Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - De eerste beweging sinds 30 jaar !
Er is de afgelopen tijd niet veel gebeurt op het zoldertje, qua fysieke arbeid. Wel, zo als aan de voorgaande posts te zien is, achter de laptop, detectiepunten en blokken maken, ook niet onbelangrijk. Het enige fysieke wat er de laatste tijd gebeurt is, is het maken van een werkbankje, demontabel, mooi voor het raam, net naast mijn burootje.



De rest van de laatste weekenden zijn gebruikt om diverse motorvoertuigen zomerklaar te maken, al laat de zomer nog steeds op zich wachten. Maar vandaag was het weer zo ver, motorfietsjes klaar, weinig te doen, dus op naar de zolder.
We gaan beginnen met het leggen van rails, en ik begin bij de spiraal, want je moet ergens beginnen. Maar eerst maak ik railsecties, zo als ik het ooit hier op het forum gezien heb. 3 stuks 5200 (m-rails grootste radius) worden zowel op de bedding als aan de contactlip aan elkaar gesoldeerd en voorzien van een voedingsdraad, 2x 0,5mm², rood en wit (rood/bruin kon ik nergens vinden), die later aan de ringleiding aangesloten gaat worden.




Met de Dremel slijp ik een stukje uit de bedding, zodat de draad vrij naar de binnenkant van de spiraal kan bungelen, waar later de ringleiding gaat verschijnen. Zo krijg ik mooie stevige railsecties, die om de ±80 cm gevoed gaan worden.



Ook worden er alsvast een paar detectierails gemaakt, beide contactlippen met krimpkous afgeschermd van de buitenwereld en de middenrail voorzien van een prachtige oranje draad (het is tenslotte Kroningsdag) van 0,14mm² van een meter of 2.



Ik weet dat de officiele kleur voor de meldkabels groen is, maar bij de firma C*rad was deze kleur voor half geld in de aanbieding, dus zijn er een paar rollen naar Zwolle verhuisd. Oranje is bij mijn weten nergens anders van toepassing, dus het kan.
En zo spiraleren we langzaam omhoog en ontstaat het idee om het even te gaan testen, voordat het vastgemaakt word.




Dat wordt nog even graven, want alles ligt op één hoop in de kasten. De kleine rangeerloc ligt redelijk bovenop, want die ligt er 'nog maar' tien jaar, en nog netjes in de doos. Maar een trafo is een ander verhaal, dat is echt zoeken. Twee exemplaren van de firma M* zijn er ook snel, maar bij beide ontbreekt de stekker. Waarom ? Ik zou het niet meer weten.
En dan komt de Titan tevoorschijn, samen met 3 van zijn regelaars, en word één van de nieuwe contactstukken er op aangesloten.
De eerste ronde van de blauwe duivel gaan nog moeizaam, met de regelaar op halve snelheid, dus gaat de tweede omgang op volle toeren, en dat gaat al een stuk beter. En na een paar heen en weertjes gaat het helemaal prima. Dat gaat straks nog beter worden, als alles kortgesloten is met de ringleiding. Maar ik ben er nu al heel blij mee, na 30 weer leven op de rails !!



Als ik het filmpje terugkijk zie ik dat de trafo's er niet erg schoon meer uitzien, dus daar moet een lapje over heen. Maar dat is voor later, nu ga ik voor het eerst van mijn leven een heet lijmpistool gebruiken. Dat gaat met horten en stoten, maar uiteindelijk liggen de sporen vast, en kan ik weer verder. Maar dat word een volgende keer, hopenlijk volgend weekend.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
alles op zijn tijd, en gewoon indachtig blijven dat Rome en Parijs ook niet op 1 dag gebouwd zijn, je bent goed bezig dus ga gewoon aan je eigen tempo door.  De eerste rit op de spiraal is een feit, nu kan het bouwen voortgaan.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Dat is inderdaad een "marker" van formaat in het bouwproces Gerrit! Eens met Dani, lekker in je eigen tempo door "ploeteren" (zo voelt het soms...)  :D
Re: Ta2trainman's baan - soldeerpartijtje en ringleidingvraag
Geen foto's deze keer, maar een korte update, want er is weer wat gebeurt. De linkerpoot van de schaduwbaan (zie plaatje iets naar boven) is voorzien van terugmelddraden en ± om de meter van 0,5 mm² aansluitdraden die naar de ringleiding gaan lopen.
Verbazingwekkend hoeveel van dat elektries touw daar in gaat zitten  :D Ondertussen ook de wissels, waarvan de meeste al 30+ jaar niet meer bewogen hebben, even op functie gecontroleerd, en de meeste deden het nog, wel wat moeizaam soms.

De volgende stap is het aanleggen van de ringleiding, die bij mij vanuit het centrale punt (tussen de 2 poten van de U-vorm) naar 2 kanten, 2 takken dus, gaat lopen, zo dat ik in de toekomst, mocht het nodig zijn, met boosters de zaak makkelijk kan verdelen in 2 stroomkringen, links en rechts dus. Ik zet dat nog wel een keer op een plaatje, zodat het hier beoordeeld kan worden.

