Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Het was weer weekend, dus "mocht" ik weer een aantal uurtjes de zolder op. Ook nu weer met het ondergrondse station in de weer geweest. Delen waar niet geballast word in aardekleur geschilderd en verder vooral wat gefabriekt aan steunpilaren, die later het bovengrondse station gaan dragen. Resultaten staan op onderstaande foto's.


Eén van de twee gewelfde pilaren die aan de uiteinden van het perron komen te staan. Uiteraard voorzien van liften, want anders kunnen de preisermensen die met de ondergrondse reizen nooit op het perron komen.


Zware vierkante pilaar met goederenlift voor de kleine werkplaats waar onderhoud aan materieel word gepleegd. Deze pilaar wordt nog voorzien van een brandtrap rondom zodat de preisermensen bij nood een vluchtweg hebben. De ondergrond wordt nog voorzien van stelconplaten en de werkplaats en aanverwanten moeten nog geweatherd worden.


En bij de andere tunnelingang nog een romneyloods (mooie aankoop in Houten) waar spoorwerkers hun opslag hebben om wat kleine reparaties aan het spoor te verrichten.

En zo komen we beetje bij beetje een stukje verder. Volgende stap; het perron maken.
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Wat ziet dat er waanzinnig goed uit.

Het klopt allemaal, maak je zelf de prints want zoals bij die tunnelingang vraagt wel om een hele speciale aanpassing als het met muurplaat gedaan moet worden.

Sfeertje is ook echt  "underground" :)
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Ben het eens met Tom, erg goed. Ook een heel apart stukje modelbaan aan het worden zo! Prima.
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Dank voor het compliment, Kees & Tom. De muurplaat was standaard van een gratis internetsite (zoals op de foto linksboven) en de rest heb ik er zelf in gefotosjopt met PSP. Tunnelingang met de rollagen stukje voor stukje geknipt en geplakt (en een beetje verkleurd om onderscheid te hebben>extra harde steen  :-)), net als de steunbeer, die ook een schaduwkant heeft gekregen met de digitale airbrush. Met dezelfde airbrush, en na plaatsing met de echte, ook de vervuiling aangebracht

Daarna reclameborden en andere bordjes (en later op de pilaren de liften) op het web gezocht, geknipt/geresized/geplakt, en die ook met de digibrush geschaduwd zijn, net als de electrakasten, al heb ik die later weer drastisch moeten verkleinen om aan schaal te komen. De reclameborden zijn in verhouding wel erg groot, maar dat kan nog wel. die zie je in de Londense Underground ook wel op megagrootte  :D Ik vindt ze behoorlijk gelukt, en het was ook erg leuk om te maken.

Re: Ta2trainman's baan - Ballastmix geslaagd ? :-D
Tussendoor nog wat tijd gepakt om ballast te mixen. Ik vind hem prima zo, maar ben altijd in voor een andere mening.
Mix= 4 delen vulzand (Gamma), 2 delen Külort (Ikea) zwart, 2 delen Kü bruin en 1 deel Kü oranje.

Binnenkort maar eens gaan storten in het ondergrondse station :)
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Gerrit in de mix :).
Je kan ook eerst een proefstukje maken, dan zie je het vaak beter.

Succes Wim
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Overstappen op C-rail is waarschijnlijk geen optie.

Ik ken mensen die M-ril gebruiken en dan als ballast Guszand gebruiken.
Daarna verven ze het geheel in een passende kleur.
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Citaat van: iTom op woensdag 29 januari 2014, 14:16:11
Overstappen op C-rail is waarschijnlijk geen optie.
Ik ken mensen die M-ril gebruiken en dan als ballast Guzand gebruiken.Daarna verven ze het geheel in een passende kleur.

Is inderdaad (nog) geen optie, Tom. Heb gewoon te veel m-rails, en het heeft ook wel wat, vindt ik.
Guzand is mij onbekend, dus verklaar U nader  ;)

Citaat van: wila op woensdag 29 januari 2014, 14:06:39
Gerrit in de mix :).
Je kan ook eerst een proefstukje maken, dan zie je het vaak beter.

Succes Wim

Proefstukje gaat er ook eerst komen, Wim. Eerst nog even de juiste lijmsoort weer opzoeken op het forum.
Ik heb ooit iets gelezen over ruitensproeiervloeistof (bij iTom, dacht ik) en houtlijm, en daar heb ik nog wat kannen van staan, dus misschien wordt het die wel, en anders 50/50 met water en een druppel Dubro  :D
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Hoi Gerrit,

Wat een moeite voor een ballastbed :D

Persoonlijk zou ik de oranje kleur weglaten, maar een proefstukje ermee kan geen kwaad.

