internet maar hoe kan je veilig betalen op zo'n site?

Ik heb totaal geen ervaring met e-bay (wel met ideal etc)
en stel het op prijs om van jullie te horen hoe dat gaat.

mvg Frans

Re: Ta2trainman's baan - Vrolijk Pasen en bemenst perron.
E-bay betaal ik altijd met PayPal. Veilig en tot 200 euro kun je het altijd terughalen (mocht je niks ontvangen).
Re: Ta2trainman's baan - Vrolijk Pasen en bemenst perron.
Gerrit, bedankt!

mvg Frans
Re: Ta2trainman's baan - Zand erover, volk er in, nu nog power, update Unterwelt.
Toch maar even van camera gewisseld, en nu zien we alles veel helderder  8) En dat is nodig in de spelonken van de Unterwelt, want daar is het werkplaatsterrein geëgaliseerd en het eerste werkvolk inmiddels gearriveerd.
Onderdelen, motoren en gereedschappen worden via de goederenlift aangevoerd.



Grote delen komen uiteraard via het spoor.


De grote kraan is zo geplaatst dat hij net langs de liftschacht draait zoals de fotograaf met gevaar voor eigen leven laat zien.


Waarna de kleine kraan de vracht overneemt.



Sommige werklui zijn al volop aan de gang, terwijl andere zich een beetje drukken.



De lasser en de pijpfitter zijn bezig met een railing.



En ook in de werkplaats staan de draaibank en kolomboor al klaar voor gebruik.



Alleen is er nog geen stroom of verlichting, dus die zullen nog een dagje moeten wachten.



Maar hopelijk komt Essent dat morgen oplossen, al weet je het maar nooit met die bedrijven. Morgen weten we meer.
Re: Ta2trainman's baan - Zand erover, volk er in, nu nog power, update Unterwelt.
Hoi Gerrit
Wat een prachtig geheel is dit met bijzonder mooie details, ik vind dit zo knap zoals jullie dit kunnen maar ik steek er wel veel van op, hoop ik later op mijn baan ook te kunnen gebruiken.
Kijk weer uit naar je volgende fraaie foto's.

Mvg
Koos
Re: Ta2trainman's baan - Zand erover, volk er in, nu nog power, update Unterwelt.
Zeer sfeervolle foto's Gerrit. :thumbup:
Het hoekje van de werkplaats ziet er mooi uit met vele leuke details maar niet te vol of te wel een mooi uitgebalanceerd stukje. :thumbup: :thumbup:
Blijf je update zeker volgend want ik denk dat er nog mooie foto's aankomen van je baan.
Re: Ta2trainman's baan - Zand erover, volk er in, nu nog power, update Unterwelt.
Heel fraai afgewerkt Gerrit. Ik dacht bij de laatste foto, hè leuk ook een gehoorbeschermer opgehangen voor het werkvolk, totdat ik doorkreeg dat die bij de 1:1 wereld behoort!
Ik neem aan dat "Essent" alleen maar hoeft in te pluggen omdat het kabelwerk al verricht is? Anders heb je nog wat te friemelen in dit mooie stukje baan!
Re: Ta2trainman's baan - En toen was er licht in de duisternis, update Unterwelt.
De mannen van Essent waren krijt op tijd en hebben de aansluitkasten voor de stroom geplaatst.


En toen kon de stekker er in en was station Unterwelt klaar voor wat verlichting.


Hoewel de spoorwerkersloods nog niet voorzien is van verlichting, die lopen wat achter.


Niet lang daarna verscheen de eerste passagierstrein aan het ondergrondse station.


Passagiers staan al vol ongeduld te wachten, maar wel op een andere trein.



Herr Peter Reiser belt maar vast naar de ehefrau dat het wat later word.



Ook in de lijnwerkplaats kan inmiddels gewerkt worden, en dat doen ze dan ook volop.



En de kantine/kleedruimte is goed te vinden.


Wel zijn we erachter dat de torenkraan behoorlijk in het donker staat, dus daar gaan we wat schijnwerpers voor aanschaffen. De lasser is al bezig om beugels daarvoor te maken, zodat de lampen, die helemaal uit China gaan komen, zo snel mogelijk aan de kraan gemonteerd kunnen worden. Wanneer dat klusje geklaard is zal het hier wel weer verschijnen.

