Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
Dank (allen),
tot nu toe lijkt het goed te gaan met de tegellijm. Ik heb dan wel, na diverse informatie, o.a. op dit forum, de meest flexibele, ook na droging, tegellijm die ik kon vinden gekocht. Die schijn niet, of nauwelijks, te gaan scheuren/barsten.

De bergen zijn aan de achterkant (en de grote ook van onder) behoorlijk open, zodat ik overal vrij bij kan en het toekomstige dorp (en ook de stad op de andere poot van de U-vorm) heeft uitneembare delen zodat ik ook daar bij kan en er naast de baan, bijvoorbeeld aan de keukentafel, aan kan werken.
Re: Ta2trainman's baan - 1 November - Black or White, that's the question.
Even weer terug komen op het barsten; er zijn er toch een paar tevoorschijn gekomen, dus loop ik de hele berg nog even na. Ik wijt dat vooral aan de huishoudfolie en ga dat ook niet meer als zodanig gebruiken. Dat zat er voornamelijk onder om de onderliggende railspiraal tegen doorlekken van het gipsverband te beschermen en bij berg 2 liggen er maar 2 spoortjes en de fietsrail onder, dus die dek ik wel af.
Maar eerst nog weer even gaatjes prikken in mezelf, het gaas kan er op.


Als ik dan vandaag met het gipsverband bezig ga blijkt dat dat eigenlijk nauwelijks doorlekt, dus al dat gemartel met de huishoudfolie was totaal onnodig. Het verband zit er als snel op, en beter als bij de eerste berg. Weer wat geleerd. Het is een mooie ijsberg geworden.


En nu kan de kleur op berg 1. Ik had ergens gelezen op het forum (volgens mij bij Janus) om met een volledige zwarte berg te beginnen, en van daar uit de gewenste kleur opbouwen. Dus spring ik in de bedrijfsbolide en ga naar de favoriete winkel AaCee-Tion voor een tube zwarte acrylaat. 't Mag wat kosten  :D En zo ontstaat er een mooi donker massief. Een vruchtbare dag.
Re: Ta2trainman's baan - 1 November - Black or White, that's the question.
Die zwarte berg ziet er goed uit Gerrit.  :arrow: :thumbup:

Dan gaat de rest vanzelf goed komen, ben benieuwd naar het eindresultaat. :P
Re: Ta2trainman's baan - 1 November - Black or White, that's the question.
Mooi resultaat nu al. Straks nog een beetje drybrushen en het wordt nog mooier  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 1 November - Black or White, that's the question.
Gerrit

Dat is een mooie berg geworden, nu lekker laten drogen.  :P

Dan met de gewenste kleuren aan de slag, bomen en groen  ;)  :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 1 November - Black or White, that's the question.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 1 November - Black or White, that's the question.
Dag Gerrit.

Ha, je hebt nu een mooie zwarte en witte berg, je zou bijna denken dat er een bruiloft op komst is  :-)

De modelbaan van Jan (Janus) is voor mij ook een prachtig, maar vooral leerzaam voorbeeld.
Voor zowel de scenery, met name de werkwijze, als het integreren van de M-rails hierin.
Deze is dan ook op de meeste plekken als zodanig nauwelijks nog herkenbaar :thumbup:

En die favoriete winkel van jou is voor menig hobbyist een hofleverancier, niet zaligmakend,
maar je kan er zeker veel basisproducten als lijm, verf, snijmat e.d. goedkoop aanschaffen!

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 1 November - Black or White, that's the question.
 :) Dat ziet er goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Nu een aantal grijstinten aanbrengen en vergeet ook niet her een der een heel klein beetje bruin.
Dat bruin maakt het net iets realistischer. Het bruin aanbrengen met de dry-brush methode, wel bekend neem ik aan?
Zoniet, dan hier de methode; kwast in de bruine acrylverf dopen en eigenlijk bijna alles weer afvegen aan een doek of wat dan ook.En dan met het laatste bruin aan de haren her en der de berg wat aantippen.