Aangezien scheiden van de kleuren er nu niet meer inzit >:-D

Ga je het spoor ook nog enigszins verouderen, door het te verven?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Ik vind het een schitterende mix bij M-rails. Zeker als je na het aanbrengen met verdund bruin roest er op zet... zowel de rails als de ballast natuurlijk. Ik gebruik gewoon H2O en een forse druppel afwas. Maar Tom gebruikt inderdaad ruitensproeier vloeistof ipv water en afwas. Mag lekker dun, werkt makkelijker! Wel ff opletten of er geen gaten in de bodemplaat zitten, anders kost het én veel lijm en later veel tijd voor schoonmaken onder de baan... (ervaring...)
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 29 januari 2014, 16:19:30
Wat een moeite voor een ballastbed :D
Persoonlijk zou ik de oranje kleur weglaten, maar een proefstukje ermee kan geen kwaad.
Aangezien scheiden van de kleuren er nu niet meer inzit >:-D
Ga je het spoor ook nog enigszins verouderen, door het te verven?

Over het oranje ben ik ook nog een beetje in dubio, Hans, maar ik heb eerst maar een klein bakje aangemaakt, dus er is nog weinig verloren.
In mijn gedachten staat dat oranje voor witte kiezels met roestwater, maar misschien is het nu wat (te) veel.

Spoor verouderen zit nog niet in de planning, misschien met de bovenbouw, daar voel ik meer voor.
Maar je weet het nooit, misschien doe ik dat in het ondergrondse station ook al wel.

Citaat van: keeszondag op woensdag 29 januari 2014, 16:26:03
Ik vind het een schitterende mix bij M-rails. Zeker als je na het aanbrengen met verdund bruin roest er op zet... zowel de rails als de ballast natuurlijk. Ik gebruik gewoon H2O en een forse druppel afwas. Maar Tom gebruikt inderdaad ruitensproeier vloeistof ipv water en afwas. Mag lekker dun, werkt makkelijker! Wel ff opletten of er geen gaten in de bodemplaat zitten, anders kost het én veel lijm en later veel tijd voor schoonmaken onder de baan... (ervaring...)

Dank je, Kees. De ballast wordt uiteraard, indien nodig nog nabehandelt met verf. Over de rails ben ik nu zwaar aan het twijfelen  >:-D
En bedankt voor het advies om de gaten (van bedrading bijv.) te dichten. Had ik nog niet aan gedacht.
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Hoi Gerrit,

Zoals ik lees ga je het ballastbed wel verven, en dan doet die oranje kleur er toch niet meer toe.

Sterker nog hij zal meer op gaan vallen dan je wenst, zeker als je roestvorming als een waas wilt aanbrengen.

Maar goed uitproberen kan altijd ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Sorry, heb het al aangepast, ik bedoel natuurlijk Guszand.

Kijk eens bij Janus en Bhf.Nord (Marklinzolder) die gebruiken alleen maar Guszand. (ff googlen en je weet het)

Re: Ta2trainman's baan - Ondersteuning op zijn plaats
Moet er ook geen tsunamie aan water houtlijm mengsel overheen gieten .

Maar goed ik gebruik thee bij me k-rail en dat zuigt ook redelijk wat op .

Klein stukje pappier over gat of naad is voldoende om natte voeten te voorkomen .
Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Het plan was om vandaag de schuur in te duiken om aan de custom Harley trike van mijn maatje Freddy te werken, maar zijn verrotte knie deed hem zo'n pijn dat de plannen omgegooid worden en ik maar weer naar zolder verdwijn. Bah, wat erg  :-) :-)

De TEE is dankzij de firma Keuterman weer operationeel (los contact ?), dus die pakken we uit om weer wat meters te laten maken, en dat doet hij probleemloos. Grote glimlach  :D deze Maandagmorgen. Hij loopt zelfs feilloos over de wissel waar hij 2 weken geleden ontspoorde en de geest gaf. Het probleem zat hem in de geleiderail die de trein een bepaalde kant op dwingt, en die bij deze wissel erg los zat en alle kanten op zwabberde. Met twee dotjes superlijm (gel) is die weer vastgezet.

Nu de TEE weer alle kanten op kon zag ik ook iets wat de glimlach wat temperde. En deel van de muurplaten van het ondergrondse station had losgelaten van de achterwand, en de oorzaak was al snel duidelijk. De losgelaten platen staan een groot deel van de dag pal in de zon die door het raam van de buitendeur schijnt. De platen die niet in het zonnetje staan zaten nog mooi vast. Ik heb de losse platen weer aangedrukt (de Axion spuitlijm was nog sticky) en zie dat ze zelfs iets gekrompen zijn. Kl*ten, maar het is niet anders. Dat ga ik met de airbrush nog wel wat corrigeren. En er gaat gelijk een blauwe isoplaat voor het raam.

