Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken

Gestart door Laenderbahn027 vrijdag 08 februari 2013, 10:32:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
En de vraag is: gebruiken jullie 2 mm of 4 mm dikte?

Ja, ik weet dat schuim ook gebruikt kan worden, maar ik vind het niet al te robuust. Er komen snel deuken en dergelijke in en dat vind ik zonde.

Alvast bedankt!

Groet,
William
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Hoi William

4 mm gebruiken.
Dempt beter.

teunis
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Hoi William,

Ik heb op mijn baan 2 mm kurk gebruikt en dat dempt ook al behoorlijk goed. Een volgende keer zou ik echter eerder voor 4 mm kiezen, dat lijkt me toch ook net iets steviger.
Denk er trouwens bij het leggen van grote oppervlaktes aan, dat kurk soms nog een beetje kan krimpen. Ik heb tenminste hier en daar wat kleine kiertjes gekregen tussen twee grote lappen in.

Groet, Marc 
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Randvraagje:

Waar halen jullie de kurk?

Groeten Martin
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Hoi

Zie Marktplaats; en Houten daar staat ook een mannetje.

Misschien ook even Googlen?

teunis
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Citaat van: Marklinbaan.nl op vrijdag 08 februari 2013, 10:57:43
Waar halen jullie de kurk?

Mijn kurk kwam hier vandaan: kurkrol.nl. Ik heb er ook goede ervaringen mee, de rollen werden snel en goed (af)geleverd.

Groet, Marc
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Ik gebruik 2,5 mm Place-Mats van kurk, gehaald bij de IKEA (32 cm. bij 42 cm.), voor ? 2,99 per 4 stuks).

Bij dikkere houtplaat is de demping beter als bij zachter hout en dunne platen.

(als het nog stiller wordt, moet ik de muziek weer harder zetten om niet eenzaam te worden, alleen op die zolder :D :D )

Groeten,

Jan
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Ik gebruik kurk bijna niet meer, omdat het toch langzamerhand hard wordt. Ik gebruik net groen roofmate. Dit is een soort zachtboard, wat als isolatie bij daken gebruikt wordt.

Groet,
Bert
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
4 en 2 mm geprobeerd en ik vond de 2 mm kurk goed genoeg. Het moet ook betaalbaar blijven bij grotere oppervlakken. Ook besteld bij kurkrol.nl. Ik heb nog geen ervaring op de lange termijn, het ligt nu 2 jaar. Wel opletten dat je met het verlijmen van ballast niet de kurk laat vollopen met lijm want dan heb je alsnog een keiharde ondergrond. En een zware houtconstructie helpt volgens mij ook tegen het lawaai omdat de boel dan zeker niet meetrilt.
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Citaat van: treinbert op vrijdag 08 februari 2013, 14:08:35
Ik gebruik kurk bijna niet meer, omdat het toch langzamerhand hard wordt.
Dit is iets waar ik ook al altijd voor gevreesd heb,'t blijft de schors van een boom hé, zelfs een fles wijn kan daardoor naar de vaantjes gaan.
En het ergste is, je kunt er achteraf niks meer aan doen als alle rails (en scenery voor wie zich niet beperkt tot de rails) er op liggen.
Of is dat tegenwoordig eerder een soort kunststof dan echte natuurkurk (bij de wijn wel in ieder geval)?
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Hoi allemaal,

Bedankt voor de vele reacties op dit draadje!  :thumbup: Ik denk dat niet alleen ik, maar met mij vele anderen hier ook profijt van zullen hebben.

Dat hard worden van de kurk in de loop van de tijd, daar had ik niet bij stil gestaan. Dan misschien toch maar bij de grijze platen blijven.

Wat ik wel lastig vind, is dat in geval van schuim (en ik denk ook kurk) de M-bevestigingsschroeven voor C-rails niet lang genoeg zijn. Je kunt daar de rails niet meer vastleggen. Aan de andere kant moet je dat geloof ik ook niet willen: de schroeven dienen dan als brug voor het geluid en de hele demping is dan weg.

Nu gaat het mij niet alleen om de demping, maar ook om een ondergrond om op te werken zonder dat dit direct het hout is.