Dirk-Jan
Re: Ta2trainman's baan - 1 November - Black or White, that's the question.
Allemaal weer vriendelijk dank voor de complimenten  :thumbup:

@Dirk-Jan; wat dat bruin drybrushen betreft ga ik nog even in de wacht. Ik heb vanochtend nog even gekeken en door het zwart heen komt hier en daar een bruinachtige gloed van de tegellijm en dat geeft best een mooi effect, alweer een voordeel van de keuze voor deze lijm. Voor de rest neem ik alles mee wat jullie me aandragen, waarvoor dank.
Re: Ta2trainman's baan - 1 November - Black or White, that's the question.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 1 November - Black or White, that's the question.
Vergeet niet dat in het gesteente door regen en wind erosie ontstaat, dus met een puntje roest, oranje en geel wat je uitborstelt geeft dat een mooi en natuurlijk effect. Op het laatst drybrush met wit of licht-grijs waardoor de breuklijnen van de rotsen beter uitkomen.
Succes verzekerd.
Re: Ta2trainman's baan - 3 November - Eerste effectkwastje op de berg.
Vandaag meer eens de stap genomen om de zwarte berg wat fraaier te maken. Eerste keer, dus dat wordt spannend. Om het geheel wat lichter te krijgen doen we eerst wat grijswerk met een wet/drybrush handeling en gaan maar zien hoe dat uitpakt.
En het moet gezegd, het valt niet tegen. Sterker nog, ik vindt het helemaal geweldig, zeker voor een firsttimer. Volgende rondje zal, zoals aangeraden, waarvoor dank, een rondje bruin, oranje en misschien groen worden. Maar dat is voor volgende week, ik ben vooralsnog een hele heppie kemper.


Voordat we het kwastwerk gingen doen heb ik ook nog "even" de andere berg bepleisterd, dus die kan Maandag ook in de verf.
Re: Ta2trainman's baan - 3 November - Eerste effectkwastje op de berg.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 3 November - Eerste effectkwastje op de berg.
Kijk, nu gat het een echte berg worden, mooi die breuklijnen van de rotsen.
Straks met hier en daar wat gras, struik en boomwerk wordt het een geweldige berg zeker als er nog wat erosie plekken komen.
Misschien heb je de 2 filmpjes al een van mij gezien maar voor alle zekerheid zet ik ze er nog maar een keer bij.
Kan je van het weekend eens kijken hoe ik dat heb gedaan.

Met verf

www.youtube.com/watch?v=jqvVIvbqNZE

Met poeder

www.youtube.com/watch?v=6dSHWLaJuDc
Re: Ta2trainman's baan - 3 November - Eerste effectkwastje op de berg.
Mooi Gerrit! Gaaf om te zien wat je met simpele middelen kan maken; gewoon durven en doen! En, het gaat natuurlijk nóg fraaier worden met wat kleur, begroeïng en bebouwing >:-D.
Re: Ta2trainman's baan - 3 November - Eerste effectkwastje op de berg.
Gerrit

Je berg ziet er top uit, en je gewoon lekker uitleven met verven.  ;)
Als het niet mooi is, dan gewoon weer een andere kleurtje er op.  :)
Re: Ta2trainman's baan - 3 November - Eerste effectkwastje op de berg.
@Gerrit

Deze tussenstap is al zeer goed geslaagd. :arrow: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 3 November - Eerste effectkwastje op de berg.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ta2trainman's baan - 3 November - Eerste effectkwastje op de berg.
Hoi Gerrit,

Met relatief weinig verf kun je de mooiste effecten bereiken.
Je berg mag er wezen hoor  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
Beetje aan het pielen geweest met kleurtjes (2xbruin, oker, oranje, geel, groen en wit voor de drybrush) en ze zijn helemaal naar mijn zin. De foto doet het resultaat geen goed recht, live ziet het er, in mijn ogen, veel beter uit.

Nu gaan we verder aankleden; tunnelportalen, groen (bomen, struiken, gras), wegen en wandelpaden. Over de laatste twee twijfel ik nog. De wandelpaden wil ik met gewoon zand en houtlijm gaan doen, en de wegen of zo laten (betonlook) of misschien toch met DASklei kasseien gaan maken. Dat laatste is behalve veel meer werk (who cares  :-) ) misschien ook niet echt passend in mijn tijdperk ('60/'70). Dat waren tenslotte al betonnen jaren. Als iemand me over de drempel kan helpen, graag.

