Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

baanplan Jurrien. Enige vooruitgang

Gestart door Jurrien vrijdag 08 februari 2013, 10:22:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
en wintrack versie 8.0
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Zouden ook de afbeeldingen geplaatst kunnen worden. Ik (anderen) kan er waarschijnlijk inspiratie uithalen, omdat ik ongeveer dezelfde afmetingen heb. 😀
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar wellicht zijn onderstaande plaatjes de bedoeling. Maar hier is de helix nog niet getekend. En de sporen naar het volgende niveau zijn nog niet op hoogte gebracht.

vr.gr.
Jurrien
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Dankje, zo is het ook goed hoor  :D
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Ik zit nog met een probleempje. Onderstaand is het baanplan van het schaduwstation bijgevoegd. Ik wil voor de helix beginnen met stijgen vanaf de wissel in de buitenste baan. Dat gaat prima. Ik selecteer de eerste rails na de wissel en geef in het dialoogvenster een hoogte op van 2,5. En wanneer ik dan ik 3D kijk zie ik inderdaad een helling ontstaan. Maar nu het probleem: Ook het binnenste spoor moet dezelfde hellingsgraad hebben. Ik selecteer dus de rails naast de rails die ik in het buitenspoor al had geselecteerd, geef in het dialoogscherm weer de hoogte van 2,5 op. Maar wat doet het programma nu, het zoekt de eerste wissel die het tegenkomt en begint vanaf dat punt met de helling.
Hoe krijg ik nu voor elkaar dat het programma met de helling gaat beginnen vanaf de door mij geselecteerde rails?
Ik heb de handleiding van Wintrack er op nageslagen, maar kom er niet uit.

vr.gr.
Jurrien
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Hoi Jurrien,

Ik heb het maar even aangepast voor je.
Wat moet je doen? Om te beginnen eerst weer alles op 0 gezet van het binnenste spoor.
Vervolgens even met "Ctrl" + "E" de rails onderbroken, zodat de het rail-traject vanaf de wissel op het parallel spoor op dezelfde hoogte begint.
Vervolgens de hoogte invoeren van 2,5 als stijgingspercentage en op berekenen drukken.
Dan staan de hoogtes gelijk met elkaar.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Bedankt voor het aanpassen. Helaas kan ik het niet openen omdat ik werk met versie 9 van Wintrack. Maar ik ga je instructies opvolgen en kijken of ik het zelf ook voor elkaar krijg.
vr.gr.
Jurrien

edit: is gelukt!  :)
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Hoi Jurrien,

Ja, das waar ook. Jij werkte met versie 9.
Sorry, dat was ik even vergeten. Maar ik zie dat het gelukt is. Mooi!
Als er nog iets is zal ik het volgende keer wegschrijven zodat jij het bestand ook kan inlezen! Das wel zo makkelijk.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Is wellicht een WinTra7-versie ook mogelijk? :P
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Hallo, bijgaande het plan opgeslagen in versie 7. Hoop dat je het kunt openen.
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Deze WT7-versie werkt prima!

Veel dank, Jurrien!
framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Ugge, ugge, ugge, wat een stof komt er bij het blazen van dit draadje af. Maar er is wat nieuwe energie opgedaan en ik begin weer met frisse moed.

Na een verschuiving in mijn werkkamer van een aantal meubels bleef er toch wel genoeg ruimte over om er een baan te kunnen bouwen. Ik kon de afmetingen van tevoren niet precies bepalen, omdat ik niet wist hoeveel ruimte ik nodig had om een beetje gemakkelijk te kunnen bewegen en toch overal goed bij te kunnen.
Ik wilde ook de zaak wat gestructureerder aanpakken. De vorige tafel was in elkaar geflanst, maar dat moest nu anders. Eerst dus een frame maken. En liefst budgettair neutraal. ;)
Van een vorige klus had ik nog stroken MDF plaat liggen van 8 cm breed en er waren ook nog allerlei soorten balkjes in diverse diktes. En met de afkortzaag waren die goed op lengt te maken.
Mocht ik ooit nog een andere ruimte krijgen dan is het prettig om de tafel snel weer uit elkaar te kunnen halen. Vandaar dat ik voor modules heb gekozen.