Re: Ta2trainman's baan - En toen was er licht in de duisternis, update Unterwelt.
Chapeau Gerrit, chapeau!!
Re: Ta2trainman's baan - En toen was er licht in de duisternis, update Unterwelt.
Erg snel, Kees, en bedankt. Was nog bezig het filmpje er in te krijgen, en jij had al gereageerd  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - En toen was er licht in de duisternis, update Unterwelt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - En toen was er licht in de duisternis, update Unterwelt.
Heerlijke update weer Gerrit.
Wat een geweldig sfeertje heb je daar gemaakt, man, man, man wat is het een genot om steeds weer door jouw foto's mijn toetsenbordje te moeten droog wrijven. :)
Re: Ta2trainman's baan - En toen was er licht in de duisternis, update Unterwelt.
Ziet er netjes uit. Ook met de verlichting.  :thumbup:

een paar kleine suggesties:
- De zilverfolie aan de binnenzijde van het gebouw. Schilder deze eens wit / lichtgrijs. Het licht reflecteerd wel heel erg. Dan zal het licht minder reflecteren.

- Het gebouw. Het enige wat je ziet is een klein randje met licht onder het gebouw. Het gebouw staat waarschijnlijk niet vast of wel? Je kan het gebouw vastzetten met een paar bouten en moeren. Ik heb bouten in de hoek vastgezet met secondelijm. En aan de onderzijde van de bak een paar moeren vastzetten. Dan zit het in ieder geval vast en ben je al een deel van het licht kwijt. Of een mooi randje met gras of ander vuil helpt dan ook goed :) Moet ik nog doen bij mijn lokloodsje...

- Hoe heb je de lasser gedaan? Blauw ledje wat knippert?

Groet Ronald.
Re: Ta2trainman's baan - En toen was er licht in de duisternis, update Unterwelt.
Bedankt voor de complimenten heren  :oops:

Wat de folie betreft, Ronald, dat heb ik bewust gedaan om het laslicht (Viessmann setje, gekocht van AJ) wat duidelijker over te laten komen. De lichten in de loods komen op de foto feller over dan dat ze in werkelijkheid zijn, maar misschien moet ik die nog wat dimmen met wat verf. Ik was klaar en heb ze zo snel mogelijk op de foto gezet, zo blij was ik er mee  :-)

Wat de lichtstreep onder de loods betreft heb je gelijk, daar moet ik nog wat mee doen. Vastzetten is geen optie, want hij staat behoorlijk "verborgen", dus moet ik hem makkelijk kunnen weghalen. Van onder uit vastzetten is ook lastig, want hij staat op de rand van mijn (stalen) tafelframe. Maar een randje vuil o.i.d. had ik al wel in gedachten, voor de zichtzijde althans.

Maar zo zijn er nog wel meer zaken (o.a. licht torenkraan) die ik nog aan dit ondergrondse station moet/wil doen. Weatheren rails, balast tussen perron en rails, hekjes aan het eind van het perron, seinhuis maken, spoorwerkerskant klaar maken, kantbeveiliging enzovoort, enzovoort, dus het zal nog wel een tijdje duren voor dat dit (later bijna onzichtbare) stukje van mijn baan klaar is.
Maar ondanks dat er al tientallen uren in zitten en nog gaan komen heb ik er ongelofelijke schik in, en leer ik er veel van, iets wat ik later in de bovenbaan hoop goed te kunnen gebruiken. En het houdt je van de straat  >:-D
Re: Ta2trainman's baan - En toen was er licht in de duisternis, update Unterwelt.
Citaat van: Ta2trainman op maandag 05 mei 2014, 23:23:49
Bedankt voor de complimenten heren  :oops:

Graag gedaan, het ziet er gewoon leuk uit.

