Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Leuke film Gerrit van een prachtig stuk scenery van je baan. :) :thumbup:
Zeker de nachtopname is zeer sfeervol met de BBQ die aanstaat de verlichte tenten alles is perfect op elkaar afgestemd. :)

Groet Michel
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Mooie baan heb je Gerrit, mooi levendig waarbij je niet in 1 keer alles kunt zien.
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
 @citaat @citaat
Hoi Gerrit,

Leuke film, briljante onderwaterscene ook! Zo vaak zie je geen duikers op een modelbaan. Ja en die camping is nu wel erg gezellig geworden.  :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Dag Gerrit.

Ik heb erg genoten van het filmpje van jouw modelbaan :thumbup:
Veel details en scene's om te bekijken, waarvan ook nog een aantal met beweging en geluid!
Ook de verlichting van alles heeft bijzonder veel aandacht gekregen zodat de nachtopnames ook interessant zijn.

Nog complimenten aan enkele caravan-bezitters: da's toch redelijk knap om deze precies tussen de pilaren te manoeuvreren! :wink:

Voor mijzelf blijft het maken van scene's op de modelbaan een afweging tussen wat zich overdag en 's avonds/'s nachts afspeelt:
zonaanbidders, spelende kinderen, een ijscokar, leveren bij nachtopnamen een apart schouwspel op :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Ha die Gerrit.
Bijzonder leuk om in een filmpje te kunnen zien wat je afgelopen maanden allemaal bedacht en gebouwd hebt! :thumbup:
Mooi zijn nu alle details te zien en met de "nacht" opnames een geweldig mooi licht schouw spel.

Veel plezier met de verdere bouw en bedankt voor het mee genieten van jouw mooie baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Hoi Gerrit,

Super leuk om jou baan via een filmpje te bekijken  :thumbup: :thumbup:

Het onderwater gedeelte vind ik top, je moet er maar op komen  :)

Ook zeer herkenbaar is het geluid van het water pompje van Faller.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Heerlijk en inspirerend filmpje, Gerrit  :thumbup:

Mooie en levendige camping scene's en de duikers in je baan zijn verrassend !

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Oogst Zutphen vandaag, het was er behoorlijk druk  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 12 November '19 - Kampeerfilmpje.
Mooie aanwinsten Gerrit. :thumbup:
Veel lees en knutselplezier toegewenst.

Groet Michel
Re: Ta2trainman's baan - 28 Januari 2020 - Toen was er licht.
Alweer een tijdje niks gepost. Wel wat gedaan tussendoor. De rechterpoot van de tafel is wat scenery betreft klaar, de camping was de laatste fase. Dus is nu de ligger van de U-vorm aan de beurt. Daar komt een industriegebiedje en wat boerderijen en de grootste daarvan, ook weer komend van het Modelbouw-abonnement van weleer, is als eerste aan de beurt.




Tijdens het bouwen bedenk ik me dat hij eigenlijk behoorlijk groot is en veel verschillende ruimtes, zowel woon als werk, heeft en wil die afzonderlijk gaan verlichten. En waarom dan niet met een lichtcontroller die ik bij modelbouwled op de site heb gezien. Dus maak ik van zwart styreen diverse compartimenten.


Ik laat 13x13 mm openingen in de zwarte doosjes want daarvoor wil ik ene ander modelbouwled dingetje voor gaan gebruiken, de PCB LED modules, waar je makkelijk een SMD en weerstand op kunt solderen (rechtsonder op de foto liggen ze). Helaas zijn die niet direct op voorraad, en moet ik daar een paar maand op wachten. Maar uiteindelijk komen ze binnen (vorige week) en het werkt mooi. Ook de controller is eenvoudig in elkaar te bakken.


Ik gebruik alle 8 kanalen van de controller, dus het wordt een behoorlijke dradenboel, maar de boerderij is groot genoeg om dat allemaal te herbergen. De PCB LEDs worden met de hete lijm in de verschillende kamers gelijmd.




En dan is het zaak de hele dradenbos aan elkaar te knopen aan de controller en de plusbank (de blauwe connector). Gelukkig is er in de bodem van de boerderij plaats genoeg voor het geheel.


