Het werd wel weer tijd voor een update. Inmiddels zijn alle wissels voorzien van een eigen voeding voor de lantaarn en aangesloten op de K83 decoders. Dat ging niet zonder slag of stoot maar met een aantal fikse sluitingen. Deels al in de aangeschafte wissels (M-rail= oud, dus dat kan) en een ander deel door mijzelf (achtergebleven soldeertin
) waardoor waarschijnlijk een paar van de decoders inwendig beschadigt zijn geworden. Eén ervan kan nog ingezet worden voor de ontkoppelrails (maar 1 uitgang nodig), maar 2 moeten vervangen worden. Ik had er nog 1 op reserve en de tweede is al weer onderweg. De kapotte worden te zijner tijd gerepareerd.
Maar alles is aangesloten, ook de extra boosters, zodat zowel baan als wissels nu beide op 2 aparte stroomkringen draaien, en samen met de lantaarnvoeding draaien er nu al 5 trafo?s (4x 2VA ? 1x 60VA) en is de helft (4 aders) van de ringleiding bezet. En ik ben nog niet eens echt begonnen
! Maar dat alles vraagt om een gedegen testrit en dus haal ik de testtrein, mijn Opel DHG500 lokje uit de vitrine, alleen wil die voor geen meter van de plek. De lichten branden flauwtjes en dat is het. Daar moeten we dus een onderhoudsbeurtje aan geven. Volgende kandidaat is de V-100, mijn favoriete trouwe werkpaard. Die doet het altijd, alleen had ik deze keer beter de DHG eerst aan de gang kunnen brengen. Maar het testrijden gaat prima, alles werkt en spoort zoals het zou moeten.
Tot dat laatste rondje, helaas. Na zo?n beetje alle doorgaande sporen te hebben bereden en wat shotjes heb gemaakt wil ik eigenlijk stoppen, maar het is zo leuk dat ik er nog 1 ronde bij aan plak. Even de langste route en dan kap ik. Die loopt zowel boven en onderlangs, leuk voor een filmpje. Nu lijkt het op de video dat hij in sneltreinvaart rondscheurt, maar in werkelijkheid valt dat erg mee (heb ik al wel vaker op het forum gehoord). Net voordat hij in de linker spiraal weer naar de bovenwereld wil klimmen hoor ik een klap. De wissel daar is na een vorig rondje (door station Unterweld) niet helemaal teruggekomen en de lok kan nu eenmaal niet 2 kanten tegelijk op en kiest de kant van de zwaartekracht. Ik had daar al vangbeveiliging moeten maken (acrylaat ligt al gezaagd klaar), maar zoals zo vaak; ?dat komt nog wel?. Te laat dus, zoals nu blijkt.
De V-100 is beschadigt. Cosmetisch niet heel erg, 2 van de hekjes (pilaren) zijn losgekomen. 1 is weer simpel terug te plaatsen, de 2e moet een mini druppeltje lijm, dus dat valt mee. Erger is dat één van de wielstellen losgekomen is en hij niet fijn meer loopt, een beetje schurend zelfs. Ik hoop dat ik dat nog weer kan repareren, en anders moet hij maar terug naar Märklin of Keuterman. Mijn gemoedstoestand is op dat moment ?beyond repair? en zweeft ergens tussen verdrietig en erg boos
. Vooral op mezelf, dat ik die beveiliging nog niet aangebracht heb. Verder was het een prima test.