Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Mooi Choppertje Gerrit heb je gemaakt. :thumbup:
Zal eens als ik in de buurt van Zwolle ben met mijn Highneck bij je zaak langskomen. :)
Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Goedemiddag, ik wil zelf een stenen boogbrug maken, maar zoek wat reële maten. Heb je die voor mij? dus bv breedte, hoogte, afstand tot de pilaren, enz.?
Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Hallo Hugo,

Ik heb daar morgen wel even tijd voor om het op te meten en zet het dan wel even in dit topic (gebeurt daar ook weer eens wat mee  :D )
Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Zo dan, iemand heeft Gerrit ff wakker geschud, hahahahaha.
We wachten met smart op weer een update want dat is al weer een tijdje geleden zeg.
Zeker veel op de motor gezeten, wat je gelijk hebt zeker als het mooi weer is.
Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Niet alleen op de motor gezeten, Tom, ook wat bouwwerk verricht (oude Ironhead, voor de kenners). Is voor de eega, dus daar moet aan gewerkt worden, niewaar. Maar de zolder blijft lonken, en er zitten helaas maar 24 uren in een dag. Binnenkort weer volo updates, dat is de planning.
Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Zoals beloofd aan Hugo. Maten in mm's  :P
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - Terug in hoger sferen
Yup, we zijn er weer (nog). Je mag wel stellen, als zou je het nog niet zeggen, dat de zomer voorbij is, en dat het weer tijd word voor (1 van) de andere hobby. Het motorproject waar ik mee bezig was (ben) is inmiddels verdeeld over poedercoater, chromerij en reviseur, dus dat staat op een laag pitje tot dat de eerste spullen terugkomen.

En even motorzat is het dus weer de trap op om aan de baan te gaan werken, en verder te gaan met de grote berg, waarvan ik het kasteel al voor de zomer klaar had. Lijkt me toch de beste weg, focussen op 1 ding (en beter dan deze foto  :) ) en dat ook afmaken.

Dus zijn nu de huizen aan de beurt. Een deel komt nog uit den ouden doosch en worden vakkundig gesloopt en voorzien van wat weathering weer opnieuw opgebouwd, en een ander deel is nieuw, maar word wat gemixt en aangepast, en eveneens van wat weersinvloeden voorzien. En zo komt er al een mooi bergdorp verspreid over de hele berg tot stand.




Volgende stap is het berg en dalstation van de kabelbaan aan te pakken. Omdat het origineel van Brawa wereldwijd voor geen goud meer te koop was is het een knock-off van Faller geworden (die ook al moeilijk te vinden was), al kant en klaar, maar volledig liefdeloos zo uit de doos in elkaar gelijmd. Ook die zal dus gecontroleerd gesloopt gaan worden, en wegens ruimteprobleem ook deels aangepast.
En als dat gedaan is, en alle bebouwing gefixeerd en van licht voorzien, dan gaan we aan de groene aankleding van de berg beginnen. Maar wanneer ? Liefst gisteren natuurlijk, maar we houden jullie op de hoogte. Heberweergoedzinan !
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - Terug in hoger sferen
Je bent goed bezig Gerrit, dat kasteel vind ik erg geslaagd!  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - Terug in hoger sferen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - Terug in hoger sferen
Leuk dat je weer begonnen bent met modelspoor Gerrit :thumbup:
Ik kan het zeer waarderen dat je her en der verlichting hebt
toegevoegd, maar wat zijn die lantaarns enorm groot! :eek:
Het ontsiert een beetje de gebouwen waar het aan vast zit ...
Overigens een prachtige burcht - een echte eye-catcher :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - Terug in hoger sferen
Je modelspoor is werkelijk geweldig maar wordt wat mij betreft overtroffen door de ruimte die je hebt om te sleutelen aan de motoren.
Man wat heerlijk om daar te kunnen sleutelen.....
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - Terug in hoger sferen
@ Frank; dank !

@ Erik; mee eens, wat de verlichting betreft. Was een Chinese aanbieding  :D Denk dat ik ze wat neutraler ga kleuren, dan vallen ze misschien wat minder op. En anders.... vervangen als het me echt te storend word. Gebouwen staan los, dus dat zo kunnen.