En nou komt het op het schapen scheren aan (oud Zwolsch gezegde; ut kump op skoap'n skeer'n an), oftewel testen,
En het werkt wonderwel. Maar goed ook, want ik heb nog wat van die controllers extra gekocht  :D



Volgende fase is het aankleden van de boerderij annex melkfabriek(je) Daarover later meer.
Re: Ta2trainman's baan - 28 Januari 2020 - Toen was er licht.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 28 Januari 2020 - Toen was er licht.
Het ziet er weer goed uit Gerrit, leuk die wisselende verlichte kamers.
Inderdaad een hele kabelbundel maar ja, zonder gaat het niet lukken.
Het is ook betaalbaar en dat is leuk voor onze portemonnee.
Ik zeg top gedaan en bedacht.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 28 Januari 2020 - Toen was er licht.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ta2trainman's baan - 28 Januari 2020 - Toen was er licht.
Mooi gedaan Gerrit!

Een aardige klus met al die kabels.
Re: Ta2trainman's baan - 28 Januari 2020 - Toen was er licht.
Gerrit,

Leuk gedaan de verlichting in de boerderij. :thumbup:
Altijd een mooi gezicht aks het licht in diverse kamers aangaat.
Een mooie aanvulling aan je prachtige baan deze boerderij.

Groet Michel
Re: Ta2trainman's baan - 28 Januari 2020 - Toen was er licht.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 28 Januari 2020 - Toen was er licht.
Tis ff een klusje, maar wat een gaaf resultaat zeg! Dit zijn toch de leukere details op je baan :thumbup:. Nu nog een mooie plekje zoeken voor deze boerderij.
Re: Ta2trainman's baan - 28 Januari 2020 - Toen was er licht.
Mooie details laat je hier zien.
Ben onder de indruk.
Re: Ta2trainman's baan - 20 Mei 2020 - We zijn er nog.
Om te voorkomen dat ik de 3-maanden regeling overschrijdt. We zijn er nog. Toen ik mijn tokootje (verplicht) dicht deed waren er vele plannen om de tijd door te komen. De zolder was er één van, want tijd zat. Over 2 dagen gaat de tent weer open, en op de zolder ben ik nooit geweest, behoudens om wat spullen te pakken. Wel zijn er diverse motoren in de schuur gepasseerd. Opbouw, ombouw, aanpassing, reparatie, alles zat er tussen. Ook de motoraanhanger van de club is weer nieuw, die was wel aan restauratie toe.

Nu het "gewone" leven weer opgepakt word zal ik ongetwijfeld vaker hier zijn, en ook op zolder.
Stay Safe, Keep Healthy, en morgen gezond weer op.
Re: Ta2trainman's baan - 20 Mei 2020 - We zijn er nog.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 20 Mei 2020 - We zijn er nog.
Goed om te horen dat je de tijd op gepaste wijze bent doorgekomen.

Hier is alles ook nog ok.
Re: Ta2trainman's baan - 20 Mei 2020 - We zijn er nog.
Om even weer bij te komen. Gekkenhuis na de lockdown, mensen niet op vakantie, geld over, dus allemaal naar mij shoppie  :D
Werk gaat voor het meisje, dus weinig tijd voor wat anders. Maar nu normaliseert het weer, dus weer tijd voor de hobby's.
Hopenlijk binnenkort weer wat nieuwe beelden, maar eerst nog even genieten van de nazomer  B)
Re: Ta2trainman's baan - 15 December 2020 - Meer tijd dan geld.
Dankzij onze Mark R. en zijn adviseurs, maar vooral dankzij de onwetenden van geest is er weer volop tijd voor de zolder.
Gelukkig heb ik nog een sh*tload aan spullen liggen (en een zak vol Bentink spullen die ik 2 weken geleden bezocht heb [mooie winkel]), want als er geen cente binnekomme gaan er ook geen cente uit  :D
Dus binnenkort weer wat meer updates, het werd ook tijd.
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Zoals verwacht tijd genoeg om me weer eens op zolder te begeven, en zoals het er nu uitziet (na de persconferentie op zeker) mag ik nog een week of 3 trappetje op trappetje af. Afgezien dat het inkomen deze lockdown Nul.Nul is (geen TOZO deze keer) is het niet echt een straf, ik vermaak me kostelijk.

De focus ligt momenteel op het kleine industriegebied tussen stad en daldorp en ik begin met het creëren van de kleine goederenloods, die samengesteld word uit delen van een Faller bouwdoos, die ik toch dubbel had (abo-geschenk v/d maand vroeger) en al als origineel in het daldorp staat, spul uit de rommeldoos en wat bouwplaten en ramen/deuren van Auhagen.