Ik had Zaterdag nog even een proefstukje ballast "gelegd" (met 50/50 houtlijm/ruitensproeierzooi) en zie nu dat het oranje toch storend is, en het geheel wat aan de donkere kant. Het donkere maak ik lichter door de dosis vulzand te verdubbelen, het oranje laat ik er bij de volgende mix uit. Maar wat ik nu nog heb gebruik ik gewoon op wat minder zichtbare plekken ondergronds.



Onder de middagmaaltijd zegt de vrouw dat we nog ergens een smalle luxaflex hebben liggen die mooi voor het raam in de deur zou passen. Gevonden, hij was wat te breed dus met de flex in 2 minuten aan 2 kanten (lamellen en al) ingekort, en opgehangen. Past perfect en werk nog beter. Ook gelijk de stationsklok van Ike* maar opgehangen, en de boel direct maar even opgeruimd.

Ik begin aan een volgend project en dan is het wel zo fijn dat alles aan kant is. Het perron is aan de beurt. Er is weer wat ruimte in de schuur, dus heb ik nu alle ruimte om de 22mm plaat MDF te zagen voor het perron. Met de zaagtafel frees ik uit de onderkant van de perronstrook groeven voor de oversteek van de blauwe isoplaat die onder de rails uitkomt, en ook uit de zijkanten de uitstekende randen. In de onderkant maak ik in het midden nog een groef van 2 zaagsnedes (±6 mm) waar gaten in geboord gaan worden voor lantaarns en de bedrading ervan. Op de kopeinden zaag ik met de decoupeerzaag uitsparingen voor de gewelfde pilaren.



Dan is het tijd om even te passen en tot mijn grote vreugd komt het allemaal perfect uit. Niet alleen de hoogte met betrekking tot de trap van de wagons, maar ook de liftdeuren zitten exact op de juiste hoogte. Pak van m'n hart. Aan het eind van het perron komen nog trappetjes, maar dat is pas bij de afwerking. Nu gaat de MDF in de grondverf, lijkt wel een spons, die bende, en later in de betonverf. Ik heb wat foto's van station Wuppertall van "mijn periode" en daar gezien dat de perrons vrij eenvoudig zijn. Aan beide zijden een betonnen rand en ertussen rechtuit, niet in een verband, betonnen tegels van ± 50x50 cm. Makkelijk zelf te snijden, dus. Maar dat is pas een paar verfbeurten verderop.

Omdat ik toch met de grondverf aan het kliederen ben schilder ik gelijk de voorkant van de tafel maar mee. Die is ook in het zicht en mag dus wel wat verfraaid worden. En dit allemaal onder het genot van een fijn muziekje, want ik heb ook eindelijk de Ipod dock maar eens aangesloten, zodat er nu "eigen" muziek uit de speakers klinkt. Samengevat; een prima dagje vandaag.


Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Kijk dat zijn nou leuke updates. daar wordt een mens vrolijk van! Ga zo door Gerrit, de baan wordt werkelijk erg fraai!!
Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Wat moet dit een heerlijke dag geweest zijn.

Ik vind nog steeds die pilaren en wanden zo meesterlijk en dan te bedenken dat het zo van het www is gehaald, uitgeprint en plakken maar.

Ballast vind ik wat minder, misschien alles roest kleur verven en de m-rails mee pakken.
Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Super goed gelukt!
Vooral de combinatie perron/pilaar en liftdeuren.

Weer bedankt voor deze update!

Gr.Wim
Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Ziet er weer erg fraai uit Gerrit. Erg mooi gelukt met die liftdeuren. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Ha die Gerrit.
Wat een prachtig stukje scenery vormen deze "catacomben" op jouw modelspoorbaan! :thumbup:
Bijzonder goed bedacht en erg mooi uitgevoerd en alles (op het ballasten na dan, zie commentaar Tom  :P) past prachtig in het geheel.

Tom heeft helemaal gelijk want de M-rails vormen geen geheel mat de rest, ballast is prima maar vormt (nog) geen geheel met de bedding van de M-rails.
Maar natuurlijk heb ik er alle vertrouwen in dat dit met jouw vakmanschap (en airbrush?) nog gaat veranderen.

Veel plezier en succes met de verdere bouw van dit bijzondere en prachtig uitgevoerde project.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Hoi Gerrit,

Tom heeft het ook al vermeld het guszand, ik gebruik het al jaren. Even een voorbeeldje van
de actuele werkzaamheden qua guszand dan.



