Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - 15-1 Laat mij maar schuiven
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 15-1 Laat mij maar schuiven
Dat is een gedegen commandocentrale geworden, Gerrit  :thumbup:

Succes ook met de uitbreiding van de baan, want 3x22mm=route 66, dat moet wel mooi worden  :P
Hopelijk gaat het testrijden ook van een leien dakje !

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - 15-1 Laat mij maar schuiven
Hoi je baanplan lijkt me ook iets voor mij. Ik heb nml ongeveer dezelfde ruimte ter beschikking. het linkergedeelte kan ik iets langer maken. heb je voor mij je definitieve baanplannen ter beschikking als ik het van jou mag overnemen uiteraard?
Re: Ta2trainman's baan - 15-1 Laat mij maar schuiven
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 15-1 Laat mij maar schuiven
Dag Gerrit.

Je hebt het hartstikke mooi voor elkaar zo! :thumbup:
Ik zie dat eronder nog plek is voor een koelkastje ... :wink:
En de luie stoel ervoor mocht zeker niet op de foto :lol: :lol:

Gekheid natuurlijk, maar het ziet er strak uit hoor :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Heb weer wat kunnen wegstrepen van mijn "wanttohave" lijstje; de Märklin VW bus (een tijdje naar gezocht op de beurs, dacht dat het een Schuco was, dus consequent alle ander merken {Wiking, Herpa, Brekina etc.} overgeslagen, blijkt hij toch van Brekina, bij toeval gezien, te zijn), de Tankstelle van Busch, gevonden bij de Huisjesmakelaar, waar ik naartoe getrokken werd door het lang begeerde, nooit gevonden (althans nieuw) kleine seinhuis van Vollmer, wat dankzij de fusie Vollmer/Kibri nu opnieuw uitgebracht is en heel goed past bij mijn locloods en grote seinhuis uit die serie, de schilders van Preiser, toch nog gevonden bij de laatste kraampje in de kleine (C) hal voordat we weggingen en de lampjes voor de wissels, bij een kraam die ook veel kleine onderdelen had voor Faller AMS. goed om te onthouden, en een fijne oogst.



En in de "veel voor weinagh" bak bij heren van de Railclub Utrecht nog een patatkraam (e.v.a.) en picknickmeubilair voor bij de recreatievijver, een doosje sierhekwerk en terrasmeubels. De tenten komen ook van de huisjesmakelaar. Een blijde dag  :D

@Hugo; De baanplannen staan ergens in het begin van dit topic, maar zal straks nog even wat screenprintjes maken en hier plaatsen. Mocht je ook de Wintrack bestanden willen dan hoor ik het wel (of ik zet ze er direct bij, als dat lukt  :) )
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Mooie oogst Gerrit, en dat VW busje is toch echt van Schuco (die van mij althans wel). Misschien zit hij wel in een Brekina doosje, maar ik vraag me af wat er onderop staat? Is hij van metaal?
Hoe dan ook, het is een snoepje dat niet mag ontbreken  :D
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
@Hans; hij is van Brekina, en van plastiek. Neem aan dat de Schuco van metaal is. Daar gaan we dan nog maar een keer naar op zoek (of ik koop hem gewoon via 't web  :D)

@Hugo; hier zijn ze dan:



Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
-Gerrit:
Mooie aanwinsten,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Baan ziet er ook interessant uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Nog ff zitten googlen en ik vermoed dat voorop jouw Brekina busje Marklin staat; voorop het -inderdaad metalen- Schuco busje staat het oude Marklin logo. Ik wist niet dat Brekina ze ook maakt.
Leuk railplan trouwens :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
A het bewuste seinhuisje , benzine station is ook want to have for me ooit .