En natuurlijk komt er ook nog bebouwing. Grote delen daarvan heb ik al in huis, zowel bestaand (die een rigoureuze opknapbeurt behoeven) als nieuw in doos, en de rest staat op de wishlist bij Lippe, maar die bestel ik na de vakantie wel, als Sinterklaaskado  O:-D In welke volgorde ik alles ga doen staat nog niet vast. Gewoon wat ik op dat moment leuk vindt. U gaat het allemaal zien.
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
-Gerrit:
Ziet er weer mooi uit, en in die jaren (60/70) waren er toch nog veel kasseiwegen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
Ziet er super vet uit Gerrit.
Misschien de wegen bestrooien met fijn zand van Jaap, ik gebruik dat ook voor de wegen, geeft een mooi resultaat door de structuur. Vaak zie ik van die geverfde wegen die nergens op lijken behalve dan op een geverfde weg.

Dit effect geeft het.



In december zal Jaap wel weer aanwezig zijn tijdens de beurs in Zutphen, hij heeft meestal dat spul bij zich.
Je hoeft het niet eens te verven want het g=heeft al een perfecte kleur.
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
Zilverzand is ook heel erg fijn.
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
 @citaat Gemalen poppenstront óók... ;)
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
Zilverzand moet je wel zeven en verven, gemalen poppenstront eerst de magnetron in om schimmel tegen te gaan. :-)
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
 :thumbup:  :mrgreen:
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
Gerrit

Je bergen zien er al aardig mooi uit, en de tip van  itom is zeker niet slecht hoor.  :P
Re: Ta2trainman's baan - 7 November - Enkele kleurtjes verder.
Dank ! En de Tip van Tom neem ik zeker mee  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 9 November - Chef Lege Dozen.
Omdat het zo mooi oogde wilde ik ook wel even zien hoe dat met een achtergrond er uit ging zien. Eigenlijk iets voor een veel later stadium, maar nieuwsgierigheid is nooit een goeie leidraad, dus tussen het airbrushen van alle tunnelportalen door maak ik van overschot (achterkant oude kast en wat alu kokerprofiel) een lichtgewicht ondergrond voor de achtergrond.

En door uitval van een klant vanmiddag zie ik mijn kans schoon en ga "behangen". De ondergrond geschuurd en met thinner ontvet, en op mijn werkplek in de studio (de kachel brand daar toch al) alles klaargemaakt (afgedekt met kranten) om 1 van de 2 Faller 516 Obersdorf hintergrund op mijn paneel te spuitlijmen. Lijm en 1 van de Faller dozen van zolder gehaald, klaar om te knippen en te plakken.

Alleen is de doos leeg  :O Dus de andere maar opgehaald. Die is niet leeg, maar wat daar in zit is ook niet om over naar huis te schrijven. Een stukje achtergrond van nog geen meter, en een stukje van 30cm. Heb ik die toch een jaar of dertig geleden al gebruikt. Niet echt genoeg voor de 180cm die ik nu nodig ben. Dus nu alles maar weer opruimen.


Dat ik zuinig ben (op m'n spullen) blijkt maar weer, zelfs de lege dozen zijn 25 jaar geleden meeverhuist. Gelukkig heeft vriend Lippe de achtergronden nog in het bestand, en heb ik er twee Obersdorfen (1 plus verlenging) besteld, en is het basisframe niet voor niks gemaakt. Die hangt er nu dus, geheel simpel te demonteren, behoorlijk wit achter. Maar dat zal na de vakantie ongetwijfeld veranderen. Als het zo ver is doe ik wel bericht.
Re: Ta2trainman's baan - 9 November - Chef Lege Dozen.
Ha die Gerrit.
Wat spijtig om er net voor het plakken achter te komen dat de dozen vrijwel leeg zijn! 8o
Oberstdorf is een hele mooie achtergrond, alleen dacht ik dat dit een 3-delige was.
Zelf heb ik al jaren vele achtergronden verzameld om de mooiste op mijn (ex)baan in aanbouw te kunnen gaan gebruiken.
Nu heb ik er vele liggen (o.a. Oberstdorf 516 + uitbreiding 517, Schongau, Neuschwanstein, Löwenstein en vele anderen) en ook nog een paar die ik al eens tijdelijk gebruikt heb.

Gelukkig heb jij deze nog bij Lippe kunnen bestellen en anders had ik deze ook nog wel gehad. (dubbel! :D)

Héél veel succes met het opplakken en de baan- en bergbouw. 