Nu wil ik de ringleiding gaan leggen met 6x 2,5mm²VD kabels. Nu heb ik begrepen dat bij M* de aarde algemeen gebruikt kan worden, voor zowel rijstroom als de decoders, die ik d.m.v. een booster of de 6021, of andersom, wel apart wil voeden, klopt dit ?
Of zou het beter zijn deze ook apart van een aardekabel te voorzien ? Ik kom zelf tot de volgende verdeling.

ROOD = voeding rijstroom d.m.v. booster of 6021
BRUIN = aarde rijstroom en evt. decoders (K83/K84/later ook S88 of klonen) d.m.v. booster of 6021
BLAUW = voeding decoders
ZWART = tot nu functieloos/evt. aarde decoders (is wel 1,5mm²)
GROEN = voeding verlichting/pompen/motoren etc.
GROEN-GEEL = aarde verlichting etc.

Zit ik zo een beetje goed, of zie ik wat over het hoofd ? Graag jullie mening en/of toelichting.
Volgend weekend weer verder en als het meezit vast wat testrijden.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Ha Gerrit,
Ben zelf ook benieuwd naar het antwoord over de aarde.
In het verleden had ik de bruine aarde vanaf de trafo altijd gescheiden gehouden van de bruine 'digitale'  aarde van de in mijn geval IB.
Dus verlichting e.d in een apart bruin/geel circuit direct vanaf een trafo en alle decoders ed op de ' digitale' massa, maar misschien is er wel geen 'digitale' massa en is dit dezelfde als de gewone massa.
Maar misschien moet deze vraag bij de vragen over digitaliseren bij M* of overige merken?
groet, Gertjan
Re: Ta2trainman's baan - 700 meter draad erbij
Net van de pakketdienst ontvangen uit het buurland; 500 meter draad (700, als je de 3-ling opsplitst) voor weinâgh  :-)
Via E-bay.de, goedkoper en beduidend sneller dan van C*nrd, en nog een zakje Haribo op de koop toe.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
de haribo maakt hem af he :P
nu kun je weer een behoorlijke afstand bedraden.

gr john
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Citaat van: Gertjan H op woensdag 15 mei 2013, 17:38:59
Ha Gerrit,
Ben zelf ook benieuwd naar het antwoord over de aarde.
In het verleden had ik de bruine aarde vanaf de trafo altijd gescheiden gehouden van de bruine 'digitale'  aarde van de in mijn geval IB.
Dus verlichting e.d in een apart bruin/geel circuit direct vanaf een trafo en alle decoders ed op de ' digitale' massa, maar misschien is er wel geen 'digitale' massa en is dit dezelfde als de gewone massa.
Maar misschien moet deze vraag bij de vragen over digitaliseren bij M* of overige merken?
groet, Gertjan


Meet maar eens op je IB of de bruine voedingsaarde ook aan de digitale 0 zit......
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Traindinges, Heb je ook een linkje naar de verkoper van ebay ?
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 24 mei 2013, 18:14:44
Traindinges, Heb je ook een linkje naar de verkoper van ebay ?

Nou, U mag gewoon Gerrit zeggen hoor  :P . Bij deze; link verkoper
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Gerrit, bedankt voor de link.
Re: Ta2trainman's baan - Stijgende gekleurde (ring)lijnen.
Er is weer het één en ander gebeurt de afgelopen dagen, en we hebben morgen ook nog, dus dat lijkt goed (zolang er niet teveel klanten komen "storen"  >:-D ).

Voor dat ik weer verder ga met railsleggen in de schaduwbaan wilde ik eerst uitvinden of dat wat er ligt allemaal functioneerde, en doordat ik alles al voor de toekomst voorbereid heb, stroomdetectierails, zal er eerst een ringleiding moeten komen om alles onder stroom te kunnen zetten. En daar zit een beetje werk in, ben ik nu achter.

Ik wil de ringleiding niet onder de baan, maar in het skelet tussen onder en bovenbaan, dus zal er eerst een stuk opbouw moeten komen. Toen we een paar jaar geleden kunstof kozijnen hebben laten plaatsen, en ik die zelf binnen zou afwerken, heeft de aannemer een partij stroken multiplex achter gelaten, in diverse diktes en breedtes, waar je niet overheen kon kijken, en die komen nu mooi van pas. Ze zijn al wel voorgekleurd, en voor dit project gebruik ik stroken van 18mm dik en 25cm breed.

Als dat staat gaan we draden spannen, 6 kleuren, geklemd met kroonstenen. Een klusje wat heel wat meer arbeid vergt dan ik gedacht had, maar uiteidelijk komt alles netjes op zijn plaats tot aan het centrale punt waar later de trafo's komen te staan.




Als dat gebeurt is maak ik van kroonstenen, die ik ooit bij C*rad verkeerd besteld heb (45 stuks !) verzamelpunten voor de rijstroom (later digitale stroom) zodat ik overal op de baan kan inpluggen, zowel van onder als bovenbaan.



Die verzamelpunten maken is ook behoorlijk werk met al die 2.5mm² draadbruggen, maar het staat wel strak, en na al dat zwoegen kunnen eindelijk de roodwitte rijstroomdraden er in. Nog niet alles, maar dat komt morgen wel.