De ruimte om te werken is wat beperkt, maar ik kan uit de voeten.


Mooie lange schroeven en de eerste module is een feit.


Dan is de tweede module ook niet zo moeilijk.


Met lijmklemmen tegen elkaar gezet en vastgeschroefd.


In een hoekje stonden nog vier poten van een gesloopt stapelbed. De afkortzaag was geduldig.... Een paar wat langere en dikkere schroeven lagen ook nog ergens.


De derde module wordt wat korter. Ik moet er wel langs kunnen.


De vierde is ook klaar en ze zitten weer tegen elkaar aan.


Lijmklemmen en twee korte balken maakten dat er vier modules aan elkaar konden worden gekoppeld. Stevig zat om op te kunnen staan.


Die kast stond een beetje in de weg. Dus de treinspullen in bananendozen, kast gesloopt, vijfde module geconstrueerd en gekoppeld aan de anderen. Omdat de overspanning ietsje langer is, een aantal wat dikkere balkjes gebruikt. En toen stond het grootste gedeelte van de treintafel.


De laatste module was niet zo groot. En dan is dit het resultaat.

Er is nu een tafel ontstaan met een lengte van 290 cm en een breedte van 172 cm. Met een stukje in de hoek van 94 bij 94 cm.

vr.gr.
Jurrien
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Jurrien,
dat is werken geblazen, maar mijn commentaar is kom je wel bij die hoek van 94x94 ?

lijkt me zeer moeilijk bereikbaar, maar je zal daar best wel hebben overnagedacht

Gr Ed
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel

Hallo Jurrien !

Dat wordt kruipen, dacht ik , toen ik naar de foto's keek.
Lijkt me niet echt gemakkelijk zo.
Of kun je nog langs de muur ?
Is niet goed te zien zo.

Grtz Tony
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Het is op de foto niet zo goed zichtbaar, maar ik heb nog tussen de muur en die hoek een ruimte van ongeveer 40 cm. om te lopen. Dus de hoek is bereikbaar.

Bij een nieuwe tafel hoort natuurlijk ook een nieuw baanplan. Wil eerst een schaduwstation realiseren. Technische details komen later aan bod.  Ik denk dat ik in de hoek ruimte heb voor een helix. Die wel ovaal zal moeten worden. En ik zal er de standaard bocht 24130 voor het dalen moeten gebruiken en de 24230 voor het stijgen.

Met Wintrac ben ik tot het volgende resultaat gekomen.


Er zullen wel wat treinen achter elkaar kunnen worden gezet, maar toch heb ik het idee dat ik de ruimte niet ten volle benut. Bovendien heb ik het idee dat ik niet voldoende lengte heb om te kunnen stijgen,cq dalen. Voel u geheel vrij om er op te schieten. Ik heb het "tra" bestand bijgevoegd.

vr.gr.
Jurrien
Re: Schaduwstation, versie zoveel
Jurrien

Ziet er goed uit, je hebt in ieder geval veel plaats om treinen op te stellen.
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.

Hoi Jurrien !

Dat idee, dat je de ruimte niet ten volle benut, deel ik niet  :P
Veel meer rails kun je niet kwijt en je zult er ook nog bij moeten kunnen.....

Ben benieuwd hoe het bovenop gaat worden.

Grtz Tony
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Citaat van: Tony op dinsdag 11 november 2014, 09:01:47

Ben benieuwd hoe het bovenop gaat worden.

