Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Groote goedheid Gerrit jij hebt hele steden en dorpen in je kasten zo te zien.
Ja ik ken dat je weet af en toe zelf niet meer wat je hebt.

Tony
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Dat wordt al een stuk gezelliger, met al die gebouwen. Is het daar al wel de tijd voor dan nu? of is het even voor het aanzicht? Of had je overal al een stuk ondergrond voorbereid?
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Je hebt een hoop leuke spullen in je kast leggen Gerrit je baan raakt zo wel gezellig vol als alles erop staat. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Citaat van: Shaggy op maandag 14 oktober 2013, 13:48:31
Dat wordt al een stuk gezelliger, met al die gebouwen. Is het daar al wel de tijd voor dan nu? of is het even voor het aanzicht? Of had je overal al een stuk ondergrond voorbereid?

Nee, dit was puur om te sorteren. Bijna alles staat al weer in de kasten, en zal daar voorlopig ook wel blijven. Maar nu weet ik i.i.g. wat waar staat, en zal er ik af en toe wat uit halen om te restaureren en "baanklaar" te maken.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
ja, allemaal op de baan, maar zijn die 1:24 trucks niet een beetje gek dan?
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
 :D :D :P Het zou wel mooi de aandacht opeisen, Jan-Willem  :-) Maar die gaan binnenkort op E-bay.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo Gerrit.
Geweldig hè, wat er allemaal aan spullen te voorschijn komt wanneer je gewoon alles eens opruimt! :D :thumbup:
Het leuke is dat je soms spullen tegenkomt waarvan je echt niet meer kunt bedenken dat je dit ooit gekocht hebt en soms zelfs nog een keer aangeschaft hebt! 8o
Huisjes en gebouwen zijn nooit weg, soms wat aanpassingen en wat opknappen en de aankleding wordt weer een stuk eenvoudiger.

Veel plezier en succes met de baanbouw en de opgeruimde kasten! :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Wij, mijn vrouw en ikzelve, zijn vandaag naar de beurs in Zutphen geweest. Was voor ons de eerste keer, en ik begrijp dat het minder was als anders. Ik was in de markt voor een digitale V100, maar de centjes zijn netjes in de knip gebleven, kon er geen vinden. Verder natuurlijk wel 100-den dingen gezien die ik wel wilde kopen, maar nog lang niet aan toe ben. De kasten zijn al vol zat, dus ook hier geen uitgaven.

Nog wel even gesproken met (i)Tom, o.a. over iTrain (uiteraard) en HIP, dus was het toch nog een vruchtbaar bezoek.

Thuisgekomen direct maar even het zoldertje op gegaan, ik was toch in de mood. Die was snel weer weg toen bleek dat één van de wissels, in het deel dat al vast lig, de geest had gegeven. Balen. Maar het kleine Opel lokkie ging weer, in tegenstelling tot vorige week, na het reinigen van de rails met wasbenzine, moeiteloos rond. Toch nog een glimlach op het gezicht  :D
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Ah, gezelli. Dat is natuurlijk altijd leuk voor op de zondag (moet ik ook in de gaten houden, want ik wist niet dat deze er was).

Jammer dat je er geen kon vinden. Wordt het per-sé een V100? Want er zijn meerdere BR 212's in het assortiment op het moment. Anders is er ook nog die mooie V90 (2cm langer dan een BR 212).

Beetje jammer van de wissel. Is het te repareren, of heb je nog een reserve liggen?
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Gezelli  :) was het zeker. De V100 was geen echte must, ik wilde gewoon een wat zwaardere digitale loc, en het liefst voor weinâgh, want nu heb ik alleen het Opel locje en echt stabiel is die niet. De TEE blijft nog fijn in de doos voor deze testfase.
De volgende stap is het bestellen van de nieuwe V90, maar dat doe ik na mijn vakantie wel. Die vindt ik ècht mooi.

De wissel is beyond repair, hij doet van geen kanten meer wat, en ik heb geen reserve, of reserveonderdelen. Daar komt dus wat nieuws voor, en wat extra, want ik wil op den duur toch een minitestbaantje voor iTrain gaan bouwen. En dan heb ik gelijk reserve  >:-D
Re: Ta2trainman's baan - Spuitlijm
Toch nog weer even naar de zolder geweest. En natuurlijk gelijk weer even de testloc "Opel" aan de stroom gehangen om te kijken waar er problemen zijn. Ik was er al achter dat ik zelf wat problemen gecreëerd had door een paar wissels tussen blokken (in de spiraal) stroomloos te laten, en dat werkt natuurlijk niet  :P

Voor en na de wissel netjes een middenrail geïsoleerde detectierail (voor de toekomst) plaatsen en dan denken dat de wissel ook nog spanning krijgt. Daar moeten dus een paar extra draadjes naar de ringleiding toe. Als dat gelukt is rammelt het Opeltje, inmiddels gevolgd door een railreinigingswagon van M*rklin, er netjes overheen. En even later, met nog meer aanhang; de complete Opeltrein, ook op halve snelheid, dus daar zijn we zeer tevreden over. Een flimpje hiervan volgt nog.

