Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Hoi Gerrit,

Leuke update, en wens jou en je vrouw een hele fijne vakantie.
en als je terug komt breng eens wat zon mee  :D :D gaat nog wel in je koffer zeker  :D



Groeten en geniet er van

Peter
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Gerrit,

Mooie update zo voor je welverdiende vakantie. :thumbup:
Geniet er maar lekker van met je vrouw. :)
Wat een mooi bordje trouwens, onder op die kastdeur... :)
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
-Gerrit:
Een welverdiende rust en een fijne vakantie om je batterijen eens goed terug op te laden, dan kun je er weer volop tegenaan met je baan die er nu al goed uit ziet,  :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Hallo Gerrtit,

geniet van de vakantie en laat in alle rust de grijze celletjes hun werk doen, zodat je voldoende inspiratie hebt om na terugkeer weer met de baan aan de slag te gaan.

groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Fijne vakantie Gerrit!
Ben benieuwd naar je ombouw.... Moet er tzt ook aan beginnen dus kan alle tips en voorbeelden gebruiken  :D
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Citaat van: Ta2trainman op vrijdag 04 maart 2016, 10:03:13
gips of toch papierpulp. Op dit moment neig ik naar het laatste, al was het maar om het "schoner" werken en de lichtheid van het materiaal, al denk ik dat er met gips realistischer resultaten kunnen worden bereikt. Wie daar zijn menig over wil geven, graag !
Tja, ik denk dat voor beide materialen wat te zeggen is.
Ik zelf heb roodband gips gebruikt en antislip matjes, die kosten maar 1 euro bij de bouwmarkt (Karwei)
(Aluminium gaas is natuurlijk wel makkelijker te vormen)
Het voordeel van gips is dat het sneller droogt, dus kan je eerder weer verder en het oogt al meteen rotsachtig.
En je kunt er ook goed de boomschors inplakken.
Kijk maar eens in mijn topic bij reactie 18 en 19
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=34471.1050
En dit is mijn manier, niet de manier natuurlijk, ik heb hier ook niet alle wijsheid in pacht. :D  O:-D

Dirk-Jan

N.B. En natuurlijk een hele fijne vakantie toegewenst, wij ploeteren hier wel verder.  :-)

Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Dank allen voor de tips en vakantiewensen. Voor wie het ook maar enigszins interesseert, de vakantieperikelen zijn hier te volgen.
Een bezoek aan een modelbouwwinkel (dun gezaaid hier) is ook nog in de planning. Wanneer is nog een verrassing  B)
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Omdat ik in de buurt was, en op de website een mooie Harley Davidson tankwagon gezien had, moesten we er toch maar even heen; Zitnik Trains. Helaas was de website wat verouderd  :-( en de HD wagons al lang verkocht, maar ik kon toch nit met lege handen vertrekken, en ze waren nog lekker goedkoop ook.

Achteraf (na zoeken op E-bay) waren de wagons die ik mooi vond LGB, terwijl ik toch duidelijk "eetsj ooh" had gezegd  >:-D
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Hoi Gerrit.
Jammer dat het bezoekje (bijna) voor niets was maar gelukkig heb je toch nog wat mallen kunnen kopen! :D
Volgens mij heeft Märklin ooit eens een wagon (special?) met een prachtige Harley Davidson uitgebracht, deze zal ik eens opzoeken en een fotootje van maken.

Nog een fijne vakantie en tot de volgende gelegenheid!  :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 29-04 Niet dat er niets gebeurt
Druk met duizend en 2 dingen. Motoren zomer :( :( klaar gemaakt, studio ingrijpend in de metamorfose gehad, eindelijk de chaos die schuur heette rigoureus opgeruimd, maar tussendoor toch ook nog af en toe een spaarzaam uurtje op de zolder doorgebracht.
Voornamelijk met de moeilijkste klus van allemaal; nadenken. Nadenken hoe we bergen gaan verzetten en langzamerhand stijgt het vanuit de bovenkamer de zolder op en wordt het 3D denken overgebracht op hout en gaas (en later gips en papierpulp).

