Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ta2trainman's baan - 4 April 2022 - Toekomstmuziek

Gestart door Ta2trainman vrijdag 08 februari 2013, 17:52:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ta2trainman's baan - 21-5 Laat eens wat van je horen.....
Dat was een gedachte die al wat langere tijd bij me opkwam. Niet dat ik het forum niet meer volg, dat is bijna dagelijkse kost. Maar dat is dan ook alles wat er op modelspoorgebied gebeurt hier, alles via het internet.

Plannen en ideeën (die ik vooral veel hier op 't forum opdoe) genoeg, maar tijd, ja, die is altijd te kort. Dapper voor de vakantie een Itrain- proeflicentie aangevraagd, maar nauwelijks (te weinig om er in thuis te raken) iets mee ge4daan, dus die is vrijwel ongebruikt weer verlopen. Zal Sander tzt we even lief aankijken om er weer één te bekomen.

Ondertussen wel weer wat gezondheidscontrole's gehad, en iedere keer alleen maar positiever, dus ook dat zit wel snor. De crux zit hem in het voorjaar. Door de medische toestanden staan de motoren al bijna een jaar stil en ik heb me voorgenomen om dit jaar dat in te halen. En dan moeten e bedrijfsklaar gemaakt worden. Net als wat fietsies van vrienden en daar gaat tijd in zitten. Overkapping voor de vijver (reigers houden van vis) en een megaBBQ voor de klup laten slijptollen, zaagmachines en lasapparaat overuren maken, en ik heb er weer helemaal schik in. En daarom komt het railgebeuren een beetje in de verdrukking.

Maar zo gauw het ruwe werk er op zit gaan we weer sporen. En komen er weer updates.
Re: Ta2trainman's baan - 21-5 Laat eens wat van je horen.....
Ha die Gerrit.
Eerst dan maar al die andere dingen doen daarna mooi weer tijd en energie in de baanbouw steken! :D
Succes en veel plezier met de grote "voorjaars trek"! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 21-5 Laat eens wat van je horen.....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 21-5 Laat eens wat van je horen.....

Voor alles is een tijd, Gerrit.

We gaan het vanzelf zien  :P

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - 21-5 Laat eens wat van je horen.....
Het goede nieuws is toch wel dat je gezondheid steeds positiever is. :thumbup:
Motor rijden is ook heel leuk vooral omdat je al een tijd niet gereden hebt en dan gaat het jeuken hé. ;)
Met de baan gaat het wel goed komen wat in het vat zit verzuurt niet en met je snoetje in de wind op de motor krijg je ook weer nieuwe ideeën voor je baan.
Hopelijk wordt mijn motor morgen thuis afgeleverd na een reparatie kan niet wachten om weer een klein blokje te toeren kijken hoe het knietje het houd.
Wie weet passeren we elkaar wel eens ergens. ;)
Re: Ta2trainman's baan - 21-5 Laat eens wat van je horen.....
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 21-5 Laat eens wat van je horen.....
Citaat van: Ta2trainman op donderdag 21 mei 2015, 15:53:46
Zal Sander tzt we even lief aankijken om er weer één te bekomen.

Kom dan 26 september naar de iTrain Fanclubdag, Xander is dan de hele dag aanwezig.
Dan kan je hem de hele dag verliefd aankijken.

Fijn dat de gezondheid positief blijft.
Re: Ta2trainman's baan - 21-5 Laat eens wat van je horen.....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 21-5 Laat eens wat van je horen.....
Goed van je te horen, Gerrit!  :thumbup:
Het allerbelangrijkst is natuurlijk dat het goed gaat met je gezondheid, en daarnaast is het zo met de zomer voor de deur natuurlijk machtig om lekker aan je bikes, en die van anderen, te sleutelen; bekroond met een mooie toertocht en en goeie BBQ met alles erop en eraan >:-D >:-D >:-D
En die treintjes komen vanzelf weer, ik herken dat wel, het ene moment heel druk er mee bezig zijn en het andere moment heb je even heel andere interesses.
Gewoon lekker bezig blijven met leuke dingen!
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
En ja hoor, we zijn er nog. Het laatste bericht is al weer een half jaar oud, en dus werd het wel weer eens tijd voor een updeetje. De mega-BBQ die ik er in noemde is natuurlijk al lang klaar en ook al diverse keren met smaak gebruikt, dus daar lag het niet aan. Het lag voornamelijk aan mij zelf.