Citaat van: Ta2trainman op maandag 05 mei 2014, 23:23:49
Wat de folie betreft, Ronald, dat heb ik bewust gedaan om het laslicht (Viessmann setje, gekocht van AJ) wat duidelijker over te laten komen.
De lichten in de loods komen op de foto feller over dan dat ze in werkelijkheid zijn, maar misschien moet ik die nog wat dimmen met wat verf. Ik was klaar en heb ze zo snel mogelijk op de foto gezet, zo blij was ik er mee  :-)

Dat probleem ken ik ook. Op de foto lijkt het altijd feller dan als je zo kijkt. Volgens mij had je het voor het laslicht niet hoeven te doen. Tenminste dat lijkt mij als ik zo het filmpje bekijk. Het blauwachtige licht valt wel op.  :)

Citaat van: Ta2trainman op maandag 05 mei 2014, 23:23:49
Wat de lichtstreep onder de loods betreft heb je gelijk, daar moet ik nog wat mee doen. Vastzetten is geen optie, want hij staat behoorlijk "verborgen", dus moet ik hem makkelijk kunnen weghalen. Van onder uit vastzetten is ook lastig, want hij staat op de rand van mijn (stalen) tafelframe. Maar een randje vuil o.i.d. had ik al wel in gedachten, voor de zichtzijde althans.

Ah, dat het niet gemakkelijk van de onderzijde bij te komen of gewoon moeilijk dan moet het maar zo.

Citaat van: Ta2trainman op maandag 05 mei 2014, 23:23:49
Maar zo zijn er nog wel meer zaken (o.a. licht torenkraan) die ik nog aan dit ondergrondse station moet/wil doen. Weatheren rails, balast tussen perron en rails, hekjes aan het eind van het perron, seinhuis maken, spoorwerkerskant klaar maken, kantbeveiliging enzovoort, enzovoort, dus het zal nog wel een tijdje duren voor dat dit (later bijna onzichtbare) stukje van mijn baan klaar is.

Dat gevoel ken ik. Zoveel werk nog te doen, maar het is wel leuk werk en je ziet iets ontstaan.

Citaat van: Ta2trainman op maandag 05 mei 2014, 23:23:49
Maar ondanks dat er al tientallen uren in zitten en nog gaan komen heb ik er ongelofelijke schik in, en leer ik er veel van, iets wat ik later in de bovenbaan hoop goed te kunnen gebruiken. En het houdt je van de straat  >:-D

Dat zeker :) Je hebt er altijd iets aan. Technieken kan je mooi op deze manier uitproberen. Dat is het mooie van jouw oplossing. Als het onverhoopt iets minder uitziet geeft dat niet. Het is toch iets donkerder dan op de bovenbaan.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Ta2trainman's baan - En toen was er licht in de duisternis, update Unterwelt.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - En toen was er licht in de duisternis, update Unterwelt.
Top Gerrit, ik zou willen dat ik al zover was.... Kan niet wachten om aan de gang te gaan.  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
Zo weinig tijd, zo veel te doen. Voor de vakantie (met veel treinen) was ik al begonnen met het roesten van de rails, en vandaag is de scenery weer aan de beurt.


Het eerste deel had ik uit de hand, zonder afplakken gedaan, maar dat was geen succes.


Dus kwam er smal afplakband. Beste klus, kromme rug, maar het spuiten gaat dan wel een stuk sneller.
Ook nog best prijzig, dat smalle afplakband, maar inmiddels via Ebay (in China) een heel stuk goedkoper gevonden.


Het lijkt op de foto veel meer oranje dan in werkelijkheid. Verf is van Vallejo (ABA), Burnt Umber, die bevalt prima.

Maar dat is al weer een tijdje terug, we stappen over naar het heden. Tussendoor, in schaarse vrije momentjes, heb ik aan mijn "schone" werkbank in de woonkamer wat geknutseld aan wisselgarnituur (hendels en kabels van Noch) en het ondergrondse seinhuis van Vollmer, en die is nu, geweatherd en verlicht, gereed voor plaatsing. Na plaatsing blijkt dat het dak wat breder is dan de bedoeling is, want de lange testwagon schampt de dakgoot, dus daar moet de Dremel even in.

Wat al een tijdje op de lange baan ligt is het aanbrengen van de bouwlampen op de kraan. Die zijn op schaal, oftewel van die ininmini SMD ledjes, die ik aan elkaar wil braden met haarfijn lakdraad. Vandaar dat het dus maar blijft liggen  :D Maar eens moet de knoop doorgehakt worden, en dat is vandaag. En eerlijk gezegd, het gaat me prima af, dat solderen van die bijna onzichtbare ledjes en draden. Meer werk heb ik met het invlechten door de giek van de kraan, en nog meer met het vastzetten van de bouwlampen. Alles plakt aan elkaar, vooral de vingers en het pincet, maar niet de SMD's aan de plastic giek. Uiteindelijk snij ik maar dunne reepjes dubbelzijdig plakband om ze vast te zetten, en dat werkt. En zo ziet het er nu uit.