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 9 November - Chef Lege Dozen.
@ AlbertJan; Oberstdorf is idd 3-delig, maar dat wist ik. Jammer dat ik dat nou pas hoor dat jij die ook hebt liggen, maar gedaan is (helaas) gedaan. Ik zal bij een volgende wensenlijst eerst even rondvragen in de zoekafdeling, dan hoor ik vanzelf wel wie wat nog heeft  :)
Re: Ta2trainman's baan - 9 November - Chef Lege Dozen.
Hoi Gerrit.
Je staat er soms versteld van wat een "zoekertje" op ons forum voor resultaat kan opleveren!
Blijkbaar worden zoekertjes en ruilen vaker gelezen dan te koop aangeboden want daar blijft het soms wel erg lang stil.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 11 November - Waterovergang.
Voordat ik de bergen verder ga aankleden zullen er eerst weer wat rails vastgelijmd moeten worden en meteen stuit ik daar op een probleem. In het dorp tussen de bergen ligt een meer. Hoewel een meer, meer een houten bak dat een meer moet worden. Daarover loop ook het spoor, over een kleine brug, ooit gefabriekt van wat bruggenoverschot. En voordat ik rails ga lijmen zal toch eerst het meer gecreëerd moeten worden, want daar kan ik na het lijmen niet meer bij.

Nu zijn bruggen en M-rails geen goede combinatie, eigenlijk geen gezicht, dus besluit ik ook hier, net als bij de grotere bruggen, K-rails te gaan toepassen. Dat zat al een tijdje in m'n kop, maar is minder simpel te doen dan bij de 2 grote bruggen. Daar was het met 2 overgangsrails een paar meter K-rails opgelost, maar hier gaat het om een brugje van ±15cm, en K-rails met aan 2 zijden een overgangslip bestaan niet, dus die moet ik zelf meer uitvinden.

Met de Dremel en de soldeerbout is dat prima gelukt, lijkt mij. Bij alle rails de lippen afgeslepen en tussen de puko's een draadje gesoldeerd. Van de bedding van de M-rails moest ook nog een stukje af en het geheel ziet er voor mij veel beter uit dan met de M-rail over de brug. Bijkomend voordeel is dat de brug ook een mm of 8 stijgt en de onderdoorgang er veel mooier uitziet.
Volgende stap is het meer verder aankleden, maar dat is voor het weekend.


PS. Als het goed is komt vandaag (of morgen) de bestelling uit Dld. binnen, dus kan ik ook gaan behangen  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 11 November - Waterovergang.
 :) Gerrit, dat heb je zo mooi weten op te lossen met de brug en de K-rails. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dat spoorbaantje bouwen blijft af en toe een uitdaging, maar dat is ook wel de lol ervan.
Suc6 met de aanleg van het meertje.

Dirk-Jan
Re: Ta2trainman's baan - 11 November - Waterovergang.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 11 November - Waterovergang.
Dag Gerrit.

Water imiteren in model blijft voor menig modelbouwer een uitdaging!
Zelf heb ik mij er nog niet aan gewaagd, afgezien van een fonteintje :lol:
Ik ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken en met welke materialen.
Hoe je het ook gaat doen: ik zou adviseren om met een proefstuk te
beginnen om daarmee te bepalen hoe hoog je de lat legt voor jezelf :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 14 November - Bergen werk.
Wederom dank. @Erik; ik ga ook zeker eerst experimenteren met mijn bescheiden watertje.

Vrienden van Lippe komen hun belofte na, en 2 dagen na bestelling is de doos met Haribo in Zwolle, dus kan ik Oberstdorf op de achterplaat aanbrengen. Dat gaat met de spuitlijm van A*tion nagenoeg in 1 keer goed. I.i.g. geen bobbels of golven.


Het resultaat staat me wel aan dus kan ik nu beginnen met het aankleden van de bergen. 88 verschillende dingen, en ik kan niet kiezen waar ik mee begin, dus doe ik ze maar door elkaar  :D. Stukje rails ballasten, alle afgebroken onderdelen van de burcht bij elkaar scharrelen, weer samenplakken, beetje weatheren, voorzien van grasvelden en zandpaden, licht etc. etc. Ook zo'n ding is het brugje in het wandelpad. Kopen ? Maken ? Ik ga voor het laatste en zoek een busje cocktailprikkers op. Priegelen met Dremel en houtlijm, maar na kleuren is het voor mij een zeer acceptabel brugje. Omdat ik toch met de prikkers bezig ben pak ik het overschot horregaas er maar bij en fabriek een hek voor om de televisietoren die boven op de berg komt te staan. En tussen het drogen van deze en gene door pleister ik nog een bodem in de vijver. Ook maar weer gedaan.