@ Tim; dank en dank ! Inderdaad, de sleutelruimte is riant en in de toekomst misschien ook wel modelbouwruimte (Ben stiekem al een plannetje aan het uitwerken in Wintrack  O:-D )

Vandaag wat tijd over, dus de kabelbaan is aan de beurt  :? Tis een ouwetje van Brawa, en het word veel uitvogel en priegelwerk. Gelukkig nog een handleiding kunnen vinden op het web, want die zat er niet bij (net als een spanningsveertje trouwens  :( )
Het houdt wel in dat de berg op de schop moet om de juiste "baan" te krijgen. Het houdt je lekker bezig  :-)
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - Terug in hoger sferen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - Terug in hoger sferen
Gerrit, goed om te lezen dat je weer wat aan de baan gaat doen, het werd welk weer een beetje tijd hè.
Al dat gesleutel aan die brommers, man man wat een gedoe.
Er staat een lekkere lange periode voor de boeg, we kunnen de komende maanden weer genieten van de treinenhobby en van alles wat daar bij komt kijken.

Ben het eens met die lantaarnpalen, zien er idd erg grof uit.
Chinees heeft echt wel meer aanbiedingen van mooiere lantaarnpalen welke daar zeer goed zouden passen.
Deze lijken me meer iets voor een kerstdorp.
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - Terug in hoger sferen
Ha die Gerrit.
Geweldig om weer wat bouwerij van jouw hand te kunnen bewonderen! :thumbup:
Het originele berg- en dalstation heb ik nog ergens in een doos bewaard maar wist niet dat dit ondertussen een "lastig" item is geworden.

Mocht je nog interesse hebben laat dit dan even weten.

Veel bouw plezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan -24 Oktober - Het gras is altijd groener......
@ AlbertJan; dank, en wederom, niet aan gedacht om je een berichtje te sturen. Er is nog wel veel van de oude Brawa in de omloop, maar voor die van mij (Brawa Seilbahn nr.6200, de gebouwen waren 6208 en 6210 dacht ik) heb ik niks gevonden.

@Erik & Tom; ik was het al met jullie eens en heb de knoop doorgehakt. Omdat de reguliere H0 wandlantaarns ook niet echt klein zijn ben ik op zoek gegaan naar N, met succes, en zelfs een serie spoor Z erbij besteld. Nu maar afwachten.

Ondertussen weer verdergegaan met de aankleding van berg 1. Platforms voor berg- en dalstation aangepast in hoogte, want de gondels van de kabelbaan kwamen op de oude hoogte zonder bodem boven aan de berg, en da's niet de bedoeling. Ook alle voetplaten (de plastic bodemplaten probeer ik zoveel mogelijk NIET te gebruiken) uit MDF gezaagd met de nieuwe Proxxon lint zaag.

Geweldig apparaat, zaagt uiterst precies alles wat jij wil zagen, en met een zaagsnede van een halve millimeter. Heb hem net een week en hij is zijn geld nu al dubbel en dwars waard. De voetplaten op de plek gebracht, randen zwart geschilderd, gaten voor draden er in geboord en de plaat voorzien van alutape voor een mooiere lichtspreiding (met dank aan forumlid Anne W)

Ook berg- en dalstation zijn opgepimpt en wat meer realistisch gemaakt, gevuld met chinezen (de "mindere" Preisers, maar je ziet ze toch nauwelijks) en binnenverlichting van 1206 smd's gefabriekt. Dat was een mooi priegelklusje, maar is zonder schade en schande (aka gefoeter) prima gelukt. Nog wat posters op de gevel en klahr ist Kees (wou eigenlijk Karl zeggen, maar die hadden we hier a)l.

Als de verf van de bergaanpassing droog is ga ik maar eens aan de gang met het begroenen van berg 1. Ik heb uit het verleden nog een door vol met allerlei grassen en strooisels, dus gaan we die ook gebruiken. Met spuitlijm, houtlijm en strooivingers breng ik hier en daar, en ook daar en daar wat grasvelden en loslopend gras aan en langzaamaan word de berg groen. Heel groen lijkt het wel, maar als er straks met de stofzuiger inclusief pantykousje overheen gevlogen is zal dat zeker de helft minder worden. En dan komen struiken en bomen aan de beurt.

