Dag Peter.
Ik heb mijn baan met M-rails op 3mm. kurk gelegd en in het schaduwstation dezelfde dikte rubbermat.
Beide gefixeerd met dubbelzijdig tape opdat er geen lijm in de dempende laag terecht komt. De rubberen
matjes kreeg ik van mijn zwager en zijn afkomstig uit de transportwereld en worden toegepast als anti-
slipmatjes onder houten pallets bij internationaal transport.
De M-rails wordt gefixeerd middels acrylaatkit: goedkoop; blijvend elastisch; op water basis en overschilderbaar.
De gehele baan ligt op 12mm. MDF op hoogte gebracht middels M10 draadeinden en Flamcorail. Dit is zeer stevig
(ik kan er op staan!
) en stijf, maar dus ook gevoelig voor resonantie, zeg maar de fijne vorm van trillen.
Om dit tegen te gaan is er, daar waar mogelijk
aan de onderzijde van de MDF-plaat rubberen schuimplaat
gelijmd met dubbelzijdig tape, tot grote tevredenheid moet ik zeggen. Deze methode wordt ook toegepast bij de
carroserie van auto's: er wordt een soort van dakleer aan de binnenzijde van de grote gladde vlakken gelijmd.
Deze rubberschuimplaat is van Armaflex en wordt in de bouw toegepast om o.a. luchtkanalen te isoleren.
De rubberen Märklin isolatoren voor M-rails raad ik af: ik heb dat bij mijn eerste baan toegepast, maar doordat
er een vaste verbinding tussen de metalen bedding en de ondergrond wordt gemaakt door het schroefje wordt
de resonantie doorgegeven aan de onderplaat, die - in het ergste geval - het door de grootte van het oppervlak
ook nog wordt versterkt.
Hopelijk heb je iets aan bovenstaand, voor meer verduidelijking kijk je maar eens op mijn website.
Groeten,
Erik.