Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Een nieuw begin
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag

Auteur Topic: Een nieuw begin  (gelezen 13509 keer)

Niek02

• Beginnende Gast
Re: Een nieuw begin
« Reactie #250 Gepost op: zondag 03 januari 2021, 08:56:50 »

Stevige onderbouw, en al een goed doordacht plan voor de elektriciteitkabeltjes etc...
Als de opbouw van de modelspoorbaan ook zo zal zijn wordt dit een toppertje.
Ik blijf ook dit volgen.
Gr - Niek -

antonv

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #251 Gepost op: zondag 03 januari 2021, 10:53:03 »

en al een goed doordacht plan voor de elektriciteitkabeltjes etc..
Ik snap echt al die lof op de elektrische installatie niet, ik huiver daar als technieker van.
Elektriciteit moet niet 'mooi' zijn maar moet 'goed' zijn.
Centraliseren zoals er hier gedaan wordt is een professionele aanpak op speelgoed proberen toepassen dat hiervoor helemaal niet geschikt is. Systemen die op dergelijk lage spanningen werken zijn daarvoor veel te storing gevoelig.
Maar er is hier door iedereen die technisch aangelegd is al zo vaak voor gewaarschuwd dat decoders zo dicht mogelijk bij de plaats moeten opgesteld worden waar ze nodig zijn dat het wel voor eeuwig roepen in de woestijn zal worden.
Gewoon afwachten tot de eerste problemen opduiken, dan zal het wel doordringen, maar te laat zijn...
Groeten,

Anton

Christian P

• Zeer Toffe Gast
  • *
    • Mijn baan, Klein Heik
« Reactie #252 Gepost op: zondag 03 januari 2021, 11:09:45 »

en al een goed doordacht plan voor de elektriciteitkabeltjes etc..
Ik snap echt al die lof op de elektrische installatie niet, ik huiver daar als technieker van.
Elektriciteit moet niet 'mooi' zijn maar moet 'goed' zijn.
Centraliseren zoals er hier gedaan wordt is een professionele aanpak op speelgoed proberen toepassen dat hiervoor helemaal niet geschikt is. Systemen die op dergelijk lage spanningen werken zijn daarvoor veel te storing gevoelig.
Maar er is hier door iedereen die technisch aangelegd is al zo vaak voor gewaarschuwd dat decoders zo dicht mogelijk bij de plaats moeten opgesteld worden waar ze nodig zijn dat het wel voor eeuwig roepen in de woestijn zal worden.
Gewoon afwachten tot de eerste problemen opduiken, dan zal het wel doordringen, maar te laat zijn...

Ben ik helemaal niet mee akkoord.
Het is een enorm gevoel van voldoening als de elektrische installatie er heel netjes bij ligt. En dat het goed moet zijn, is vanzelfsprekend.
Bij mijn vorige baan (Klein Heik) heb ik alles gecentraliseerd (Seinen, wissels, terugmelders, boosters, enz) en heb ik nooit een probleem gehad. Kabels gingen tot 10 meter lang. Je moet enkel weten welke kabels te gebruiken bij welke toepassing.
« Laatst bewerkt op: zondag 03 januari 2021, 13:20:19 door Christian P »

antonv

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #253 Gepost op: zondag 03 januari 2021, 12:37:31 »

Ik zeg niet dat het gegarandeerd mis moet gaan met centraliseren, ik zeg alleen dat het risico op storingen groter wordt  als je centraliseert met storing gevoelig speelgoed materiaal.
Er rijden er dagelijks door het rode verkeerslicht en ze verongelukken ook niet allemaal, maar 't is gevaarlijker dan  wachten op groen licht .
Het grote voordeel van iets op een forum te plaatsen is de goede raad die je er gratis kunt krijgen van mensen met kennis en ervaring, maar je doet er inderdaad mee wat je wilt.
En  ik zal het hierbij laten, goede raad baat hier toch niet, meer nog, die wordt blijkbaar zelfs geenszins gewaardeerd...
Groeten,

Anton

Robert

• Vaste Gast
  • **
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
« Reactie #254 Gepost op: zondag 03 januari 2021, 12:41:36 »

Ik zal mijn leven beteren.....

PatcheTrain

• Toffe Gast
  • *
  • K-rail
« Reactie #255 Gepost op: zondag 03 januari 2021, 12:43:12 »

@ Anton - Ik waardeer wel je bericht en ga hier zeker rekening mee houden. Zoals reeds hierboven geschreven komen boven deze plek een 50tal wissels, een 25tal seinen en een hele hoop bezetmelders, dit van het schaduwstation en 30cm hoger van het hoofdstation... De bedoeling is dat ik op andere plekken dezelfde opstelling ga bouwen, misschien in een wat kleiner formaat want daar is niet de behoefte voor zoveel schakeldecoders en terugmeldecoders...
Met vriendelijke groeten,
Patrick

PatcheTrain

• Toffe Gast
  • *
  • K-rail
« Reactie #256 Gepost op: zondag 03 januari 2021, 12:48:36 »

Het ziet er niet uit maar het werkt wel goed... :D
Patrick

Timaximus

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #257 Gepost op: zondag 03 januari 2021, 13:56:40 »

Moet zeggen dat het hier ook zoals op de bovenstaande foto is aangesloten.

Werkt perfect, alle decoders zitten dicht bij de toepassing en naar de decoders lopen dikke spoor 1 kabels vanaf de boosters.

Volgens mijn norm is dit netjes genoeg.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Robert

• Vaste Gast
  • **
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
« Reactie #258 Gepost op: zondag 03 januari 2021, 14:49:40 »

Centraal of decentraal........blijft een persoonlijke voorkeur, met pro’s en cons. Wel pleit ik er voor kabel netjes te laten lopen, dat voorkomt kabelschade als er onder de baan gewerkt moet worden ( lostrekken / -raken). Nadeel van kabels bijeengepakt kabelgoten of buisje is eventuele overspraak. Bezetmelders zijn hiervoor wat gevoelig. De bekabeling heb ik dan ook verlegd in afgeschermde LAN kabels (twisted pairs met folie afscherming).

De bezetmelders zijn centraal onder de baan geplaatsts. De seindecoders evenzo, doch geconcentreerd op 2 posities teneinde niet teveel kabellengte nodig te hebben.

Bijna alle wisseldecoders liggen in de wisselbedding. Een keuze die ik helaas in den beginne heb gemaakt. De decoders zitten allemaal op een separate stroomkring, dus kabellengte heeft het niet bespaard.... reden om dit te doen was de ervaring van mijn testbaan: wisselschakelingen leidden to flikkerende verlichting van een loc ( v 100 ). Nu is d spanningsverzorging als volgt:

- wissels en seinen: stroomkring van CS2
- booster 1 - schaduwstation
- booster 2 - overige baandelen

Op het onderste baandeel zitten 2 spanningsdistributiepunten voor de wissels ( onderzijde ), wel toegankelijk maar lekker werken is het niet. Verticaal geplaatste panelen zijn een absoluut pré!

De spanningsdistributie loopt via installatiekosten ( massieve kern ) naar een aantal soldeerplinten, van waaruit naar de rails gedistribueerd wordt.

Voorbeelden: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33976.msg612413#msg612413

Lessons learned:

- sommige pvc pijpjes zijn erg vol; lan kabels hadden er ook buiten gemonteerd kunnen worden
- externe wisseldecoders ipv decoders in wisselbedding

Resumé: werk netjes en overzichtelijk en bedenk van te voren hoe je het aanpakt.

Met vriendelijke groet

Robert

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #259 Gepost op: maandag 04 januari 2021, 06:25:13 »

Het ziet er niet uit maar het werkt wel goed... :D
Beetje mijn stijl, maar ook hier werkt alles....
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

PatcheTrain

• Toffe Gast
  • *
  • K-rail
« Reactie #260 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 16:54:49 »

Gisteren zijn de 2 ESU EcosBoost's aangekomen. De eerste zal de spanning leveren aan het schaduwstation. De andere aan het hoofdstation. Ik heb nog een perfect werkende transformator met 14V en/of 16V wisselspanning die ik ga gebruiken voor de MTB5 motoren die nog in bestelling zijn.
Daar ik nog steeds wachtende ben op de balken Vuren 44mmx93mm (sinds mid december bij Hubo) heb ik een nieuwe bestelling geplaatst bij HoutOpMaatGezaagd.nl. Hopelijk kunnen zij leveren zodat ik mijn onderbouw verder ken af werken.
Ik ben vandaag aan een testopstelling begonnen om een draadloze sturing van de LEDstrips te maken die ik via mijn Hue app van Philips kan sturen. Deze wordt geïntegreerd in de balken van het schaduwstation. Opstelling werkt perfect met de YPHIX Zigbee LED controller - Input 12V-24VDC - Ouput current 4A per kanaal en perfect regelbaar met de Hue app.
Ook zijn ze vandaag de populieren platen van 250cmx122cmx12mm komen leveren om aan het schaduwstation te beginnen...
Eens de Vuren balken geleverd zijn kan ik erin vliegen...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 januari 2021, 17:00:03 door PatcheTrain »
Patrick

PatcheTrain

• Toffe Gast
  • *
  • K-rail
« Reactie #261 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 16:58:06 »

nog enkele plaatjes
Patrick

Pt2/3

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #262 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 18:42:09 »

Beste Patrick,

Met alle respect, maar in sommige -en dus ook in dit geval- lijkt het wel alsof er een constructie gebouwd wordt, die geschikt is voor het dragen van een of twee olifanten.
Dat geldt zowel v0or de staanders. liggers als de de platen .
Met een overspanning van 40 tot 50 cm is een plaat van 9 mm ruim voldoende.
Wat ga je doen met balken van 44 x 93 mm ?