Als het zomer is, dan is motorrijden ook een deel van de vrijetijdsbesteding, en dan kun je niet op de zolder zijn. Maar buiten dat was de lust een beetje weg. Ik ben er nog wel een paar keer geweest (vooral om spullen van de ?grote opruiming in huis? neer te zetten), maar ook dan was de kriebel gewoon niet aanwezig. Ik had het al eerder gezegd; gewoon te veel dingen waar ik aan wilde/moest beginnen en uiteindelijk niet aan begon. De bomen en het bos, je kent dat ongetwijfeld wel. Dus ben ik maar aan wat verbouwwerk in huis begonnen . Hal, trap en overloop opknappen (wat al behoorlijk wat jaren op de planning stond), woonkamer opfrissen en vooral heel veel spullen weggooien. Wat verzameld een mens wat troep in de loop der jaren. Maar ook toen dat klaar was, was de lust om weer de zolder op te gaan nog niet echt terug. Niet dat er niet aan de treinen gedacht werd, want het forum was en is nog steeds bijna dagelijkse kost. En tijdens een overzeese reis hebben we zowaar zelfs een treinreis(je) gemaakt, als oefening voor een behoorlijke tocht met de Amtrak Empire Builder volgend jaar. En het beviel goed. Even iets anders dan een reisje met de NS.

Maar nu is het vuur weer daar. Ik heb een aktielijst gemaakt met wat ik wil doen en volg die dan ook trouw, zonder zijsprongen, dat lijkt me de beste methode. First things first, zoals het spreekwoord luidt. En bovenaan die lijst staat het aanbrengen van verlichting onder de baan, zodat straks (ooit) als de bovenbouw gesloten is je nog wat kunt zien bij werkzaamheden en/of ontsporingen. Dat was al 80 keer uitgesteld, maar is nu klaar. En we kunnen door naar het volgende punt op de lijst, het plezier is weer terug en dank zij het fraaie herfstweer is er ook geen reden meer om buitenshuis te vertoeven.




Tot slot; we zijn ook weer een paar controles verder, en de bloed en urinewaardes etc. zijn inmiddels op het normale af, dus ook dat zit weer goed. Moet ter voorkoming van terugval nog wel een jaar lang dagelijks een handvol pillen naar binnen mikken, maar daar heb ik geen moeite mee. Ik voel me 99% prima en ga met goede moed verder met alles wat ik leuk vind, nu ook weer op zolder.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
 :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
prachtig dat alles weer beter gaat,  :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
 :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Hoi Gerrit,

Ik denk dat we het allemaal wel eens hebben even geen zin in treinen ( al komt dat hier maar weinig voor  :) ).
Leuk dat je de draad toch weer oppakt, het weer is er uitstekend voor en de motor kan naar de stalling.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Welkom terug! Vaak worden dingen waar je tegenaan zit te hikken in je gedachten steeds groter :O maar als je er eenmaal aan begint blijkt het vaak reuze mee te vallen. Maar ja, zonder "zin" is het lastig opstarten. Leuk dat je weer lekker bezig bent en ik ben weer benieuwd naar je updates!
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update

Mooi dat je er weer bent, Gerrit  :thumbup:

Stap 1 van het lijstje ziet er goed uit !
Ben benieuwd, wat er nu op het lijstje staat  :P

Grtz Tony
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Goed dat je weer terug bent! :D
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
ha Gerrit, fijn we kunnen je weer volgen, sucsez. :arrow: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 15-11 Eindelijk een update
Dag Gerrit.

Blijkbaar heb je het licht gezien :idea: of zijn ze het komen brengen? :mrgreen:
Je hebt nu in ieder geval voldoende licht onder de modelbaan :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !
Allen dank voor het hernieuwde welkom.
Vandaag weer wat doorgestreept op de urgentielijst. Als modelspoorder kun je geen ruimte genoeg hebben, en als je (ik) bezig bent leg je overal je gereedschap en materiaal neer zodat je alles bij de hand hebt en zo lag mijn testbaaantje vaak vol met gereedschap en bouwmateriaal tussen de rails en treinen door. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor die spullen. En omdat het testbaantje (zeker nu nog) niet vaak in gebruik is had ik al een mooi tijdje voornemens om daar een soort afdekkap voor te maken. En die is nu klaar, zodat rails, trafo's, electronica en de TEE (past niet in mijn vitrinekast) mooi beschermd zijn en ik weer wat meer "neerlegruimte" heb. En zo gaan we vrolijk verder.
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !

Mooi en slim opgelost, Gerrit  :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !
Gossie daar heb ik nou nooit last van , altijd alles netjes opgeruimt en vindbaar voor het grijpen  :D.

Stekker der in en rijden , nooit opstakels op de rails kwa kwasten schroevendraaiers poppetjes bankies stukies psppier enz enz haaaaaaaaaaaa.

Goed bezig weer gerrit .
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !
Zeker goed om te lezen dat je weer aan de slag bent. Dat samen met een goede gezondheid voorspeld haast een goed modelspoorseizoen.
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !
uitgangspunt of anders gezegd het nul punt...alles is netjes opgeruimd...de baan is gestofzuigd ..klaar voor een nieuwe start...en we houden het overzichtelijk en opgeruimd.
Zoals we op het werk zeggen..."good house keeping"

tja na heel wat noestige arbeid ligt de gehele baan vol met rommel....waar leg ik de hamer ff neer..kan die kleine kruisschroevendraaier niet vinden...ojee waar ligt nu weer multimeter....chaos dus. :o)...
klinkt dit bekend ?   ach hoort bij de hobby toch   >:-D
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !
Goed om te lezen dat het weer beter met je gezondheid gaat Gerrit. :thumbup: :thumbup:
Mooi opgeborgen je gereedschap zo. :) :)
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Ta2trainman's baan - 16-11 Weer wat afgevinkt !
Leuk dat je weer terug bent!  ;)
Re: Ta2trainman's baan - 12-12 Volledig de draad kwijt !
Dat lijkt erger dan het is, maar het tegendeel is waar. Deze week tijd gevonden om eindelijk eens alle voedings en bezetmelddraden aan de rails te solderen. En wissels te testen en ook hier de electrische touwen te verlengen. Moest daarvoor nog wel een spoedbestelling bij onze e-bay Oosterburen doen want de 200 meter oranje melddraad bleek niet voldoende te zijn. Maar binnen 2 dagen was er een nieuw klosje à wel 9 cent per meter bezorgd.
Dus kan ik met vreugde melden dat alle draden er aan zitten. Nu nog even naar de juiste plaats geleiden  :-)
Re: Ta2trainman's baan - 12-12 Volledig de draad kwijt !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 12-12 Volledig de draad kwijt !
Dag Gerrit.

Ach ja, beter de draad kwijt dan het spoor bijster ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 12-12 Volledig de draad kwijt !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 12-12 Volledig de draad kwijt !
Heerlijke foto Gerrit, en nog zat te doen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 12-12 Volledig de draad kwijt !
Ha die Gerrit.
Leuk om te lezen en te zien dat je de zomer weer goed gebruikt hebt om weer voor 99% vol te tanken! :D
Nu kun je mooi weer met meer inspannende ontspanning bezig gaan en met de treinbaan verder gaan bouwen.

Succes met de baanbouw en sterkte met de gezondheid.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ta2trainman's baan - 12-12 Volledig de draad kwijt !
Hoi Gerrit,

Praat me niet van al die draadjes, ik denk dat ik alles maar infra-rood ga doen  :-)
Re: Ta2trainman's baan - 12-12 Volledig de draad kwijt !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ta2trainman's baan - 12-12 Volledig de draad kwijt !
Lekker bezig Gerrit. :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 12-12 Volledig de draad kwijt !
Op de foto is er in ieder geval geen draad aan vast te knopen :D
Veel sucsez ermee  :arrow: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 27-12 Eindsprintje 2015
Links en rechts wat vrije tijd dankzij Kerst, dus kan er weer wat gebeuren. De dradenbrei wordt stukje bij beetje onder de tafel gewerkt en daaronder gebindrugt richting plaats van bestemming. Ook word overtollig hout weggezaagd zodat er alleen rijwegen overblijven. De scenery ertussen ben ik van plan grotendeels op uitneembare delen te maken, dus de uitgezaagde stukken worden zorgvuldig bewaard (ook al omdat daarop de schets van de scenery/huizen getekend staat).


Ook pak ik de graafmachine erbij om het geplande recreatiemeer uit te baggeren zodat campinggasten en dorpsbevolking in de zomer een koele duik kunnen nemen. Het komt wel kort langs spoor en weg, maar daar zetten we wel een robuuste vangrail omheen om ongelukken te voorkomen. Of dat werkt ziet U in de toekomst wel.


Omdat ik momenteel veel plat op de rug onder de tafel verblijf merk ik dat de armpjes wat aan de korte kant zijn, iets wat het bedienen van de nieteschieter en de priem om draden in de bindruggen te vlechten op den duur ongemakkelijk en vermoeiend maakt. Daar moeten we dus wat op verzinnen. Een koffertje onder de kop brengt duidelijk verlichting in het werk, en aan de hand daarvan besluit om van overtollig MDF, bewaarde hardschuim verpakking van de CV radiators en de rol kunstleer die ik nog heb een op maat gemaakt "hard" kussen te maken. Een schot in de roos, want het werkt een stuk prettiger.


Morgen ga ik weer verder met draden naar hun plaats te brengen en aan te sluiten. Sommige moet ik helaas onder tafel nog wat verlengen, maar ook dat gaat (geen fijn klusje, solderen op je rug) wel lukken. En als dan binnenkort de laatste K83ers van AJ binnen komen en aangesloten zijn, kan er weer proefgereden worden. Maar dan is het inmiddels 2016, vermoedt ik.
Re: Ta2trainman's baan - 27-12 Eindsprintje 2015
-Gerrit:
Mooie update van je baan, een hele klus die draadjes wegwerken, baantrajecten ook mooi uitgezaagd.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 27-12 Eindsprintje 2015
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - 27-12 Eindsprintje 2015
Lekker bezig Gerrit.
Ik heb ook wat extra vrij, maar bij mij komt er weinig van terecht....
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Nu alle draadjes onder de tafel naar hun bestemming geleid zijn moeten ze alleen nog maar even gelabeld worden. Met 1 of 10 is dat nog niet zo moeilijk, maar een stuk of 80 terugvinden is nog al een klusje. Daar moet wat op gevonden worden, denk ik dan maar. Dus offer ik een oude wagon (ooit gekocht in een partijtje van 34 wagons, allerlei soorten voor weinagh) met sluitlicht en sleper op om een soort detectiewagon te maken. En met een oude blauwe trafo en 2 krokodillebekjes, bruin aan de rail, geel aan de detectiedraden rijdt ik met de hand over de baan en vindt zo vrij makkelijk de verschillende detectierails.