De Faller loods zoals hij uit de doos komt, in het daldorp.

Ook een oud Oostblok flatgebouw van Pola gaat een metamorfose ondergaan en wordt omgetoverd tot Esso hoofdkantoor voor het naastgelegen brandstofdepot. Er gaat een verdieping vanaf, want zoals het toen was; Pola was goedkoop en daardoor waren de gevels rondom identiek (maar 2 mallen nodig  :) ) en zat er in zowel de voor als achtergevel een ingangsdeur en dat vond ik wat overdreven. Ook de gevelreclame heb ik aangepast (aan de achtergevel) en er een liftschacht van gemaakt. En uiteraard op de bovenste verdieping een echt corneroffice directiekantoor. Voor beide gebouwen komt het grootste deel van de verlichting uit een oude LED werklamp die we ooit voor "wehnagh" bij de LIDL gekocht hadden en zegge en schrijve 2 maand gewerkt heeft. Heeft hij nu toch nog nut (en ik heb er nog 1). Voor het gemak heb ik de foto's maar in een diashow gevat.



En tussen het drogen van verf en lijm door wordt ook het terrein zelf voorzien van wegen, grasvelden en parkeerplaatsen. En ballast natuurlijk, al moet daar nog wel de airbrush overheen. In de laatste fase komt er nog wat beplanting en lantaarnpalen.





Voor de afwisseling pak ik tussendoor ook nog even een vrachtwagen, TT schaal, uit het doosje, die al een jaar of anderhalf ingepakt in de tunnelingang staat en van verlichting voorzien zou worden. Maar net voor de jaarwisseling is er een pakketje van Ali binnen gekomen met lantaarnpalen en ook 0402 smd-leds MET bedrading er aan. Dat maakt het verlichten van de auto's toch een stuk makkelijker. En dat klopt als een zwerende bus.



Ik zie nu op de foto pas dat het een onbemande truck is (en die hadden ze toen nog niet), dus daar moet nog een mini m/v in. Komt goed, maar nu even niet  :D Het volgende gebouw wat aangepakt gaat worden is de grote Vollmer goederenloods/overslag. Ook daar moet wat verlichting in (van de andere LIDL lamp) en wat stukgoed en personeel. En het weer moet er in. Daarvoor wil ik hem eerst slopen, en dat blijkt nog een beste klus. Ik weet niet wat voor lijm ik 40 jaar geleden gebruikt heb (aan de reclame op de gevel te zien UHU), maar het is goeie, want het is bijna niet zonder schade te demonteren. Maar het lukt min of meer, en de stenen kunnen gevoegd worden.



Komende week worden de muren geschuurd zodat de voegen beter uitkomen en gaan we verder met het gebouw. Voor nu is iedereen weer bij, dus tot een volgende keer.

Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
leuke update weer, zo met van alles wat! vervelend dat je shop weer dicht moest, maar goed dat je lekker bezig blijft tijdens deze lockdown :thumbup:.
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Dag Gerrit.

Een fraaie update weer! :thumbup:
De goederenloods heeft een mooi ontwerp en oogt nu veel realistischer dan de 'kleine' originele uitvoering.
Het hoofdkantoor van Esso had eigenlijk wel wat meer aandacht van de fotograaf mogen krijgen ...
Succes met de aanstaande verbouwing van de Vollmer-loods!

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Ha die Gerrit.
Fijn om te zien dat deze nare periode toch ook weer mooie dingen oplevert! :thumbup:
Hopelijk kun je toch weer snel je "oude" werk oppakken en wordt hobby weer hobby.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Gerrit, het is zeker een vervelende tijd voor ondernemers, er gaan nog een paar weken bijkomen dus je kan nog even vooruit met de hobby.
Maar je hebt de afgelopen tijd zeker niet stil gezeten, voordeel van deze tijd is dat de creatieve geest bij veel mensen in eens naar boven komt maar over jouw creatieve geest heb je nog nooit te klagen gehad.