De kleur van de onbehandelde guszand komt praktisch overeen met de M-rails.
Ik ga het nog wel verder behandelen met acryl verf maar daar is iedereen vrij in natuurlijk  :)
Re: Ta2trainman's baan - Perron uit de zon.
Ik heb inmiddels iets wat er op lijkt (bij de aquariumboer meegenomen door de eega) en ga rustig verder experimenteren.
Dank voor de support en suggesties  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Perron ziet het licht.
Vandaag weer verder gegaan met het perron voor de ondergrondse. Het zuighout (MDF) is twee keer in de grondverf gezet en daarna in de Gamma betongrijs, dus is het nu tijd voor plaveisel en inrichting.
Volgens jaren 70 foto's van Station Wuppertal hadden hun perrons een betonnen rand en daartussen betontegels en die hoop ik te kopiëren door met een scalpelmesje te gaan snijden in de verflaag. Dat is een geduldig en tijdrovend klusje, maar het lukt mooi.
(volgende keer doe ik het met een kraspen, geeft toch iets diepere en mooiere voegen, denk ik)

De volgende stap is het inwrijven van de voegen met een sterk verdunde zwarte verf, om ze beter uit te laten komen, en ik wil daar Magic Color voor gebruiken, verf die ik al tientallen jaren bij mijn airbrushspul heb, lekker dun is, en ik ook gebruikt heb om de muren van het station ondergronds te "weatheren". Lekker sneldrogend. dan kan ik snel verder. Het is zelfs iets te sneldrogend, dus uitwrijven gaat nauwellijks, en met water wegwrijven lukt ook niet meer, dus wordt de bende er met thinner snel weer vanaf gehaald, en de acrylverf van Axion van zolder gehaald. Die doet zijn werk wel goed, dus ben ik tevreden.

Omdat het ondergrondse station het stiefkindje van de DB is ziet het er niet al te schoon uit, zeker niet nadat ik met de airbrush de kanten en het dek voorzien heb van wat vuiligheid. Als dit (snel) droog is komen de mannen van de energiemaatschappij gaten boren en kabels aanleggen voor verlichting en knopen ze gelijk een kabeltje mee voor de telefooncel. Met speciaal gereedschap, enorme houten opstelapparaten, worden de lantaarns, geïmporteerd uit het verre Oosten, opgericht.


Als de voeten van de lantaarns met snelcement (van de firma Loctite) vaste voet aan land hebben is het tijd voor een lichttest. Daarvoor word een generator van de Firma Minitrix uit de kast gehaald, en het blijkt een succesvolle test, er is licht in de duisternis.


Ook is er vandaag door de keizerin van H0 land (mijn vrouw dus) een bevolkingsonderzoek gedaan onder de gehele bevolking van ons H0 land. Vele honderden burgers, en zo'n duizend import chinezen werden gescreend en op zijn Nederlands in een hokje gestopt, zodat we nu in één blik kunnen zien waar de werkers, treinpassagiers, koeden, peerden, sköpies, boeren burgers en buitenlui zich bevinden. En dan ook nog keurig verdeeld over de gekleurde en blanke miniburger, waarbij de laatste in de ruime meerderheid is. Daar zullen nog talloze verfpotjes voor open moeten, voordat die ook tot de kleurrijken zullen behoren. Wat een werk !

Maar één van de onderdanen is uitgeloot voor een promotiefoto op het nieuwe perron. Deze dame uit de Kibribuurt stamt nog uit een tijdperk dat de doosjes waar ze in vervoert werden nog van die mooie passende inlegjes hadden zodat je exact wist waar de desbetreffende passagier gezeten had. En in die tijd had je ook nog telefooncellen waarvan het licht het ook nog gewoon deed.


Telefooncellen zie je (bijna) niet meer, wel mobieltjes, en daar zijn de foto's mee gemaakt, vandaar de grove korrel. Maar het geeft toch weer een beetje indruk van mijn knutselwerk. Volgende keer komen de kabelaars alle draden met elkaar verbinden en gaat de betonnen kolos zijn plaats tussen de sporen krijgen, waarna de nieuwe ballastleverancier zijn keien er tegenaan mag gooien. Wanneer dat gebeurd is nog niet bekend, maar zal via een nieuw(s) bericht hier wel weer bekend gemaakt worden.
Re: Ta2trainman's baan - Perron ziet het licht.
Bijzonder leuk verslag Gerrit!!
Re: Ta2trainman's baan - Een kleurrijk volkje, priegelwerk.
Het volk ligt gesorteerd in de plastic bakken, maar ziet wat bleekjes. En dan zijn er nog duizend Chinese immigranten, ze lijken allemaal op elkaar  :D Dus daar mag de kwast wel een keer overheen. De bleekgezichte Oosterlingen krijgen een beetje kleur op de bakkes en veel van hen een kleurspoeling, en de kleurlozen van Duitse makelij ook nog een knap pak of jurkje. En de dasjes, tasjes en losse jasjes etc. pakken we gelijk mee.