Met de achtergronden uit Dld zijn er ook nog wat leuke andere spullen binnengekomen. Behalve de Funkturm en een pakket Faller trappen, bordessen en hekken heb ik een aantal voertuigen en personen voor berg 1 besteld in diverse formaten. De auto's zijn schaal TT en de figuren zowel TT als schaal N. Verschillende schalen om een beetje diepte te creëren en omdat de burcht boven op de berg ook schaal N is. Daar zouden de H0 Preisers wel heel raar uitkomen. Kijken hoe dat gaat werken. Ik zie het wel zitten.


Nu duik ik verder de burcht in, een behoorlijk klusje, dus of ik die voor de vakantie nog afkrijg betwijfel ik. Ik houd jullie op de hoogte.
Re: Ta2trainman's baan - 14 November - Bergen werk.
-Gerrit:
Dat zijn een heleboel klusjes tegelijk, nu kan je niet zeggen dat het eentonig knutselwerk is,  >:-D
Brugje ziet er wer erg mooi uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 16 December - Onder water.
Het was weer tijd voor een bezoekje aan de zolder. En de vijver stond na 4 weken mooi droog, dus daar kon aan gewerkt worden. Met de kwast wordt er wat kleur aangebracht en met een eeuwenoud zakje IJslands mos wat onderwaterbegroeiing. Omdat de vijver net naast een scherpe bocht in de weg ligt is het onvermijdelijk dat er af en toe wat uit de bocht gaat, dus ook daar is aan gedacht  ;)

Uiteindelijk zal de vijver ontruimd worden door een ploeg duikers die via uitzendbureau Ebay vanuit ons Oosterbuurland moet komen. Maar dat is voor later (als ik ze überhaupt "win" op de Duitse veiling). Eerst nog wat kantwerk om het water te fixeren. Daarvoor pak ik een nieuw soort modeleerpasta, gewoon montagekit van onze Axion. Heb daar al wat kleine dingen mee gedaan en dat bevalt. De tubes kosten weinig en de pasta blijft, in tegenstelling tot de dure "professionele", altijd soepel, ook als er een tijdje geen dop opzit. Dus maak ik wallekanten  en vul naden, we gaan wel zien wat het wordt.


Ondertussen knutsel ik nog mijn "oneindige" tunnel in elkaar, die de berg in verdwijnt en het hoge verkeer naar lage sferen  moet brengen. Alles overziend kom ik er achter dat over de vijver ook nog een grote spoorbrug gaat lopen, een één van de pijlers daarvan in de vijver staat. Oeps, even vergeten, dus is de volgende opdracht met kunst en vliegwerk een pijler onder water meubelen. Of dat zonder stemverheffing gaat lukken vertel ik een volgende keer.
Re: Ta2trainman's baan - 16 December - Onder water.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16 December - Onder water.
Citaat van: Ta2trainman op vrijdag 16 december 2016, 17:21:19
... Of dat zonder stemverheffing gaat lukken vertel ik een volgende keer.
Ben benieuwd Gerrit! :mrgreen:

Met een spiegeltje kun je illusie maken dat er toch een
eind komt aan de oneindige tunnel en zie je weer licht
aan het eind van de tunnel (of je eigen oog natuurlijk :lol:)
Het spiegeltje moet daarbij wel haaks op de tunnelwanden
staan voor het juiste optische effect :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 16 December - Onder water.
Hoi Gerrit.
Bijzonder leuk idee om zo'n onderwater diorama te maken! :thumbup:
Ik ben benieuwd hoe het eind resultaat zal worden.

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 16 December - Onder water.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16 December - Onder water.
Ziet er goed uit Gerrit, ligt er nu een plaatje plexiglas op de vijver want het weerspiegeld behoorlijk.
Met transparante silicone kan je heel goed bewegend water nabootsen, tis maar een tip.
Re: Ta2trainman's baan - 16 December - Onder water.
Dank weer.