Al met al een, letterlijk, bak werk, maar het staat me wel erg aan. Alleen jammer dat nu de rode VD kabel, net als de groene, bijna op is, en ik nog minimaal net zo'n stuk te gaan heb. Maar daar kwam de vrouw met een oplossing voor; ze zal een Belgische collega vragen om in zijn thuisland wat op te sporen, wat hij vanavond zal doen. De groene zal niet gaan, maar rode en een andere VOB (Belgische VD) kleur zal wel lukken, denkt hij. Die hebben we dan ook voor het weekend hopenlijk binnen.




Ook morgen zal het weer een dagje klanten en telefoon beantwoorden worden (bewust geen werk aangenomen, voor de baan, maar wel de toko open), maar ik hoop toch de meeste tijd op zolder door te brengen, en dan aan het eind van de dag een filmpje te kunnen schieten van een lok die al de gelegde sporen gaat bereiden. Daar kijk ik erg naar uit  :D
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Gerrit, dat ziet er heel netjes uit!. Hoop dat ik het ook zo netjes krijg.

Gr.Wim
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Eens met Wim, goed doordacht en strak uitgevoerd Gerrit!
Re: Ta2trainman's baan - proefrondjes gereden !
Dank allen. Net even proef gereden (en gefilmd  :D), maar dat valt nog niet mee met locs en wagons die meer dan 20 jaar stil hebben gestaan.
Die moeten echt in de revisie. Maar ze hebben allemaal hun rondjes, zei het moeizaam, gedraaid. Alleen de kleine 3078 ging als een speer.

Maar overal waar stroom moest zijn, was stroom, en daar ging het om. Zal vanavond even proberen een filmpje in elkaar te knutselen.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: ben benieuwd!
Re: Ta2trainman's baan - Tracktest filmpje
Zoals beloofd, hier een filmpje van mijn uitspattingen van vandaag;


Een paar dingen geleerd, onder andere dat één van de draadeinden van de klimspiraal gevaarlijk in de weg staat, zoals ook te zien is als de lange wagons er achter hangen. Ze worden nog net niet uit de baan getikt, maar veel scheelt het niet.

Die gaan we dus weghalen. Wat we ook geleerd hebben is dat als je de ouwe Canon camera op een platte wagon zet, je wel linksom langs de wand kunt rijden, maar als je de andere kant uitgaat, je dan wel rekening moet houden dat de lens er een stukje uitsteekt, dus die tikte net een hoek van de ombouw aan en knikkerde van de wagon af. Gelukkig zonder schade.

De loks moeten duidelijk in onderhoud, maar aangezien de Franse stomer en de V216 waarschijnlijk toch omgebouwd gaan worden naar digitaal (over de Capitole twijfel ik nog) doen we dat maar in één keer. En ook de wagons zijn wel aan een beurtje toe. Maar dat is allemaal voor later, we gaan nu eerst weer verder met railsleggen en draden solderen en geleiden.

Wat ik vandaag ook nog uitgevonden heb is dat de hotglue niet echt hecht aan de metalen rails, en ook nog eens de blauwe isolatie doet smelten als het te heet wordt. De spiraal had ik daarmee "vastgelegd" maar door boor- schroef- en timmerwerk aan de ringleiding was er een behoorlijk gedeelte weer losgelaten.
Dus heb ik een proef uitgevoerd met wat doorgaans bij bouwwerkzaamheden mijn favoriete gereedschap is, de kitspuit, en vooral wat daar in zit, Bijlard constructiekit. En het werkt als een trein. De rail zit zo vast als een huis, en de kit wordt niet spijkerhard (meer als silliconenkit) dus de dempende waarde blijft. En bij eventuele  demontage snij je de kit zo weer los. Die houden we er in  :thumbup:

Het waren 3 vruchtbare dagen, waar ik, in mijn ogen, weer mooi opgeschoten ben. Nu weer over tot de orde van de dag  >:-D
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
haij haij 

Ik zeg goed bezig man , das lang geleden dat ik de capitol heb gezien de laatste keer was bij de wit toen roelof um me liet zien , hij had um achteruit gehouden voor jou toendertijd :-)
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Prima filmpje en dito muziekje, lekker wakker worden zo!!
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Leuk filmpje! Je kan daarop ook goed zien dat je de rails toch nog goed moet nakijken, de rijtuigen maken hier en daar rare sprongen, dat kan in de toekomst veel ergernis opleveren als de treinen daar steeds gaan ontsporen.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
@ Ruud; Dat is inderdaad nog steeds dezelfde  :) Alleen 1 van de panto's is kaduuk, die moet nog hersteld.

@ Kees; Bijpassend muziekje van mijn favo artiest. Zal wel weer een waarschuwing van Y*tube krijgen wegens oneigenlijk gebruik  >:-D

@ Frank; Die ga ik zeker nog helemaal nakijken. Dremel en buigtang liggen al klaar  :D
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Leuk bouwverslag, dit ga ik volgen.

Doe zo voort  ;)
Re: Ta2trainman's baan - Let's go Digital !!
Er is de afgelopen 2 dagen weer wat werk verzet. Geen bergen  :D, maar meer dalen, onder de tafel dus.
Plan was om de wissels die er liggen te voorzien van wat extra draad, maar dat werd al snel gewijzigd, want er hangt al een behoorlijke bos oranje touw onder de tafel, voor de toekomstige bezetmelders, dus die gaan we eerst even ordenen.
Ik gebruik daarvoor de bekende boekbindruggen, die we vastschieten met een tacker (elec. nietpistool). En dat is mooi tackkewerk, op je rug liggend, waarbij of de bril afzakt, of je tegen felle TL buizen of de zon aankijkt. Maar het is gelukt.



Enig nadeel was dat ik al die draden al aan elkaar gesoldeerd had en verbonden met de rode ringleiding, dus dat moest even weer los, en daarna weer vast  :? om toch nog stroom op de detectierails te houden. En zo gaat er weer een kleine dag voorbij.

Dus heb ik toch maar besloten om vandaag de werkplek deels in de steek te laten en weer naar zolder te verhuizen om dan toch maar aan de wisseldraden te beginnen. Ook dit loopt weer iets anders dan gepland, want om te weten hoe lang die draden dan moeten worden, moet ik eerst de plaats bepalen waar ze naar toe moeten. Dus trek ik de AJ K83'ers maar uit de kast, om me daar maar eens in te gaan verdiepen. Ik maak een cluster van 3 en een verzamelpunt voor de 2e aktieve ring van de ringleiding, de blauwe, en monteer het geheel in de oranje bak.



En dan wil je natuurlijk weten of het werkt, dus komt de doos met digitale componenten uit de kast, en vissen we een 6021, een 6040 en een 6002 uit de voorraad. Alles wordt zorgvuldig aangesloten, en het zou dus moeten werken. Alleen duurt dat nog wel even, want als ik op knopje 1 of 9 (de aangesloten wissels) druk gebeurt er niks. Omdat dit mijn allereerste kennismaking is met digitaal besturen vrees ik het ergste. Dat blijkt nog mee te vallen en is uiteindelijk mijn eigen schuld, want zoals zo vaak (volgens mijn vrouw) begin ik ergens mee zonder even in de gebruiksaanwijzing te kijken, een mannenkwaaltje, volgens mij.

Het blijkt dat de K83'ers niet zo logisch in elkaar zitten als ik gedacht had, de aansluitingen dus van links naar rechts, 1, 2, 3, en 4, niet dus, maar wel, van rechts naar links, en dan ook nog 1, 2, 4, en dan pas 3. Snappu et, dan snap ik het ook. Ik kwam er achter door in arren moede maar allerlei knoppen in te drukken op de 6040, en bij knop 3 en knop 11 begonnen er wissels te bewegen. Toch maar even in de handleiding kijken, en daar stond het ook gewoon in. Volgende keer toch maar even van te voren inzien  >:-D
Even omgeplugd en ze werken onder de juiste knop. Dat houdt in dat ik ook de miniswitches van decoders en keyboard goed heb staan. Ik ben blij  :lol:



Omdat dit allemaal in de planning stond en ik al verwacht had dat de digitale centrale aan de baan geknoopt zou worden, heb ik mezelf afgelopen weekend via MP voorzien van een leuk digitaal setje van Tante M, want dan moet er ook gereden worden, en de TEE wil ik daar nu nog niet aan wagen. Eerst maar eens de metalen rails te lijf met Dremel en buigtang. Maar ik zag een mooi setje van een Opel treintje en die is voor een leuke prijs naar Zwolle gekomen. Daar kan ik prima proefrondjes mee rijden. Even snel de trafo op de rode ringleiding aangesloten, loknummer 72 ingegeven en rijden. En wat rijdt dat mooiiiiiii. Je gooit de regelaar open en hij begint heel langzaam gang te maken, schitterend! En als je de regelaar dicht gooit is het niet van Bam Stop, maar loopt hij heel geleidelijk naar een stop toe, geweldig! Ik ben ter plekke digiverslaafd geworden. Als zo'n eenvoudig lokje al zo mooi optrekt en afremt (en licht wisselt), wat zal dan een uitgebreide lok wel niet doen. Prachtig, daar kan analoog niet tegen op.



IK ben al helemaal tevreden als onder het eten de Belgische collega van mijn vrouw belt dat hij bij de bouwmarkt staat en de kleuren VOB draad opnoemt die daar te koop zijn. Helaas geen groen, maar wel rood èn wit (die dus de groene zal vervangen in de 2e ringleiding), en verder alleen kleuren die we hier ook hebben. Hij neemt 2x 25mtr mee, die deze week met de interne post naar Zwolle komt. Nu ben ik helemaal happy camper.

Aankomend weekend gaan we naar het eerste motortreffen (mooi weer  :D) van dit seizoen dus dan zal er weinig op zolder gebeuren, maar mocht er weer nieuws zijn, dan meldt ik mij wel weer.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hey Gerrit,
Had je dan nog geen locs met decoder? Pas dan maar op, want straks wil je niet meer zonder.
Het is 1 van de grootste verbeteringen tov analoog, samen met de mogelijkheid om meerdere locs te besturen. Vooral het schakelen van voor naar achteruit is nu erg goed te doen. Soms had ik vroeger wel eens per ongeluk 2 locs op 1 trafo. Wil je er 1 keren...... :exclaim:(alles schoot door).
Wat is dat voor speciale (kleur) verpakking van tante M*?
Ben je intussen voldoende geholpen met de gescheiden ringsystemen?

groet, Gertjan
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
inderdaad,
ik zelf ben ook digiveslaaf geworden alleen moet er hier nog een station komen :?

gr john
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 04 juni 2013, 20:08:10
Hey Gerrit,
Had je dan nog geen locs met decoder? Pas dan maar op, want straks wil je niet meer zonder.
Het is 1 van de grootste verbeteringen tov analoog, samen met de mogelijkheid om meerdere locs te besturen. Vooral het schakelen van voor naar achteruit is nu erg goed te doen. Soms had ik vroeger wel eens per ongeluk 2 locs op 1 trafo. Wil je er 1 keren...... :exclaim:(alles schoot door).
Wat is dat voor speciale (kleur) verpakking van tante M*?
Ben je intussen voldoende geholpen met de gescheiden ringsystemen?

groet, Gertjan

Dit is echt mijn eerste ervaring met digitaal. Ik heb sinds kort wel de TEE Ram met toeters en bellen, maar die zit nog dapper in de doos. Dus dit was echt een openbaring. Dat van dat op hol slaan bij analoog schakelen ken ik ook nog wel  :D

Ik zou niet weten wat de kleur van de verpakking inhoud, ik vond het gewoon een leuk setje. Misschien dat iemand anders het weet ?

Geholpen met de ringleiding ? Niet echt, maar met speuren over allerlei websites en forums kom je een heel eind  :-) Wat ik wel gevonden had is dat je de "aardes" (bruine draad) gewoon kan koppelen tussen de control en boosters, alleen bij hele grote banen word aangeraden om meerdere aardleidingen te gebruiken. Dus ik heb vooralsnog een ader "over". Misschien dat ik die wel voor de K84'ers ga gebruiken (later) om diverse lichtsecties in de bebouwing en straatverlichting te gaan schakelen.

Ik popel ook al een beetje om S88 stroomdetecters te gaan aanschaffen, maar besef dat dat een beetje teveel van het goede is op dit moment. Maar ik blijf daar wel info van opslurpen, net als over I-train. Maar we doen het kallem an, het komt vanzelf.

@ John; Ik kan me het helemaal voorstellen. Ben al weer op de uitkijk naar een volgende lok  :D , een V100 of V90, helemaal digitaal, uiteraard.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Mooi verhaal Gerrit, lijkt heel erg op mijn ervaring met het eerste digitale set afgelopen December... De baan wordt nu helemaal digitaal gebouwd, de oude M rails niet meer gebruikt, maar C rails. Maar jij hebt vele malen meer M rails dan ik had en met "M"-tjes werkt het ook allemaal... Zet die RAM er op man, en schiet een filmpje!!
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
 :) Leuk verslag ... mooie onderstellen van de tafels , deze gaan zeker niet omvallen ...  :D blijf dit volgen ...
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Inmiddels is het Belgisch draad ook binnen. Ik denk dat ik toch de groene ringleiding ga vervangen door een witte, zodat er eenheid blijft. Niet de fijnste klus, maar wel zo duidelijk op den duur.


Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Mooie ruimte dat je daar hebt. Ben benieuwd naar de volgende updates. Ook leuk dat je zelf nog de M-rails gebruikt.
Re: Ta2trainman's baan - hier wordt gewisseld !
Afgelopen dagen toch maar weer een aantal uurtjes op de zolder doorgebracht, want dat is er de laatste tijd een beetje bij in geschoten. Mooi weer, dus motortreffens en clubfeestjes, ontsteking in de knie, tuin zomerklaar maken, allemaal van die dingen die nou ook eenmaal moeten gebeuren. Nu is onze mooie hobby voor velen winterwerk, maar ik ben een herbeginner, dus ik wil ook wat vooruitgang boeken op korte termijn, dat lijkt me duidelijk.

Nieuwe taak was het verlengen en bundelen van de bedrading van de wissels die er tot nu toe liggen. Priegelwerk met de soldeerbout, waar ik direct al verval in een beginnersfout. Ik meet de lengte van de kabels op en hou een beetje ruimte aan, maar achteraf niet ruim genoeg. De boekbindruggen onder tafel zijn nog al rechtlijnig, en het meetlint gaat met de bocht mee, dus bij een aantal kabels moet op het eind nog een extra stukje verlengd worden. Verkeerde zuinigheid, gebeurt me nooit weer  :oops:

Ik heb inmiddels al mooi wat kabel bij elkaar besteld, en om dat niet overal te laten rondslingeren maak ik er maar een soort ophangsysteem voor, iets in de geest van wat ik hier op het forum voorbij heb zien komen. Hij is nog wat tijdelijk, want ik had niet het juiste materiaal ervoor, maar voor nu werken de 2 gekoppelde M10 draadeinden goed genoeg. Mooi overzichtelijk.


Door voortdurende afleiding ben ik gisteren niet zo ver gekomen als ik verwacht had, dus offer ik maar weer (met plezier) een tekendag in de studio op. Ik ben behoorlijk bij, dus het kan. En voor de potentiële klanten die eventueel langs willen komen ben ik in tien seconden beneden, dus ook dat is geen probleem. Het enige probleem is de warmte, maar als dat alles is  B)
Knippen, strippen, vertinnen en aansluiten, al moet ik daarvoor wel half gebukt staan, dus af en toe moet de rug even gerecht worden.

Maar uiteindelijk zijn de eerste 12 wissels verbonden met de 6021 en Keyboard en kunnen we gaan testen. 7 ervan staan gelijk in de goede stand, maar de resterende 5 moeten even omgewisseld worden op de decoder, en zo staan ze allemaal naar mijn zin.


En dan heb ik het weer gehad met de warmte en duik een verdieping lager lekker de airco in. Ik draai nog wel even alle schroeven van de groene kabel van de ringleiding los, want die wordt vervangen door een witte kabel zodat er over de hele ringleiding straks uniformiteit is. Een rotklus om te vervangen, maar ik besluit het toch maar te gaan doen, anders is er later spijt.
Maar dat is voor de volgende keer, en die is waarschijnlijk volgend weekend. (PS. De foto's zijn van de telefoon, dus niet erg dapper)
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Ik zie dit topic nu voor het eerst en ik moet zeggen, je bent erg goed bezig :thumbup:.
Je gaat duidelijk met enthousiasme te werk en dat is op de een of andere manier ook wel te merken aan de manier waarop je schrijft ;).

Veel succes Gerrit :thumbup.
Re: Ta2trainman's baan - Langdradige dingen zijn ook nodig
Het is al weer een paar weken na de laatste update, maar dat wil niet zeggen dat er niks is gebeurd. De groene ringleiding is vervangen door de witte 2.5mm² en de linkerpoot van de schaduuwbaan is volledig voorzien van draad en tevens vastgekit. Daarna was het weer testrijden met de kleine Opel lok en die nauwlettend gevolgd om oneffendheden uit de rails te halen. Dremel en plattebek tang zijn daabij goede vrienden. Aan het eind van de dag is het spoor goedgekeurd voor gebruik.

Dat was twee weken geleden. Vorig weekend is er weinig van gekomen. Feestje op de club en een reisje naar de Zuiderburen lieten geen tijd over voor zolderbezoek, maar vandaag was het weer nodig tijd. Ondanks het (eindelijk) mooie weer was het nog lekker koel op de zolder, zeker omdat ik al voor zevenen de deur en het raam wagenwijd open heb gezet, zodat de frisse lucht en nog even door kon waaien.

Vandaag gaan we weer solderen en rails leggen, nu op de rechterpoot van de tafel. Om de ±80cm 0.75mm² aansluitdraden aan de gegroepeerde (aan elkaar gesoldeerde) rails, geïsoleerde stroomdetectierails met bedrading en de wissels testen en draden verlengen. Met m'n nieuwe gummetje worden de rails gelijk even goed gereinigd. Wat is dat een handig stukje gereedschap..
Zo zit zo'n beetje de hele dag in elkaar, maar aan het eind ligt alles wat ik in de planning had, en is de tweede poot klaar.

Eerlijkheidshalve is niet alles klaar, want ik kwam nog een 5202L wissel te kort. Volgens het railplan zou ik genoeg moeten hebben voor de schaduwbaan, maar tussentijds (en in het werk) is er één en ander aangepast, vandaar dus. Nu had ik dat vorige week al gezien (ik loop zo af en toe, just for the fun, nog wel eens de zolder op) en via e-bay.de een losse wissel besteld voor heel weinig (postkosten hoger dan de wissel  :D), maar die was helaas nog niet binnen. Die passen we volgende week wel in.

Volgende week gaan we dus weer beginnen met de opbouw, de ringleiding, de decoders en het labelen en bundelen van de draden, kortom zo'n beetje hetzelfde werk als in de paar voorgaande updates, maar dan aan de andere kant van de tafel.
Of ik ga wat hobbyen met één van de analoge loks. Via het forum ben ik namelijk terecht gekomen bij MTE, en die hadden toevallig een lokpilot4 in de aanbieding. Die heb ik dus maar besteld, net als een vervangingsmotor voor de 216 (en nog een zooi ander spul, foto's volgen als het binnen is), en de verleiding om deze ombouw te doen is dan wel erg groot, en leuk werk, denk ik.

Maar wat ik ook ga doen, ik houd jullie op de hoogte  :lol:
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Gaat lekker Gerrit, zo blijf je tenminste van de straat!  :D
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Natuurlijk zijn vandaag de spullen binnengekomen, zowel uit Hamburg als Vlaardingen.
De wissel, de vervangingsmotor, de lokpilot, stroomvoerende koppelingen, wagonverlichting met passagiers, sluitlicht, olie en een half dorp aan kleine Chinezen (die gaan nog wel even naar de kapper voor wat haarverf  >:-D )

Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Leuke spulletjes Gerrit. Laat maar zien als je open-loc-operatie foto's hebt, bij het ombouwen.
Re: Ta2trainman's baan - 2e Ringelding gemaakt.
Tijdens de warmste dagen van het jaar ben ik begonnen met het inlossen van een belofte (van al 2 jaar oud  O:-D) en heb de eega blij gemaakt door een vijver in de tuin te bouwen, zodat de kleine kunststof bak eindelijk de deur uit kon. Niet de slimste actie bij temperaturen van 30+, maar belofte maakt nu eenmaal schuld.

En na het gezellige weekend MiWuLa had ze dat wel verdiend. Plus dat het op mijn zoldertje wel een sauna leek, dus ook daar was ik aan het zweten gekomen  :D Maar we zijn niet helemaal spoorloos gebleven, want buiten MiWuLa zijn er ook nog diverse spullen aangeschaft (wagons, wissels, LED strips) en ben ik voor het eerst in mijn leven bij de Acti*n binnen geweest, en met volle kar weer vertrokken. Daar zal ik nog wel wat vaker komen  >:-D

Maar nu was het weer tijd voor een dagje zolder. De rechterpoot van mijn U tafel is op hoogte gebracht met de oranje/witte multiplex, en ik ga aan de gang met het 2e deel van de ringleiding. Omdat het de vorige keer nog al een takkewerk was, had ik verzonnen om dit deel prefab te gaan maken, dus samen met vriend Fred hebben we in de schuur een meter of 8 in 6 kleuren VD draad opgespannen en daar alvast de strips kroonstenen overheen geschoven. Dat ging een stuk eenvoudiger dan op mijn krappe zoldertje waar ook nog van alles in de weg staat. Het aanbrengen op het hout is nog steeds niet het fijnste klusje, maar gaat nu wel 10 keer sneller. En zo was de dag weer om, en gaan we volgende week weer verder. Kheb er weer goed zin an  :-)

Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
En omdat het allemaal wat overzichtelijker te maken ben ik gisteravond voorzichtig begonnen met het fabrieken van een website zodat straks alles mooi bij elkaar staat, inclusief fotoalbums. Als hij live gaat zal ik het hier wel even melden.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Mooi dat je die klus ook weer af hebt. Die vijver ligt er nog wel een paar jaar, zodat jij lekker verder kan (nu het wat koeler is) op je zolder. Ook een goed plan om die ringleiding vooraf te maken. Zeker als zoiets aan de onderkant moet worden bevestigd, gaat dit vast veel sneller. Wanneer deze straks af is, kan je ook lekker snel verder met het bouwen en heb je alle electra zo bij de hand.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Gaat lekker Gerrit!! Ik ben vandaag toevallig mijn vijver (die al 20 jaar functioneert) aan het opschonen, de planten groeien hier altijd tegen de klippen op en dan kunnen de visjes niet meer genoeg zwemmen. De kikkers vinden het allemaal maar zozo, maar alles moet natuurlijk "winterklaar".
Ben benieuwd naar de website, lijkt me leuk.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Ziet er goed uit gerrit.
Je hebt knap werk geleverd zo te zien,

Tony
Re: Ta2trainman's baan - We zijn in de lucht / MiWuLa
Wegens behoorlijke rugklachten van de eega zit ik al een paar dagen in de verzorgende functie; koffie zetten en brengen, brood smeren, eten koken (nieuw voor mij  >:-D), van die dingen. En dan komt er van het werken aan de baan weinig terecht.

Maar om van de nood een deugd te maken heb ik keihard gewerkt aan de website die ik in de kop had, en die is nu klaar voor gebruik. Dus ben ik blij, heel blij. Er zit altijd behoorlijk werk in de opzet, en nu is het een kwestie van simpel bijhouden.

En om de vreugd kompleet te maken is er ook nog tijd gevonden om de foto's van MiWuLa te schikken en in een webalbum te plaatsen. De foto's zijn niet allemaal superscherp, maar zelfs sommige halfwazige waren voor mij de moeite waar om te plaatsen.
Ik plaats er een paar in dit bericht die ik echt heel mooi vond, bijna "echt". Ik hoop dat jullie ze ook leuk/mooi/realistisch vinden.

De website heet (toepasselijk) Ta2Trainmans Zolderbaantje, waar ook de foto's op staan, of je gaat rechtstreeks naar het album.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Mooie website Gerrit :important: Compliment. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Net even op je website gekeken Gerrit ziet er goed uit mooie foto's en ja je hebt me over de streep getrokken ik ga ook maar eens naar MiWuLa ziet er leuk uit daar. :thumbup:

Succes met je baan en website ik zal der regelmatig kijken.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Gerrit,
Dat ziet er leuk uit. Mooie website. Nog cool dat je alles vanaf het begin er in hebt gezet zodat de site altijd compleet zal zijn. Mooi vijvertje ook ;)

Sterkte verder met de verzorging. We zien het wel wanneer er updates zijn. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Complimenten voor de website Gerrit en ook nog met een gezonde dosis humor geschreven!  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
ik moet toch is gaan nadenken over copyrights en zoal :-)