Zo is het ondergrondse bedrijventerrein ook wat beter verlicht. Ook de 2 stootblokken gaan maar mee in de leds, ben nou toch bezig. En weer wat geleerd vandaag, bij de SMD's kun je niet zien wat de plus of min is, dus moet je dat eerst even testen, vóór dat je ze vast soldeert. Gelukkig hoefde ik er maar één "om te polen".

De verlichting van het ondergrondse station is nu helemaal compleet en gaat straks onafhankelijk gevoed worden door een oude PC voeding. Die moest ik vandaag al noodgedwongen uit die PC slopen, want de zolderPC gaf de geest en alles leek er op dat het de voeding was. Die er uit gesloopt, en de "LED" voeding als donor gebruikt, met succes. Dus moet er een nieuwe voeding komen (donorvoeding past niet in de Shuttle Barebone), maar dat is altijd nog goedkoper als een nieuwe PC/laptop.

In de tussentijd heb ik de laatste ballast rond de kraan en de brug van het seinhuis nog gestort, en het seinhuis van personeel voorzien. Morgen, als er tijd overschiet, worden de wisselbedieningen en de spoorwegwerkers geplaatst, en met een beetje geluk het perron. En dan is het ondergrondse gebeuren zo goed als klaar en kunnen we naar de bovenwereld. Daarover later meer.
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
dat ziet er leuk uit, maar........ ik ben niet zo blij met die lampen in je kraan( ik ben druk bezig om een toren kraan te bouwen en nu ik de jouwe heb gezien moeten er bij mijn vast ook wel van die superkleine smdtjes in komen.

Maar zonder gekheid dat ziet er heel netjes uit zo


ik geniet echt van jouw kunsten


Gr Ed
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
Gerrit,

Je bent weer lekker bezig geweest.
Ziet er sfeervol uit zo.

Aan de onderzijde van SMD leds staat vaak een stipje of een pijltje.
Of er is een schuin hoekje.
Daar kun je de de stroomrichting aan zien. Dus de plus is meestal wel zichtbaar. ;)
Ik test er toch altijd eentje om zeker te zijn wat nu de plus is.

Robin
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
Heej Gerrit !

Na die mooie vakantiefoto's , weer een mooie update.
Die lampen op die bouwkraan worden volgens mij wel erg heet, maar goed dat je er een ventilator boven hebt gezet  :-)

Weer benieuwd hoe je verder gaat.

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
Tsjonge, jonge, jonge, Gerrit wat ben je toch goed bezig.
Respect man, ik ben ooit eens begonnen aan de smd ledjes maar na een aantal potten brandzalf heb ik ze maar aan iemand anders geschonken die er wel mee over weg kon.
Misschien ga ik ik toch ook weer eens proberen want met dubbelzijdig tape had ik het niet geprobeert, goeie tip man.

Heerlijk genoten van je update, je moet me toch maar eens vertellen (tijdens een beurs te Zutphen bijv.) waar je al dat print materiaal vandaan hebt en hoe dat is bewerkt. ;)
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
Hallo Gerrit,

Ik heb weer genoten van je scenery  :thumbup: :thumbup:

@ Tom, je kunt ook smd ledjes met de draad er al aankopen, iets duurder maar het scheelt weer met de brand zalf  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Ta2trainman's baan - We hebben weer wat tijd voor een update; 14-07.
Allemaal weer hartelijk bedankt voor de complimenten en suggesties. We knooien dapper door  :-)

Citaat van: iTom op dinsdag 15 juli 2014, 00:29:39
Misschien ga ik ik toch ook weer eens proberen want met dubbelzijdig tape had ik het niet geprobeert, goeie tip man.
Het solderen viel me erg mee, en inderdaad, buiten het plakken aan de kraan heb ik ook voor het solderen dubbelzijdig plakband gebruikt (niet mijn eigen idee, ooit ergens gelezen). Stukje op de werkbank geplakt, SMDtje op de kop erop, contacten vertinnen, lakdraad schoonkrassen, vertinnen en bakken maar. Had niet eens het vergrootglas nodig, hoewel die dingen nog geen 3x3mm zijn  8)