Voor de struiken heb ik nog IJslands Mos van vroeger, en ook nieuw materiaal dankzij mijn oplettende vrouw. Die liep na de afgelopen kerst bij de Appie en zag allerlei kerstdecoratiemateriaal in de aanbieding, waaronder doosjes met o.a. voornoemd mos en ook zeegras en ander spul. Voor 59 cent per doosje, en omdat het haar bekend voorkwam van mijn treinspullenkast heeft ze de resterende 6 doosjes maar meegenomen. Ze ging er van uit dat ik er wel blij mee was, en dat was ik zeker. Goeie vrouw  :D

In diezelfde kast staat ook een doos met bomen, van allerlei soort, oud en nieuw ("geschenken" van een voormalig modelspoorblad abonnement) en onderin nog wat die echt "uit den ouden doosch" komen en daar ook weer in gaan  :-)

Maar aan bomen en struiken kom ik niet meer toe. Ik spuit met de airbrush de kabelbaanmast en de autotunnelingang nog even en dan is het weer een paar dagen "zoldervrij". Maar er is nog genoeg om naar uit te zien, want ondertussen is er zowat een container spullen bij vriend Ali besteld, en ook de mannen van C*nrad pakken een doosje in. We wachten af.
Re: Ta2trainman's baan -24 Oktober - Het gras is altijd groener......
Goed bezig Gerrit!  >:-D
Ieders baan is weer anders en jouw baan heeft "iets"; leuk om te volgen en ik kijk weer met plezier uit naar je volgende updates :).
Re: Ta2trainman's baan -26 Oktober - Waar alle draadjes samenkomen.
Doosje van onze Duitse technovrienden binnengekomen, paar uurtjes over, dus dan maar wat doen.
Ik had bij Ali tijdens het winkelsurfen wat voorbij zien komen wat me wel handig leek. Een printplaatje met terminals waar je een stuk of 10 elektrieke 12V (of meer/minder, al naar gelang de aanvoer) dingen/lampen op aan kon sluiten. Zeg maar zoals die ouwe rooie Lima, of groene Trix doosjes (en andere) met die onmogelijke schroefjes en/of clipjes, maar dan moderner.

Aangezien ze nog al aan de prijs waren, en dat voor Ali, moest dat goedkoper kunnen, dus maar een berg onderdelen bij C*nrad aangeschaft en zelf wat soortgelijks proberen te fabrieken. En dat is wonderwel gelukt, zodat de lantaarns, huis en andere verlichting straks mooi groepsgewijs aangesloten en bediend kunnen worden. Scheelt een boel draadwerk ook.

Korte samenvatting; printplaat op maat zagen, onderdelen erop persen/steken, soldeerwerk en gedaan. Erg blij mee.

Re: Ta2trainman's baan -26 Oktober - Waar alle draadjes samenkomen.
Hoi Gerrit,

Goed bedacht. Dit soort oplossingen zijn erg handig. Zelf gebruik ik graag klemmenstroken.  Ga je deze strips in een lasdoos monteren?
Re: Ta2trainman's baan -26 Oktober - Waar alle draadjes samenkomen.
Hoi Gerrit,

Sleutelen aan motoren, alsmede sleutelen aan een modelbaan. Sommige van ons kunnen ook alles.
Leuk om te lezen en zien, dat je lekker bezig bent.

Gr.Wim

Re: Ta2trainman's baan -26 Oktober - Waar alle draadjes samenkomen.
@ Wim; dank, ik doe het allebei met veel plezier.

Citaat van: Martijn op donderdag 26 oktober 2017, 18:27:40
Hoi Gerrit,

Goed bedacht. Dit soort oplossingen zijn erg handig. Zelf gebruik ik graag klemmenstroken.  Ga je deze strips in een lasdoos monteren?

@ Martijn; eveneens dank. Ik denk dat ze gewoon ergens los onder en achter de baan komen, daar waar ze nodig zijn.
En dan via de ringleiding en decoders naar de "bediening". Of rechtsreeks op een Ali 12 kanalen/12V afstandsbediening.
Re: Ta2trainman's baan -30 Oktober - Dagje uit en struikgewas.
Stond al een tijd op de planning; dagje Rotterdam. Zijn er 2 geworden, want we wilden de Markthal wel eens zien, en in de Kunsthal was een tentoonstelling Katten en Kunst, en natuurlijk moest ook Miniworld aangedaan worden, da's logisch  :D

De Markthal was mooi, druk en gezellig, maar kleiner dan we gedacht hadden. De Kunsthal is wel groot, maar de tentoonstelling viel wat tegen, weinig kunst, veel vrijblijvende kladderwerken, niveau kleuterschool, al zal de "echte kunstkenner" het wel niet met me eens zijn.