Labeltje met nummer (volgens Wintrack railplan) er aan en klaar. Al komen er wel wat storinkjes aan het licht. Op 2 plekken is er vals contact, de lip van de middenrail door de met krimpkous geïsoleerde lip van de detectierail gestoken, maar dat is met wat extra krimpkous snel opgelost. Een ander probleem is, direct in het begin, een vreemde kortsluiting die behoorlijk wat zoekwerk vergt. Na veel elimineren kom ik uiteindelijk bij een bochtwissel uit waar een los draadje in zit. FF vastbakken en gaan, dacht ik. Maar op één of ander manier maakt hij weer sluiting zo gauw als ik hem er weer tussen stop. Er tussenuit lijkt alles prima. Nadat ik hem aan 8 kanten onderzocht heb vindt ik uiteindelijk de oorzaak. Het mechanische armpje tussen de spoel en de wisseltongen is een ietsiepietsie verbogen (getordeerd) en zo gauw je de wissel omdraait en tussen de rails stopt, komt dit armpje tegen de onderkant van de midden/pukorail aan, met als gevolg kortsluiting. Gevonden, een pak van m'n hart.

Als deze problemen uit de weg zijn gaat het voortvarend en schiet er vandaag zelfs nog tijd over om een ander klusje te doen; een goede basisplaat maken voor de K83 wisseldecoders. Ik had voor de 5 al aanwezige K83ers al eens wat gemaakt van acrylplaat maar dat beviel helemaal niet. Erg kwetsbaar, dus slecht te zagen en boren, en het kwam er gewoon niet mooi uit te zien. Dus gebruik ik deze keer polycarbonaat plaat, wat ik ook voor de valbeveiliging van de schaduwbaan gebruikt heb. Veel beter te zagen en te boren. En omdat het al een tijdje in de gedachten zat, had ik bij C*nr*d alvast M3 inbusboutjes met ringen en 6mm kunststof afstandbusjes aangeschaft en die gaan we nu gebruiken. Gaten geboord voor bevestiging en busjes eronder gelijmd voor afstand op de wand, en daarna gaten geboord en M3 draad erin getapt voor de decoders. Die worden ook met een afstandbusje d.m.v. het M3 inbusboutje en ring op de plaat gemonteerd. Ik vindt het er allemaal mooi strak uitzien, en voordat de hele zooi aan de baan geschroefd word komen er nog labels met decoder en wisselinformatie op.


En als deze nieuwe AJ decoders op hun plaats zitten ga ik de acrylplaten van de andere ook direct vervangen door polycarbonaat.
Maar dat is voor een volgende keer
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
-Gerrit:
Knap systeem om je draden te labelen en storingen op te zoeken,
Bij mij op de baan zitten zo een 300 grijze draadjes voor de terug meldingen dus ook allemaal een labeltje met een uniek nummer en dat nummer komt ook voor op het plan van de baan in Wintrack, zodat onmiddellijk weet waar de melder voorkomt op de baan.
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Hoi Gerrit,
Die K83tigers zijn netjes weggewerkt zo. :arrow: :thumbup:
Tja en dat met die draden is zo'n klus waar je ff doorheen moet bijten. O:-D
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Slim detectie-wagonnetje gemaakt Gerrit!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Mooi werk geleverd! Leuk die uitvoerige beschrijving er bij die je helemaal meeneemt in het werk. Zo herkenbaar ook.
De "meterkast" met decoders komt er strak uit te zien. Hoe heb je trouwens de terugmelders bij de M-rails gemaakt? Ik had vroeger schakelrails maar die was vreselijk onbetrouwbaar.
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Dank, heren, voor de complimenten.

Citaat van: Jongslog op maandag 04 januari 2016, 22:39:00Hoe heb je trouwens de terugmelders bij de M-rails gemaakt? Ik had vroeger schakelrails maar die was vreselijk onbetrouwbaar.

