Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek
Beloofd is beloofd, ik zou mijn verherbeginbaan hier publiceren, dus trap ik af met de (zoals het er nu uit ziet) baanplannen.
Daar zal nog wel ietwat aan veranderen, maar dit is het voorlopig resultaat van een paar kerstdagen Wintracken.

Allereerst Level 0, de schaduwbaan;


met 20 centimeter hogerop Level 1, de hoofdbaan;


Hier gaan straks alle leuke dingetjes verschijnen. Een stuk hogerop verschijnt aan de rechterpoot nog een stukje Minitrix als achtergrondbaantje, maar dat zien we onderweg wel verschijnen.

Tafel is inmiddels klaar, en aan de klimspiralen wordt gewerkt. Daarover meer in een volgend bericht  :arrow:

PS. Ik sta natuurlijk altijd open voor kritiek, zelfs afbrekende, en goede raad.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Wilde plannen  :D
Kan niet helemaal volgen kwa kleuren waar de trein heen gaat , maar  dat zul jij in je hoofd al meerdere keren hebben gedaan .
Als spoor er straks ligt kom ik het wel is aanschouwen  :-)
Als je remmodules gaat gebruiken wel mee oefenen hoe lang de secties moeten worden , ik heb meerdere keren afremsectie korter gemaakt .
In het zichtbare gedeelte rem in via cs1u met de hand , in schaduw station met huub maaskant modules .
http://www.floodland.nl/aim/wberg_beschrijving_1.htm
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Over terugmelder, remmodules, decoders e.d. ga ik nog zwaar nadenken voor dat de eerste rail gelegd is.
Eerst maar eens de basis bouwen, daar gaat al wel een beetje tijd in zitten. Hieronder staat het begin.





Het onderstel is van oude kantinetafels, die ook al weer 25+ jaar met ons meereizen  :D





Net als het gebruikte plaatwerk (multiplex berken 12 mm), 20 jaar gerijpt, De balkenbrij is nieuw  :-)

De 3 kasten op de achtergrond zijn de voorraadkasten, allen gevuld met modelspoorspullen.
Dat wordt nog een fijne verrassing als die uitgepakt gaan worden.

Het begint al aardig wat te lijken, de volgende fase is de klimspiralen. Daarover meer in een volgend bericht  :arrow:
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo Gerrit,

zo zie je maar nooit zomaar iets weggooien zelfs na 25 jaar komen ze nog van pas.

maar het begint al  een mooie basis te worden

veel succes er mee en ik blijf kijken

veel succes

Ed
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Ondertussen eerst maar even een buro/werkbank gecreëerd.
Kantinetafel ingekort, 1 cm dik trespa, da's nog een beste zaagklus  :), maar het resultaat is een op maat gemaakt hoekje waar de oude PC een plekje heeft gekregen, en ik een werkplek "with a view" voor mezelf heb.

Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Dit ga ik zeker volgen omdat ik opnieuw mijn baan ga bouwen met een ander plan.
Het ziet er al goed uit.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
We zijn weer iets opgeschoten, en hebben een begin gemaakt met de klimspiralen (model Lüssi)





Gaandeweg kom je er dan achter dat lijmen op hout, het hout ook daadwerkelijk lijmt, dus gaat er folie tussen.



Ik heb nog een emmer vol multiplex 3-hoekjes, 3.2mm dik, gratis af te halen  :-)



Omdat de 3 spiralen allen verschillend zijn wordt het nog een heel gepuzzel met de draadeinden.




Hier en daar worden noodgedwongen zelfs houten "peilers" ingezet.





Maar ik ben erg tevereden met het resultaat. Op naar spiraal 2, een recht op en neer spiraal, dus een makkie.





Die staat er dan ook in no-time. Het waren weer vruchtbare dagen.
Als laatste heb ik één van de kasten voorzien van een aantal extra planken, als railsorteer kast.
Ik zag door de bomen het bos niet meer, en nu ligt alles netjes op volgorde, en zo voor het grijpen.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo Ta 2treinman,
Ik kijk met bewondering naar je spiraal.
Ik overweeg een spiraal te maken van M rails. Minimale boog 5200. Tevens ook voor e locs met pantograph (die ik wel met een nijlon vis draad inkort). Ik moet een hoogte van zeg maar 16 - 18 cm overbruggen.
Graag je overwegingen,
Alvast bedankt,
Diederik
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo Diederik,

Dank voor het compliment. Ik heb alles gemaakt volgens de "methode Rainer Lüssi".
Via een tip op dit forum kwam ik bij "de buren" waar een mooi Excel bestand stond waarmee alles helemaal te berekenen is, hoogte, helling etc. Erg makkelijk.