Grtz Tony

Ik heb nog geen flauw idee! Wel een aantal wensen. Teveel wensen denk ik. :-(

vr.gr.
Jurrien
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
ik zou proberen de railspiraal andersom te leggen zodat je via de buitenbocht omhoog gaat en langs de binnenbocht omlaag.
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Hoi Jurrien,

Ik heb je schaduwstation even onderhanden genomen. Doe ermee wat je wilt. Misschien heb je er wat aan.
Als je begint met stijgen in de wisselstraten van je schaduwstation, niet te steil, anders krijg je problemen kan je prima uitkomen op het groene deel.
Het dalende spoor zit nu aan de binnenkant en het stijgende spoor dus aan de buitenkant. Voor een lager percentage.
De hoogtes heb ik nog niet ingevoerd.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Hoi Peter.

Even was ik sprakeloos!! 8o  Maar dit ziet er echt geweldig uit! :thumbup: :thumbup: Hiermee kan ik voorlopig aan de gang. En heel stiekum heb je ook nog een opstelspoor toegevoegd :D Ben diep onder de indruk. Was er zelf nooit opgekomen.

Heel veel dank!

vr.gr.
Jurrien
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Hoi Jurrien,

Dank je wel!  Je weet het toch, als ik iets probeer dan doe ik echt mijn best wel.
Het lukt niet altijd, maar probeer het wel.

Haha, ja dat extra opstelspoor was een gelukje, ik had wat vergeten weg te halen en toen bleek dat dit ook gewoon kon.
Dus vandaar dat extra opstelspoor.
Alleen als je nu met lange rijtuigen gaat rijden kan je wel eens vreselijk in de problemen komen. Lang niet alle lange rijtuigen (1:87) komen door de 24130 bochten.

Ik heb bij mij alle 24130 bochten eruit gegooid, daar gaan de Sachsenmodelle en Roco rijtuigen (1:87, 30 cm) echt niet doorheen. Met alle gevolgen vandien.
Aan de andere kant ga je grotere bochten gebruiken dan verlies je iets aan opstel lengte.

Heel veel plezier ermee en succes met bouwen. Als ik vroeger of later nog wat voor je betekenen kan, dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Citaat van: Pjedro op dinsdag 11 november 2014, 14:00:49

Alleen als je nu met lange rijtuigen gaat rijden kan je wel eens vreselijk in de problemen komen. Lang niet alle lange rijtuigen (1:87) komen door de 24130 bochten.

Ik heb bij mij alle 24130 bochten eruit gegooid, daar gaan de Sachsenmodelle en Roco rijtuigen (1:87, 30 cm) echt niet doorheen. Met alle gevolgen vandien.
Aan de andere kant ga je grotere bochten gebruiken dan verlies je iets aan opstel lengte.

Met vriendelijke groet,
Peter

Dat van die lange rijtuigen en bochten 24130 had ik mijzelf ook al gerealiseerd. Het beperkt me denk ik in de keuze mogelijkheden voor rijtuigen van een ander merk. Het zal denk ik voor Marklin rijtuigen geen probleem zijn. En voorlopig heb ik daar nog keuze zat. :D En ja met elke keuze die je maakt grendel je andere mogelijkheden af. Denk dat ik er wel mee kan leven. Zal al blij zijn als het t.z.t. op de helix goed gaat. B)
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Dit ziet er veel belovend uit Jurrien. :thumbup:
De notificatie gaat aan. :P
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Mooi dat de notificatie aangaat.  :D Maar erg druk zal die het nog niet hebben... Volgende stap is het maken van een helix. Ga nu eerst dat proberen onder de knie te krijgen. Om te beginnen gaat er een plaat dun multiplex in stroken van 20 cm. breed worden gezaagd. Ik meld me wel weer!

vr.gr.
Jurrien
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Het plan ziet er goed uit, maar weet je wel zeker dat je met die 24130 bochten wilt werken? Ik zie dat er weinig ruimte is, maar ik zou toch nog een serieus kijken of er geen alternatieven zijn. Die bochten beperken je echt later in mogelijkheden en als de helix er één keer ligt breek je die ook niet zo gauw weer af. Als je bv. in Excel berekeningen maakt over stijgingspercentages, zul je ontdekken dat je met de 24330 aanmerkelijk minder stijl omhoog gaat.
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Hoi A.,