Eén van de hoofdbrekens betrof de Brawa kabelbaan, ooit gekocht in Houten, maar totaal zonder enige documentatie of gebruiksaanwijzing. En ook op internet is er weinig tot niets over te vinden. Maar met dat weinige kom ik er toch min of meer uit (wist bijvoorbeeld niet dat de gondels niet rond gingen, maar heen en weer) en maak met wat plateautjes de plaats waarvan ik denk dat hij moet komen te staan. En er zullen nog meer van die plankjes volgen voor de rest van de onderkomens van het bergvolk.
We zijn weer bezig, want het is er weer voor. De motorfietsen kunnen nog even in het vet blijven  :-(.
Re: Ta2trainman's baan - 29-04 Niet dat er niets gebeurt
Hoi Gerrit,

Het overschakelen van railplan naar 3-D denken en werken levert in het beginnen altijd
wat problemen op maar na verloop van tijd krijg je dat ook wel onder de knie  :thumbup:
Gaat helemaal goed komen en ik nodig weer eens naar Zwolle  :important:
Re: Ta2trainman's baan - 29-04 Niet dat er niets gebeurt
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 29-04 Niet dat er niets gebeurt
ben beetje jaloers op je kabelbaan, Gerrit ;); ik heb er wel geen ruimte voor, maar toch... heerlijk die retro-gebouwtjes! gaat vast mooi worden :thumbup: :thumbup: :thumbup:!
Re: Ta2trainman's baan - 29-04 Niet dat er niets gebeurt
Met piepschuim ken je ook lichtgewichtige bergen verzetten heur
Re: Ta2trainman's baan - 29-04 Niet dat er niets gebeurt
Dank weer. @ Ruud; daar had ik al aan gedacht, maar weinig ruimte voor. De berg moet hol blijven, zit nog een klimspiraal in  :)
Re: Ta2trainman's baan - 29-04 Niet dat er niets gebeurt
Citaat van: Ta2trainman op vrijdag 29 april 2016, 16:45:15
...
wist bijvoorbeeld niet dat de gondels niet rond gingen, maar heen en weer
...
Hoi Gerrit,

Het zijn geen stoeltjesliften, die gaan wel rond ;)
De twee kabelbanen waar ik in ben geweest (Nebelhorn en Zugspitze) gaan ook heen en weer.

Groeten,
Ton.
Re: Ta2trainman's baan - 11-05 Toch weer wat gebeurt
Het gaat niet in een tempo wat ik hier af en toe voorbij zie komen, maar het gaat. En in mijn tempo, en vooral mijn tijd, en daarvan is altijd te kort. Maar wat wil je, eindelijk een beetje zomer, dus mogen de ijzeren paarden weer van stal, ook niet geheel verkeerd, toch ? En tussendoor nog een bouwtekening en een deel staalconstructie voor een afdak van een maatje in de geweldig opgeruimde schuur (toekomstige treinkamer ? ben al bezig met de Wintr#ck tekening  :D) in elkaar gebakken

Maar ook de zolder was aan een opruimbeurt toe. Niet dat er wat weggegooid moest worden, maar de vintage stereotroep, die ik maar niet kan weggooien/geven, is nu wat minder chique opgestapeld, zodat er boven op de kasten weer wat ruimte kwam, voor de reiskoffers onder andere. Toen ontstond ook het idee om wat met de ouwe zooi te doen en heb ik een ouwe Pioneer versterker met een paar boxen aan de PC geknoopt en daar mijn muziekbestand op gezet (10.000+ nummers, half dagje downloaden) en kon de Ipod/sounddock weer naar de slaapkamer. Klinkt toch even wat beter, en vooral harder >:-D tijdens het hobbywerk.
Maar ook het skelet van de grote berg heeft ondertussen wat meer vorm gekregen. Het staat me goed aan.