Ik heb ook voornamelijk M*5200 gebruikt, behalve voor de 4e cirkel van spiraal 1. Die komt uit in een bergspoortje, en daar zullen geen TEE's (die gaat er nog komen  :P) gaan lopen, dus die mocht wat kleiner en heeft M*5100.
Ik gebruik vooralsnog geen bovenleiding (misschien later, in het zicht, en dan non-functioneel), dus kon met een tussenhoogte van 80 à 90 mm prima uit de voeten.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Mooi en degelijk houtwerk, ik kijk er met verwondering naar. In sommigen van ons is een timmerman verloren gegaan. Zoals die onderstellen in de module zijn verwerkt, Top.

In mij is geen timmerman verloren gegaan, trouwens. Mijn vorige tafel steunde op alu-U-profiel.
Dat is verbazingwekkend sterk, en licht, eenvoudig zaagbaar, maar wat lastiger schroefbaar.
Afstanden van 1.50 kun je er makkelijk mee stutten, zonder dat het doorbuigt.

Vroeger kon je in Amsterdam bij de plaatselijke doe-het-zelf een soort plastic hoekjes kopen waarmee je alu-profielen in elkaar vast kon schuiven. Nu zijn zulke hulpstukken nergens meer te vinden.
En daarom ben ik nu toch aan de slag met hout. Jag.
Re: Ta2trainman's baan - Update; Ins Blaue Hinein
We zijn weer een stukje opgeschoten, maar dan wel "one step forward, two steps back"  :?.
Tijdens het uitleggen van de M rails komen er wat vreemde dingen aan het licht. Veel schijnt er niet te werken volgens het Wintrack plan, en ondanks dat ik verwacht had dat het niet 100% zou kloppen zijn de afwijkingen nu wel erg groot.

Gedegen onderzoek wijst uit dat er maar één schuldige is, ondergetekende  :-(. In de loop der jaren zijn er nog al wat nummerwisselingen geweest bij M*, en ik dacht dat ik dat ondervangen had. Wissels 5202L/R werden 5203 en 5204 (of andersom) en ik dacht dat mijn oude 5118 en 5119 nu 5137L/R werden. Da is dus nie so. (is 5117 L/R).
Maar daar was het plan wel op gebaseerd, dus dat wordt nu allemaal wat wijder (althans in de schaduwbaan,strookje van 10cm).



Dat is niet het meeste werk, maar het aanpassen van het baanplan wel, want alles gaat nu schuiven, hoogtes verdwijnen en moeten weer opgezocht worden, en er moeten wat wissels e.d. aangeschaft gaan worden. Maar gelukkig ligt er nog niks vast, en kost het, behalve materiaal, alleen maar wat tijd.
Aan de andere kant (letterlijk) zijn we aan het lijmen van de blauwe isolatieplaten geslagen. Dat lijmen gaat vlot zat, het werk zit hem in het snijden, en dan vooral voor de klimspiralen, waar je ook nog eens moet goochelen om met de iso tussen het woud van draadeinden door te komen. Maar het waren weer een paar vruchtbare dagen.





Van onze Duitse vrienden van C* is een pakketje draad en een bos kroonstenen (aanbieding !) onderweg, dus als de volgende lading blauwe iso aangeplakt is trekken we soldeerbout maar eens uit de lade. We houden U op de hoogte.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo,

Begint er al mooi uit te zien.
De problemen met de rails uitleggen van een rails teken programma kan inderdaad wel eens problemen geven.

Ik gebruik rail modeler voor apple.

Ik heb een redelijk plan uit gestippeld op de computer, en het definitieve plan uit gelegd op de treintafel,
en toen pas in het tekenprogramma gezet.
Kwam soms helemaal niet uit  8o

De meeste rails nummer zeggen mij niks, gewoon uitproberen hoe het past.