Railplan ietsie pietsie moelijk te volgen maar zie um wel is live .
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Dat benzinestation stond ook al een tijdje op mijn lijstje, Ruud. En niet makkelijk te vinden, of op Ebay voor de hoofdprijs. En nu lag hij gewoon een beetje verstopt bij de huisjesmakelaar. Baanplan zul je zeker wel live zien, maar ik ga het eerst weer even slopen  :? Wat mot dat mot  :D
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten

Hoi Gerrit,

Mooie aankopen op de vastgoedmarkt  :thumbup:
Het benzinestation kwam bij mij zomaar binnenwaaien, maar naar dat seinhuis ben ik al jaren op zoek.
Klein en toch helemaal het sixtiesgevoel  :P

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Citaat van: Ta2trainman op zaterdag 23 januari 2016, 11:49:39...maar ik ga het eerst weer even slopen  :? Wat mot dat mot  :D
Slopen 8o Waarom :O Unterwelt blijft toch wel bestaan hoop ik?!?
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Ha die Gerrit.
Weer hele leuke en al lang gezochte modelspoor spullen voor op de baan! :thumbup:
Altijd weer geweldig om dingen te vinden waar je al lang naar op zoek bent.
Het VW busje is er inderdaad in vele uitvoeringen, Märklin en Schuco in metaal en de andere merken in kunststof.
Deze een tijdje verzameld maar op een gegeven moment toch weer weg gedaan.
Ook nog een tijdje bezig geweest om dit model van Märklin in spoor 1 erbij te vinden maar deze is dermate zeldzaam (en kostbaar! 8o) dat ik dit opgegeven heb.

Veel succes met (ver)bouwen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Citaat van: Hanzi op zondag 24 januari 2016, 10:35:34
Citaat van: Ta2trainman op zaterdag 23 januari 2016, 11:49:39...maar ik ga het eerst weer even slopen  :? Wat mot dat mot  :D
Slopen 8o Waarom :O Unterwelt blijft toch wel bestaan hoop ik?!?

Geen paniek, Hans  :O . Unterwelt gaat nooit verloren, maar nu alle wissels aangesloten zijn, zelfs op 2 verschillende stroomkringen, zie ik toch bij het schakelen de lampjes verzwakken, dus daar gaan we wat aan doen nu het nog (makkelijk) kan.
Op zowel de onder als bovenbaan verwijder ik alle lampjes die niet in het zicht zijn en de rest ga ik apart voeden, behalve de 5 die in station Unterwelt zitten, daar kan ik zonder serieus sloopwerk niet meer bij, dus dat laten we zo  :-)
En dan houd ik mooi constant brandende wissellantaarns over en (hopelijk) wissels die wat beter schakelen.
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Oooooh, dan valt het allemaal wel weer mee gelukkig :-) en inderdaad beter nu goed aanpakken dan achteraf balen :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 16-1 Vruchtbaar bezoekje aan Houten
Dag Gerrit,

Mooie aanwinsten uit houten! Die tankstelle staat ook nog op mijn lijstje. Heb even jou baanplan bekeken. Ziet er goed uit. Je zegt dat de wissellantaarns te zwak gaan branden. Misschien dat er te veel achter één trafo zit en de trafo te zwak is. Zelf heb ik alle wissels en seinen gevoed vanuit een apparte lichttrafo en de baan zit op drie rijtrafo's.

Groeten
Re: Ta2trainman's baan - 24-1 Een scheiding die wat opleverd...
@ Martijn; ik voedt de wissels al met 2 (52VA) trafo's, en volgens de tabellen is dat voor mijn wisselpark "net aan" tot voldoende, zeker omdat er ook een 5-tal lampjes van stootblokken op meeliften. Vandaar het besluit om de lantaarns apart te gaan voeden, en het lijkt te werken. Na verwijdering van een aantal lampjes uit de schaduwbaan schakelt het al vlotter.

Ik heb behalve de lampjes ook de oude grote lantaarns zelf verwijderd, die zorgen toch voor behoorlijk mechanische weerstand (de kleine veel minder). En omdat er dan een gat in de wissel ontstaat waar van alles in kan vallen (en stoffen) heb ik een greep in mijn studio gedaan, en de inktcups sluiten het gat perfect af. Drupje Act1*n superlijm er aan en klaar.