Dat je met wat grotere bochten wat minder stijl omhoog gaat is me bekend. Maar ik heb gewoonweg die ruimte niet. Dus zal ik de standaardbocht moeten gebruiken. Ik kan natuurlijk wel het ovaal wat langer maken. Maar zoals Peter al zegt. In de wisselstraat moet het stijgen al beginnen.

vr.gr.
Jurrien
Re: worstelen met het klimspiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Zoals de titel al zegt. Ik worstel. En het Zeeuwse gevoel van "ik kom boven" heb ik nog niet. Maar goed.
Om een idee te krijgen eerst twee cirkels gelegd in de hoek waar de klimspiraal moet komen.


Dat past dus. Kan het zelfs nog wat van de muur af schuiven.

Vanmiddag stroken laten zagen van 20 cm breed. Ik zou er op z'n minst drie windingen mee moeten kunnen doen

Ik wil de methode gebruiken van Rainer Lüssi, wat in een exelbestand door Ronald K. is vertaald en gemaakt. Zou moeten lukken. lijkt iet al te moeilijk.



Maar waar ik blijf steken is dat "voor stralen hier klikken" bij mij niet werkt.

Ik heb een screenshot gemaakt:



En waar ik nu niet uitkom is dat ik de lengte niet kan berekenen tussen de punten 1 en 2. Zagen op 60 graden is geen probleem. Het gaat mij om de lengte van de stukken strook. De buitenste diameter van de "24230 ring" is 91.5 cm

vr.gr.
Jurrien

Re: worstelen met het klimspiraal
zoals ik het zie moet dat 667.2 mm zijn
Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Klopt, alle benodigde maten staan afgebeeld
Re: framewerk gemaakt en 1e baanplan voor schaduwstation.
Citaat van: Jurrien op dinsdag 11 november 2014, 17:28:04
Dat je met wat grotere bochten wat minder stijl omhoog gaat is me bekend. Maar ik heb gewoonweg die ruimte niet. Dus zal ik de standaardbocht moeten gebruiken. Ik kan natuurlijk wel het ovaal wat langer maken. Maar zoals Peter al zegt. In de wisselstraat moet het stijgen al beginnen.

Hoi Jurrien,

Misschien is het wel slim om dat met die stijgende wisselstraat goed uit te testen van te voren. Zelf heb ik namelijk slechte ervaringen met wissels die niet helemaal vlak liggen. Ik weet niet hoe het met C-rail-wissels is, maar ik heb regelmatig problemen met twee wissels van K-rail die bij mij niet helemaal plat liggen. Regelmatig komt net daar namelijk een loc stil te staan.

Groet, Marc
Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Jurrien

Wanneer je het excelbestand laad dan wel macro's inschakelen

Mvg
Koos
Re: worstelen met het klimspiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Dat stijgen in de wisselstraat maakt mij ook een beetje onrustig. Als ik nu een de ovaal wat verlengde en begon met stijgen met bocht 24224, volgens onderstaand plan, dan heb ik toch voldoende lengte om 9 cm in hoogte te kunnen geraken?
Bestand heb ik bijgevoegd.

vr.gr.
Jurrien
Re: worstelen met het klimspiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Citaat van: KdeB op dinsdag 11 november 2014, 23:28:05
Jurrien

Wanneer je het excelbestand laad dan wel macro's inschakelen

Mvg
Koos

Ik kreeg het exelbestand binnen met een beveiliging. Die heb ik er nog niet uit.

vr.gr.
Jurrien
Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Jurrien

Het is allemaal wel op het randje.
Ik zou ook je tafel nu aanpassen zodat je een mangat in je spiraal hebt.
Het ovaal spiraal geeft wel beperkingen op je railplan van je bovenbaan.