Voordeel met M rails is dat je alles kan aanpassen met de dremel, liever niet een paar kleine stukjes gebruiken maar een lengte op maat maken.
Bij het engelse wissel zitten van die kleine stukjes om bij de rest uit te komen, die heb ik niet gebruikt bv.

Eerst alles uit leggen, af tekenen en dan pas zagen.

Kijk maar eens in mijn draadje, voor tips  :)

Ga zo door.

Gr Einte
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Mocht je nog rails nodig hebben bij - de wit - ligt nog m rail .

Maar zul je al wel is binne gelopen zijn .

Ik heb toendertijd trouwens de rode franse lok al is gezien , had roeltje toen achteruit gehouden .

Die heeft nog tijdje gewerkt/stage gelopen bij de oude wit zelf .
Re: Ta2trainman's baan - Aanpassing railplan
Ellek nadeel hep se voordeel, en zo is het. Door de "wisseltruc" moest het baanplan omgegooid worden, en na het een beetje kritisch bekeken te hebben, heb ik het gelijk maar aangepast zodat het allemaal wat soepeler loopt.
Hieronder staan de veranderingen/verbeteringen;

Schaduwbaan, zoals het was


En zoals het nu wordt


Hetzelfde geldt voor de hoofbaan; zoals het was


En zoals het nu wordt


Ik ben er zelf wel erg content mee, al houd het wel in dat er wat bochtwissels bij moeten komen. So be it.
Re: Ta2trainman's baan - afstand inhaalspoor
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ta2trainman's baan - afstand inhaalspoor
Ha Gerrit,
Dat gaat supersnel! Toch lijkt mij de laatste aanpassing links problemen geven (bij de meegebogen wissels). De 2 sporen helemaal links lopen nu wel erg dicht langs elkaar. Je hebt kans dat de wagons elkaar daar gaan raken en ontsporen. Misschien kun je een klein stukje tussen de wissel en de laatste boog zetten (5109 of 5110)?

groet, Gertjan
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo Ta2trainman,

Je hebt op een aantal plekken de rails zo dicht bij elkaar lopen daar kunnen treinen elkaar voor 100% zeker niet passeren.
Als het alleen maar recht was zou het misschien net kunnen, maar sommige wagons hebben uitstekkende delen en kunnen zelfs dan beschadigingen maken op/aan wagons op het naast liggende spoor.
Eigenlijk wil ik dus zeggen dat die bocht linksonder in je schaduwstation niet kan. Ook op de linkerpoot, maar dan aan de rechterkant van je schaduwstation liggen de 2 sporen te dicht naast elkaar.
In je hoofdbaan op de linkerpoot helemaal links 2 maal 2 sporen die problemen opleveren. En ook de het dubbelspoor blauw op de linkerpoot gaat problemen opleveren.
Als laatste heb je op de rechterpoot ook 2 sporen liggen die te dicht bijelkaar liggen als er een trein op het linkerspoor staat kan er geen trein de sporen die daar links van liggen bereiken cq. uitreiden van die sporen.

Ik hoop dat je dit gaat veranderen, anders krijg je veel spijt van dit ontwerp.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
@ Gertjan & Peter, bedankt voor de adviezen.
Op papier kan natuurlijk alles, maar de praktijk, en jullie ervaring, wijst vaak anders uit. Ik zal weer eens een diepgaande blik gaan werpen op het plan.

Dat het in werkelijkheid soms anders uitpakt zie ik al aan de suggestie van Peter over de rechterkant op de linkerpoot van het schaduwstation. Daar lijken de twee sporen (met stootblokken) bijna op elkaar te liggen, terwijl er in werkelijkheid (dit stuk heb ik proef uitgelegd) er zeker een centimeter tussen zit. Vreemd, maar waar.