De huisjes op de foto zijn niet allemaal blijvend (teveel dezelfde, van vroegâh, lekker goekoop), daarvoor staan een paar nieuwe in bestelling bij Lippe. Ook de koffers zijn niet blijvend, die gaan komend weekend een afdaling maken en gevuld worden voor een mooie rondreis. Een soort achterhaalde huwelijksreis, 40 jaar na dato, die hier eventueel gevolgd kan worden. En daarna gaan we er weer vol tegen aan, weer of geen weer, al zal ik bij mooi weer ook wel eens op de motor zitten  B)
Re: Ta2trainman's baan - 11-05 Toch weer wat gebeurt
Hallo Gerrit,

Goed te zien dat er ondanks drukke andere zaken, je berg groeit.

Heb ook je link bezocht, wat een mooie reis hebben jullie gepland.

Veel plezier.

Groet,

Erik
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Alle plankjes van de grote berg zitten op de plek, en aangezien het weer niet meewerkt dit Pinksterweekend en we behalve koffers pakken (minutenwerk) verder niet veel op de planning hebben, duik ik maar weer de zolder op voor wat gaaswerk.


Ik ben van plan om met fijnmazig gaas (overschot ergens van) de berg te modelleren en daarna met huishoudfolie (ceramwrap) te bedekken om daarna met gipsverband en gips (ja, ik ben er uit) de boel verder vorm te geven. Alleen is het werken met gaas niet helemaal zonder gevaar. Het werkt prima, maar doordat je stukken moet knippen om het een beetje in vorm te krijgen steken er van die vinnige pinnetjes hier en daar uit. En hier en daar moet je natuurlijk altijd met je handen wezen.
In het begin is er nog ruimte zat en let je nog goed op, maar langzaamaan wordt de ruimte minder, net als de oplettendheid. En zo wordt ik met grote regelmaat gestoken en verschijnen er van vingertoppen tot aan elleboog tientallen kleine bloedvlekjes door de scherpe uitsteeksels van het gaas.


Maar ik ben erg tevreden met het resultaat. Looppaden, rijwegen en vlakke delen voor bebouwing zijn allemaal ingebouwd, en na de vakantie kan de folie, het gipsverband (na bestelling) en het gips erop. Kan eigenlijk niet wachten, maar zal dat noodgedwongen  :D B) toch nog een week of drie moeten doen.
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Dag Gerrit.

Je hebt wel een zeer degelijke constructie gebouwd :thumbup:
Zowel het gaas als de constructie kunnen een flinke
hoeveelheid gips verdragen, dus leef je flink uit :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Hoi Gerrit,


Ziet er goed en stevig uit je berg, en ben benieuwd hoe je berg er gaat uitzien.  :)




Groeten

Peter
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
-Gerrit:
Berg ziet er weer erg goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Hallo Gerrit,

Ziet er al indrukwekkend uit.
Ach al die metalen puntjes moet je toch bekend voorkomen  :)

Veel plezier in Amerika.

Groet,

Erik
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Mooie vorderingen aan je berg Gerrit. :thumbup:

Geniet lekker met je vrouw van jullie vakantie. :)
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Hallo Gerrit,

dat wordt een serieuze berg, ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Gr Einte
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...

Fijne vakantie gewenst, Gerrit !

En op de terugweg heb je een soort van een -geestelijke- gipsvlucht.
Tijd zat, om eens goed na te denken, over hoe je dat gaat aanpakken met die berg  :P

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Net wat bergbekleding (inclusief gummiberen uiteraard) mogen ontvangen. Weer wat werk erbij  :-)
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Ga der vanuit dat je straks na het gipsen wel overal beetje bijkan , dat is reden dat ik alles tegenwoordig met piepschuim doe .