Ik denk na over een methode om dat makkelijk te doen. Aan de boom laten zitten vind ik geen optie, want dan moet je naschilderen, en lijmen op een stukje kurk lijkt me wat omslachtig. Waar ik het gezien heb weet ik niet meer, maar er staat mij iets bij van dubbelzijdig plakband wat iemand gebruikte om klein werk tijdelijk "vast" te zetten.  :idea: Dus haal ik een bosje spatels uit de studio en plak daar een strook dubbelzijdig op. Hier snij ik vakjes uit en plak daar de figuren op.
Ideaal, je kunt ze van alle kanten schilderen, en als ze klaar en droog zijn haal je ze makkelijk van het plakband af.

De Chinezen doe ik tussendoor gewoon uit de hand. Die hoeven niet veel bewerking, en luisteren niet zo nauw, want die verdwijnen toch in de wagons. Als de gezichten, handen en benen en het kapsel in de verf staan gooi ik ze op een stuk keukenrol, en keer weer terug naar de spatels.
Ik had nog een vracht Humbrol potjes verf uit de vorige eeuw, waaronder een deel matte verf, en die is nog prima te gebruiken. Op Rail 2014 koop ik er nog wel wat kleurtjes bij, en zo kan ik mij, als het uitkomt, de komende tijd, aan de eethoek (met een schuin oog op de TV  ;) ) prima vermaken. Doe ik toch wat aan de baan, zonder op mijn zoldertje te zijn  :thumbup:

Het is wel priegelwerk, dus heb ik ter versterking van het zicht  8) gelijk maar een loeplamp besteld. Stond toch al op de planning.
Re: Ta2trainman's baan - Een kleurrijk volkje, priegelwerk.
Mooie uitdaging en oplossing weer Gerrit...
ben heel benieuwd naar de eerste getatoeëerde preiser...

groet winno
Re: Ta2trainman's baan - Een kleurrijk volkje, priegelwerk.
Hoi Gerrit.
Leuk om te zien dat het "gepruts" met dat kleine spul gewoon doorgaat! :thumbup:
Zo'n loeplamp is op een gegeven moment helaas wel noodzakelijk maar ook erg makkelijk! :P

Jos (joske3) prikt zijn poppetjes op spelden (of spijkers) en deze worden ook prachtig geschilderd.

Veel plezier en succes met dit "ondergrondse" stukje baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - Een kleurrijk volkje, priegelwerk.
Citaat van: wvniersen op woensdag 12 februari 2014, 09:14:42
ben heel benieuwd naar de eerste getatoeëerde preiser...

groet winno

Had ik nog niet eens aan gedacht, Winno. Gaat wel gebeuren, maar dan pas als ik aan "arbeiders" toe ben (nu met "reizigers'' bezig). In mijn tijdperk ('60-'70) was de tattoo nog geen algemeen verschijnsel, zoals nu  :thumbup:, maar een noeste werker met een plaatje op zijn arm moet nog wel kunnen.

Re: Ta2trainman's baan - Beetje last van de ballast, weltevree.
Vorige week tussendoor nog even de bekabeling van het perron gekoppeld, dus dat kan "aangekleed en bemenst" worden, zo gauw de preisers compleet in de verf zitten. Nu was er op heel Rail2014, op 6 potjes grijs na, geen Humbrol of Revell Enamel te vinden, dus de schilderjob moet even wachten. Via Modelbouwverf.nl hoop ik deze week een kleurtje of 25 (+ wat pigmentpoeders) binnen te krijgen en kunnen we weer verder met de reizigers.

Dus mag het perron helaas even in de wachtkamer en wacht de volgende klus; het ballasten. Dat moet toch een keer gebeuren, en vandaag is de dag. Ik heb mijn eerste mix (zie een paar updates terug) behoorlijk aangelengd om hem wat lichter en minder oranje te krijgen. Deze mix gebruik ik helemaal achteraan, en als die op raakt maak ik er 1 met heeeeel weinig oranje, gewoon om te proberen. Daar is dit ondergronds station mooi geschikt voor.



Ondertussen fabriceer ik maar vast een liter iTom-multifunctielijm, want je druppelt zo wat weg. Ik heb de dieptes tussen de rails eerst wat opgevuld met restanten blauwe isolplaat die voorzien is van een chocoladetintje om doorschijnen te voorkomen. Een proefstukje gisteren heeft me geleerd de spoorstaven af te plakken, omdat anders de lijm er onderdoor dreigt te lopen. Wel wat meer werk, maar zo blijft het spoor mooi droog.