Groet,
William
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Heb n vrij eenvoudig plaat (2.10 *1), loop me al jaren af te vragen, wat te doen, alleen schilderen of met kurk te beplakken, ben er nog steeds niet uit. Mijn bijkomstigheid, heb weinig ruimte, wil daarom plaat verticaal tegen de wand kunnen zetten, daarmee is het wel praktisch als rails, bovenleiding, ook in verticale positie, op de plaats blijven, schroeven lijkt de meest zekere manier, maar daarmee raak je ook (een deel van)het geluiddempend vermogen van de kurk kwijt. Daarnaast , het kwam in dit draadje al ter sprake, het naadje, kurk van van een meter breed ben ik nog niet tegengekomen. Is het overigens mogelijk de kurk een kleurtje te geven? Tenslotte, is het raadzaam om sowieso in plaat en kurk onder de wissels, uitsparingen te maken om bij de wisselmotoriek te komen? Ik gebruik M-wissels met de, op dit forum al diverse malen besproken, (zwakke :-() M-techniek.
Ben benieuwd naar uw visie.
Peter     
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Hoi Peter,

Als je goede lijm gebruikt kun je alles gewoon omdraaien. Ik draai mijn modules regelmatig om, zodat ik aan de onderkant de bedrading kan leggen en de wissels, etc aansluiten. Voor ballast ga ik boekbinderslijm gebruiken om de geluidsbrug zo weinig mogelijk te laten zijn. Ik weet, dat er voor M-rails ook rubber-blokjes in de handel zijn om het geluid te dempen. Samen met lijmen zal de een hoop geluid verminderen.

Groet,
Bert
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Dag Peter.

Ik heb mijn baan met M-rails op 3mm. kurk gelegd en in het schaduwstation dezelfde dikte rubbermat.
Beide gefixeerd met dubbelzijdig tape opdat er geen lijm in de dempende laag terecht komt. De rubberen
matjes kreeg ik van mijn zwager en zijn afkomstig uit de transportwereld en worden toegepast als anti-
slipmatjes onder houten pallets bij internationaal transport. :idea:
De M-rails wordt gefixeerd middels acrylaatkit: goedkoop; blijvend elastisch; op water basis en overschilderbaar.
De gehele baan ligt op 12mm. MDF op hoogte gebracht middels M10 draadeinden en Flamcorail. Dit is zeer stevig
(ik kan er op staan! 8o) en stijf, maar dus ook gevoelig voor resonantie, zeg maar de fijne vorm van trillen.
Om dit tegen te gaan is er, daar waar mogelijk aan de onderzijde van de MDF-plaat rubberen schuimplaat
gelijmd met dubbelzijdig tape, tot grote tevredenheid moet ik zeggen. Deze methode wordt ook toegepast bij de
carroserie van auto's: er wordt een soort van dakleer aan de binnenzijde van de grote gladde vlakken gelijmd.
Deze rubberschuimplaat is van Armaflex en wordt in de bouw toegepast om o.a. luchtkanalen te isoleren.

De rubberen Märklin isolatoren voor M-rails raad ik af: ik heb dat bij mijn eerste baan toegepast, maar doordat
er een vaste verbinding tussen de metalen bedding en de ondergrond wordt gemaakt door het schroefje wordt
de resonantie doorgegeven aan de onderplaat, die - in het ergste geval - het door de grootte van het oppervlak
ook nog wordt versterkt.
Hopelijk heb je iets aan bovenstaand, voor meer verduidelijking kijk je maar eens op mijn website. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Hoi Peter,

Ik bedoelde de rubbers wel, maar niet vastzetten met schroefje of spijker, alleen lijmen, zodat de rails zelf ook geen klankkast zijn.

Groet,
Bert
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Beste Bert en Erik,
Dank voor jullie reactie. K realiseer me dat ik te weinig specifiek ben geweest, Had natuurlijk moeten vermelden dat ik C-rails rijd, is dat ook met acrylaatlijn aan het kurk te bevestigen. is het bij het gebruik van dubbelzijdig tape aan te bevelen om onder de C-railwissels in de plaat en kurk uitsparingen te maken om op eenvoudige wijze bij de wisselaandrijving te komen, mocht de aandrijving kuren vertonen ( hetgeen regelmatig voorkomt, zo lees ik op dit forum)?
Moet ook nog vermelden dat ik de C-rails niet verder ballast verfraai.
Graag weer eenieders reactie.
Vast dank. :thumbup:
Peter
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraag voor degenen die kurk als ondergrond gebruiken
Hoe zit het eigenlijk met de brandbaarheid van onze hobby?
Of is dat iets waar we maar liever niet aan moeten denken? Plastic, acryl, rubber, styropor?

:-(Mijn ega begint daar af en toe over. Zou je niet liever kurk nemen, dat is minder brandbaar ...
>:-D Wat zeggen jullie in zo'n geval?
Maak je niet druk, schatje, als het brandt, dan brandt het als een paasvuur?

Ik heb ooit de Marklin-winkel Den Uyl in Bussum zien afbranden; de vlammen waren tot in de wijde omtrek te zien.