Contactuele problemen van 3-weg wissels had ik verwacht in de wiki te zullen vinden, onder railcomponenten, railtype, weetjes,
b.v.
http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:M%C3%A4rklin_M-Rail_WeetjesMaar noch bij C-Rail noch bij M-rail is daar iets van te vinden.
Toch dacht ik dat daar in het verleden menig draadje aan was gewijd.
Begin gewoon eens bij de Geluidsman:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg386130#msg386130Zijn positieve toon (wissel goed recht leggen, filmpje als bewijs dat het kan) sloeg om in negatief
toen hij een niet-M*lok wilde laten rijden op zijn baan:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg751468#msg751468.
Bovendien bleek onder een C-rail driewegwissel geen gewone wisseldecoder te passen.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24562.msg445020#msg445020http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24562.msg446553#msg446553Op zich zijn dat al zaken die je in de wiki hoort te kunnen vinden.
Er ziin
tevreden en ontevreden gebruiikers van 3-weg wissels of driewegwissels (een simpele zoekactie leverde 12 pagina's draadjes waarin deze ter sprake komen, In de meeste draadjes praat men elkaar na, in de trant van "Ik heb vaak gehoord dat", "persoonlijk ben ik van mening dat", e.d. Standaard probleem is dat men de zaligmakende oplossing niet gevonden heeft.
Vaak luidt het advies om wegens ruimtegebrek in een plan een 3-weg te vervangen door boogwissels.
Het standaard argument tegen 3-weg is het "korte lokje met contactproblemen" en de standaard oplossing is de "bijwagen met extra sleper, en extra contact met de massa van de spoorstaven".
De meningen verschillen of het om massacontact- of middenrailcontact problemen gaat.
Als je weet welke van de twee het is, kun je een wissel aanpassen. Het zou bij de nieuwere types kunnen liggen aan de zogenaamde letter "A", oftewel geïsoleerde spoorstaven met daarnaast een blikken plaatje om de wielflens iets op te tillen, en van massa te voorzien. Je kunt bijvoorbeeld de wissel verbeteren door de massa er dichter op aan te sluiten, of extra puko's te plaatsen. Dat, en het testen ervan, is iets wat je moet doen voordat je zo'n wissel in een schaduwstation legt.
Een citaat van
Matthijs:
CiteerSoms zijn ook de laatste pukos voor de wissel iets te laag. Kijk er maar eens van de zijkant tegenaan. De pukos moeten wel boven de plastic delen op de wissel uitsteken anders raken ze het sleepcontact niet.
Je kunt het wel goed krijgen, heb ik ook voor elkaar gekregen, maar blijven nare wissels met veel storing / onstporing.
1200Blauw merkt er dit over op:
CiteerMeegebogen, Engelse of driewegwissels willen nog wel eens tot ontsporingen leiden, vooral bij gebruikmaking van merken anders dan Märklin en vooral wanneer geen wisselstroomwielen zijn gemonteerd.
Wil je andere merken dan Märklin kopen voor drierailsysteem dan raad ik aan je baan vooral supervlak en goed aansluitend te leggen (dat gaat bij C-rails bijna vanzelf, géén M-rails te gebruiken!), zeker geen krappere bogen dan R2, voorkomen van al te ingewikkelde wisselstraten en zo min mogelijk of zelfs geen links-rechts bochten achter elkaar.
Brutes vult dat aan:
CiteerHier precies het zelfde probleem, Brawa locs die stilvallen op engelse- driewegwissels (C rail's). Ik heb mij suf gepiekerd hoe die sleper anders af te stellen. Conclusie: het heeft allemaal niet het gewenste effect (helaas).
RMW nuanceert:
CiteerNu rijdt hij perfect over de driewegwissel, in alle richtingen. Het ligt dus echt aan de afstelling van de sleper van de locomotief. De C-rail-driewegwissel is een lastige wissel, maar als de sleper goed staat afgesteld, is het een goede, ruimtebesparende wissel.
Ook
elisatrein nuanceert:
CiteerOok ik nog nooit problemen gehad met meegebogen, kruis- en driewegwissels.
Wel steeds nieuw gekocht, vnl. In Houten.
Rij met locs van Marklin, Piko, Roco en Rivarossi.
Wel doen wagens wel eens moeilijk als ze nog niet voorzien zijn van wiss.str.wielen
Tenslotte wil ik wijzen op
Rugzak:
Citeer
Ook de 3 weg wissel aan de praat gekregen door er een massa aan te hangen.. maar bedankt voor het meedenken
Jammer dat hij geen link zet naar het draadje van Tilly (erg lang draadje), wellicht heeft Tilly de beste oplossing bedacht voor de C-rail driewegwissel.