Til zo complete berg van de baan 😂
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Hallo Ta2trainman,

Dat beloofd een fijne update te worden, als al die huisjes klaar zijn en op je baan staan.  :D

Wens je veel lijm plezier, maar dat komt wel goed denk ik  :P




Groeten

Peter
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Gerrit,

Dat zijn weer mooie aanwinsten die je hebt aangeschaft. :thumbup:
Veel knutselplezier. :) :)
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Hoi Gerrit,

Volgens mij wordt het weer de hoogste tijd om weer eens in het Zwolse te komen kijken naar je bouwkunsten  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
 @citaat Mag jij zo ver van huis dan, Bernard? :roll: ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Erik, eigenlijk niet maar "alles voor de hobby ". ;)
Re: Ta2trainman's baan - 16 Mei- 38 (on)vrijwillige piercings verder...
Vielen dank, herren. De huizen zijn dan wel Zwitsers (maar ik vond ze gewoon mooi) en de baan Duits, maar de berg ligt volgens mij precies op de grens  >:-D En er kan zelfs af en toe, als het zo ver is, een Franse trein het land in komen. Heb nog zo'n mooi Alpenhuis in de bestelling, maar die kon aannemer Lippe nog niet leveren. Maar eerst even met gipsverband aan de gang.

Citaat van: jumbo op donderdag 16 juni 2016, 15:35:29
Ga der vanuit dat je straks na het gipsen wel overal beetje bijkan
Dat gaat lukken, Ruud, kan er rondom (min of meer) bij.

Citaat van: nobody op donderdag 16 juni 2016, 17:12:09
Citaat van: peterke33 op donderdag 16 juni 2016, 17:04:19
veel lijm plezier
Bron ===> klik
Daarvoor moet je tegenwoordig toch in Spijkenisse zijn  :D :D

Citaat van: Bhf. Nord op donderdag 16 juni 2016, 18:36:12
Hoi Gerrit,
Volgens mij wordt het weer de hoogste tijd om weer eens in het Zwolse te komen kijken naar je bouwkunsten  :thumbup:
Woon nog steeds op dezelfde plek, Bernard, dus als er wat gipswerk klaar is hoor ik graag je adviezen  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - In verband met.....
Het is al weer even geleden (meer dan 120 dagen zelfs, volgens de redbox boven in beeld). maar we zijn er nog steeds.
Gezondheidtechnisch gaat het voorspoedig, dus daar lag het niet aan. Het lag allemaal aan het weer. Toen het weer nog niet zo goed was, zo rond het voorlaatste bericht, 16 Mei, zijn we eerst even lekker op vakantie geweest, en bij terugkomst is er behalve de bestelling van de berghuizen, weinig meer gebeurt. Het weer was immers dusdanig dat de stalen rossen wat belangrijker waren dan de, soms bloed, warme zolder. Maar de motorfietsjes zijn opgeborgen, en voor de twee bouwprojecten die nu op de brug staan hebben we zeker de hele winter nog, dus is het weer eens tijd een verdieping hoger te gaan.

En ik heb er gelijk weer lol in. Het is helemaal nieuw voor mij, het draadmodel voorzien van gipsverband, dus sta ik er ook helemaal open voor. Eerst pak ik het gaaswerk in met huishoudfolie (ceram wrap), bij elkaar gehouden door schilderstape (dat was gisteren) en vandaag komt er een emmer lauw water mee naar zolder en begint het gesmeer.
In eerste instantie wilde ik de handleiding volgen en een hele rol in de emmer mikken, maar iets zei me (gelukkig) dat dat misschien niet zo'n goed idee was. Dus ben ik met stroken gaan werken, van een 20 tot max. 50 centimeter, en dat ging min of meer prima. We was de krimpfolie, zoals de naam al zegt, hier en daar wat gekrompen, en kon ik niet overal in de hoekjes en gaatjes komen die ik met het gaas gemaakt had, maar als je het verband iets laat aandrogen is het prima aan te drukkken en te vormen want de folie rekt behoorlijk mee. En zo ontstaat langzamerhand de grote witte berg.