En Miniworld, tja, als je MiWuLa bezocht hebt is Miniworld echt miniworld. Maar het was echt leuk om er keer geweest te zijn. Na een prima biefstuk bij Gauchos en een goede nachtrust bij HI Weena stonden we al vroeg op de stoep, en was het lekker rustig (toen we weggingen stond er een beste rij), dus konden we alles op ons gemak bekijken en zagen af en toe verrassend mooie dingen. Paar dingen vielen ons wel op; bij de dag/nacht simulatie was er meer niet verlicht dan wel, wat we een beetje jammer vonden. En behoorlijk wat dingen, zoals bijv. de kermis, werkten niet, waren zichtbaar beschadigd of gewoon amateuristisch afgewerkt (kale huizen/gebouwen waar je aan alle kanten doorheen keek). Nu zal dat ook niet meevallen om zo'n megabaan constant bij te houden (hoewel, in Hamburg kan het ook), maar je vraagt wel een leuk entreebedrag, dus mag je de kijker ook wel kwaliteit bieden, althans dat is mijn mening.

Wat wel prima voor elkaar was, was de Pokemonjacht (dat dat nog bestaat). Op de meest vreemde plekken doken die dingen op, en na een uurtje was de hal vergeven van de jonge jagers, die alleen maar zochten naar Picachu's en aanverwanten, en dat er een mooie modeltreinbaan doorheen liep leek ze nauwelijks te interesseren. Beetje jammer, maar het brengt natuurlijk wel inkom op. Al met al hebben we er toch een uur of 2 doorgebracht en was het erg leuk om Rotterdam in het klein te zien.

En thuis weer gelijk geïnspireerd om aan de gang te gaan, uiteraard. Een zak met Busch dennebomen lag al een tijdje in de kast om geweatherd te worden. Nu eens niet verouderen, maar verjongen. Als voorbeeld van wat Noch dennen die ik al had heb ik met een kortharige kwast de uiteinden van de takken getipt met wat lichtgroen en ze zien er gelijk anders/beter uit. Kostte wel wat tijd, die 70 dennen, maar het was de moeite waard.

Vandaag maar eens begonnen met de berg groen aan te kleden met wat struikgewas. Alles uit de kast getrokken; houtlijm, spuitlijm, alleslijm, haarlak, strooisel (o.a. afval wat onder in de grote zak dennen zat, zuuneg B) )en gaan met die banaan. Gewoon een beetje op gevoel, totdat ik vond dat het wel genoeg was zo. Het staat me allemaal prima aan.


En omdat de vingers toch al onder de lijm zaten heb ik ook maar wat van de verse dennen in de strijd gegooid, en ook dat staat me wel aan. Omdat er nog wat lantaarns e.d. op de berg moeten verschijnen is het bij een paar bomen gebleven, want anders staan die straks in de weg voor het lichtwerk. Nu maar eens kijken of ik de kabelbaan aan de praat krijg.

Mochten er nog suggesties of kritiek komen over de groenvoorziening, houd ik me aanbevolen. Anders, tot de volgende update !
Re: Ta2trainman's baan -30 Oktober - Dagje uit en struikgewas.
Gerrit

Dat is erg mooi aan het worden bij jou, mooie bergen heb je daar gemaakt.  :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan -30 Oktober - Dagje uit en struikgewas.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan -30 Oktober - Dagje uit en struikgewas.
Dag Gerrit.