Omdat er ondertussen meer dan 16 wissels (20) in bedrijf zijn ga ik eerst even labels maken voor de keyboards, om verwarring te voorkomen, en dat lukt prima met de oude Touch labelmaker, en ziet er strak uit. En daarna ga ik een ander probleem, waar ik me toch wat aan ergerde, aanpakken, namelijk het vastmaken van de rails.

In het begin heb ik dat geprobeerd met hete lijm, niet succesvol. Die wilde niet binden met de blauwe isolatieplaten, dus kwam de kitspuit met Bijlart kit uit de kast. Dat leek goed, maar blijkt toch weer los te laten van de blauwe platen. Toen ben ik wat proeven gaan doen met constructiekit van de Act*0n en de vertrouwde alleskunner, houtlijm. Die laatste heeft de test gewonnen.

Dus begin ik weer van voren af aan met klemmen en plakken. Om dit een beetje makkelijk te maken grijp ik een grote spuit uit de gereedschapkar, waar ik normaal remvloeistof mee inspuit, maak hem goed schoon en zuig hem vol uit de emmer met houtlijm.
Werkt prima, en is goed te doseren, dus nu is het weer even wachten tot het droog is, en dan weer verder, net zo lang tot de hele schaduwbaan gefixeerd is. Maar dat zal nog even duren, want we reizen eerst Zaterdag voor 2 weken af naar zonniger oorden  B)

Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Gerrit, "good old" houtlijm klaart bij mij ook de meeste plakklussen al dan niet verdund. Veel plezier in de zonnige oorden!!
Re: Ta2trainman's baan - Vakantiewerk, beresterk.
Omdat ik graag achter de laptop mag zitten op vakantie, heb ik gelijk maar wat proberen te fröbelen voor de witte muren in het schaduwstation. Als je bij mij de trap op komt is dat deel direct in het zicht, dus ga ik dat aankleden als een ondergronds station, eerst met de wanden en ballast, later misschien nog met wat perrons, preisers en andere scenery, zodat het wat lijkt.

Ik ben begonnen met een muurplaat uit een set die je op internet gratis kunt downloaden. Die heb ik met PSP voorzien van wat vuiligheid op railhoogte en wat roetschade aan het plafond.

Daarna een steunbeer aangebracht, en die ook wat geweatherd, toen was de basis klaar, en ben ik op zoek gegaan naar reclameborden uit mijn periode (III - IV) en heb die op maat gemaakt en op de muren "geplakt" en geweatherd.

Vervolgens een muur met electrakasten van de DB en op andere muren nog wat waarschuwingsbordjes. Omdat ik lekker bezig was ben ik ook maar wat tunnelingangen gaan fabrieken, met eventueel verlenging ertussen. Ik vindt ze wel geslaagd.

Op de fotocollage is in volgorde te zien wat het geworden is. Ik ga het, als de tijd daar is, het allemaal uitprinten op dik papier, 160/250gr. Er komen hier en daar wat steunen in het schaduwstation, die ik ook bekleed met dit spul, maar dan voorzien van liftdeuren, zodat, als er perrons bij komen, de preisers ook van boven naar beneden kunnen komen, en vice versa.



Ik had ook nog wat beelden van een testritje van mijn Opeltreintje, dus die plak ik er gelijk bij. Daarop zijn de witte muren van het schaduwstation goed te zien, die dus (waarschijnlijk) deze winter met rode steen opgemetseld gaan worden.



Zo zie je maar weer, met m'n giecheltje in de zon, en toch voortgang boeken voor m'n zolderbaantje  B)
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hoi Gerrit,