Citaat van: iTom op dinsdag 15 juli 2014, 00:29:39Heerlijk genoten van je update, je moet me toch maar eens vertellen (tijdens een beurs te Zutphen bijv.) waar je al dat print materiaal vandaan hebt en hoe dat is bewerkt. ;)
Ik zal voor Zutphen (of Houten) weer eens een datum prikken, dan kunnen we even bijpraten

Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 juli 2014, 06:22:20@ Tom, je kunt ook smd ledjes met de draad er al aankopen, iets duurder maar het scheelt weer met de brand zalf  :)
Die had ik er ook bij (voor stootblokken en buitenlamp op de brug), en werken inderdaad iets makkelijker. Ongeveer 40 cent p/s, tegen 15 cent voor de losse SMD's. Bij beiden moeten nog wel weerstanden bij, maar die kosten nagenoeg niks; 100 voor ± ?1,50.

Citaat van: Hero op maandag 14 juli 2014, 23:33:05Aan de onderzijde van SMD leds staat vaak een stipje of een pijltje.
Of er is een schuin hoekje.
Daar kun je de de stroomrichting aan zien. Dus de plus is meestal wel zichtbaar. ;)
Ik test er toch altijd eentje om zeker te zijn wat nu de plus is.

Dan heb ik niet goed opgelet. Zal straks even een blik werpen. Maar testen moest ik toch, want de bedrade (nog kleinere SMD's) gaven niet aan wat plus of min was en de led was geseald in hars o.i.d.. Gewoon 2 zilverkeurige lakdraden, that's it.
Re: Ta2trainman's baan - Nieuwe dag, 15-07, nieuw updeet(je).
Vandaag toch weer even "boven" geweest. Eerst maar even de aan/uitschakelaar van de mini PC er weer in gemeubeld. Die had ik gisteren er uit geknipt om de draden tegen elkaar te houden om hem op te starten. Toen wist ik nog niet dat de voeding ter ziele was. Dat is nog een heel gepier in zo'n klein kubusje. Ook probeer ik een extra grafische kaart er in te wurmen om in de toekomst met meerdere monitors te gaan werken, en naar veel gewurm kom ik er achter dat het slot niet overeenkomt met de kaart. Als iemand nog een idee heeft over een grafische kaart voor meerdere monitors die ik in een wat oudere computer (jaar of 6) kan plaatsen, dan hoor ik dat graag. Ik heb 2 slots, 1x PCI 32 bits, 1x PCI Express 16x. Besturing is (nu) Windows 7 pro.


Maar hij zit weer "in elkaar" en de nieuwe voeding is onderweg, dus hij mag nog een tijdje mee.

Omdat ik nu toch in mijn warme hok zit kan ik net zo goed nog wat doen. Eerst dompel ik de draadhouders van de wisselgarnituren (foto's volgen als ze klaar zijn) in de houtlijm en plaats ze met een best gewicht tussen de rails. De gummi draden staan zo mooi gespannen, net echt. Dan is het tijd voor de railwerkers aan de rechterkant van het ondergrondse station. En deel werkt voor de firma Preiser, en kunnen zo aan de slag. Het andere deel is ingehuurd bij Merten, en die zijn niet zo snel. Die die staan namelijk met de voeten in de beton, en dat moet eerst operatief verwijderd worden. Wel weer wat geleerd; die van Merten komen er bij ons niet meer in. Wat een takkewerk in die warmte, het wegsnijden van de voetplaatjes.





Maar uiteindelijk is de hele ploeg aan het werk, en met uiterste precisie geplaatst, want een millimeter naar links of rechts en de knopen wordt ze uit de broekzak gereden door de lange wagons. Weer een stukje verder. Daarna wilde ik nog wat doen aan het perron (hekwerkjes), maar het broeikaseffect dreef me de trap af. Ik ga nog maar even zoeken naar de videokaart voor meer monitors, maar kom er niet echt uit. Dan maar een plan uitwerken voor een makkelijke modelspoorfavorietenpagina (5x woordwaarde) die ik al een tijdje in de kop heb. Of dat wat wordt ? Ik laat het U weten. Van het weekend eerst nog een feestje  :-) B)
Re: Ta2trainman's baan - Nieuwe dag, 15-07, nieuw updeet(je).
Hoi Gerrit,