Zou een centimeter ruimte ook voldoende zijn bij de andere 'knelpunten' volgens jullie ??
Dan ga ik daar aan werken, namelijk. Wederom bedankt.
Re: Ta2trainman's baan - afstanden en wisselnummering
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ta2trainman's baan - afstanden en wisselnummering
Ha Gerrit,
Heb je geen mogelijkheid om dat eens te proberen? Ik zie dat je al e.e.a. hebt liggen. Met name in bochten zit het probleem, want dan steken de wagons uit, maar ook op je rechte stukken gaat het niet. Ik weet niet of je oude M* bovenleidingmasten hebt, die je onder de rails klikt, maar dan weet je wat ongeveer de minimale afstand moet zijn.
Daarnaast snap ik je problemen met Wintrack en de wisselnummers niet. Waarschijnlijk zijn 5203 en 5204 de nummers van een L en R wissel van het wisselpaar 5202, maar in W* wordt dit gewoon met 5202L of 5202R aangegeven. De boog is gelijk aan een 5206 boog en kan worden aangevuld tot 30 gr. (5200) met stukje 5205.
Voor de 5100 serie zijn de 5117 L/R wissels, die later idd 5137 zijn geworden. De 5137 kun je weer ' origineel' maken door het gebogen stukje 5102 toe te voegen. Dan zijn ze ook weer 30 gr met een R van 36 cm.

Succes
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
@ Gertjan

Ik ben al bezig om het aan te passen, en er van overtuigd dat het goed komt. Die oude masten (heb er nog een bos van liggen) hebben een voet van ± 12 mm, dus dat houdt ik dan maar aan.
Vanwege mijn beperkte ruimte wilde ik natuurlijk zo veel mogelijk benutten, vandaar dat de sporen zo kort op elkaar liggen. Dat blijkt dus nu een denkfout. Gelukkig zijn er forummers die je daar op wijzen, dat voorkomt veel 'ongelukken'.

Wat de wissels betreft; ik had geen problemen met de 5202 serie, die had ik toch niet en al snel door dat ze later 5203 en 5204 waren geworden. Maar ik had al wel een zooi 5100 wissels, toen 5118 en 5119, en in de stukslijst van WT niet verder gekeken dan m'n neus lang was, en op de plekken waar wissels nodig waren de eerste de beste 5100 wissel, 5137 dus, ingevoerd, zonder passtukje 5102. Ik had natuurlijk verder moeten kijken en 5117L/R moeten gebruiken. Maar ook dat is weer opgelost.

Dank je , en alweer bedankt.

Re: Ta2trainman's baan - Aangepast plan, versie 3
Dankzij Gertjan H. en Pjedro (Peter), die mij waarschuwden voor treinrampen heb ik het railplan weer even onder de loep genomen, en buiten dat de gevarenzones (denk ik) opgelost zijn, loopt het ook nog mooier.



En een verdieping hoger


Mocht ik nog ergens wat over het hoofd zien, laat het dan maar weten.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Ha Gerrit,
Het wordt al beter, maar ik zie nog steeds wat krappe passages. Maar je maakt wel op een heel ludieke wijze gebuik van de railgeometrie. De meegebogen wissels worden ' normaal'  altijd iets anders gebruikt, nl als overgang in een cirkel tussen twee parallel lopende banen, waarbij de binnenste cirkel 5100 en de buitenste 5200 bochten heeft. Bij jouw ontwerp zie ik veel passtukjes om 2 cirkels van 5200 bochten binnen elkaar te leggen (linker poot onderin), met zelfs een paar meegebogen wissels in deze bocht. De binnenbocht van de meegebogen wissel is een normale 5100 bocht (en de buitenbocht eigenlijk ook, maar dan met een recht stukje verlengd), dus daar passen het beste de 5100 bochten bij. De buitenbocht moet met een 5100 en een 5200 bocht worden aangevuld bij de meegebogen wissel. Ook bij het gebruik van inhaalsporen moet er eigenlijk nog een extra bocht (30 graden) volgen na de meegebogen wissel, om de sporen op voldoende afstand te brengen.

groet, Gertjan
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo Gertjan,

En weer bedankt voor de adviezen. Het gebruik van meegebogen wissels in combi met 5100/5200 ken ik nog van eerdere baanplannen, maar ik vindt ruime bochten (voor zover dat mogelijk is met M-rails) wat mooier in aanzien, vandaar dat ik zo min mogelijk de 5100 bocht gebruikt heb (heb er dus nog veel in de kast liggen en veel 5200 bijgekocht  :D).
Daardoor komt het misschien wat onconventioneel over, maar dat past wel bij mij.