Citaat van: iTom op vrijdag 16 december 2016, 20:22:41
Ziet er goed uit Gerrit, ligt er nu een plaatje plexiglas op de vijver want het weerspiegeld behoorlijk.
Met transparante silicone kan je heel goed bewegend water nabootsen, tis maar een tip.

Ik heb wat proefstukjes op plexiglas gemaakt, siliconenkit, transparante kit van de glasboer en matte en glansvernis van Axion, en de laatste gaf een mooi resultaat, Tom. Dus die gaat er later opkomen. Maar eerst de afwerking  :)
Re: Ta2trainman's baan - 21 December - Waar blijft de post !
Ik had graag een foto geplaatst van Jubileumloc- en Containerwagen, maar helaas. Het glas in het raam is al bijna versleten van het uitkijken naar Post.nl. Maar ondertussen niet helemaal stilgezeten hoor.
De brugpijler is inmiddels in de vijver gefröbelt en tussendoor zijn een aantal tunnelportalen gespoten, van muren voorzien en wederom gespoten, nu om wat realiteit aan te brengen. Daarna heb ik ze op hun plek gezet en voorbereidingen gedaan om de berg er omheen te kleien. Dat zal waarschijnlijk morgen weer verder gaan.

Nu ga ik weer een tijdje naar buiten staren........
Re: Ta2trainman's baan - 21 December - Waar blijft de post !
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 21 December - Waar blijft de post !
Ziet er al mooi uit Gerrit.

Kijk het glas niet kapot....... :D
Re: Ta2trainman's baan - 21 December - Waar blijft de post !
Ik vind je bergen wel aardig geboetseerd.

MvG,

Timaximus
Re: Ta2trainman's baan - 21 December - Waar blijft de post !
ziet er mooi uit  :)
Re: Ta2trainman's baan - 23 December - Last van dikke vingers...

Het wachten is beloond ! Aflevertijd volgens Post.nl tussen 14.30 en 19.00 uur. Werd uiteindelijk 18.55  :-)

Tussen het wachten door is er nog wel wat uitgevoerd. Weer een beetje aan het kliederen geweest met de tegelkit om de tunnelportalen één te laten worden met de bergen en daarna een lange betonwand gemaakt voor het spoor wat uit de diepte komt. 3mm triplex op maat gezaagd, in de grondverf, bekistingsnaden en koppelpengaten er in gekrast en toen in de betonverf. En dit alles heeft natuurlijk droogtijd nodig, dus het was of wachten, of jezelf nuttig vermaken.

Dat laatste ging gebeuren, en zo heb ik eerst maar een stel foto's gemaakt van alle figuren en voertuigen die ik in de loop der jaren aangekocht heb (om te zien dat er zelfs nu al "dubbelen" tussen zaten) voor een soort inventarisfotoboek.
Toen er nog wat tijd over was leek het me een goed plan om het kasteel wat aan te kleden met minimensen. En mini is dan ook echt mini, want schaal N. Wat een gepriegel ! De eerste in secondelijm gedoopte voetjes stonden direct goed en rechtop, maar dat waren ook gelijk de laatsten. De rest viel regelmatig als rijpe appels, en de lijm plakte overal aan (vooral de dikke vingers), behalve aan de bodem van het kasteel. Maar, diverse vloeken en zuchten verder, is het dan toch gelukt, en voor mij geslaagd ook.




Nu nog even de kerst zien door te komen tot de volgende fase, Maar dat kan ook 2e kerstdag zijn, je weet het nooit.
Re: Ta2trainman's baan - 23 December - Last van dikke vingers...
-Gerrit:
Wat een prachtig schouwspel, de bezoekers van het kasteel zijn duidelijk tevreden,  :thumbup:
En het sleepje hoeft ook geen introductie,  >:-D
Re: Ta2trainman's baan - 27 December - Grasduinen en waterplanten.
Net voor de kerst zijn de duikers van ebay gearriveerd en vanochtend een Haribopakketje, eveneens uit Dld.
Tijd (en spul) om wat werk te verrichten, zou ik zeggen. En zo gezegd, zo gedaan. Allereerst een priegelklusje; één van de duikers voorzien van een SMD (5730) werklicht, zodat er onder water wat te zien valt. En dat klusje valt alleszins mee. Lakdraad pakt wonderwel snel, beetje experimenteren met weerstanden, kwassie verf over de draden, zowel op de man als op de vijverbodem, en klaar. Nog wat duikbuddys erbij en dat stuk is gedaan. Het wateroppervlak met attributen laat ik nog even de boel de boel.

Omdat er rond het water (en op vele andere plekken, zoals bijv. de bergen) wat grasland gaat komen ga ik eerst aan de slag met de eigenbouw grasmaster, naar voorbeeld (moest even goed terugzoeken) van Willem Jan "W67". De vliegenmepper had ik al lang geleden een keer aangeschaft, maar van de strooibus was het nooit gekomen. Gelukkig had de plaatselijke Blokker er nog wat voor wel ?3,-.Na wat zaag, vijl, boor en soldeerwerk was hij vrij snel gefabriekt. Of hij werkt weet ik nog niet; tijd op. Maar dat is voor de volgende keer.
Re: Ta2trainman's baan - 27 December - Grasduinen en waterplanten.
De vitrine was al een tijdje in huis, maar nu een tijd gehad om hem in elkaar te zetten voor de forumtrein.
Re: Ta2trainman's baan - 27 December - Grasduinen en waterplanten.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 27 December - Grasduinen en waterplanten.
Weer een geweldige update Gerrit.
Die duiker kan zo te zien flink aan de slag.

Ben benieuwd hoe de vliegengrasmepperstrooier gaat werken.
Re: Ta2trainman's baan - 27 December - Grasduinen en waterplanten.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ta2trainman's baan - 27 December - Grasduinen en waterplanten.
Ha Gerrit,

Een beetje late reactie, maar dat is vast niet erg haha.
De scene met de duikers wordt n blikvanger denk ik zo. Ik kan het altijd erg waarderen als mensen het net verbouwen naar hun eigen wensen, zeker met zo'n smd-led erbij.
Wat ik me afvroeg, is dit een actieve 'reddings/bergingsoperatie' of is dit een auto die er al jaren ligt?
Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Het is al weer even geleden, dus tijd om het topic weer wat te actualiseren.

Vandaag weer behoorlijk wat bijgelezen, mooie dingen gezien, maar ook erg trieste, Gerard RIP.
In de afgelopen maanden zeker net stil gezeten, maar ook niet op zolder. Een ander plafond in de keuken heeft gezorgd voor een bijna totale metamorfose van de benedenverdieping en daar gaat een beetje tijd in zitten, maar wel met een mooi resultaat.

Daarnaast een hele boel tijd gestoken in de andere hobby; het bouwen van motorfietsen. Dat lag al een tijdje stil, maar omdat een vriend een hele berg onderdelen had gekocht (na 10 jaar omzwervingen zijn eigen oude Harley in onderdelen) moest die natuurlijk opgebouwd gaan worden en daarvoor was mijn hulp, ruimte en gereedschap zeer gewenst. En dat doe ik met plezier. En ondanks zijn gebroken enkel had m'n maatje er ook plezier in, zeker toen hij klaar was, en heeft de eerste kilometers er al op zitten.

Daardoor begon het bloed weer te kriebelen en heb ik tegelijkertijd mijn eigen "eerste", die al een jaar of 10 op de bok stond om afgebouwd te worden, ook maar onder handen genomen om af te maken. Alles daarvoor was al (heel lang) in huis dus kan ik er volop mee aan de slag. Ondertussen (tussen de foto en nu) is er al weer iets aan aangepast (stuur stuurde voor geen centimeter) en staat hij te wachten op beter weer voor een proefritje.

Nu ik toch bezig was gelijk de kast maar losgetrokken voor een project dat daar al meer dan 15 jaar lag te verstoffen. De bijna 45 jaar oude Sportster van mijn eega. Ook daarvoor hebben we in de loop der jaren alles al voor verzameld en dus kan die ook opgebouwd gaan worden. En iets sneller dan mijn ouwe Shovel, hoop ik. Of dat een zomer of winterklusje wordt weet ik nog niet, maar de zolder lokt ook, dus binnenkort waarschijnlijk wel weer een update van de hobby die ons allen hier bijeenbrengt.

Maar stilgezeten heb ik dus niet bepaald;


Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ta2trainman's baan - 28 April - Het werd weer tijd.
Mooi om te zien dat deze oudere motoren er nog zo bij staan Gerrit, je hebt zo te zien ook wel een goede ruimte waar je dit kunt doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman