Weer wat verder met het industriedeel. Een oude Pola flat word een Esso-hoofdkantoor. En ook hier is 40/50 jaar geleden een soort powerlijm gebruikt, want helemaal schadevrij komt hij er niet af. Maar hij moest toch al deels gesloopt worden, dus blijven er genoeg onderdelen over voor het oorspronkelijke plan.
Het was een zgn doorkijkflat, oftewel de voor en achterkant zijn identiek, net als de beide zijkanten (lekker goedkoop produceren, en dat was Pola), en een hoofdkantoor met 2 voordeuren leek me niet wat. Dus word de ene voorkant gescalpeerd en de ander bij de poten afgezaagd. De zijkanten verliezen ook een verdieping. En dan wordt het weer opbouwen.
Als alles weer een beetje op een gebouw lijkt moet er natuurlijk ook een lampje gaan branden. Ook hier wordt weer een deel Lidl Werklamp gebruikt en het hele gebouw opgedeeld in compartimenten, inclusief een "corner office" voor de grote jongens. De reclamezuil van Pola aan de achterkant transformeert tot liftschacht.
Ik pas hem even in zijn nieuwe omgeving en dan nog de puntjes op de I, de machinerieën op het dak voor lift en verwarming. En dan is het verdienmodel van Esso aan de beurt, de opslag en het pompstation.
Die zijn in de loop der decennia behoorlijk vervuild, niet geweatherd maar gewoon smerig, en bij mooi witte tanks past dat niet echt. Hoe nu te reinigen, want er zitten nog al wat kwetsbare onderdelen aan. Nou, gewoon met good old Dasty en een zachte kwast onder
de warme kraan. De trappen sloop ik er wel gedeeltelijk af, want de decals krijg je nooit schoon (papier), dus daar maak ik nieuwe voor. Al met al goed gelukt.
Volgende project is het inrichten van het industriegebiedje. Lantaarns, wegen en ook de keermuur. Die loopt rond (leek me leuk) en worden bekleed met Jordan flexibele muurplaten, ooit in Houten (dat waren nog eens tijden
) gekocht. Die doe ik een beetje weatheren en voorzien van wat reclameborden, en worden aangebracht met constructiekit.
Volgende stap, die ik eigenlijk al veel eerder gepland had, is het weatheren van de ballast met de airbrush, iets wat wonderwel snel gaat. Zag ik daar nou weer zo tegen op? Het wachten is nu op de bestelling uit Duitsland van de minimensen en hun voertuigen. 1 van de bestelde vrachtwagen was bij uitkomen al niet meer leverbaar, lieten ze me weten. En die wilde ik wel graag, want was van de Gebr. Emons Spedition, en daar heb ik een filiaal van op de baan staan (zie eerder), zonder dat ik wist dat er een vrachtwagen van zou uitkomen. Maar 3 minuten na het mailtje van Lippe had ik hem al weer gevonden op
Ebay.de, voor dezelfde prijs en levering, dus die is hier al binnen, in tegenstelling tot de Lippe-levering.
Nu wilde ik vorige week nog wat dingen gaan doen op m'n zoldertje en had een mooi padje vrijgemaakt in de sneeuw en was er helemaal klaar voor. Maar boven aangekomen was ik niet erg blij. Het leek wel een regenwoud. De stuifsneeuw was door de noordooster onder de pannen van de zolder geblazen en doordat ik "op afstand" (wifi thermostaat, geweldig) m'n kacheltje had aangedaan was dat uiteraard gaan smelten. Door het riet (net onder de pannen), dakbeschot, isolatie en binnenbekleding door druppelde het op de baan. Op de linkerpoot, waar behalve de rails nog niks aanwezig is, druppelde het precies door de sparingen op de grond, dus geen worries. Maar op de rechterpoot, waar alles dichtgebouwd en af is druppelde het vrijwel overal
Ik zal niet herhalen wat er allemaal uit mijn mond kwam, heb hier en daar nog wat plastic bakjes neergezet (volkomen kansloos, toen ik een uur later keer waren ze al overstroomd) en heb direct rechtsomkeert gemaakt. Hier wilde ik even niet meer zijn. Binnen twee minuten had ik besloten; er komt een nieuw dak op. We waren al van plan om na de winter (als de vergunning er dan is) de schuur te herbouwen. Nu is het nog een stalen frame met houten bekleding binnen en buiten, wel geïsoleerd, maar met het oog op de toekomst (lees; grotere treinbaan) wordt het een echt gebouw, steen, met goed geïsoleerde spouw en dak, dus die paar ruggen extra voor een nieuwe dak op de zolder (ander gebouw) kan ons ook niet meer redden
En zo zal geschiede.
De waterschade viel achteraf mee, alles stond goed in de verf, op de rails na natuurlijk, dat zijn M-rails. En zoals jullie weten staat die M voor Metaal, en dat roest, en niet zo'n beetje ook. Daar kan geen weatheren tegen op
Maar met een railgum en wat schuurlinnen lossen we dat ook wel weer op. En de volgende baan wordt sowieso C of K rail, met een dicht, plat dak, dus dat gebeurt me niet weer.
Weer een heel verhaal, maar ik heb er weer zin an. Lippe is onderweg, dus binnenkort weer een update.