Blijf braaf, gezond en lekker bezig met de scenery.
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Fijne update weer, Gerrit  :thumbup:

Je hebt je extra tijd goed gevuld !
Hopelijk staan de mensen na de lockdown weer in de rij voor je tattooshop  ;)

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 10 Januari 2021 - Lockdown Update.
Gerrit,

Zoals altijd weer met veel plezier naar de update gekeken.
Mooie vorderingen en de goederenloods is zeer fraai geworden na de renovatie. :)
Hopelijk komen er gauw versoepelingen zodat je weer lekker je vak kan uitvoeren en mensen mooi kan maken met je inkt en dat hun wensen werkelijkheid door jouw tattoo kunsten ikzelf heb ook nog wel wat wensen wie weet tot ooit.

Groet Michel
Re: Ta2trainman's baan - 16 Januari 2021 - LD Update 2.
Daar zijn we weer.
De camion uit de vorige update heeft een bestuurder, dus de kan de weg op. En kunnen we weer verder met de grote overslagloods. Van het interweb leen ik wat foto's om een interieur te fabrieken. In de loods komt een dwarswand om die aan te brengen, en de wand is tevens een mooie afscheiding om doorkijken te verhinderen.



Ook van de bedrijfskantine en de kleedruimtes worden met PaintshopPro wat achtergronden gemaakt. Daarna is de verlichting aan de beurt, samen met wat zwarte verduisteringsgordijnen. In de kantoortoren volstaat een warmwitte en oranje LED, maar in de loods zelf moet wat meer gebeuren. Werklamp 2 van de LIDL wordt gedemonteerd en de ledstrip over de lengte doorgezaagd (zijn 4 rijen van 15 leds), op maat gemaakt en op de tussenwand gehotglued. En ook aan de perronzijde komen een aantal lampen.



Dan lijmen we de rest van de onderdelen weer op de oude plek van herkomst, op het dak na. Dat sluit zo mooi aan dat ik het maar "los" laat voor eventueel toekomstige aanpassing of als het licht uitvalt. Om het naadloos op de ondergrond te laten aansluiten lijm ik wat gemixte vlokken aan de randen. En als dat allemaal klaar is moet er nog wat stukgoed en belading aangevoerd worden op de perrons, spoorzijde en landzijde.



Het enige wat nog ontbreekt is werkvolk. Maar in deze coronatijd is dat een groot probleem, er mag namelijk niet gereisd worden en iedereen moet thuiswerken. Het bericht van mijn vaste uitzendburo aus der Heimat is dan ook steevast "Reservierung" bij het gewenste en aangeklikte personeel. Dat word dus een lockdown in de goederenloods, voorlopig.



Dus ga ik ondertussen maar verder met de laatste bezetter van dit industriegebiedje, multinational Esso. Het kantoor stond er al, maar pompstation en opslag behoefden nog wat aandacht en vooral reiniging na 30+ jaar in opslag. Dankzij Dasty, lauwwarm water en een zachte kwast komen ze als nieuw uit de bus. Er zit nog wel wat werk in, maar daarover later meer. Ze staan al wel op de laatste foto van deze update, het werkverslag ervan kom in de volgende update.

Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Weer wat verder met het industriedeel. Een oude Pola flat word een Esso-hoofdkantoor. En ook hier is 40/50 jaar geleden een soort powerlijm gebruikt, want helemaal schadevrij komt hij er niet af. Maar hij moest toch al deels gesloopt worden, dus blijven er genoeg onderdelen over voor het oorspronkelijke plan.


Het was een zgn doorkijkflat, oftewel de voor en achterkant zijn identiek, net als de beide zijkanten (lekker goedkoop produceren, en dat was Pola), en een hoofdkantoor met 2 voordeuren leek me niet wat. Dus word de ene voorkant gescalpeerd en de ander bij de poten afgezaagd. De zijkanten verliezen ook een verdieping. En dan wordt het weer opbouwen.


Als alles weer een beetje op een gebouw lijkt moet er natuurlijk ook een lampje gaan branden. Ook hier wordt weer een deel Lidl Werklamp gebruikt en het hele gebouw opgedeeld in compartimenten, inclusief een "corner office" voor de grote jongens. De reclamezuil van Pola aan de achterkant transformeert tot liftschacht.


Ik pas hem even in zijn nieuwe omgeving en dan nog de puntjes op de I, de machinerieën op het dak voor lift en verwarming. En dan is het verdienmodel van Esso aan de beurt, de opslag en het pompstation.