En nu gaan we volop bezig de "zichtbare" wissels van een extra voedingsdraadje te voorzien. Beetje werk, maar wel beter  :D
Re: Ta2trainman's baan - 24-1 Een scheiding die wat opleverd...
Raken langere wagens de cup niet? (Wegens de overhang in de bocht.)
Kun je er niet beter een kartonnetje over plakken?
Re: Ta2trainman's baan - 24-1 Een scheiding die wat opleverd...
Test zal dat uitwijzen, Wim. Maar ze zijn niet heel veel groter dan de lantaarns, en zitten met 1 drupje lijm vast, dus makkelijk te verwijderen. We wachten af  :D (al zal dat nog even duren).
En op deze manier kan het mechanische armpje van de lantaarn nog bewegen. Met een kartonnetje of plakband word dat lastiger.
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Het werd wel weer tijd voor een update. Inmiddels zijn alle wissels voorzien van een eigen voeding voor de lantaarn en aangesloten op de K83 decoders. Dat ging niet zonder slag of stoot maar met een aantal fikse sluitingen. Deels al in de aangeschafte wissels (M-rail= oud, dus dat kan) en een ander deel door mijzelf (achtergebleven soldeertin  :() waardoor waarschijnlijk een paar van de decoders inwendig beschadigt zijn geworden. Eén ervan kan nog ingezet worden voor de ontkoppelrails (maar 1 uitgang nodig), maar 2 moeten vervangen worden. Ik had er nog 1 op reserve en de tweede is al weer onderweg. De kapotte worden te zijner tijd gerepareerd.

Maar alles is aangesloten, ook de extra boosters, zodat zowel baan als wissels nu beide op 2 aparte stroomkringen draaien, en samen met de lantaarnvoeding draaien er nu al 5 trafo?s (4x 2VA ? 1x 60VA) en is de helft (4 aders) van de ringleiding bezet. En ik ben nog niet eens echt begonnen  :? ! Maar dat alles vraagt om een gedegen testrit en dus haal ik de testtrein, mijn Opel DHG500 lokje uit de vitrine, alleen wil die voor geen meter van de plek. De lichten branden flauwtjes en dat is het. Daar moeten we dus een onderhoudsbeurtje aan geven. Volgende kandidaat is de V-100, mijn favoriete trouwe werkpaard. Die doet het altijd, alleen had ik deze keer beter de DHG eerst aan de gang kunnen brengen. Maar het testrijden gaat prima, alles werkt en spoort zoals het zou moeten.



Tot dat laatste rondje, helaas. Na zo?n beetje alle doorgaande sporen te hebben bereden en wat shotjes heb gemaakt wil ik eigenlijk stoppen, maar het is zo leuk dat ik er nog 1 ronde bij aan plak. Even de langste route en dan kap ik. Die loopt zowel boven en onderlangs, leuk voor een filmpje. Nu lijkt het op de video dat hij in sneltreinvaart rondscheurt, maar in werkelijkheid valt dat erg mee (heb ik al wel vaker op het forum gehoord). Net voordat hij in de linker spiraal weer naar de bovenwereld wil klimmen hoor ik een klap. De wissel daar is na een vorig rondje (door station Unterweld) niet helemaal teruggekomen en de lok kan nu eenmaal niet 2 kanten tegelijk op en kiest de kant van de zwaartekracht. Ik had daar al vangbeveiliging moeten maken (acrylaat ligt al gezaagd klaar), maar zoals zo vaak; ?dat komt nog wel?. Te laat dus, zoals nu blijkt.

De V-100 is beschadigt. Cosmetisch niet heel erg, 2 van de hekjes (pilaren) zijn losgekomen. 1 is weer simpel terug te plaatsen, de 2e moet een mini druppeltje lijm, dus dat valt mee. Erger is dat één van de wielstellen losgekomen is en hij niet fijn meer loopt, een beetje schurend zelfs. Ik hoop dat ik dat nog weer kan repareren, en anders moet hij maar terug naar Märklin of Keuterman. Mijn gemoedstoestand is op dat moment ?beyond repair? en zweeft ergens tussen verdrietig en erg boos  :-( :evil:. Vooral op mezelf, dat ik die beveiliging nog niet aangebracht heb. Verder was het een prima test.
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Ha die Gerrit.
De testrit ziet er op de film uitstekend uit, rijdt allemaal prima, mooie spoorlengtes en lekker verrassende wendingen! :thumbup:
En ja, het einde!?
Hier zal menigeen denken, ha dat overkomt mij niet maar dat overkomt de meesten dus wel! >:-D