De 2e mix is een stuk lichter en het oranje is niet meer zo aanwezig, en dus neem ik een volgende stap, mix nummer 3. Ik voeg wat grotere kiezels toe, uit een zakje van de aquariumboer. Die lijkt erg op het guszand wat me aangeraden is, dus die verdient een kans. Hierdoor wordt de mix wat grover en nog wat lichter, eens kijken hoe dat na het drogen uitpakt. En aan het proefstukje van gisteren te voelen kan dat drogen nog wel even duren. Maar we hebben tijd en geduld  :D



Op de laatste foto is het verschil in mixen goed te zien. Boven mix 1, midden mix 2 en de onderste 2 (natte) sporen mix 3. Als iemand er naar vraagt zeg ik gewoon dat het de lichtinval is, dat kleurverschil  >:-D Als alle ballast er in zit, gaan we het, net als het railbed, nog nabewerken met een roestige airbrush. Maar daarvoor is er nog genoeg anders te doen aan dit projectje.

Enige nadeel is vandaag de werkhoogte. Ik ben niet de grootste van mezelf, maar door de werkhoogte (± 60cm) heb ik de hele dag een beetje "krom" gestaan, en dat is niet de meest prettige houding, iets wat m'n rug me goed laat weten.
Maar ik ben tevreden met het (voorlopige) resultaat, en dat verlicht de pijn als een warm zonnetje (kan ik vast wennen  B))

Re: Ta2trainman's baan - Beetje last van de ballast, weltevree.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Beetje last van de ballast, weltevree.
Ziet er goed uit Gerrit.

Als je een keer naar Werkendam komt geef dan even een seintje, ik heb nog een blik met Guszand staan.
Dan breng ik die voor je mee.
Re: Ta2trainman's baan - Uitgeballast, voorlopig even geen update.
Afgelopen dagen weer wat geballast en alles ligt er nu in. Voor de bovenbouw laat ik later het gewone zand er uit, want dat droogt toch wat te donker op. Maar voor de ondergrondse vindt ik het nu prima. Bovendien moet de roestkwast er nog overheen. Het open gedeelte is voor het perron.


Ondertussen heb ik nog wat betonnen funderingen gemaakt voor het seinhuis en de torenkraan (die er later nog komt), en die voor het seinhuis meegenomen in de ballast. Nou maar hopen dat hij op de goede plek gestort is, het seinhuis zit nl. nog in de doos.


Het hele zaakje moet nog een mooi tijdje drogen dus is het tijd voor de volgende stap. Het voorbereiden van de bebouwing. Het seinhuis van Vollmer (5766) moet, zoals gezegd, nog gebouwd, en de andere gebouw(en/tjes) gesloopt, geweatherd, voorzien van verlichting en weer opgebouwd. Ook de wandlantaarns moeten nog aan de wand, iets wat ik steeds maar uitstel.
Maar ik maak eerst nog wat beton aan om stelconplaten te gaan storten. Dat valt nog niet mee, en is (al) weer priegelwerk, maar het resultaat is bevredigend / mij goed genoeg. Die kunnen mooi rond de ondergrondse werkplaats.


Na een derde van de voorraad gemaakt te hebben vindt ik het genoeg, daar gaan we morgenavond na het werk weer mee verder. Dat zal ook voorlopig zo'n beetje het laatste zijn wat ik doe, want we gaan er eerst even tussenuit. De warmte roept, en we gaan weer wat plezier beleven aan een andere hobby, Harley Davidson. Daar zullen we er de komende 2 weken weer genoeg van zien  B)
Re: Ta2trainman's baan - Uitgeballast, voorlopig even geen update.
haij haij

Ik heb mijn stelcon platen met behulp van foto van het internet en dan met beetje fotoshop een vel vol knutselen en dan printen maar gemaakt .

scheeld boel knip en knutsel werk als je er veel nodig hebt  :D

Re: Ta2trainman's baan - Uitgeballast, voorlopig even geen update.
Ziet er weer goed uit Gerrit. Ik heb de Betonplatten (CH variant van de stelconplaat...) gemaakt uit foamboard, ging ook heel aardig.
Re: Ta2trainman's baan - Uitgeballast, voorlopig even geen update.
Dat is weer een mooie update. Veel plezier met toeren op de brommer  :-)
8) Born to be ride!!