Cees

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #263 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 21:42:45 »

Hoi Patrick,

Weer een leuke update van je baan de dimmer opzet kan ik volledig volgen maar vraag mij af wat de functie is van de kleine printjes waar de uitgang van de dimmer doorheen loopt?

Mvg,

Peter Degeluidsman

PatcheTrain

• Toffe Gast
  • *
  • K-rail
« Reactie #264 Gepost op: zaterdag 16 januari 2021, 01:12:18 »

@ Cees - Ik ben eenmaal begonnen met een onderbouw voor het dragen van een of meerdere olifanten. Dus ga ik maar verder met wat ik begonnen ben. Het heeft ook een voordeel buiten de stevigheid, namelijk door de breedte kan je er ook een aantal andere dingen mee bereiken. bv plaats voor het infreezen van de led-verlichting, het plaatsen van decoders of andere toebehoren. Maar ja ik begrijp je mening, maar ik wil niet terug waar ik aan begonnen ben...
De overspanning is 60 cm, maar daar gaan stukken uit gehaald/gefreesd worden. Dus voorzichtigheidshalve 12mm genomen. Dan kan ik er ook zelf op staan, al ben ik geen olifant.
Patrick

PatcheTrain

• Toffe Gast
  • *
  • K-rail
« Reactie #265 Gepost op: zaterdag 16 januari 2021, 01:17:05 »

@ Peter - het printje dient als "tussenstationnetje" als ik dat zo kan zeggen. Ik ga morgen de LEDstrips in bouwen en moet dan geen draad trekken naar de voeding. Die kan ik later trekken samen met andere draden. Ik heb nu al een draadje gesoldeerd op de strip waar ik later niet meer aan kan. Het printje kan ik dan later gebruiken om de connecties te maken samen met de voedingsdraden van andere LEDstrips... Tevens heb ik een soort trekontlasting op de gesoldeerde LEDstrip. Als ik aan de verlengdraad trek die naar de voeding gaat, dan oefen ik geen kracht uit op de LEDstrip. Ik weet niet of dit duidelijk is?
Ik had dit misschien ook met een Wagootje kunnen doen, weet echter niet hoe die vast te maken aan de onderbouw buiten deze te kleven met Tec7.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 januari 2021, 01:24:16 door PatcheTrain »
Patrick

PatcheTrain

• Toffe Gast
  • *
  • K-rail
« Reactie #266 Gepost op: zaterdag 16 januari 2021, 17:50:31 »

Vandaag de profielen op maat gezaagd, LED strips in geplaatst, in de balken ingebouwd en aangesloten. Alles ziet er netjes uit maar het gebrek aan de houten balken begint problematisch te worden... Ik kan niet meer verder bouwen. Dus nu geduldig afwachten tot... :(
Patrick

Dirk-Jan

• Forum Moderator
    • Mijn modelbaan
« Reactie #267 Gepost op: zaterdag 16 januari 2021, 18:06:04 »

Ik kan niet meer verder bouwen. Dus nu geduldig afwachten tot... :(
Bij bijvoorbeeld de Karwei Click en Collect kan je online bestellen en het dan afhalen aan de balie, de winkel kom je niet in natuurlijk.
https://www.karwei.nl/klantenservice/click-and-collect

Dirk-Jan

PatcheTrain

• Toffe Gast
  • *
  • K-rail
« Reactie #268 Gepost op: zaterdag 16 januari 2021, 18:08:38 »

Bedankt voor de tip Dirk-Jan maar heb nu al twee bestellingen geplaatst, één bij Hubo en de andere bij OpMaatGezaagd.nl... De eerste in december, de tweede deze week... afwachten
Patrick

PietMarklin

• Zeer Toffe Gast
  • *
    • Pieter Goes Märklin
« Reactie #269 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 09:02:01 »

Ik had ook problemen met het leveren van hout. Na mijn bestelling (via mail) naar een bouwmarkt hier in de buurt kreeg ik gelijk een telefoontje van die bouwmarkt. Ik had hout besteld met niet gangbare maten (44x44) en deze waren voorlopig niet meer verkrijgbaar. Hij gaf aan dat de Amerikanen momenteel al het hout opkopen ...  8o  :O

Misschien waar misschien niet waar... maar hij zij dat alleen de gangbare maten (bv 44x69) nog ruimschoots op voorraad waren en hij alleen deze dus nog kon leveren.
Anders even bellen met je bouwmarkt naar wat mogelijk is.
Groeten van Pieter

Mijn draadje op dit forum:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37784.0
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omhoog