Veel plezier met de verdere baanbouw en succes en "sterkte" voor de reparatie van de loc.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
-Gerrit:
Dat is flink balen,  :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: Hopelijk zijn de kosten nog te overzien, veel suc6 bij de verdere afwerking van je baan, die er trouwens al goed uit ziet, maar nu eerst die valbeveiliging.
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Hallo Gerrit,

het grootste gedeelte ging prima, dat geeft de burger moed.
Jammer van de dikke pech. Hopelijk is het van tijdelijke aard.....

sterkte en veel succes,

groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Filmpje van je baan is mooi Gerrit. :thumbup:
Jammer van de pech die je had en van de val van je V100. :(
Succes met de bouw van je baan en de reparatie van je mooie loc.
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Een leuke film van een mooie baan: wat een rijlengte zeg! tof :thumbup:
En ook wel heel ok van je dat je die doffe klap zo verbeeld heb!
Ik ken het geluid: bij mijn eerste baan is precies hetzelfde gebeurd. En daar heb ik dus nu een motorloze loc aan overgehouden...

Ik hoop dat de reparatie lukt!
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(

Die klap klonk heel herkenbaar, Gerrit  :(

Is gelukkig niet het einde van de wereld..........
Mooi lange rijweg bedacht  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Hoi Gerrit,

Jammer dat het fout ging, en hopelijk kan je de loc nog maken. en je baan das een deftige lengte, kan je wel uurtjes aan kwijt.



Groeten

Peter
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Dag Gerrit.

Met een doffe klap kwam er een einde aan de euforie van de testrondjes ...  :confused:
Tof dat je het in de film hebt laten zitten, een film waar je ondanks het
trieste einde toch aardig wat werk van gemaakt hebt met muziek, plaatjes
en begeleidende tekst :thumbup:
Kop op man, het is ons allemaal wel eens overkomen! Sterkte ermee :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Mooie baan! Mooie video. Mooie klap :(  We kennen het allemaal. Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik had de valbeveiliging bij een brug maar laten zitten want daaronder zou toch het landschap komen... Een loc met 5 wagons stortte anderhalve meter naar beneden. De schade viel uiteindelijk mee maar absoluut niet fijn.

De rails ligt best dicht op elkaar op je baan zo hier en daar met ook wat bochtenwerk. Ik vind dat mooi maar kunnen alle wagons dan wel passeren? Sommige lange wagons steken behoorlijk over in de bochten.
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Hoi,

Enerzijds goed om te horen dat de bouw goed gaat  :thumbup:
En tja die loc... heb hetzelfde met n br212 gehad. Uiterlijk bijna niets aan de hand, maar het rijgedrag is niet meer om over naar huis te schrijven...
Hoop voor je dat er wat aan te doen is
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Domme (dure)pech, maar wel erg mooie rij lengtes en een vrij grote baan.
Hopelijk valt de schade mee.
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Mooi filmpje :D
Jammer van horroreinde :-(
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Dank voor het medeleven, heren. Ik zal er mee moeten leven  :D Maar de test was verder geslaagd, dus daar trek ik me maar aan op. Nu kan ik verder met finetunen, rail vastmaken en dan eindelijk aan de scenery. Kan niet wachten.

@Henk (Jongslog); de rails liggen inderdaad vrij dicht bij elkaar op sommige plekken, al lijkt dat op het baanplan en in het filmpje erger dan dat het is. Ik heb het hier en daar getest met lange wagons en het kan net. Maar omdat het enkelvoudig spoor is (al lijkt dat niet zo) zullen er weinig treinen zijn die elkaar tegenkomen. We wachten af  O:-D
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Mooi filmpje, erg jammer van je loc.
Succes met de reparatie!
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Wow Gerrit, wat een enorme baan! En heel herkenbaar dat "had ik nou maar....". De pest bij onze hobby is dat zulke foutjes gelijk zoveel moeten kosten :(

In ieder geval heel erg leuk gefilmd en ondanks het vervelende einde weet je zelfs dat humoristisch te brengen. Wel een cliffhanger hoor....Loc net buiten beeld en dan... to be continued!
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Hoi Gerrit,

Heb genoten van het filmpje. Je baan begint al aardig vorm te krijgen en op het trieste einde na loopt het toch als een tierelier :thumbup:

Ik denk ook dat iedereen wel eens zoiets overkomt. Zo maakte ik een keer een beweging met de arm over de tafel en raakte een sein. Helaas...

Maar het is toch erg jammer en zeker op het  moment dat het gebeurd is, kun je jezelf wel voor de kop slaan.

Het traject heeft trouwens wel een beste rijlengte. Met hoeveel locs kun je op de baan rijden?
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Citaat van: Martijn op vrijdag 05 februari 2016, 19:09:16
Hoi Gerrit,

Het traject heeft trouwens wel een beste rijlengte. Met hoeveel locs kun je op de baan rijden?

Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht, Martijn. In principe natuurlijk een stuk of 80, want dat kan de 6021 aan  :D :D, maar ik denk dat een stuk of 4, 5 tegelijk wel moet kunnen. Maar dat is nog ver, ver weg.
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Gerrit, tsja, dat ongelukje, ach dat komt bij de best voor.
Mooi ritje en leuk filmpje.
Zo krijg je een goed overzicht van het geheel.
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Bedankt voor het prachtig filmpje.
Helaas ook wel weer jammer van je prachtig lokje.
Hopelijk kan hij nog voor niet al te veel worden gerepareerd.
Tja , ik hoef er verder niets meer over te zeggen.
Ik heb het idee dat je daar al mee bezig bent.
Je hebt een aardig stukje val beveiliging te plaatsen , maar je weet dat het straks super veilig gaat worden.
Wens je heel veel suc6 , en toch straks weer heel veel plezier in de hobby , want daar doen we het voor.

Mvg: Alex
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-2 Een testrit de diepte in :-(
Hoi Gerrit,

Wat een rail lengte heb je  :thumbup:
Ik ken het probleem dat een loc veel harder lijkt te rijden dan in het echt het geval is, hoe dichterbij je filmt hoe sneller het lijkt te gaan.

Balen dat je mooie loc is gevallen  :-(


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ta2trainman's baan - 15-2 Van de wal in de sloot ;-)
Duizend dingen te doen. Klinkt bekend, niet ? Maar na de minder prettige ervaring met de neerstortende V-100 (die op een paar haperingen met licht en geluid, dat komt later wel, weer helemaal hersteld is) lag de prioriteit even bij een anti-valwal. Die heb ik deze keer maar gemaakt van goedkopere acrylaatplaat (geextrudeerd i.p.v. gegoten), waar ik wat van over had van een huiselijk klusje, en ik moet zeggen dat deze een stuk beter te verwerken was dan bij een eerdere poging met dit goedkope spul. Nu had ik die plaat al zeker 20 jaar staan, en dat zal ook niet meegeholpen hebben. Weer wat geleerd.


Op de foto de bewuste plek van de valpartij, maar ook op diverse andere linke plekken schitteren nu van die fraaie witte vangrails. En in het kader van "laat mij maar schuiven" ben ik ook maar bezig gegaan met de krachtcentrale, een uitschuifpaneel met daarop de net verworven Central Unit 6020 die ik in gedachten had om met een paar Keyboards  en decoders het elektriciteitsnet van de baan (verlichting in huizen, fabrieken etc., straatverlichting, pompen, motoren en wat dies meer zij) te gaan bedienen. Alles onafhankelijk schakelen, dat is het plan.


Rechtsboven op de foto ligt een apparaat wat ik, bij toeval, een keer op Ebay of Ali voorbij zag komen en wat me ook wel interessant leek. een print met 12 relais die met de afstandsbediening 12 stroomvragers van 12 Volt aan/uit kan schakelen. Lijkt me wel handig en kostte niet eens veel (dacht een euro of 12 incl. verzending)

Nu we toch zo dapper bezig zijn met zaag en boor maak ik ook maar gelijk de sparing voor de watermolen en met de bovenfrees de bijbehorende sloot. De watermolen op de foto is nog uit de historie, ik heb ook nog een nieuwe in verpakking (van het Modelspoorclub abonnement, ooit gehad), en die zal later op deze plek verschijnen.