Dirk-Jan
Re: Ta2trainman's baan - Uitgeballast, voorlopig even geen update.
Citaat van: keeszondag op woensdag 05 maart 2014, 00:25:10
Ziet er weer goed uit Gerrit. Ik heb de Betonplatten (CH variant van de stelconplaat...) gemaakt uit foamboard, ging ook heel aardig.

Ik heb ze van 1mm stryreen gesneden. Op zich wel makkelijk, op maat insnijden, met de priem de hijsgaten aanbrengen en daarna met de airbrush grijs maken. Dan op de naden breken en de platen liggen klaar.
Maar dan komt het; hijsgaten aanstippen (gaat nog) en het schilderen van de stalen randen. Dat is het priegelwerk  8o
Re: Ta2trainman's baan - Een kleurrijk volkje, priegelwerk.
Citaat van: Ta2trainman op woensdag 12 februari 2014, 10:27:41
Citaat van: wvniersen op woensdag 12 februari 2014, 09:14:42
ben heel benieuwd naar de eerste getatoeëerde preiser...

groet winno

Had ik nog niet eens aan gedacht, Winno. Gaat wel gebeuren, maar dan pas als ik aan "arbeiders" toe ben (nu met "reizigers'' bezig). In mijn tijdperk ('60-'70) was de tattoo nog geen algemeen verschijnsel, zoals nu  :thumbup:, maar een noeste werker met een plaatje op zijn arm moet nog wel kunnen.

Bedoelen jullie zoiets

;)
Re: Ta2trainman's baan - Uitgeballast, voorlopig even geen update.
Top...  :thumbup:
Zie dat Gerard ook in de buurt is met de Kever...

groet Winno
Re: Ta2trainman's baan - Kon het niet laten, wat nieuwe spulletjes.
Ik kon het toch niet laten, dus toch maar wat spulletjes aangeschaft, o.a. bij Colonial Camera & Hobby Shop, Orlando. Blij mee
Re: Ta2trainman's baan - Kon het niet laten, wat nieuwe spulletjes.
 :) Nou, dat zijn leuke spulletjes. Goed dat je het hebt gekocht, als je het niet koopt, baal je er de volgende dag van.
En die Bikers zien er ook tof uit, vrienden van je?  :-)

Dirk-Jan
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Een maandje niks meer van me laten horen, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt. Preisers schilderen gaat gewoon door, net als andere zaken. In de woonkamer is een burootje vrijgekomen en daar heb ik dubbel van geprofiteerd. Erop stond een Shuttle PC, maar die was al 2 jaar niet meer aan geweest. Eerder gebruikt voor de administratie van de studio, maar dat gebeurt nu op laptop of tablet. De Shuttle is opgeleukt met Windows 7 en een paar Gig extra geheugen en naar de treinzolder verhuist waar hij een bakbeest van een Chieftech (ex-PC studio) gaat vervangen. Meer dan de helft kleiner en een heel stuk sneller.
Het buro in de woonkamer is nu mijn knutselhoekje geworden, voor schilderwerk, huizenbouw, weatheren. Een stalen kastje met 6 laden van Ik*a past er perfect onder, en daar kan ik alle spullen mooi in kwijt. Weer een handig werkplekje erbij, waar ik veel gebruik van maak. Zo blijf ik toch regelmatig met de baan bezig, al is het niet bij de baan.

Allerlei andere werkzaamheden houden me een beetje weg van de zolder, maar vandaag heb ik er toch een dag voor vrij gemaakt, en ga weer dapper verder met het ondergrondse station. Daar zitten al wat uurtjes in, maar dat maakt me niet uit, als het maar word zoals ik in de kop heb. Soms ben ik wel eens jaloers over het tempo waarmee andere forummers opschieten met hun baan, maar het is zoals het is, en we komen steeds iets verder. Vandaag combineer ik wat dingen. Er moet wat lijmwerk gedaan worden, en de droogtijd daarvan gebruik ik om eindelijk eens te beginnen met de wandlantaarns. Ik zag daar wel een beetje tegenop, vooral omdat er wat plekjes bij zitten waar ik moeilijk bij kan. Dus daar ben ik maar mee begonnen.





Achter deze wandjes zit de klimspiraal, dus dat was nog wel even goochelen. Maar het is gelukt, en ik vindt het mooi staan. Volgende week de andere helft, waar ik een stuk beter bij kan. Ik wil eens gaan kijken of ik de LEDs kan voeden met de PC voeding van de ouwe PC. Die heeft diverse voltages DC out, ook 12V, dus misschien kan ik er wat mee. Ik weet niet of er andere forummers zijn die dit al geprobeerd hebben, maar zo ja, dan hoor ik het graag. Als het niet werkt ook, a.u.b. Ondertussen heb ik de vloeren voor de werkplaats en kantoor gestort, tegels en stelconplaten gelegd, en daar kan dus de bebouwing op. Deze ouwe gebouwen zijn aan mijn nieuwe buro gesloopt, een beetje geweatherd, van verlichting voorzien en weer opgebouwd, en zien er nu een stuk beter uit. De eerste foto is zoals ze waren, de volgende 2 hoe het er nu uitziet.