Ik dacht dat het schaduwstation nu mooi ruim genoeg was, op de twee dode sporen na misschien, maar daar kan nog wat tussen als het moet.
Ik neem dan ook aan dat je de krappe passages op de bovenbaan bedoelt, maar zoals al eens gezegd, ik wil de beperkte ruimte die ik heb zo veel mogelijk benutten, en win op deze manier behoorlijk wat centimeters. Er moet ook nog bebouwing, scenery, en wat Faller AMS systeem tussen, en dat vergt ook ruimte.
Maar misschien werkt het geheel niet en moet ik alsnog "verruimen". De praktijk zal het leren. (was ik maar vast zo ver  :-) )
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Ha Gerrit,
We zijn een (winter)maandje verder, dus ik ben benieuwd of je nog iets hebt kunnen testen, m.n. de sporen links op je plan. Die leken mij nog iets te dicht op elkaar te liggen, maar msschien gaat het toch goed?

groet, Gertjan
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo Gertjan,

We zijn inderdaad een maand verder, maar daar zat, gelukkig voor mij, een vakantie van 2½ week tussen, dus noemneswaardig veel is er niet gebeurd. Wat lijmen van blauwe isolatie en daar heb je het wel mee gehad.

Ik heb aan de linkerkant nog wel wat aanpassingen moeten doen in de schaduwbaan, niet veel, maar daar is het voor mij nu wel opgelost. Even droog getest met wat lange wagons, en dat ging goed.

Maar we hebben nu paasweekend (hoewel dat voor mij geen verschil maakt, ik werk vandaag, en ben altijd Zondag en Maandag vrij), dus misschien dat ik de kou trotseer en weer verder ga.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik nu wel of geen stroomdetectie ga aanbrengen voor de toekomst. Het vergt nog al wat zaag, lijm en soldeerwerk, en als het dan nooit gebruikt word is dat zonde. Ik ga er nog diep over nadenken  :D.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Anderzijds als je achteraf alles terug moet losmaken om de stroom detectie aan te brengen dat ga je ook niet graag doen. :)
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Daar heb je ook weer helemaal gelijk in, dus ik neig wel om het toch te doen. Nu alleen nog een goed voorbeeld vinden, want alles wat je ziet over stroomdetectie komt terug op 2-rail.

Wat ik graag wil weten is hoeveel puko's ik moet "pakken" voor de detectie. Ik dacht zelf dat 2 à 3 wel voldoende was, maar misschien zit ik helemaal mis. Iemand nog sugesties ?
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Misschien kan je de wiki eens raadplegen.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 30 maart 2013, 16:20:57
Misschien kan je de wiki eens raadplegen.

Misschien zoek ik verkeerd, maar ik heb de Wiki al doorgezocht, en kan daarop het antwoord (nog) niet vinden.
Wel een boel over stroomdetectie, maar niet specifiek hoe dat te verwerken in M rails. We blijven  zoeken  :-)
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Citaat van: Ta2trainman op maandag 01 april 2013, 00:48:09
Misschien zoek ik verkeerd, maar ik heb de Wiki al doorgezocht, en kan daarop het antwoord (nog) niet vinden.
Wel een boel over stroomdetectie, maar niet specifiek hoe dat te verwerken in M rails. We blijven  zoeken  :-)
Bij stroomdetectie gebruik je de middenleider om te detecteren,oftewel het stroomverbruik van een lok.

Dat werkt anders dan de schakeling via massa,maar de uiteindelijke werking blijft hetzelfde.

Bij 2-rail is dit fenomeen al langer in gebruik,daar men maar twee railstaven heeft,en dus via 1 van de 2 moet schakelen.

Dan ligt stroomdetectie eerder voor de hand,en zodra een lok (of een rijtuig met verlichting) binnen het geïsoleerde deel rijdt van je middenleider,zal je bezetmelder dit melden.

Wel zou ik zeker een rail of een halve daarvan gebruiken voor stroomdetectie,en niet een paar puko's :warning:

Immers je moet beide kanten ervan isoleren,en dat gaat het gemakkelijkst bij een overgang,van de ene rail op de andere.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Ta2trainman's baan - Stroomdetectie M rail
Hans, bedankt voor deze info. Ik zat dus een beetje verkeerd te denken zo te zien.