En zo komen we iedere keer een stukje verder. Tot de volgende update  B)
Re: Ta2trainman's baan - 15-2 Van de wal in de sloot ;-)
-Gerrit:
Goed die valbeveiliging, nu ben je een stuk geruster, dat er minder ongelukken kunnen gebeuren.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ga je de watermolen echt werkend maken, ?
Re: Ta2trainman's baan - 15-2 Van de wal in de sloot ;-)
De watermolen is er één van Faller, Jørg. met een pompje en een waterreservoir. Vandaar dat hij ook ingezaagd moest worden.
Re: Ta2trainman's baan - 15-2 Van de wal in de sloot ;-)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 15-2 Van de wal in de sloot ;-)
Prima valbeveiliging, Gerrit, maar zou je de volgende etages van je spiraal  ook niet beveiligen 8o? Of heb je die inmiddels ook al gedaan?
Leuke afstandsbediening en goedkoper dan losse schakelaartjes  >:-D
Re: Ta2trainman's baan - 15-2 Van de wal in de sloot ;-)
-Gerrit:
Top, een beetje bewegende scenery is altijd leuk op de baan.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 15-2 Van de wal in de sloot ;-)
Citaat van: Hanzi op maandag 15 februari 2016, 19:02:30
Prima valbeveiliging, Gerrit, maar zou je de volgende etages van je spiraal  ook niet beveiligen 8o? Of heb je die inmiddels ook al gedaan?

Dat gaat nog wel gebeuren, Hans, maar ik heb nu eerst de kritieke plekken gedaan. De rest volgt.
Re: Ta2trainman's baan - 15-2 Van de wal in de sloot ;-)
mooie update, en die watermolen gaat zeker iets mooi worden.  ;)  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
De vakantie staat weer voor de deur (of eigenlijk de koffers in de gang), dus is er nog net effe tijd voor een laatste update. De afgelopen weken zijn er regelmatig kleine envelopjes uit het verre oosten op de deurmat gevallen en heb ik mijn "nieuwe" (overblijfsel uit de studio) sorteerhangkastje kunnen vullen met timers, regelaars, relais en gelijkrichters die ik in de toekomst wil gaan gebruiken om elektrieke dingen in de scenery aan te sturen. Het kastje zelf hang mooi boven een radiator en zal ook plaats gaan bieden aan allerlei strooimateriaal (handige uitneembare bakjes zoals bij een oude kruidenierskast) dat op die manier lekker droog blijft.

En er is ook een begin gemaakt met de aankleding, met name met de opbouw van een frame voor de grote berg over het grote klimspiraal. Omdat daar het één en ander gepland staat (kabelbaan, stationnetje, kasteel) is het nog wel wat uitzoekwerk, maar in het grote hoofd begint het al aardig vorm te krijgen, en hopelijk is dat op de foto's ook overgekomen.


Spanten uitgezaagd met decoupeerzaag (die nu helaas aan revisie toe is) en op de plaats gelijmd.


Oude N-tunnelingang word nu autotunnel met basisstation voor de kabelbaan.


En met kartonnen hulpmiddelen een soort overzichtplaatje gemaakt. Nog veel framespanten te gaan

Na de vakantie eerst maar weer eens langs de bouwmarkt om wat houtwerk aan te schaffen en dan kunnen we weer verder. Het plan is om de spanten met fijnmazig gaas te bekleden en dan de rotsen te fabrieken. Hoe ? weet ik nog niet echt. Word het gips of toch papierpulp. Op dit moment neig ik naar het laatste, al was het maar om het "schoner" werken en de lichtheid van het materiaal, al denk ik dat er met gips realistischer resultaten kunnen worden bereikt. Wie daar zijn menig over wil geven, graag ! Ik heb nog wel een paar zakken boomschors uit een heel ver verleden liggen die ik ook wil gaan gebruiken.

Maar dat is voor over 2½ week, we gaan eerst maar even een graad of 20° verderop. Tot de volgende update  B)
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update

Hoi Gerrit,

Das goed voor te stellen, wat je van plan bent !

Geniet van je vakantie  :P

Grtz Tony

( ik neem aan dat je 20 graden naar het zuiden verkast  :D )
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 04-03 Last minute (ff weg) update
Dag Gerrit.

De impressie geeft goed weer waar je naar toe wil met de scenery :thumbup:
Wanneer je een stukadoor kent of tegenkomt, zou je eens kunnen
vragen om een reststuk van een rol stucloper, daarmee kun je naar
hartenlust goed ogende impressies maken :wink:
Wat een raar bordje trouwens, onder op die kastdeur ... :roll:
Veel vakantieplezier toegewenst :wink:

Groeten,

Erik.