Maar mooie site gerrit  :thumbup:

groet ruud
Re: Ta2trainman's baan - In de opruiming
Het werd wel weer eens tijd om wat van me te laten horen. Het geneuzel over het 2e deel van de ringleiding en bedrading van bezetmelders en wissels zal ik jullie besparen, dat was 100% gelijk aan het eerste deel van diezelfde werkzaamheden.
Ik heb het eerst maar eens over een andere boeg gegooid. Al jaren stapel ik van alles in de 3 kasten die op mijn zoldertje staan, en doordat ze al eens met inhoud en al verplaatst zijn lijk het wel alsof er een bom in geslagen is. En ook omdat ik totaal geen overzicht meer heb van wat ik wel en niet bezit voor de baan, besluit ik om de kasten eerst maar eens leeg te pakken, te herinrichten en het spul gesorteerd weer in de kast te zetten. Dat is tenslotte bij de rails ook er goed gelukt, en daar heb ik al veel plezier van gehad.

Dus op een zonnige Zondagmiddag worden er wat grote platen over de baan gelegd en gaan vrouw en mijzelf aan de operatie ?uit de kast? beginnen. Wat je dan allemaal tegenkomt is met geen pen te beschrijven. Gebouwen in diverse staat van schade, dus we hebben weer wat te doen, maar ook nog nieuw in de doos, waarvan ik het bestaan niet wist. Preisers, auto?s en veel  kleine scenery van o.a. Noch en Busch die ook al uit de herinnering waren, dat scheelt weer mooi wat aanschafkosten.
Dat er aan de gebouwen en huizen schade zit en aan gewerkt moet worden is op zich niet eens erg, want dan kan ik ze gelijk aan de lichtplannen van tegenwoordig  (LEDs in aparte ruimtes) aanpassen en weatheren, want daar worden ze een stuk mooier van, lijkt mij.

Het is zelfs zo veel dat er maar één kast tegelijk uitgepakt kan worden, want we kunnen niet meer op de tafel kwijt. En zo wordt die kast eerst voorzien van planken, zodat de boel op lokatie gesorteerd weer terug gezet kan worden. Op die manier werken we alle kasten stuk voor stuk af.
Zo kom ik er achter dat ik voorlopig geen vervoermiddelen hoef te kopen, ik heb er al zo?n 150, al dan niet als bouwpakket; luxe auto?s, trucks, kranen, aanhangers, caravan?s, noem maar op. Zelfs nog een 4-tal 1:24 bouwpakketten die minstens 25 jaar oud zijn (van Italeri) en een stuk of 6 afgebouwde Amerikaanse trucks met oplegger in dat formaat. Daar zoeken we E-bay wel voor op.

Ook aan gebouwen en huizen voorlopig geen gebrek, want buiten de oude voorraad heb ik nog nieuw in de verpakking de oogst van een paar jaar Modelbouw Academy, waar best wel een aantal leuke dingen bij zitten. Ook nog een  redelijk aantal Hollandse huizen en aanverwanten (o.a. Holland Scale en Faller) tussen, maar ook die slijt ik wel, op het 3-railforum of E-bay. Ook uit de oudheid; een paar dozen onbeschilderde Preisers, ooit aangekocht wegens de prijsvriendelijkheid, maar wat een priegelwerk om ze te schilderen, zeker gezien de kosten van de chinese minimensjes die je tegenwoordig kunt kopen. Maar we hebben ze, en gaan ze ook schilderen.

In de loop van 2 dagen komt er al aardig zicht in de puinhoop, en blijven er uiteindelijk alleen maar losgeraakte onderdelen van huizen/gebouwen over, en nog veel restmateriaal van gebouwen, ladders, bankjes, raampjes, dakplaten, je kent het wel, dus schaf ik via internet bij de Praxis (opgezocht, de goedkoopste) sorteerdozen aan, waar dat in gaat verdwijnen. En ook alle stekkertjes, schakelaars en kleine onderdelen, ook van de AMS van Faller, waarvan ik, onwetend, ook veel meer auto?s en regelaars had dan ik vermoedde. Ook de losse Preisers krijgen zo?n mooi woondoos.
Aanstaand weekend (als er na drie feestjes nog puf is) hoop ik deze verhuisaktie af te ronden, zodat ik daarna weer met een opgeruimd hart en overzichtelijk aan de baan verder kan werken.

Re: Ta2trainman's baan - Opruiming
Tijdens het uploaden van de foto's worden de sorteerdozen binnen gebracht. Mooie stevige en grote dozen, klasse Praxis  :thumbup:
Geen dappere foto, met de Iphone (die beter kan  :P) in een schemerig hok, want het is hier mooi donker #snertweer.

Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Holy moly Gerrit, dat is een forse berg ter.......zooi, uhhhhh spullen!  :D Helemaal met je eens, allemaal aanpassen, bijwerken etc. en keurig verwerken in je baan. dat is een groot deel van de lol, alles zelf bedenken, bouwen en vervolmaken zonder constant de flappentap te bezoeken!!