Het is nog lang niet klaar, er moet nog personeel aangenomen worden en machines gekocht, maar het begint al ergens op te lijken. Ook zo'n klusje waar ik tegen op zag is het fabrieken van de vluchttrap. Maar ik heb hem gepland, dus hij zal er moeten komen. Voordat het personeel er is, want de Preiserarbeiders moeten in geval van calamiteit toch kunnen vluchten, zelfs als de liften niet meer werken. En zo begint een ongelofelijke pielklus, geheel ongeschikt voor mijn worstevingertjes. Maar geleidelijk begint de styreen constructie zijn vorm te krijgen. Alleen die takkelijm ! Volgens de verkoper van het styreen (in Houten gekocht) was dat de beste lijm, en plakken doet het wel, maar het is een bijna onmogelijke tube, niet te doseren, dus af en aan is het een beste smeerboel. De volgende keer pak ik gewoon de UHU met de doseernaald. Kijken of dat ook blijft kleven. Maar na veel kunst en vliegwerk (snij en lijmwerk dus) is het toch naar behoren gelukt, waar ik best een beetje trots op ben. Ik hang de constructie vast op, zodat ik hem morgen nog kan behandelen met de airbrush. En dan kan hij definitief aan de pilaar, waarschijnlijk gelijmd met secondenlijm van de Acti*n, drie tubes voor 39 cent, hoe kunnen ze het er voor maken. En het werkt nog prima ook.



Ik vond het weer een uiterst vruchtbare dag, en ben erg content met de vorderingen. Volgende keer meer.

(PS. de foto's zijn van de telefoon, dus hier en daar wat minder. Als alles staat komen er "echte" foto's)
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Gerrit, het is weer een top update.
Goed bezig geweest op de nieuwe werkplek.
Het gaat er allemaal steeds fraaier uitzien, die vlucht-trap lijkt me zeker een flinke klus.
Ik gebruik voor styreen meestal MEK of chloroform.
Met een dun penseeltje langs de lijmnaad, de delen tegen elkaar drukken en het zit muurvast.

Die wandlantaarns zie n er ook top uit, welk merk heb je daarvoor gebruikt.
De meeste zijn dikwijls te groot, verhouding klopt dan niet helemaal maar deze zijn m.i. goed op schaal.
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Dank je, Tom. Gewoon doen, hè  :) En ik heb er reuze schik in.

De lampjes komen van E-b*y, deze verkoper, en kosten bijna niks (eurootje p/s). De perronlantaarns komen daar ook weg.
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Ha die Gerrit !

Heb vandaag je topic ontdekt. Je bent lekker bezig, zo te zien.
Vooral het uitpakken van de kasten met scenery vond ik erg leuk, zo komt er een heel stuk leven van je voorbij :D
Blijf je volgen...

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Een verloren uurtje, dus gelijk maar de airbrush over de trapconstructie gehaald. Olijfgroen, geheel in stijl met de werkplaats.
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Duizelingwekkende trap maar wel errug mooi. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Weer een Top update Gerrit  :thumbup:
Idd zeer mooie lampjes.... Die wandlampjes uit de link, zijn er dat 30 stuks in 1 bestelling??
Blijf je volgen
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Hoi Gerrit

Prachtig baantje eentje om te volgen  ;)
Mooi ballast werk en zelf gemaakte perrons top man  :thumbup: :thumbup:

Groeten van nog een m-railer
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Citaat van: Leeeke op donderdag 17 april 2014, 13:28:03
Weer een Top update Gerrit  :thumbup:
Idd zeer mooie lampjes.... Die wandlampjes uit de link, zijn er dat 30 stuks in 1 bestelling??
Blijf je volgen

Inderdaad Leo, 30 lampen voor 38 dollar = net geen 30 euro incl. shipping  :-)
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Citaat van: Ta2trainman op woensdag 16 april 2014, 17:29:57
Een verloren uurtje

Heb je het uurtje alweer terug gevonden :)
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Schaduwstation scenery update 15 April.
He Gerrit,

Ik las net je styreenplakavontuur. Dat spul kun je uitstekend met gewone plasticplak lijmen. Ik gebruik altijd potjes met kwastje.
Knoeit het minste. Mooi sfeertje heeft je underground baanstuk :thumbup:

Grtz Tony