Henk, ik ga met stRoomdetectie werken (dat is althans de bedoeling) en dan is een geïsoleerde midden/pukorail met een draadje er aan afdoende als melder, is mij verzekerd.
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Zozo, dat hoor je niet vaak meer:stoomdetectie, da's pas oldskool >:-D
Sorry, kon t niet laten..... ;)

Wat ik mij afvraag is hoe je een rail isoleert bij Mrail?
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Citaat van: Hanzi op maandag 04 januari 2016, 23:08:14
Zozo, dat hoor je niet vaak meer:stoomdetectie, da's pas oldskool >:-D
Sorry, kon t niet laten..... ;)

Wat ik mij afvraag is hoe je een rail isoleert bij Mrail?

Gelijk het berichtje maar even aangepast, Hans. Het is al laat, hè  :-)
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Oké, mijn 2e vraag was overigens wel serieus, maar ik zie nu dat het de middenrail is die wordt geïsoleerd. Bij uitgeschakelde rail -stilstaande loc- kan je er dan idd een heel klein stroompje doorheen sturen, klein genoeg om de loc stil te laten staan en groot genoeg om te detecteren.
Succes met alle draadjes en de rest van je baan verder :D
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Die vraag nam ik ook wel serieus, Hans, en ik zag dat het wat onduidelijk in mijn bericht stond, vandaar dat ik dat ook meteen maar even aangepast heb.
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
mooi werk, Gerrit!

succes verder.

groeten,
Roel
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Citaat van: Hanzi op maandag 04 januari 2016, 23:08:14
Wat ik mij afvraag is hoe je een rail isoleert bij Mrail?

Kijk even in de wiki:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_contactrail_zelf_maken_(M-rail)

Is wat werk, maar ik rijd er mee met koploper, gaat best!

Gr. Fred.


Edit Frenkievee: link gerepareerd
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer

Wel Fred, dat heb ik gedaan, echter dan krijg ik een lege pagina


Edit Frenkievee: citaat gehele voorgaande bericht verwijderd
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
De pagina bestaat wel degelijk, alleen werd het laatste haakje in de URL niet correct meegenomen. Ik heb de link gerepareerd en hier ook nog even neergezet:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_contactrail_zelf_maken_%28M-rail%29
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Dank voor de link; Gerrit gaat de detectie overigens anders doen: mbv geïsoleerde middenrail.
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Ta2trainman's baan - 4-1 Detectiewagon en meer
Hoop werk verzet Gerrit!
Ziet er strak uit :thumbup:
Re: Ta2trainman's baan - 15-1 Laat mij maar schuiven
Alle draadjes zijn op hun bestemming gearriveerd. De oranje bij elkaar gelabeld en gebundeld in kroonsteentjes, in afwachting van de toekomstige s88 terugmeldmodules, en de blauw/blauw/gele in de juiste K83 wisseldecoders, dus in principe kan ik gaan testen en daaropvolgend testrijden. Maar eerst komt er een forse uitbreiding van de baan.

Ik vind 1 van de dalende sporen van de linkerspiraal toch wat kort langs een stijgend spoor naar het industrieterreintje lopen en besluit om op 3 strategische plaatsen een railstuk van wel 22 mm te plaatsen om zo wat meer ruimte te krijgen. Rails lossnijden en desolderen, stukjes 5110 ertussen, blauwe isolatie neerlijmen, rails terugplaatsen en weer een klusje klaar.

Omdat het regelpanneel uitgebreid is met nog een keyboard, en er een mogelijkhaid moet komen om de laptop ook daar te gebruiken, maak ik voor het testrijden eerst een schuifsysteem in 3 verdiepingen voor regelaar/keyboards, booster/trafo's en laptop, en na geschuif en gemeet ben ik er zelf niet ontevreden over.




Morgen eerst maar weer eens naar Houten en dan Zondag of Maandag wisselstanden testen en hopelijk wat testrijden (misschien wel met een Houtense aankoop, je weet maar nooit wat je tegenkomt  :D ) Wordt vervolgd.