Ik dacht dat stroomdetectie doorgegeven werd via de sleper van de loc, dus dat de twee of drie geisoleerde puko's "stroom" kregen van de baanspanning via de sleper en zo detectie aanstuurden.

Rijst gelijk de volgende vraag; als ik een halve of zelfs hele rail hiervoor gebruik, valt dan de zaak niet stil, omdat ze geisoleerd van de rest van de baan, en dus baanspanning, zijn ? Bij 2-rail is het mij wat duidelijker, daar blijft de spanning op de ene staaf gewoon doorgaan, zodat de trein kan blijven rijden, terwijl de assen stroom doorgeven aan de geisoleerde 2e staaf voor detectie, maar hoe gaat dat dan bij 3-rail ?

Het is voor mij allemaal nieuw, dus ik vraag maar naar dat ik wijs ben, en dat is hierover nog nul.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hoi Gerrit,

De baanspanning gaat naar de print meteen stroomdetectie en vandaar naar het geïsoleerde stuk. Op de print wordt de stroom, die verbruik wordt gemeten. Alle wat stroom verbruikt wordt op de manier gedetecteerd, dus ook rijtuigen met verlichting.

Meestal worden twee raillengtes genomen als detectie.

Groet,
Bert
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Maw: de middenrail is niet spanningsloos, de lopende stroom wordt als detectie gebruikt.
Re: Ta2trainman's baan - Stroomdetectie M rail
Dus als ik het nu goed begrijp is de aansluiting hetzelfde als wat we vroeger deden bij het stroomloos zetten van een baanvak.

Middengeleiders isoleren van bijv. een 5106 rechte rail en deze (nu nog) apart voeden, via een schakelaar of de ringleiding bijv., en dan later aansluiten op de melder?

Wat me wel opvalt tijdens mijn zoektocht naar stroomdetectie is dat als iemand er een vraag over stelt m.b.t. m-rails het binnen 3 antwoorden al weer over massadetectie en/of 2-rail en "waarom koop je geen C of K rail" gaat.
Maar we blijven informatie verzamelen, ook over de hoeveelheid detectiepunten enzovoorts.

Weer allemaal hartelijk dank voor de informatie, we worden steeds wijzer  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Ha Gerrit,
Interessante discussie. Ben zelf ook benieuwd hoe dit in z'n werk gaat. Bij M rails lijkt met stroomdetectie veel makkelijker te realiseren als massadetectie (dan moet je die speciale contactrails hebben of je hele rail verbouwen om de staaf te scheiden van de bedding). Maar ik weet niet of je stroomdetectie rechtstreeks uit bijv een S88 kunt halen (dus ipv een bruine draad daar de rode toevoerende draad op aansluiten), zonder een een of andere tussenschakeling.
ook vraag ik me af of je beide soorten detectie door elkaar kunt gebruiken (massa bij K traject en stroom bij M traject)

gr Gertjan
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo Gert-Jan,

Waag het niet om een S 88 op je middenleider te zetten,want dit lijd tot onherstelbare schade aan je S 88 :warning:

Dit omdat de detectie via de massa schakelt,en niet via de stroomdetectiewijze.

Wel kan je stroom-, en massa detectie door elkaar gebruiken,als de detectie punten maar gescheiden zijn van elkaar :warning:

Wel is massa detectie bij M-rail een kostbare zaak,als je van de geïsoleerde railstukken (5115/5116) uitgaat,en anders moet je zelf aan de gang.

Met buigen van de railbevestiging,en dan de rails isoleren met krimpkous of tape,is een optie.