Nou, voor alsnog ziet de berg er nog steeds uit als een grote klomp steen,
er zou naar mijn smaak wel meer flora aangebracht mogen worden :roll:
Daar waar bomen staan is ook schaduw, wat vaak mos veroorzaakt.
Bovendien staan de meeste bomen in de grond i.p.v. op rotsen:
dus onder en rond deze bomen wat grond en onkruid plaatsen :wink:
Ook naast de wegen en paden de boel opfleuren met gras en bloemen.
En het veld voor de liftmast zou ik voorzien van een mooie alpenweide,
tenslotte stroomt al het regenwater daar naartoe, dus daar groeit wel wat!
Zomaar wat ideetjes om de grote grijze puist wat netter aan te kleden :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan -30 Oktober - Dagje uit en struikgewas.
@ Peter(ke); Dank.
@ Erik; Ook dank, voor de adviezen. Ga er zeker wat mee doen. De liftmast staat nog los, de weide er al net onder moet nog doorgetrokken worden voor de kudde skaapies. Maar eerst moet de kabelbaan werken. Hopelijk vandaag  :)
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Het was even zoeken en puzzelen, zo zonder gebruiksaanwijzing en missende delen, maar dankzij Google en simpele eigengemaakte onderdelen is het dan toch gelukt; de Brawa Eheim Seilbahn maakt, na wat aanpassingen aan mast (inkorten) en landschap (rotsen weghakken) de eerste testrit. Blij mee.
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Gaaf dat hij het doet!
Wel snel in-en uitstappen, voorkomt lange wachtrijen >:-D.
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Dat ziet er leuk uit Gerrit.
Misschien de gondels ietwat verzwaren, om 't hevige schudden wat te dempen.
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
@citaat gewoon wat dikke Preisers erin zetten.
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Citaat van: nobody op donderdag 02 november 2017, 18:11:49
Dat ziet er leuk uit Gerrit.
Misschien de gondels ietwat verzwaren, om 't hevige schudden wat te dempen.

In de gondel zitten al wat stukjes ijzer, dus ik weet niet of nog meer verzwaren zo verstandig is. Dan komt hij misschien niet meer van de plek  :D Ligt ook een beetje aan het systeem van de mast, denk ik. Die is bij een nieuwere versie aangepast zodat hij beter "rolt" en dus minder kans op slingeren. Misschien moet ik daar eens naar op zoek op Ebay bijv.
Maar het blijft een leuk gezicht, zo'n bewegend stukje scenery.
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Lekker laten schudden en schommelen die gondels; hoort er eigenlijk wel een beetje bij. De WOSA inspecteur is hier ook zeker een groot voorstander van >:-D.
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Hoi Gerrit.
Erg leuk filmpje om te zien hoe de "oude" Eheim kabelbaan weer in werking is! :thumbup:
Ik herinner mij van vroeger dat het af en toe slingeren van de gondels er inderdaad wat bij hoort.
Natuurlijk zullen de nieuwe uitvoeringen weer wat verbeterd zijn maar dit heeft zeker ook wel wat.

De bergen beginnen steeds mooier te worden en, zoals al opgemerkt, er mag hier en daar nog wat aankleding bij maar dat komt vast wel.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan -2 November - Brawa Eheim werkt !.
Gerrit,

De Brawa Eheim Seilbahn is een prachtige aanvulling voor je mooie berg. :thumbup:
Ziet er leuk uit en geeft een sfeervol stukje scenery. :)
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
Zo heb je niks en zo komt de motherload binnen. Rechtstreeks uit het verre oosten, de Ali-Express  :D

Er is nog meer onderweg, maar we kunnen weer wat doen. En allereerst gaan we de grote lantaarns aan bergstation en pension  vervangen door wat kleinere, en vooral mooiere exemplaren. Besteld in schaal Z (volgens Ali) voldoen ze prima, al hadden ze nog wel een paar mm kleiner gemogen. Ik voorzie de gebouwen direct maar van binnenlicht en pak daarvoor gele LEDs, behalve voor de wachtkamer van Hintertupfingen, daar gaat een koudwitte in, als TL verlichting. Binnenlicht is op de foto's nauwelijks te zien, alleen als de zolder donker is komt het mooi uit, maar voor een nachtfoto is het fototoestel wat hier ligt niet geschikt. Die maak ik wel een keer als alle verlichting op de berg klaar is met de grote Canon.


De zwarte balk onder het pension is de voetplaat, en het gebouw staat niet scheef en zweeft niet, maar ik moet de bedrading van de verlichting nog van onder aanvoeren (bos dunne 2-lingdraad is nog onderweg), dus nu heb ik het even onder de muur door aangesloten, vandaar. Morgen gaan we weer verder, gaten graven voor de lantarenpalen.
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
die zijn mooi
welke link zijn die z lampjes?

ga ik de mijn ook vervangen

gr ed
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
Als de bergen nou niet groener gaan worden dan weet ik het ook niet meer  :D
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
Heb je niet meer groen, man daar ga je toch helemaal groen van zien.
Gaat zeker goed komen, mooi kleuren mengen en verschillende soorten en hoogtes door elkaar heen gebruiken.
En bedenk dat het gras bij de buren altijd groener is  ;)
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
en die Haribo-beren laat je ergens tussen dat groen grazen zeker >:-D
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.