Mvg
Koos

Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Citaat van: Jurrien op woensdag 12 november 2014, 00:19:49

Ik kreeg het exelbestand binnen met een beveiliging. Die heb ik er nog niet uit.

Is een instelling in Excel, zal morgen even kijken

Mvg
Koos
Re: worstelen met het klimspiraal
Hoi Jurrien,

Ook als je het ovaal zo maakt, als dat jij hebt aangepast, heb je niet genoeg lengte om pas te beginnen met stijgen bij de 24224 bochtjes.
Voor de buitenbocht heb je een lengte van 250,2 cm voordat er over de rails in je schaduwstation wordt gekruist, voor de binnen baan heb je maar 225,8 cm, dat ga je dan dus duidelijk niet redden.
Geloof mij nu maar, dat als je netjes begint te stijgen, zodra je onder de spiraal doorkomt je net voldoende hoogte kan genereren, om op hoogte te komen.

Natuurlijk moet je dat goed testen, maar wij hebben 5 schuin liggende wissels ruim een half jaar lang elke dag bereden voor enkele uren achter elkaar,
En ik moet zeggen dat we met die wissels nog nooit problemen hebben gehad. als je alles maar secuur aanlegt.
Als alle wissels die op elkaar volgen maar dezelfde daling/stijging heeft levert dat geen probleem op.

We hadden ook een bochtwissel op een andere locatie schuin liggen, maar dat was een minder succes.
Daar liep een trein, die naar boven kwam en dan de keuze had om links of rechts te gaan wel eens uit de rails.
Als het een getrokken trein was hadden we geen problemen met die bochtwissel, maar was het een duwcombinatie dan waren er wel eens problemen met ontsporingen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: worstelen met het klimspiraal
Citaat van: KdeB op woensdag 12 november 2014, 00:55:19
Citaat van: Jurrien op woensdag 12 november 2014, 00:19:49

Ik kreeg het exelbestand binnen met een beveiliging. Die heb ik er nog niet uit.
Is een instelling in Excel, zal morgen even kijken
Als het bladbeveiliging is, is dat eenvoudig op te lossen. In het Lint ga je naar Controleren, dan heb je de optie "Beveiliging blad opheffen".

Dan moet het opgelost zijn. Het kan zijn dat er een wachtwoord achter zit, die moet je dan maar weten anders krijg je de beveiliging er niet af.
Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Ik heb hier nog wel een spiraal liggen die jij heeeeel goed kan gebruiken.....
Geschikt voor R1 en R2 met ruimte voor bovenleidingsmasten.

Speciaal type MDF, 7 mm dik. Sigmenten zijn uitgefreesd.
Buitendiameter is 97,5 cm; binnendiameter is 62 cm. Hartlijnen dmv kleine groef voor R1 en R2 zijn ook ingefreesd.
Voor een net bedrag op maat gemaakt, zodat je hem alleen nog maar hoeft op te halen en daarna je rails kan monteren.

Ik heb voor het gemak wat hoogtematen in de tekening gezet, zodat je de stijging kan inschatten.
Je kan het beste beginnen in je wisselstraat met opbouwen, zodat je maximaal rendement haalt in de cirkel. 12 mm per rails is voldoende, daar je minimaal 12 cm per omwenteling moet halen ivm benodigde ruimte, en bij jou geen 12 rails beschikbaar zijn. Bij 12 mm per vrije rails kom je nu op 15 cm op de plaats waar je weer over de bestaande sporen heen komt.


Gr. Marcel
Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Hoi Jurrien

Excel instelling:
Office knop en dan kiezen voor; opties voor excel
Vertrouwenscentrum kiezen voor; instelling voor het vertrrouwenscentrum dan; aalle macro's inschakelen
Popular; Tabblad ontwikkelaars in lint weergeven deze aanvinken.

De sheet van Ronald Koerts is beveiligd met een wachtwoord
Ik zou het orgineel 'Gleiswendel' downloaden.