Maar dergelijke verbindingen zijn gemaakt voor 1 keer,en buigen eraan kan ook afbreken tot gevolg hebben :(

Wees daar dus voorzichtig mee :important:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Dag Hans en Gerrit,
Dank voor de waarschuwing. Ik was het zelf nog niet direct van plan, maar Gerrit misschien wel. Omdat ik niet exact weet hoe stroomdetectie werkt (en Gerrit misschien ook niet, maar hij kan vast voor zich zelf schrijven) ben ik erg blij met deze info.
Welke bezetmelders moet je dan wel gebruiken voor stroomdetectie?

groet, Gertjan
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hoi Gert-Jan,

Kijk hier eens: klikje doen

Veel succes  :important: ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Dag Hans.
Dank voor deze waardevolle info  :thumbup:.
Bezetmelders heb ik toch nodig. Aangezien stroomedetectie bij M veel makkelijker is te regelen dan massadetectie en je beide soorten kunt combineren (wel gescheiden), zie ik hier wel mogelijkheden voor mezelf en Gerrit waarschijnlijk ook  :D.
Met het gevaar dat ik het draadje van Gerrit vervuil: ik zie ook nog een diodebrug en zie meer mensen allerlei ' schakelingen' maken. Heb zelf jaren ' gewoon'  met S88 massadetectie gewerkt: bruine massadraad vanaf een geisoleerde spoorstaaf rechtstreeks op de S88. Geen enkel probleem. Waarvoor dienen al de schakelingen. Zie ik iets over het hoofd?

gr Gertjan
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Vervuilen mag, Gertjan, daar wordt ik ook wijzer van.

Hans, ook weer bedankt voor de info, de stroomdetectiemodule had ik al gevonden, net als die van Rosoft.
Maar ik heb het dus goed als ik zeg; stuk rail isoleren, onafhankelijke draad er aan die (op den duur) naar de melder gaat ?

Het isoleren is geen punt, ik heb nog zat stukken liggen met afgebroken lippen, nog uit de oudheid.
Ook de diodebrug is nieuw voor mij, daar gaan we nog naar zoeken, of gewoon vragen op het forum  :D
En zo komen we steeds een stukje verder, nu de baan nog  >:-D
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo Gerrit en Gert-Jan,

De diode truuk is voor de massa gerelateerde S 88 aansluiting,om spookmeldingen te voorkomen (potentiaalverschil).

Bij stroomdetectie,kan de draad van het detectie gedeelte rechtstreeks naar de melder,zonder diodes of andere poespas.

En Gerrit,die verwijzing was ook naar Gert-Jan bedoeld,maar ook naar degene die ook zoekende zijn ;)

De oude S 88 module,is nogal gevoelig voor potentiaalverschillen op de draden van je baan,en diodes voorkomen die verschillen.

Ook kan je eraan denken dat je de platte kabel van die module,vervangt voor een datakabel zoals de S 88 N modules hebben.

Want op mijn reeds afgebroken baan,had ik ook die platte kabel gebruikt,en alleen al door er overheen te wrijven,kreeg ik een memory die verkeerde dingen aangaf.

Bestuurde mijn baan ook met een 6021 en die memory daarvan bedoelde ik.

Mocht je dergelijke meldingen niet hebben,heb je waarschijnlijk geluk gehad,want er zijn velen die dat geluk niet hadden.

Om op je vraag terug te komen Gerrit,ja dat stuk rail isoleren ten op zichte van de bedding,draadje eraan,en naar je S 88 (of vergelijkbaar) module brengen,al dan niet met die diode truuk.

Maar dan ben je wel met de massadetectie bezig,niet met de stroomdetectie  ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 01 april 2013, 19:09:19
Om op je vraag terug te komen Gerrit,ja dat stuk rail isoleren ten op zichte van de bedding,draadje eraan,en naar je S 88 (of vergelijkbaar) module brengen,al dan niet met die diode truuk.

Maar dan ben je wel met de massadetectie bezig,niet met de stroomdetectie  ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Ooops, niet duidelijk geweest. Ik bedoelde natuurlijk de middengeleider (pukorail) isoleren, en vandaar een draadje naar de module.
Dan hebben we het toch over stroomdetectie (hoop ik  :?)
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hoi Gerrit,

Ja de middenleider isoleren,en dan naar je terugmelder,dan hebben we het over stroomdetectie :thumbup:

Zo je was duidelijk deze keer  :D

Vergeet ook niet,dat er meer meekijken en er van willen leren Gerrit,je bent echt niet de enige die info hierover zoekt.