Hoi Gerrit,

Al een tijdje niet gereageerd, maar wel blijven volgen hoor  :P
Ik was al een fan van je ondergronds station en nu dus ook van je bergen  :thumbup:
En de rest mag er ook wezen, hoor !

Veel bouw- en strooiplezier gewenst en voor ons oldskool kijkplezier  :D

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan -5 November - Express from China.
Gerrit,

Lekker veel groen heb je aangeschaft voor je berg(en). :)
Zal een mooi groen geheel worden en een blikvanger op je mooie baan zijn. :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 14 November - Berg 1 is gereed.
Zaaien, poten, beplanten en licht in de duisternis brengen. Dat waren de taken van de afgelopen week. En nu vindt ik het wel mooi zo. Berg 2 mag nog even wachten, ik ga eerst het dal in, ben een beetje bergzat. Nog wel alle elektrieke touwtjes onder de berg getrokken en via mijn "verbinddozen" samengebracht bij de timer van kabelbaan en de K84 die straks huizen, lantaarns, kabelbaan en de verlichte gondels op berg 1 apart moet gaan schakelen. Daarvoor had ik al ooit in Houten een 6020 Central Unit en wat Keyboards aangeschaft die op een aparte ringleiding onafhankelijk van de baanbesturing alle lichten en ander elektriek gaat schakelen. Deze week nog maar wat vrije uurtjes gebruiken voor schilderwerk aan de ondergrond in het dal en Zaterdag maar weer eens 2 weken warmte opzoeken. En daarna weer fris en fruitig verder bouwen.
Re: Ta2trainman's baan - 14 November - Berg 1 is gereed.
Goed bezig weer paar bomen enz en wereld van verschil .
Re: Ta2trainman's baan - 14 November - Berg 1 is gereed.
De berg ziet er goed uit Gergit. Persoonlijk had ik het nog wat groener gemaakt met wat meer vezels. Ik ben benieuwd naar de verlichting :)
Re: Ta2trainman's baan - 17 November - Van daluren naar rusturen.
Nog net even voor de vakantie de kast met dalgebouwen uitgepakt voor restauratie en renovatie. Als eerste de houtzagerij.

De sloper komt met groot materieel en gaat voortvarend te werk.

En dan ziet het er na de renovatie zo uit, inclusief de nieuwe verlichting (al brandt die nu even niet  :-) )

Er mist nog een trap bij de achterdeur op de verdieping, maar dat komt omdat mijn busje met trappen, leuningen e.d. momenteel vermist is. Die heb ik van de week nog in de vingers gehad, ergens neer gezet met het idee; die ben ik straks nog nodig, maar is nu volkomen spoorloos  :? Zal vast nog wel een keer boven water komen (en anders komen er nieuwe), maar daar wil ik me de komende twee weken niet al te druk over gaan maken. Volgende update laat dus even op zich wachten  B) :D
Re: Ta2trainman's baan - 17 November - Van daluren naar rusturen.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 17 November - Van daluren naar rusturen.
Is aardig opgeknapt :thumbup:
Veel plezier op vakantie :D
Re: Ta2trainman's baan - 17 November - Van daluren naar rusturen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ta2trainman's baan - 17 November - Van daluren naar rusturen.
Fijne vakantie Gerrit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ta2trainman's baan - 6 December - pieren met licht.
De nodige zonuren zitten er weer op en bij thuiskomst ligt bijna de hele 11/11 AliSinglesDay al op het aanrecht te wachten, waaronder ook de onmeunig kleine ledjes voor de autoverlichting. Daar gaan we maar eens mee beginnen, ware het niet dat het lichaam de zomer/winterschakeling van 25 graden verschil even niet aankan en ik binnen 24 uur strak onder de wol lig met griep.

Maar een dag later voel ik me iets minder beroerd en waag toch de stap. En omdat het standpunt "als alles goed gaat dan gaat dit ook wel goed" begin ik met 1 van de kleinste voertuigen die ik hier heb, een Deutsche Post bus in TT (ik heb een stuk of wat voertuigen en figuren in TT en N als perspectief voor op de berg, leek me mooi), en dat heb ik geweten. Het uit de verpakking halen van de LEDs is al een kunst op zich. Plakbandje los, LED valt uit de strip, en dan het vergrootglas erbij om hem weer op te zoeken  8o Met de pincet op het dubbelzijdig plakband meubelen, met de juiste kant boven. Gelukkig kun je door de loeplamp wel duidelijk de plus/min aanduiding zien, in tegenstelling tot sommige anders ChinaLEDs die ik heb, waar je dat eerst moet uitzoeken.

De bus schilder ik aan de binnenkant zwart om doorschijning te voorkomen, wat helaas niet helemaal lukt, met name bij de achterlichten, die door de minuscule gaatjes nog wat doorstralen in het gele plastic. Het solderen van de Ledjes gaat in het begin wat moeizaam, niet alleen omdat ze klein zijn (dat is even een slag), maar vooral omdat de nieuwe rol 0.8 soldeertin (van C*nrad) niet mee wil werken en slecht pakt, met name op de lakdraad (ook van C*nrad) van de minpool. Op de rode lakdraad van Al! pakt hij een stuk beter. Als ik later (veel later  :? ) de ouwe rol dikke tin erbij pak gaat het al een stuk beter. Ledjes lijm ik in de bus met superlijm, en kwast daarna nog wat na met zwart. Binnen geen uitstraling, maar de rode gloed achterop blijft helaas.

Ik experimenteer nog wat met weerstanden, en besluit dan de boel af te werken en dicht te maken. Daarbij maak ik twee kleine foutjes; ten eerste moet je lakdraad, zeker die ik met de foute tin gesoldeerd heb, niet gebruiken als trektouw. Dan is het echt gepier om de gesuperlijmde LED weer van zijn plek te krijgen  :P Tweede foutje is de bus op zijn rug leggen en de plussen en minnen aan elkaar te solderen en dan niet opletten hoeveel tin er aan de bout hangt. De druppel die er afvalt kon alle kanten op, maar koos voor de voorruit van de bus. Ik houd het maar op steenslag  :D. In de bodem maak ik een ministekkerverbinding, waarvan ik de contrastekker straks in het wegdek ga lijmen. Ik probeer dat een beetje consequent te houden, zodat ik straks om het even wat voor auto op die plekken kan neerzetten. Het samenvoegen van bodem van opbouw gaat wat strak door de verf en de lakdraad, maar het werkt. Al met al ben ik zeer tevreden over dit net iets meer dan 3 cm grote busje als eerste experiment . De rest van het wagenpark is nagenoeg allemaal groter, dus dat word een eitje  :-)

De foto's zijn van de IPhone, maar mij goed genoeg. En zoals altijd; het licht is IRL veel minder fel dan op de foto.
Re: Ta2trainman's baan - 6 December - pieren met licht.
-Gerrit:
Welkom thuis. Mooie ombouw van het busje,  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 6 December - pieren met licht.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 6 December - pieren met licht.
Dag Gerrit.

Afgezien van de gesmolten voorruit is het toch prima gelukt voor een eerste keer :thumbup:
Zelf heb ik mij er ook eens aan gewaagd, echter met te grote LED's en het resultaat
laat wat mij betreft te wensen over. Kleinere LED's zijn besteld, dus de kans is groot
dat ik het nog eens overdoe :roll:
Ik zou er nog wel wat nummerplaten op plakken om het af te maken :wink: en wellicht valt
de voorruit nog op één of andere manier te maskeren ... misschien met Kristal Klear?

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 6 December - pieren met licht.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ta2trainman's baan - 6 December - pieren met licht.
Voor het eerste begin is het goed gelukt
de doorstraling komt waarschijnlijk omdat de binnenkant van het geboorde gaatje niet zwart is gemaakt (maar dit is een aanname door eigen ervaring)

Maar go zo door ben heel benieuwd naar je volgendewerkstuk

Gr Ed

Ps die lantaarntjes heb ik besteld dank je vor de link
Re: Ta2trainman's baan - 6 December - pieren met licht.
Dank heren.

@ Erik; Nummerplaten zijn een goed idee. Glas laat ik zo, soldeertin zit er echt in. Zet hem wel met de voorkant uit het zicht  :)

@ Ed; Had een goede videoleermeester  :thumbup: Had de hele binnenkant wel geschilderd, maar moest het gaatje natuurlijk wel weer vrijmaken van verf dus de straling komt door de huid. Misschien de volgende keer groter gat boren, zwart maken zodat ik hem niet meer "vrij" hoef te maken. Maar het begin is er  :D En voor de lantaarns; graag gedaan.