Die zijn in de loop der decennia behoorlijk vervuild, niet geweatherd maar gewoon smerig, en bij mooi witte tanks past dat niet echt. Hoe nu te reinigen, want er zitten nog al wat kwetsbare onderdelen aan. Nou, gewoon met good old Dasty en een zachte kwast onder 
de warme kraan. De trappen sloop ik er wel gedeeltelijk af, want de decals krijg je nooit schoon (papier), dus daar maak ik nieuwe voor. Al met al goed gelukt.

Volgende project is het inrichten van het industriegebiedje. Lantaarns, wegen en ook de keermuur. Die loopt rond (leek me leuk) en worden bekleed met Jordan flexibele muurplaten, ooit in Houten (dat waren nog eens tijden  :( ) gekocht. Die doe ik een beetje weatheren en voorzien van wat reclameborden, en worden aangebracht met constructiekit.


Volgende stap, die ik eigenlijk al veel eerder gepland had, is het weatheren van de ballast met de airbrush, iets wat wonderwel snel gaat. Zag ik daar nou weer zo tegen op? Het wachten is nu op de bestelling uit Duitsland van de minimensen en hun voertuigen. 1 van de bestelde vrachtwagen was bij uitkomen al niet meer leverbaar, lieten ze me weten. En die wilde ik wel graag, want was van de Gebr. Emons Spedition, en daar heb ik een filiaal van op de baan staan (zie eerder), zonder dat ik wist dat er een vrachtwagen van zou uitkomen. Maar 3 minuten na het mailtje van Lippe had ik hem al weer gevonden op Ebay.de, voor dezelfde prijs en levering, dus die is hier al binnen, in tegenstelling tot de Lippe-levering.


Nu wilde ik vorige week nog wat dingen gaan doen op m'n zoldertje en had een mooi padje vrijgemaakt in de sneeuw en was er helemaal klaar voor. Maar boven aangekomen was ik niet erg blij. Het leek wel een regenwoud. De stuifsneeuw was door de noordooster onder de pannen van de zolder geblazen en doordat ik "op afstand" (wifi thermostaat, geweldig) m'n kacheltje had aangedaan was dat uiteraard gaan smelten. Door het riet (net onder de pannen), dakbeschot, isolatie en binnenbekleding door druppelde het op de baan. Op de linkerpoot, waar behalve de rails nog niks aanwezig is, druppelde het precies door de sparingen op de grond, dus geen worries. Maar op de rechterpoot, waar alles dichtgebouwd en af is druppelde het vrijwel overal  :-(

Ik zal niet herhalen wat er allemaal uit mijn mond kwam, heb hier en daar nog wat plastic bakjes neergezet (volkomen kansloos, toen ik een uur later keer waren ze al overstroomd) en heb direct rechtsomkeert gemaakt. Hier wilde ik even niet meer zijn. Binnen twee minuten had ik besloten; er komt een nieuw dak op. We waren al van plan om na de winter (als de vergunning er dan is) de schuur te herbouwen. Nu is het nog een stalen frame met houten bekleding binnen en buiten, wel geïsoleerd, maar met het oog op de toekomst (lees; grotere treinbaan) wordt het een echt gebouw, steen, met goed geïsoleerde spouw en dak, dus die paar ruggen extra voor een nieuwe dak op de zolder (ander gebouw) kan ons ook niet meer redden  :D En zo zal geschiede.

De waterschade viel achteraf mee, alles stond goed in de verf, op de rails na natuurlijk, dat zijn M-rails. En zoals jullie weten staat die M voor Metaal, en dat roest, en niet zo'n beetje ook. Daar kan geen weatheren tegen op  :? Maar met een railgum en wat schuurlinnen lossen we dat ook wel weer op. En de volgende baan wordt sowieso C of K rail, met een dicht, plat dak, dus dat gebeurt me niet weer.
Weer een heel verhaal, maar ik heb er weer zin an. Lippe is onderweg, dus binnenkort weer een update. 
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Gave baan maar balen zo'n lekkage van stuifsneeuw!
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Dag Gerrit,

Pittig verhaal man!

Kun je nog wat redden?

Henk
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Wat een ellende door die stuifsneeuw en wat heb je dat weer geweldig verteld Gerrit.
Nu op naar de nieuwe ruimte, mooi man.
Geen gedoe meer met trappen op en af lopen en lekker je eigen treinencave straks, zou zeker gaan voor de K-rail en die mooi ballasten.
Succes met de plannen en de tijd.  :) ;)
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 20 februari 2021, 12:05:26
Dag Gerrit,

Pittig verhaal man!

Kun je nog wat redden?

Henk

Ja hoor, wat roest op de rails dat is tot nu toe het enige wat zichtbare schade heeft.
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Gelukkig dat de schade mee valt Gerrit na de lekkage door het stuifsneeuw.
Het Esso hoofdkantoor ziet er goed uit.
Succes met de verdere bouw activiteiten.

Groet Michel
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Citaat van: Ta2trainman op vrijdag 19 februari 2021, 16:56:10
En de volgende baan wordt sowieso C of K rail,
met een dicht, plat dak, dus dat gebeurt me niet weer.
Dat dichte dak is belangrijker dan de keus voor eventueel K-rails.

Bij K-rails zijn de spoorstaven wel RVS maar de puntcontacten (puko's) zijn van gestanst blik.
Ze zijn berucht in combinatie met ballast, vastgelegd in met-water-verdunde-houtlijm.
De onderkant (de blikken mat onder de bielsen) roest dan als een gek.

Het is mezelf nog niet overkomen, maar ik heb het effect op beurzen (2e hands rails) wel gezien.
Vandaar dat K-rails gebruikers andere manieren aanraden om ballast vast te leggen ...
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Da's natuurlijk doffe ellende zo'n lekkage. Die stuifsneeuw kruipt echt overal tussen zeker icm de harde wind die we hebben gehad. En alles dichtpurren kan ook niet zo maar omdat sommige (hout-)constructies nou eenmaal ventilatie nodig hebben. Maar begrijp ik t nou goed dat je in de toekomst in een andere ruimte verder gaat/opnieuw gaat beginnen? En wordt al het moois dat je al gebouwd hebt dan gesloopt of komt er "gewoon" een tweede treinbaan?
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Hoi Gerrit,

Balen van die waterschade, gelukkig valt het mee en is het weer omgeslagen van sneeuw naar lekker zitten in de tuin.

De geprinte stellingen achter in je loods is een leuke oplossing om diepte te creëren  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Dag Gerrit.

Brrr, ik moet er niet aan denken dat er lekkage boven de modelnaam komt :eek:
Mijn bergdorp bestaat bij de gratie van hoofdzakelijk houtlijm en karton.
Ook bijna al het andere materiaal heeft een hekel aan vocht, zoals de M-rails, DAS-klei en acrylverf.
Heb je al het electra al gecontroleerd?

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Citaat van: Hanzi op zondag 21 februari 2021, 08:07:05
Maar begrijp ik t nou goed dat je in de toekomst in een andere ruimte verder gaat/opnieuw gaat beginnen? En wordt al het moois dat je al gebouwd hebt dan gesloopt of komt er "gewoon" een tweede treinbaan?

"Gewoon" een tweede treinbaan, maar wel met alles wat gecontroleerd gesloopt kan worden van de huidige. Maar dat duurt nog wel even, dus ik bouw wel gewoon verder aan de wat ik ik nu heb. En als dan de motoren (althans een deel) de deur uit zijn dalen we af naar de schuur.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 21 februari 2021, 20:01:27
Dag Gerrit.

Brrr, ik moet er niet aan denken dat er lekkage boven de modelnaam komt :eek:
Heb je al het electra al gecontroleerd?

Groeten,

Erik.

Nog niet gecontroleerd, dus dat is nog even spannend  >:-D
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
 :) en  :?

Wat een update, B) mooie vorderingen met de bouw maar 8o vervelende gebeurtenissen door de stuifsneeuw. :roll:
Gelukkig weet je het te relativeren en oplossingen te bedenken en te gaan uitvoeren. O:-D
:o) Suc6 met testen van de stroomvoorzieningen, bij voorkeur in het donker uit te voeren, zie je de vonkvorming beter. :D

Dirk-Jan
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Ha die Gerrit.
Denk ik even lekker een paar mooie updates te kunnen bewonderen, wordt ik ineens geconfronteerd met wat naweeën van het laatste geweldige winterweer! 8o
Maar ook weer geweldige plannen voor uitbreiding en/of aanvulling voor je treinenruimte.

Veel succes met de controles en natuurlijk veel plezier met de nieuw- en verbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Hallo Gerrit,

Ook ik werd onaangenaam verrast door twee druipende kantelramen boven de baan. Ik kon zelfs de latexlijm van de ballast weer ruiken... gelukkig viel de schade aan de baan verder wel mee.

Gedeelde smart is halve smart zullen we maar denken. Hopelijk was dit eenmalig want hoe vaak hebben we in NL nou last van dat soort weer met stuifsneeuw. Ik woon hier nu bijna 20 jaar en heb daar in ieder geval nooit eerder last van gehad.

Succes met het bouwen van twee banen..... luxeprobleem?  ;)
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Mooi knutselwerk weer, Gerrit  :thumbup:
De oudjes worden goed hergebruikt !

Ik heb ook ooit waterschade op mijn treinbaan door stuifsneeuw gehad en dat werd netjes door de verzekering vergoed toendertijd. Of zoiets nu nog kan, geen idee.
Had toen ook M-rail en het meeste -zelfs de wissels- bleek achteraf weer goed op te kalefateren.

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Citaat van: narwal op maandag 22 februari 2021, 13:52:09
Hallo Gerrit,
Succes met het bouwen van twee banen..... luxeprobleem?  ;)

Niet echt een luxeprobleem, meer vooruitstrevend zicht. Het idee dateert alweer uit 2015. toen werd het aantal motoren al met 1/3 gereduceerd, want je kunt er toch maar 1 tegelijk rijden. En ook kwam toen de big 6-0 in zicht, dus begon ik na te denken over de toekomst. Hoe lang rijden we nog en als dat ophoudt, wat doe ik dan met de (best wel ruime) schuur. Dus ben ik toen al met Wintrack beginnen te werken aan een toekomstige baan.

Dit jaar tik ik de 65 aan, en het plan om de schuur te renoveren zat ook al een tijdje in de pen, dus waarom niet weer het plan opvatten van een grote baan. In deze lockdown tijd zat om zulke waanideeën te verzinnen, toch?  :D Voorlopig zullen we nog wel even motorrijden, al hebben we wel min of meer besloten om nog een derde deel van de hand te doen, zodat alleen de ijzeren paarden die we nagenoeg altijd bestijgen overblijven. En dan blijft er al veel ruimte over voor de nieuwe baan.

En omdat ik dankzij Covid heel veel uurtjes voor het beeldscherm doorbreng (tijd zat  :( ) ontstond er een ingenieus plan; een modulebaan met lompe modules die ik zo weg kan rollen en er plenty ruimte overblijft voor de beide Harleys. Ik zal er binnenkort eens een nieuw topic over starten, want dan wordt het pas echt, en is er geen weg meer terug  :P
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Hallo Gerrit,

Mooie plannen! Kun je deze zomer lekker de schuur verbouwen en "oude mannen" bestendig inrichten. Je merkt stiekem toch wel dat je niet meer helemaal zo soepel bent als toen je twintig was. Daarom zijn modules natuurlijk ook wel mooi, kleine delen die je helemaal op een prettige manier kunt bouwen.

Zal je volgend voorjaar net zien: heb je eindelijk een paar mooie modules aan elkaar gekoppeld, wordt het per ongeluk ineens lekker motorweer maar heb je de Harleys helemaal ingebouwd! >:-D

Gekheid! Succes, maak er wat moois van. Als je het maar met ons deelt!
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
:warning: Gefeliciteerd met je 65e verjaardag, Gerrit!!!
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Gerrit, hartelijk gefeliciteerd met je 65e verjaardag. Maak er een gezellige dag van.
Vandaag is het dan dubbel feest, moeders hier is 75 geworden, 10 jaar geleden was het op 1e Paasdag en waren we enkele dagen naar Rome en natuurlijk op deze feestdag naar de Paus in het Vaticaan. Na 5 minuten hadden we dat wel weer gezien en zijn gezellig aan de koffie gegaan op een terras wat toen nog allemaal kon.
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Mooie mijlpaal, Gerrit  :P

Fijne dag en nog vele jaren gewenst !

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Gefeliciteerd.
Maak er een mooie dag van.

Groet Ron.
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
gefeliciteerd, Gerrit :)

Een fijne dag en alle goeds voor de komende jaren.

groet,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ta2trainman's baan - 19 Februari '21 - LD Snowmageddon Update.
Dag Gerrit,

Een beetje laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag.

Henk