Want stroomdetectie is meer voor de 2-railfans in gebruik,en nu pas merk ik enige belangstelling van 3-railfans,tenminste er kijken nu meer mensen naar dan voorheen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hans,
weer bedankt voor de redding. In m'n kop bedoel ik het goed, en op papier ziet het er voor mij dan ook prima uit, maar inderdaad, er lezen meer mensen mee, en dan moet je duidelijk(er) zijn. Dat is nu weer opgelost  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hans, over de stroomdetectie: als er mensen bezig gaan met banen met M-rails, dan is stroomdetectie de manier om te werken. De C en K gebruikers hangen alles aan de massa, omdat de spoorstaven makkelijk van elkaar te scheiden zijn....
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hoi Kees,

Je hebt gelijk hoor,en ik weet het ook wel,en ik heb niet verwezen naar de C of K-rails,omdat ik weet dat het om M-rails gaat. ;)

Toch zijn er mensen die de moeite nemen de rails ten op zichte van de bedding te isoleren.

Niet dat ik het iedereen aanraad,zelfs degene waarvan ik weet dat ie dat doet,heb ik het afgeraden :(

En dan doel ik niet op iemand die hier wat foto's van had laten zien,maar iemand anders.

Bedankt nog voor je reactie,maar ik denk dat die meer voor anderen geschikt is ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Hallo,

Viessmann 5233 gebruiken.

Mvg.

Olaf
Re: Ta2trainman's baan - Blokkenplan, graag advies !
Hier weer een kleine update, of meer eigenlijk een vraag om advies. Alle blauwe isoplaten zijn gelijmd, dus we kunnen beginnen met het leggen van de sporen, toch een soort van mijlpaal in mijn ogen.

Nu ben ik voorlopig nog niet van plan om automatisch te gaan rijden, maar wil ik wel vast voorbereid op het moment dat er wel een PC aan de baan komt te hangen, en dus vast detectiepunten aan gaan brengen, die ondertussen ook in bepaalde gevallen dienst kunnen doen om baanvakken stroomloos te kunnen schakelen.

Ondertussen wel veel leeswerk gedaan, en tot de conclusie gekomen dat de toekomstige software waarschijnlijk van Itrain gaat komen, en aan de hand van dat gegeven ook het blokken en detectieplan op papier (Wintrack) gezet. Nu zou ik graag van de experst willen weten of ik het op die manier allemaal goed in elkaar heb gedraaid.
Ik heb M-rails en ga dus (ooit) werken met stroomdetectie, de detectiepunten zijn aangegeven met DT.

Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Ziet er goed uit Gerrit. Als je gaat "iTrainen" dan kan je overwegen de opstelsporen in het geheel als een meld sectie uit te voeren. Dan heb je minder meld punten nodig en gecontroleerd stoppen is in iTrain makkelijk te regelen met één melder. Ik maak de meldsecties meestal 2 volle lengtes, dus ongeveer 36 cm. Maar omdat jij met stroomdetectie gaat werken, heeft dat misschien minder nut, alhoewel met name het stoppen op twee lengtes mooier in te stellen is...
Re: Ta2trainman's baan - Blokkenplan - Graag advies!
Bedankt Kees,

Met de opstelsporen bedoel je de doodlopende (met stootblok) ? En zou ik die dan moeten maken net als een stroomloos spoor van vroeger. Dus het geheel isoleren, en dan één draad naar de melder. Of iedere rail apart isoleren en naar de melder.
Re: Ta2trainman's baan - In den beginne Feb.2013
Gerrit, ik bedoel als totaal spoor isoleren van de rest. Detectie bij het oprijden en via rem en stop verschuiving keurig aan het eind laten stoppen. Ik zie toch wel een punt je van aandacht: Als je bijv. blok 14-12-5 rijdt dan wordt 12 vrijgegeven als je de inrij melder van 5 hebt gepasseerd (standaard - dat is te veranderen). omdat 5 nogal kort is, zou dit kunnen leiden tot het niet vrijgeven van 12, waardoor 14 stopt op de uitrijmelder. Misschien moet je overwegen ook in het station de melders het hele spoor te maken, dat voorkomt dit probleem, dan wordt 12 vrijgegeven als de trein stopt. Maar dit kan je allemaal uitproberen voordat je alles definitief vastlegt.