Misschien een een alternatief voor je ruimte voor je spiraal, nu kan je de tafel nog aanpassen en hoef je geen ovaal te maken wanneer je werkt met R5 en R4 of R4 en R3 bochten



Mvg
Koos
Re: worstelen met het klimspiraal
Hoi Marcel,

Wat jij hier voorstelt is natuurlijk geen optie.
Jouw voorgestelde stijgingen zijn meer dan 5%. Zie plaatje.
Daar komt nog bij dat elke wissel steiler wordt en dat geeft weer problemen met in ieder geval personen rijtuigen.
De stijgingen van de wissels moeten gelijk zijn om geen problemen te krijgen.

Dat is echt veel te veel als treinen die vaak moeten rijden, zijn ze snel versleten.

Hoi Jurrien,

Dat excel bestand, wat Koos hier voorstelt, is echt een prima uitkomst, voor het creëren van een goed lopende spiraal.
Ik gebruik die ook regelmatig om het een en ander te bewerkstelligen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Peter,

Natuurlijk kan je de stijging ook beperken. Het is maar een opzet.
Maar dan wordt de onderlinge hoogte ook minder.
En misschien kan je de wissels max 3 mm per wissel laten stijgen.
Maar uiteindelijk moet het wel tot een aanvaardbare oplossing moet leiden, daar je anders het ontwerp zal moeten aanpassen.

Gr. Marcel
Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Ik heb nog de handleiding (uit 2007) van Riny Metsers liggen voor het bouwen van een klimspiraal. Die gebruikt weliswaar een ander systeem om de spiraal te bouwen, maar toch staan er best nuttige tips in. Als je geïnteresseerd bent, stuur me dan even een pb.
Re: worstelen met het klimspiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Vanmiddag is er wat gestoeid met het baanplan. Met grote dank aan Peter en Koos en anderen die hebben meegedacht, wordt het nu als volgt:



Het idee om een goed mangat te hebben in de spiraal sprak me erg aan. Maar het baanplan van Peter moest ongewijzigd blijven. En het klimmen mag niet te stijl, dus het liefst onder de 3%. Wanneer ik over de wisselstraat moet, ben ik blij met een hoogteverschil van 10 cm. Het betekent wel dat ik het framewerk weer helemaal los moet halen  :-( :-( en sommige stukken moet aanpassen. Maar goed, zo blijft een mens van de straat. :D
Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Als je dan meer ruimte neemt voor je spiraal, is het dan ook geen optie om met R2 en R3 te werken?

Gr. Marcel
Re: worstelen met het klimspiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Nee, want die krijg ik niet weg aan de rechterkant waar de spiraal is gesitueerd, tenzij ik een raam dag en nacht open zet.  :D Ik wil verder niets aan het baanplan veranderen.

vr.gr.
Jurrien
Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Haha.

Lijkt mij dan ook geen goed idee.
Succes verder.

Gr. Marcel
Re: worstelen met het klimspiraal
Is het niet een idee om het hele schaduwstation wat smaller te maken?? De sporen hebben nu toch royaal lengte..
Re: worstelen met het klimspiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Ik ga in het schaduwstation blokken maken, zodat ik treinen achter elkaar kan parkeren. Als ik het smaller maak, dan kan ik minder materieel kwijt.

vr.gr.
Jurrien
Re: worstelen met het klimspiraal
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: worstelen met het klimspiraal
Jurrien

Ja, dat is weer een wijze les, ook voor andere beginners, tafels moet je maken nadat je baanplan definitief is.

Ik ben ook nog even aan het ontwerpen voor je, kan je kiezen, helaas heb ik donderdag andere verplichtingen maar ik zal het plan vrijdag posten.

Met wat voor treinen en lengtes wil je gaan rijden?
Kan je ook aangeven in grote lijnen wat je met je bovenbaan wilt gaat doen.

Mvg
Koos