Ik heb het filmpje even bekeken en het ziet er top uit  :thumbup: Je Opel trein gaat er mooi en rustig
overheen. Dus zodra je uit de zon terug bent mag je van mij rustig verder bouwen  :-)
Re: Ta2trainman's baan - Spullegies
Ik kon het niet laten, en heb hier toch maar wat spullen aangeschaft voor de baan.
Meest uit de 5 gulden(excuse me, 5 dollar)bak van Walmart en Sears, plus bij Ace wat draad voor de ringleiding, groen en rose.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Leuke verzameling steekwapens voor in het vliegtuig terug..... Zat dus diep in de koffer! Die precisie mesjes lijken me nuttig.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Kees, ik denk dat hij nog in de US of A zit. Het moet allemaal nog het vliegtuig in dus, tenzij hij het naar zichzelf op gaat sturen in een pakketje.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Inderdaad, zit nog lekker in de zon. Spullen gaan helemaal onder in de koffer, geen probleem  B)
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Heerlijk om te zien dat jij ook nog steeds dat "oud ijzer" gebruikt :D  zelf kan ik er ook geen afscheid van nemen
Re: Ta2trainman's baan - Interieurontwikkeling
Toch weer wat gedaan op de zolder. Allereerst de loodzware vitrinekast van de Lidl opgehangen. Nu nog vullen  :D En toen ik er toch eenmaal bezig was heb ik ook maar een radiator opgehangen. De leidingen liepen er al, van mijn studio beneden, en zorgden ook wel voor wat warmte, maar op erg koude dagen zette ik een elektrische kachel in om de boel iets op te warmen. Dat hoeft nu niet meer en scheelt weer een berg stroom die we dan voor de "krultang" kunnen gebruiken  :-)

Re: Ta2trainman's baan - Interieurontwikkeling
mooie design aansluiting voor de radiator...  :thumbup:
idd nu de vitrine nog vullen.
succes ermee.

groet Winno
Re: Ta2trainman's baan - Interieurontwikkeling
Citaat van: wvniersen op dinsdag 17 december 2013, 15:10:41
mooie design aansluiting voor de radiator...  :thumbup:

groet Winno

Verdiend zeker niet de schoonheidsprijs, maar er zaten al een T-stuk (met ontluchting/hoogste punt) en een knie op die plek naar een radiator beneden, dus van die uit heb ik de kortste weg genomen. Niet mooi, wel functioneel, het is nu behaaglijk  :P
Re: Ta2trainman's baan - Interieurontwikkeling
behaaglijk, dat is natuurlijk het belangrijkst.

groet Winno
Re: Ta2trainman's baan - Interieurontwikkeling
Gelukkig draag jij volgens je avatar steeds een valhelm, dat zou met die constructie wel eens nodig kunnen zijn.
Re: Ta2trainman's baan - Interieurontwikkeling
Haakse knelfittingen, voor al uw aansluit problemen....... :thumbup: Toppie dat je het weer warm hebt!
Re: Ta2trainman's baan - Wisselvallig werk
De vitrinekast is gevuld (door mijn vrouw) en zelf ben ik ook een paar uurtjes van deze kerstdagen bezig geweest. Voornamelijk met voorzichtig schelden en tieren, want 1 van de wissels weigerde dienst. Dat wist ik al, dus had al nieuwe aangeschaft, dus wissel losgesneden (houtlijm op blauwe isolatie) krimpkous van de draden losgepeuterd, draden van "kapotte" wissel op de nieuwe (wel eerst getest) gesoldeerd en klaar is Klara, dacht ik. Maar na 2 keer klikken stopte ook deze ermee.

Dan ligt het aan de drielingdraad, want zonder, bij de test, deed de wissel het gewoon op de decoderuitgang. Alles weer losgepeuterd, nieuwe draad er aan en gaan met de banaan. 1x klikken en weer zo dood als een pier. Misschien toch de decoder ? Dus ook die maar omgewisseld  :? en weer opnieuw proberen. Geen verbetering, ook niet op een andere poort. De stemming werd er niet beter op, dus tussendoor maar even wat gereden, o.a. met het ouwe trouwe Opeltreintje, om de zinnen wat te verzetten, maar daarover later meer.

Toen de moordlust verdwenen was toch de "ouwe kapotte" wissel maar even gepakt en direct op de decoder, op de "eigen" poort aangesloten en hij schakelde als de brandweer. Dus hier maar weer de oude draad aan gelast, weer getest, met goed resultaat, dus kan hij weer in het circuit. Toen begon de ellende weer, 3, 4 keer schakelen en hij stopt er weer mee. Ik hoef niet te vertellen dat ik het toen wel zo'n beetje zat was. Maar na een paar minuten deed hij het weer, 4, 5, 6 keer en dat was het weer. En dat ging zo steeds door. Daar kan ik mee leven, zo vaak en snel achter elkaar schakelen zal toch niet gebeuren. Maar vreemd blijft het wel, te meer dat alle andere, 20+ inmiddels, wissels wel feilloos werk, voor zover dat met M-rails kan, natuurlijk. Maar als iemand een oplossing of oorzaak weet van mijn probleem, houdt ik mij aanbevolen.

Tijdens het rijden met het Opeltje bedacht ik me dat ik de TEE ook wel eens kon uitproberen. Die had al een mooi poosje in de doos gezeten (sinds de aanschaf) en stond nu in de vitrine achter mij, dus waarom niet. En zo ben ik achter een paar dingen gekomen. In de eerste plaats dat de motorwagen niet op zichzelf wil rijden, en de stuurstand er verplicht achter moet. En dat is met de worstevingers die ik heb nog een heel klusje. Maar dan rijdt het ook geweldig, met de toeters en bellen. Het enige minpunt was dat hij in een bochtwissel steeds ontspoorde. Het voorste wielstel komt constant (bij hoge of lage snelheid, maakt niet uit) tegen het puntstuk, wat de wielen de bocht om leidt, aan. Hij weet dus niet of hij links of rechtsaf moet, en ontspoord.

Ik hoop dat iemand op het forum daar een oplossing voor weet. Ik had al wat gezocht en gezien dat de metalen strip die rond dit puntstuk zit, en de trein/sleper over de wissel "tilt" de boosdoener kan zijn, en je die zou moeten verwijderen, maar verderop in het topic werd dat weer afgeraden. Dus als iemand een andere suggestie heeft, graag.
Waar ik ook achter kwam is dat het voorste wielstel van de motorwagen niet echt vast zit en er soms zo maar uitvalt. Je kunt het dan weer terugklikken, maar echt vastzitten doet het niet. Als hij op de baan staat heb je natuurlijk geen last, maar het lijkt me niet zo te horen. Ik kan ook niet echt zien hoe je hem vast zou moeten zetten, maar misschien dat iemand anders het weer.

Lang verhaal weer, maar uiteindelijk heb ik vandaag toch weer een deel van de schaduwbaan kunnen vastlijmen, dus gaan we de goede kant uit. Nog één lijmsessie en alles zit vast en kunnen we beginnen bepaalde delen aan te kleden.
Als het zo ver is doe ik weer bericht, en ik wil vast bij voorbaat iedereen danken voor eventuele antwoorden op mijn problemen  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Wisselvallig werk
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Ta2trainman's baan - Wisselvallig werk
Een goed gevulde vitrine kast met een mooie verzameling!  :thumbup:

Gelukkig doet die wissel het nu redelijk.

Groeten,
Maarten
Re: Ta2trainman's baan - Wisselvallig werk
Eey, dat ziet er goed uit. Eindelijk eens een idee wat je zoal voor rollend materiaal hebt liggen, naast de TEE RAm.
Re: Ta2trainman's baan - Wisselvallig werk
Gerrit, de "diepere lading" in je bericht is schitterend; je kunt het gescheld en getier bijna horen. Ik gebruik geen M rails en heb de Ram niet, dus kan je niet echt helpen. Maar ik blijf je vorderingen wel leuk vinden en O ja, de treintjes staan keurig "op kleur" in de kast!!  :D
Re: Ta2trainman's baan - Wisselvallig werk
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - Wisselvallig werk
Aardige verzameling👍
Mooie vitrine ook.
Wel kl... dat de bochtwissel niet mee wilt werken...
Succes met zoeken naar de oplossing
Re: Ta2trainman's baan - Noodspoor maakt 't rondje kompleet
Vandaag bijna de hele dag op zolder gezeten, lekker !!. Gisteren had ik de laatste rails van de schaduwbaan al vastgelijmd, dus konden er vandaag (letterlijk) wat spijkers met koppen geslagen gaan worden. Eerst nog wat opruimwerk hier en daar en dan maak ik van afvalhout een "noodspoor" dat gaat lopen van klimspiraal naar klimspiraal, van linksonder naar rechtsboven als het ware, zodat er voor het eerst een echt rondje kan worden gereden.




En gereden wordt er. Voor het eerst van mij leven met wel 2 (meer digi's heb ik [nog] niet) treinen. Uiteraard mijn Opeltje, nu samen met de TEE RAm waarmee ik tevens wat wissels op ontsporingen ga testen. De wissel van vorige week krijgt een drukbehandeling. De wielgeleider wordt iets omgedrukt en daarmee lijkt dat probleem verholpen. Ook een andere bochtwissel geeft problemen, maar die is van een nieuwer soort en daar is de wielgeleider van kunststof en laat zich dus niet wegdrukken. Het grootste probleem lijkt zich voor te doen met de laatste wagon. Ik heb de TEE nu kompleet gemaakt (alle 4 stellen), en de laatste wagon lijkt "op te wippen" als hij over metalen strip van het puntstuk gaat. Door iets zwaars op de wagon te leggen lijkt het beter te gaan, maar dat is niet de weg. Als ik de metalen strip in de wissel wat naar beneden druk en iets van het kunststof nokje ervoor afhaal lijkt ook dit beter te gaan. .




Ook het open rijden van wissels, en dan met name de 3-weg zorgt af en toe voor wat ontspoorneigingen, dus die moeten "goed" staan, maar ik wijt dat toch ook een beetje aan het lichte gewicht van de volgwagons, dus die gaan wat verzwaart worden. Dat ga ik wel doen op het moment dat ik deze prachttrein ga voorzien van passagiers, en dan gelijk ga kijken waarom het voorste wielstel van de motorwagen los zit. Maar voorlopig loopt het verder prima en gaat het hele spul meer dan prima tegen de hellingen op en af. Ik heb er maar even een filmpje van gemaakt, wat nog niet mee valt als je tegelijkertijd op het toetertje wil drukken  :D En je moet ook vooral niet vergeten de poetsdoeken weg te halen die neergelegd waren om de TEE zonder schade samen te stellen. Verder vind ik het wel een leuk filmpje, en heb ik genoten van de gemaakte (kilo)meters.



Nu dit voor elkaar is, is de volgende stap ook bekend. Eerst de Amerikaanse VD kabel bij de bestaande ringleiding voegen en dan aan de scenery. Jaaa, scenery. Ik ga plakken en knippen met mijn vakantiewerk, de muren van het schaduwstation, waar ook perrons zullen verrijzen, en ik denk zelfs aan een seinhuis en werkplaats. Ik kan haast niet wachten en heb daar echt zin aan.
Re: Ta2trainman's baan - Noodspoor maakt 't rondje kompleet
Helaas geen oplossingen voor je. Ik heb eenzelfde situatie gehad met een wissel in mijn M-rails tijdperk. Los aangesloten schakelen prima, maar schakelen via de PC ho maar. Ik ben er nooit achter gekomen wat het is geweest. Stroom blijft iets on(be)grijpbaars voor mij.  Hopelijk vind je of krijg je een antwoord.
Re: Ta2trainman's baan - Noodspoor maakt 't rondje kompleet
Eey Gerrit, dat ziet er goed uit. Ik kom graag eens een zware digitale loc uitproberen op jou baantje. Jij hebt tenminste een mooi lijntje rails liggen. Het ziet er ook nog mooi stabiel uit.

Hoe heb je die RAm digitaal gekregen?
Re: Ta2trainman's baan - Noodspoor maakt 't rondje kompleet
Citaat van: Shaggy op maandag 30 december 2013, 23:22:42Hoe heb je die RAm digitaal gekregen?

Die heb ik digitaal gekocht van mede forummer Jan-Willem (treinenman).

Een keer komen rijden kan natuurlijk, maar dat moet wel op een Maandag, dat is mijn vrije dag. Hebben we het nog over.
Re: Ta2trainman's baan - Noodspoor maakt 't rondje kompleet
Vandaag weer een dagje op zolder doorgebracht. Kerstspullen opgeruimd en daarna aan de baan. Wanden van het ondergrondse station geplaatst, dus die kunnen bekleed worden met "mijn wandjes" (zie een aantal berichten naar boven). Op de foto staat al iets van die bekleding, maar dit was de zaagmal, op gewoon A4 papier. De echte bekleding maak ik op zwaar papier, misschien met iets reliëf als dat voor de laserprinter te krijgen is, en ga ik lijmen met de bekende houtlijm.

Vanavond uit China wat LED lantaarns en wandlampen besteld voor dit schaduwstation. Kost bijna niks daarginder  :-)

Re: Ta2trainman's baan - Noodspoor maakt 't rondje kompleet
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ta2trainman's baan - Noodspoor maakt 't rondje kompleet
Hey Gerrit,
Was een tijdje niet op je draadje geweest  :D, maar er is veel gebeurd. Herken veel van je huizenverzameling op je 2e pagina.
Zit spul bij van jaren terug (Helvetia gebouw van Faller?).
Verder vroeg ik me af (maar misschien heb ik het gemist) of je een servo aansluiting voor je wissels had gekocht; dacht deze ergens op een foto te zien (trouwens maar 1 exemplaar). Ga je daar een test mee doen, of was het iets anders.

Succes met de voortgang!
Re: Ta2trainman's baan - Noodspoor maakt 't rondje kompleet
@ Gertjan, nee, geen servo's aan de metalen wissels, maar het kan zijn dat er ergens een verdwaalde op de foto ligt van een voormalig bootavontuur, of een modelvliegtuig dat al 20 jaar in een ongeopende doos zit  >:-D
Re: Ta2trainman's baan - Metselwerk schaduwstation voltooid & gebrushed
Zondag al wat geëxperimenteerd met spuit- en houtlijm om de muren van het ondergrondse station op te metselen, en de spuitlijm van de Ac*ion is de winnaar geworden. Bij de houtlijm bleef de muurplaat bobbelig en werd volgens mij ook wat bleker.
Spuitlijm was voor mij nieuw, maar de dubbelzijdige behandeling kwam letterlijk als beste uit de bus  :D

Mijn "vaste" Maandag / baandag was door het mooie weer ingeruild om een afdak bij m'n moeder te voltooien, dus heb ik maar weer een deel van mijn teken/ontwerpdag voor de studio opgeofferd (met veel plezier) om het eigenlijke metselwerk te starten. Rails en omgeving waren al in krantepapier afgeplakt zodat ik er lustig op los kon spuiten. De meeste delen waren al op maat gesneden met de valbijl, en voor de details en de tunnelingangen komt de set scalpels uit de USA nu mooi van pas.

Omdat de boel al helemaal afgeplakt is en het allemaal lekker loopt besluit ik gelijk maar de ouwe airbrush er overheen te halen. Letterlijk "de ouwe", want ik heb dat spulletje al meer dan 30 jaar en het, na lang zoeken, echt moeten opgraven onder het stof, achter in een hoekje onder de werkbank in de schuur vandaan. Maar het werkt allemaal nog, en na wat technisch gegoochel met slangen en koppelingen (daar klopt helemaal niks meer van, dus Zaterdag na Houten direct maar even naar Airbrush Almere)  breng ik rook en roetschade aan op de wanden en verdoezel gelijk de naden van de muurplaten. De tunnelingangen krijgen een extra roetbeurt. Ik ben er zelf erg tevreden over. De foto's geven een beetje beeld van het resultaat.









Volgende stap is het ballasten van het geheel en aankleden met wat bouwwerken en perrons. Wat er zeker komt is een oude Pola lijnwerkplaats, die ik te lelijk vond voor de bovenbouw, maar ondergronds nu mooi van pas komt. En Zaterdag ga ik in Houten kijken voor een mooi oud seinhuis en wat ik verder nog kan gebruiken. En naar Ikea voor wat Kulort  :-)
Re: Ta2trainman's baan - Metselwerk schaduwstation voltooid & gebrushed
Goed bezig Gerrit. dat wordt erg leuk. Ik vind de vervuiling onderaan de muur nogal "zwart". Wellicht nog een beetje verdund bruin? Of komen er nog wat groe(i)nsels?
Re: Ta2trainman's baan - Metselwerk schaduwstation voltooid & gebrushed
Lijkt nu wel er zwart, Kees, maar er komt nog een ballastbed tegenaan van ± 1 cm (wel eerst opvullen met hout/isoplaat), dus er valt dan een deel weg. Die ballast wordt zeker nog bewerkt met de airbrush en groen, en dan pak ik ook de vuilaanslag direct mee.
Re: Ta2trainman's baan - Metselwerk schaduwstation voltooid & gebrushed
Hoi Gerrit,

Dat is mooi geworden. Dat werkt goed, hoe je de achtergrond hebt gemaakt.
Zit diepte in, als je zo naar de stenen kijkt.
Nu de ballast ertegenaan. Blijf het volgen.

Gr.Wim
Re: Ta2trainman's baan - Metselwerk schaduwstation voltooid & gebrushed
Vandaag nog een verloren uurtje (of anderhalf) gevonden, dus maar weer even de trap op naar zolder. Kon nog mooi even een klusje doen waar ik eigenlijk geen zin aan had; de ringleiding uitbreiden. Maar het moet toch een keer gebeuren, en het ging eigenlijk best vlotjes deze keer. Scheelt nog al, als je maar twee draden door de kroonstenen hoeft te halen i.p.v. zes.
Het begint al mooi op een regenboog te lijken  :D Aankomend weekend de andere helft van de baan ook maar doen.
Re: Ta2trainman's baan - Metselwerk schaduwstation voltooid & gebrushed
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Metselwerk schaduwstation voltooid & gebrushed
Gerrit, je hebt weer flink je best gedaan.

ik vind die muren geweldig, straks met de ballast en wat groenwerk komt het helemaal goed.

Je ziet, het is gewoon een kwestie van doen ;)
Re: Ta2trainman's baan - Metselwerk schaduwstation voltooid & gebrushed
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - Metselwerk schaduwstation voltooid & gebrushed
Ziet er goed uit Gerrit.
Blijf het volgen....
Re: Ta2trainman's baan - Dagje Houten, nog net niet failliet :-)
Krijt op tijd draaien we het terrein van de Expo op. Om 1 minuut over tien is er nauwelijks een parkeerplaats te vinden voor de hal, dus gaan we improviseren. En voor de deur staat al een forse rij wachtenden. Maar de kassamensen werken snel, dus tien minuten later staan we in de eerste hal. In een flitsende blik had ik al gezien dat er meerdere hallen zijn die goed vol stonden, dus zal er ook wel iets van onze gading zijn. Dit is, na ooit Eurospoor 1994, de tweede beurs voor ons van de laatste tijd, en op de eerste, in Zutphen afgelopen najaar, hebben zowel mijn eega als ik geen dubbeltje uitgegeven. Dat moet nu anders kunnen.

Dat er wat uitgegeven word is zeker, want ik heb bij medeforummer AlbertJan wat spullen besteld, die hier op de bekende tijd in de bekende hoek van het restaurant afgeleverd gaan worden, maar dat duurt nog een paar uur. Eén van de dingen op het verlanglijstje is een digitale V100 van M*rklin en bij kraam 3 of 4 heb ik de eerste al in handen, maar besluit toch nog even verder te kijken naar een wat recentere uitvoering. En maar goed ook want 2 kramen verder stond de 37724 voor 40 euro minder uitgestald. 2 rijen verder staat een grote (Duitse) stand met allemaal witte M dozen, dus veel nieuwer spul, en daar staat hij tussen, de V100 in de uitvoering die ik het liefste heb, nummer 37003 met Telex en Sound. In the pocket, niet voor wèinâgh, maar toch, erg blij mee.

Er tegenover wisselen een paar doosje arbeiders van Preiser en Merten van eigenaar en in de volgende rij kramen ziet mijn vrouw erg leuke lading voor de kleine lageboord wagons, dus gaan er wat rollen staal, stapels betonwapening, rioolbuizen en een houthok voor de open haard van de boerderij de tas in. En bij de (al weer Duitse) LED-boer (die ook al in Zutphen stond) met zijn mooi uitgedoste kraam (veel kant en klare LED figuren, fietsers, motorrijders, fotografen etc en natuurlijk hulpdienstauto's) koop ik nog wat kleine LEDs die in de lantaarns van de stootblokken wil prutsen. Plus nog een half doosje arbeiders van Preiser voor weinig, waarvan de lasser ontbreekt, die is voor een met laslicht dioramaatje gebruikt. Maar die zit nog wel in het doosje wat ik al eerder gekocht heb. Dan is de tas vol en na een lekker bakkie koffie met appelgebak brengen we de eerste oogst naar de auto, die staat toch vlak voor de deur. En als we toch buiten zijn, in een heerlijk zonnetje, kan er gelijk een rokertje in.

Dan is het tijd voor hal 2, een best stuk groter en ook helemaal bezet, zowel met kramen als mensen. Het begint al lekker druk te worden, iets wat ons allebei opvalt en we niet verwacht hadden. Dat er nog zo veel mensen (wel 95% mannen), jong en oud, met modelspoor bezig zijn. Goede zaak eigenlijk. Als een koppel zeilboten laveren we, net als in de eerste hal, alle rijen kramen door en scoren op die manier een Brawa kabelbaan (ook op de verlanglijst), een glasvezelpen en een al gebouwd klein werkplaatsje, dat wel ?1,50 moet kosten. Ik had ook nog wat Vollmers op mijn verlanglijstje staan, maar echt heel veel bouwpakketten zie je zowiezo niet op deze beurs, laat staan die specifieke van mijn lijstje. Die moeten dus maar van het interweb komen.
Het loopt inmiddels tegen half één, en de verstokte forummers weten wat er dan gebeurd, op naar het restaurant.

De vrouw gaat in de rij voor een cappuccino en ik loop naar de hoek linksachter waar zich al een grote groep mannen verzameld heeft, 3-rail forummers. Niet dat ik er ook maar één van ken, het is immers mijn eerste "Houten" en qua forum ben ik ook nog een freshman, maar gelukkig staat er iemand op die mij wel herkend, en het is gelijk de persoon waarvoor ik kwam, AlbertJan. Hij heeft daar een echt verkoophoekje, want ik ben niet de enige die zijn spulletjes af komt halen, dus sluit ik netjes aan in de rij. Ik hoor wat namen die ik ook op dit forum wel eens voorbij zie komen (Charlie, Leo, Henk [0163 ?]) en neem even later mijn bestelde spullen aan, en betaal minder als wat ik in gedachten had, prima geregeld. En zo wandel ik met tas 3 van de dag, met daarin o.a. 2 Faller bouwpakketjes, een K-84 decoder, Viesmann laslicht en een "hard to find" interfacekabel naar hal 3.

Daar is het wat minder druk, en kunnen we alles wat beter bekijken. Ook is hier wat meer scenery en bouwdoosspul te vinden, en ook daar gaat wat met ons mee naar huis. Twee dingen springen er daar bij uit. Mijn vrouw vindt de door haar begeerde "bewegende kippetjes" van Viesmann, en net voordat we de hal willen verlaten kijk ik nog even bij een kraam met allemaal gebouwde en geweatherde gebouwen en huizen. En daar vindt ik zowaar een hele mooie romneyloods, precies zoals ik in gedachten had voor een plaatsje in mijn ondergrondse station. Een mooie afsluiter voor dit bezoek. Ik vindt het jammer dat het altijd op Zaterdag is, een dag die ik normaal in mijn shoppie niet wil missen, maar we zullen de toko zeker nog wel eens dicht doen voor deze beurs, zo leuk vonden we het beiden. Volgende maand zijn we hier zeker weer, voor Rail 2014.

Ons volgende adres ligt in Almere, bij de Airbrushwinkel met dezelfde naam als de plaats. In mijn vorige verslag stond al dat mijn ouwe airbrushspullen moesten worden aangepast aan deze tijd en dat gaan we nu doen. Diverse slangen, nippels en koppelingen worden gepast op de meegebrachte spuiten, en in zo'n winkel zie je altijd wel dingen waarvan je zegt; dat kan ik ook wel gebruiken, of ooit nog eens nodig zijn, dus ook hier verlaten we het pand met een welgevulde tas. Ondertussen is het ook wel weer tijd voor een tas koffie, en die nuttigen we gratis op vertoon van onze familiepas bij een Zweedse zelfbouwmeubelgigant in Amersfoort. Daarna wordt de (winkel)wagen volgeladen met spaarlampen, nepplanten en, voor de modelspoorbouwer onontbeerlijke opbergdozen en de ballast van 2014, Külort, in alle kleuren, behalve die ik het meest wilde gebruiken, grijs. De daarover aangeschoten winkeljuffrouw heeft de vooropleiding genoten bij Gamma, want; "als het er niet staat is het er niet"  was haar behulpzame antwoord. Nou ga ik die kleur maar proberen te vervangen door vulzand (ook van Gamma), kijken of dat wat word als ballast tussen mijn metalen rails.

Uiterst tevreden en voldaan gaat het weer richting Zwolle, waar ik direct het overtollige vulzand van ons voorplein bij elkaar veeg en te drogen op de verwarming zet. Is dat ook maar een keer opgeruimd. We vonden het allebei een geweldige dag, waar we een fiks aantal mooie spulletjes gescoord hebben, zoals je op de foto kunt zien. Zeker voor herhaling vatbaar.



Re: Ta2trainman's baan - Dagje Houten, nog net niet failliet :-)
 :) Mooi en leuk uitgebreid verslag van een geslaagde dag. :thumbup: En allemaal mooie aankopen.  B)
Bij de Brawa kabelbaan zal je nog wel de dal en berg station moeten kopen, maar dat moet niet zo een probleem zijn om te vinden.
Ik heb zelf ook een kabelbaan, het is een erg leuk item op de spoorbaan.

Dirk-Jan
Re: Ta2trainman's baan - Dagje Houten, nog net niet failliet :-)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - Dagje Houten, nog net niet failliet :-)
Hoi Gerrit,
Leuk je een keer in levende lijve gezien te hebben.
Ook een hele stapel mooie aanwinsten gescoord.... Zo te lezen gaan we je wel vaker zien  :D Gezellig  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Dagje Houten, nog net niet failliet :-)
Hallo Gerrit...

de handelaren zullen blij met je geweest zijn.
soms heb je dat wel eens...ga je naar een beurs en kom je met niets thuis, en zo moet je eigenlijk een aanhanger mee nemen.
maar mooie aanwinsten heb je gekocht.
Op naar miniworld zwolle.. :thumbup:

groet Winno
Re: Ta2trainman's baan - Dagje Houten, nog net niet failliet :-)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - Dagje Houten, nog net niet failliet :-)
Nou Gerrit, deze dag heb je beter kunnen besteden dan in Zutphen.
Leuke aankopen heb je gedaan die zeker een plek gaan krijgen op je baan.
De handelaren zullen de volgende keer zeker weer blij zijn als je jullie zien.
Nu snel alles netjes sorteren en in de baan gaan verwerken zodat we weer heerlijk van de updates kunnen genieten.
Geweldig leuk verslag ook, heb het met heel veel plezier gelezen. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - Dagje Houten, nog net niet failliet :-)
Hoi Gerrit.
Bijzonder leuk verslag van een "dagje" Houten en rondreis door midden Nederland!
Ook erg leuk om live met je kennis te maken, wel jammer dat je het helmpje niet op had maar evengoed toch herkenbaar! :D

Houten en alle bekende (en onbekende) mensen die ik weer mocht ontmoeten geven altijd weer inspiratie om verder te gaan, helaas zijn er ook altijd wat minder goede berichten maar die horen bij ons (spoor) leven.

Veel plezier met de nieuwe aankopen en graag weer tot ziens bij een volgende gelegenheid! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.