Nu is het een kwestie van laten drogen en dan begint het pleisterwerk om het een "echte" berg te laten worden. Het plan was om dat ook met gips te doen, maar gezien het huidige gesmeer (al) en de beperkte handelingssnelheid ervan neig ik toch naar wat ander materiaal. Ik heb ooit iets gelezen over tegellijm/kit, en dat lijkt me ook wel wat. Zal ongetwijfeld duurder zijn, maar ik ga dat toch even terugzoeken, want het lijkt mij fijner werken. Of dat het wordt ziet U in een volgend rapport. We zijn weer los  :D

Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - In verband met.....
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - In verband met.....
Hoi Gerrit,

Welkom terug!  :D
We gaan het weer volgen allemaal! En misschien steek ik er nog iets van op ook  :P
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - In verband met.....
Ha die Gerrit.
Fijn dat je er weer bij bent en wij weer van jouw fraaie en bijzondere baanbouw kunnen genieten! :thumbup:

De stalen Rossen hoef je op de treinbaan niet te missen.



Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - In verband met.....
-Gerrit:
Goed dat onze hobby terug oppikt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
We zitten weer op het randje van onze burostoel om je vorderingen te volgen.
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - In verband met.....
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - In verband met.....
Gerrit,

Het zijn prachtige hobby's modeltreinen en Harley's maar zijn soms moeilijk te combineren gelukkig heb je nu weer lekker meer tijd. :thumbup: :thumbup:

Ik blijf je volgen succes met de bergen. :) :)
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - In verband met.....
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - In verband met.....
Gerrit, heb je dit al gezien;
Harley and the Davidsons
Re: Ta2trainman's baan - 17 Oktober - In verband met.....
@ AlbertJan; Mooie wagon, die ga ik me ook eens opzoeken  :thumbup:

@Tom; ik heb de eerste 2 delen gezien, prachtig, en mooi gemaakt ook. Helaas a.s. Zaterdag alweer het laatste deel  :-(

Ondertussen kan ik het gipsverband wel droog kijken. Ik had verwacht vandaag al wat te kunnen pleisteren, maar het is eenvoudigweg te vochtig om dat zonder schade te doen. Dus ben ik de Woodland mallen maar gaan vullen met de ondertussen aangeschafte (blijvend elastische) tegelpasta. Kijken wat dat wordt.
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
Laat ik maar beginnen met het slechte nieuws; tegelkit in Woodland mallen werkt niet. Na 2 weken is het nog niet droog en er onmogelijk zonder schade uit te krijgen. Die gaan dus in de kast voor eventueel later gebruik met gips (of nooit meer)

Wat wel prima werkt; tegelkit om bergen vorm te geven. Veel minder gesmeer als met gips, en veel langer en makkelijker te ver- en bewerken. Ook hier is de droogtijd wat lang (volgens mij met gips ook), maar je kunt van verschillende kanten werken en dus gewoon doorgaan. Voor mijn idee is het goed gelukt met spateltjes, troffeltjes, een ingekorte voegspijker en een kwast. Rijwegen en looppaden aangebracht, platforms voor huizen vrijgelaten en de bergtop voor het kasteel ingemetseld. En nu maar weer wachten tot het droog is en de eerste verflaag erop kan. Maar dat zal nog wel een weekje of zo duren.

Ondertussen ben ik bezig de berg aan de andere kant vorm te geven, maar daar moet eerst nog een zelfrijdend fietspad (Magnorail) onderdoor, en kan ik die nog niet gaan begazen. Als alles meezit komt het fietspad vandaag binnen, en kunnen we weer verder. Maar als het zo ver is meldt ik me wel weer.
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
Dag Gerrit.