Je kan er toch gewoon een PCI kaartje in stoppen met 2 monitor aansluitingen? Bijvoorbeeld de ASUS Nvidia GeForce GT210 Silent. kost 27 euro bij Mycom, zag ik.

http://www.mycom.nl/componenten/videokaarten/6293/asus-nvidia-geforce-gt210-silent-1gb-gddr3-v2?pI=6293&pT=productdetailpages&pB=ptop
Re: Ta2trainman's baan - Nieuwe dag, 15-07, nieuw updeet(je).
Ik heb geen idee, Jan-Willem. Ik had ze ook al gezien, maar ik weet niet of dat ouwe bakkie dat aankan, qua voeding en processor en zo. Ik denk dat ik Maandag maar eens even naar de plaatselijke Mycom wandel.

Evenzogoed bedankt voor het meedenken  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Nieuwe dag, 15-07, nieuw updeet(je).
Hoi
Zou ik een foto van je hele baan mogen zien?
hoe het er nu voor staat?
Re: Ta2trainman's baan - Nieuwe dag, 15-07, nieuw updeet(je).
Als je deze pagina naar boven scrolt heb je ook zo'n beetje alles gezien wat er klaar is. Het ondergrondse station is het enige wat om aan te zien is  :D
Re: Ta2trainman's baan - Nieuwe dag, 15-07, nieuw updeet(je).
Hoi Gerrit,

Er staat bij Asus: up to 75W no additional PCIe power required. Wat dat precies inhoudt weet ik niet....

Ik zit al jaren aan de Apple, dus dit soort zaken hoef ik al tijden niet meer aan te denken...

Hoe dan ook: succes er mee, en petje af voor hoe je die M-rails verwerkt man! Ziet er echt goed uit!
Re: Ta2trainman's baan - Alles op een rijtje gezet
Het was me een beetje te warm om de zolder op te gaan, of welke andere beweging dan ook, dus heb ik me maar wat bezig gehouden om al die pagina's van webshops, andere banen, nuttige tips en nog zo wat, die je in de loop van de tijd verzamelt en naar je Favorieten toesleept, op een rijtje gezet. Wel zo overzichtelijk.

En omdat ik op verschillende computers verschillende browsers gebruik, die niet allemaal willen delen met Icloud, heb ik er maar een webpagina van gemaakt, die ik nu overal zo kan benaderen, wel zo makkelijk. En ook makkelijk aan te vullen.

En omdat ik toch wel dagelijks (vaker) op dit prachtige forum rondneus, heb ik de pagina ook maar in mijn handtekening gezet. Zo kan iedereen, die dat zou willen, ook meekijken, misschien zit er wat nuttigs tussen.

Als het weer het weer toelaat gaan we wel weer naar de zolder toe  B)
Re: Ta2trainman's baan - Alles op een rijtje gezet
Handig en leuk, Gerrit!
Re: Ta2trainman's baan - Alles op een rijtje gezet
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ta2trainman's baan - Alles op een rijtje gezet
Hoi Gerrit,

Bedankt voor het bericht, ook hier toegevoegd asn de favorieten.
Re: Ta2trainman's baan - Alles op een rijtje gezet
Hoi Gerrit.
Bijzonder leuk om nu alles wat je gebouwd hebt in een complete foto reportage te kunnen bewonderen! :thumbup:
Al is het misschien behoorlijk warm op jouw werkplek, de werklieden gaan toch wel stug door! :P

Veel plezier en succes met deze prachtige en bijzondere baanbouw.
Hopelijk komen er weer snel koelere perioden om wat aan de baan bouwen.
(voorlopig wel eerst van deze prachtige zomerse dagen genieten hè? B))

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - Alles op een rijtje gezet
Je draadje maar eens uitgebreid bewonderd. Complimenten voor het prachtige werk. Wat een mooi sfeertje heeft je underground! Ik ben nu zelf bezig met het schaduwstation dus ik kom de kunst maar eens afkijken :)
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.

Hoi Gerrit !

Las net dat je in het ziekenhuis ligt, niet al te erg hoop ik....
Beterschap en neem de tijd om te herstellen.

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Net als Tony lees ik ook net dat je in het ziekenhuis ligt. :(
Beterschap en hopelijk mag je snel naar huis toe.
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Al een tijdje niks laten horen, maar dat heeft, helaas, een oorzaak. Op dit moment verblijf ik, sinds afgelopen
Woensdag, in het lokale hospitaal, voor het eerst van mijn leven. In de eerste 58 jaar van mijn bestaan misschien 10/12 keer bij een dokter geweest, de laatste 10/12 weken al meer dan het dubbele daarvan.

Het begon ergens in Juni met een ontstekingkje wat maar bleef lekken, vervelend, maar niet echt erg en zou volgens de huisarts vanzelf stoppen, geen medicijnen nodig, en dat geloof je dan maar. Op de warmste dag van het jaar is mijn lichaam, wss getriggerd door die warmte gaan reageren in een auto immuun reactie, IGA Vasculites, zoals mij later verteld is. Hele zooi rooie bultjes over benen en onderlichaam, en diverse reacties, vochtophoping, vreemde spierpijnen etc. Kan geen kwaad, gaat vanzelf een keer over, aldus "een huisarts" (ik zit bij een groepspraktijk dus wie je behandelt is iedere keer een verrassing )

Nu probeer je niet te krabben bij jeuk, maar onwillekeurig toch wat van die bultjes losgekrabt en dat ging wat ontsteken, maar dat hoort erbij; goed uitspoelen, gaasje er op, klaar. Geen antibiotica, gaat vanzelf over. Maar het werd me toch wat te pijnlijk, dus op Zaterdagavond naar de weekendpost, die hier in het hospitaal huist. De dienstdoende arts was hooglijk verbaasd en stuurde me naar de overkant, naar de internist, die de IGA Vasculites constateerde, maar de rotte plek liet voor wat het was. Gaat vanzelf over, niets aan doen.

Op dat moment heb ik overwogen mijn 30+ jarige tattoo carrière aan de wilgen te hangen! en een dokterspraktijk te openen, want al die dokters (er kwamen er steeds meer langs om te loeren) waren eensluidend , gaat vanzelf over, niks aan doen. Makkelijk verdienen op die manier, en uiteindelijk hebben ze gelijk, als je je houten jas aan krijgt is het zeker over.

Twee dagen later maar weer naar de overkant (ik woon tegenover de groepspraktijk) en het wondje bleek ondertussen necrotisch, oftewel zo door als een pier, en moest weggesneden worden, niet fijn. Nog minder fijn was het inzwachtelen van de beide benen,wat een drama, maar het "moest". Verder niks aan doen, gaat vanzelf over, hooguit een Ibuutje tegen de pijn. Ik had in die week nog wel een afspraak bij de internist, bloed en urineonderzoek, maar ook die bleef bij haar mening, moet vanzelf over gaan, al was ze het niet met de Ibu eens, dat kon beter met Paracetamol. En het zwachtelen vond ze ook wat overbodig, net als ikzelf 😃

Na ruim anderhalve week ingepakt (met tussentijdse controles, zowel lokaal als hospitaal) was ik de zwachtels zat en wederom een nieuwe huisarts was eindelijk de eerste die antibiotica en een verbandje voorstelde, een hele verbetering. Dagelijks even spoelen onder de douche (heerlijk zonder vuilniszakken om de beide benen) en een nieuw pleistertje er op. Ideaal. De dagen wisselen zich af tussen controles bij huisarts en hospitaal en het enige wat veranderde was mijn conditie. Nou was die al niet die van een renpaard, maar op een gegeven moment was aan het eind van de middag de koek echt op, en dat is lastig als je tot 9 uur open bent met je toko.

Maar de gezondheid gaat voor, dus ging de tent savonds dicht, en sinds een week of twee overdag ook. In 30 jaar niet gebeurd, maar het was gewoon nodig. Geen puf meer, geen eetlust (en da's voor mij vreemd), gewoon helemaal niks. En het gaat nog steeds vanzelf over, zeggen ze. Totdat de internist een stapje verder wil gaan en mij door een collega, specialiteit nierfunctie, wil laten onderzoeken. Voor de zoveelste keer bloed en urine (deze keer een kan vol) laten onderzoeken, Woensdagochtend inleveren, Woensdagmiddag de afspraak voor controle, we gaan het zien.

Tot controle is het nooit gekomen, dr. Schram had al een bed voor me gereserveerd en ik mocht gelijk liggen. De nieren hadden een fikse opdonder gehad en moesten direct aan het herstel. Al de andere klachten (eetlust, spierpijn etc.) hielden daar verband mee, en dat gingen we snel oplossen. En inderdaad, het gaat dagelijks beter. Vocht word afgevoerd, medicijnen er in en kon ik Donderdag nog geen 50 meter zelfstandig lopen, vandaag ren ik als een kievit (zo voelt het althans, ha ha) door het doolhof wat hier hospitaal genoemd word. En van de biopsies van gisteren merk ik nagenoeg niets meer, dus dat is ook positief. Nu de uitslag nog.

Het is een heel verhaal geworden, maar zo hoop ik duidelijk te maken waarom er geen updates meer komen. Kan er zelf ook nauwelijks op wachten, en zo gauw ik weer losgelaten ben uit deze bajes zonder tralies en weer uit de voeten kan ga ik direct m'n zoldertje weer op. Maar dat laat ik dan wel weten, wees gegroet.
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Zo Gerrit, das niet nix.

Wat een ellende maar gelukkig is er weer licht aan de horizon.
Wens je beterschap en een zeer voorspoedig herstel zodat je weer lekker met je toko bezig kan zijn ( schoorsteen moet blijven roken) en je kan uitleven op je hobby.
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Wow wat een verhaal zeg helaas is dit de nieuwe manier van de huisartsen "gaat van zelf over".
Maar jij zit ondertussen met de gebakken peren. :(
Blij dat Dr.Schram meteen actie heeft ondernomen en dat je gezondheid met sprongen vooruit gaat.
Nierproblemen zijn geen pretje heb je nu speciaal dieet en medicijnen voor je nieren ?
En nu hopen dat weer snel naar huis kan en snel weer aan het werk maar vooral eerst lekker ontspannen in je treinenkamer.
Beterschap en blijf van die leuke zusters af. ;)
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Hoi Gerrit,

Tof dat het goed kant weer op gaat, beterschap toegewenst zodat je maar weer snel aan de slag kunt :important:
Zodra ik weer in de buurt ben wip ik wel ff bij je aan  :-)
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 23 augustus 2014, 12:59:18
Wow wat een verhaal zeg helaas is dit de nieuwe manier van de huisartsen "gaat van zelf over".
Maar jij zit ondertussen met de gebakken peren. :(
Blij dat Dr.Schram meteen actie heeft ondernomen en dat je gezondheid met sprongen vooruit gaat.
Nierproblemen zijn geen pretje heb je nu speciaal dieet en medicijnen voor je nieren ?
Beterschap en blijf van die leuke zusters af. ;)

Ja, die dokter houd ik er in, net als Dr. Peeters van de biopsies. Maar omdat er nog geen definitieve uitslag is heb ik ook nog geen definitief dieet of medicijn. Krijg nu prednisolon en zoutarm voedsel, maar weet niet of dat (vooral het tweede) zo blijft. We gaan het zien.
Het kan zelfs dat de nieren volledig herstellen. De schade is symptoom van de Vasculites en kan dus tijdelijk zijn, dus daar hopen we maar op.

Allen dank voor het medeleven  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Hoi Gerrit,

Beterschap en ik hoop dat je weer snel op je zoldertje aan de slag kunt. :)

Gr.
René
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Hallo Gerrit,

Heel veel beterschap! Dat ze maar snel ontdekken wat je hebt en een dat je helemaal mag herstellen. Je baan ziet er goed uit!

Grt JP
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Lekker verhaal Gerrit....
Jammer genoeg hoor je dat vaker dat (sommige) huisartsen zich er wat gemakkelijk van afmaken. En een pijnstiller helpt zeker niet in alle gevallen.
Blij voor je dat er in ieder geval één arts wel adequaat heeft gehandeld!  :thumbup:

Beterschap en hoop voor je dat je snel het ziekenhuis mag verlaten.
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - Even uitgerangeerd-update 23 Aug.
Dag Gerrit.

Je ziet er niet uit alsof je gauw gevloerd bent, maar da's dus wel gebeurd.
Wat zal dat schrikken, maar vooral wennen geweest zijn.
Ach ja, ik heb het ook niet zo op doktoren & zo (alles met een witte jas is een slager :wink:)
Nu beterschap toegewenst kerel, dat je maar gauw weer de oude bent
en weer vrolijk in de weer kunt met de naald en je treintjes :thumbup:

Groeten,

Erik.