Het resultaat van het geploeter mag er wezen :thumbup:
er is een flinke berg met natuurlijke glooiing verrezen!
Wat volgt is de stoffige fase, met veel rotzooi ... :mrgreen:
Ach ja, een beetje afzien voordat je met het 'leuke werk'
mag beginnen: alles voor de hobby :wink:
Succes met de volgende stap!

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
Hoi Gerrit.
De berg is al een prachtige basis om echt iets moois van te maken! :thumbup:
Jammer dat het drogen van de massa in de mallen niet lukt maar ja, je moet eerst van alles proberen om tot een goed resultaat te komen.

Veel plezier en succes met de verdere bouw en aankleding.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
Gerrit, fikse berg.
Je kan ook naar het tuincentrum gaan en daar een zak kurkschors kopen.
Grote stukken uitzoeken, ff in de magnetron en dan op de berg plakken.
Beetje Bob Rossen op de stukken schors en je hebt hele mooie natuurlijke rotsblokken.
Zelf gebruik ik geen gips of tegellijm maar doe alles met papier maché, werkt goed en kost bijna niets alleen wat ouwe kranten en houtlijm.
Als je het niet te nat er op aanbrengt kan je het nog zeker een dag of twee nabewerken.
Ben wel benieuwd naar de fietsers straks op je baan. :)
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
Hoi Gerrit

Jammer dat te lezen dat het niet wilde drogen, ik gebruik gietgips en dat werkt heel goed.
En je berg ziet er wel mooi uit, lekker laten drogen en dan afwerken. Maar dat komt helemaal goed,
wat groen en gras de tip van I Tom van die boomschors, gebruik ik ook doe het even in de oven 200 graden 10 minut en klaar.
Dat lijm ik dan met beetje dikkere, gietgips en laat ik dan ook mooi drogen en afwerken doe ik met beetje dunner gietgips dat smeer ik in met een kwast.
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
Hoi, ik ben aan het kijken of ik wat van jouw railplan kan gebruiken. Heb je ook een 3-d plaatje of een complete overzichtsfoto van je baan?
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
@Hugo, in mijn fotoalbum staan diverse overzichtsfoto's in diverse fases, maar niet zo direct bij elkaar  :D Baanplan in Wintrack ziet er als onderstaand uit en een Wintrack 3D bestand zet ik even onder aan dit bericht (als dat lukt).


@Tom; schors had ik nog liggen (25 jaar oud schat ik) maar ik heb toch maar besloten dat niet te gebruiken. Misschien bij de volgende berg (of baan  :P ). Ik verzamel al een paar jaar papier uit m'n snipperaar en ga dat ook gebruiken, maar niet voor de hoge bergen, ook weer zo'n gevoel.....
De fietsketting is gelegd, maar ook al weer verwijderd. Nu het fietspad klaar is kan ik weer verder met berg 2, en als die klaar is (en de ondergrond voor het dorp) komt de ketting weer uit de kast en gaan we fietsen.

@Peter; de volgende keer als ik de mallen vul zal dat ook op zeker met gips zijn  :-)
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
En omdat ik toch even tijd over had; berg 2 is ook klaar voor begazing. Dat is voor het weekend (Zo. en Ma.), en dan zal ook berg 1 wel droog genoeg zijn voor een eerste verfbeurt. Even snel een overzichtsfoto van nummer 2 van nul tot nu, met het ingefreesde fietspad op de voorgrond door het, nog te bouwen, dorp. Na het weekend (hopelijk) meer.
Re: Ta2trainman's baan - 25 Oktober - Voorlopig uitgesmeerd.....
De bergen zien er puik uit Gerrit. Ik ben wel benieuwd hoe Het resultaat wordt met deze tegellijm, gaat dit niet barsten met een ondergrond van gips? Je opbouw van de bergen staat me wel aan, ik denk er ook over om de constructie zo te maken. Maak je ook delen die wegneembaar zijn, of kun je van onderaf overal bij komen mocht er een storing zijn of als een trein ontspoort?

Ik blijf het volgen :thumbup: