He Jurrien,
Beetje weinig inzicht in het rails leggen vind ik, en zeg eens heb jij echt 22 schaduw sporen nodig, om je zoveel gepriegel op de hals te halen?
Dat word volgens mij vragen om moeilijkheden.
En die mangaten word krap en dan nog kun je niet overal bij denk ik.
Zou terug gaan naar de tekentafel als ik jou was.
Gr Ruud
Je hebt volkomen gelijk Ruud. Ik heb weinig inzicht in het leggen van sporen. Vandaar dat ik het hier laat zien en me dan bezig kan houden met het commentaar.
Of ik 22 sporen nodig heb? Ik denk het wel. Eigenlijk nog wel meer. Ik heb wel wat materieel en dat wil ik af en toe voorbij zien komen. Lijkt me praktisch als ik dit op een schaduwstation kan parkeren. Wat bedoel je precies met "gepriegel"? De mangaten zijn wat klein, dat klopt, maar aan de andere kant heeft tot nu toe nog nooit iemand "Hé dikke" geroepen als ze mij bedoelden.
Terug gaan naar de tekentafel is natuurlijk altijd een optie en die houd ik zeker open. Bedankt voor je commentaar.
Hoi Jurrien,
Waarom niet 2 schaduwstations boven elkaar?
Via de spiraal kun je met het binnenste spoor dan op het laagste nivo komen.
Ik zou de sporen dan ook aaneengesloten leggen.
Dus 1 spoor met alleen maar rechts afslaande wissels en aan het einde komen deze weer samen.
Vervolgens met een bocht terug op het zelfde binnenkomende spoor.
Dan zijn al je schaduwsporen even lang en liggen ruim voldoende van elkaar.
Groeten,
Ton.
Twee schaduwstations boven elkaar is natuurlijk ook een optie. Maar ik weet nog niet precies hoeveel ruimte ik dan minimaal nodig heb tussen beide stations. En levert het mij voldoende sporen op met voldoende lengte? Ik heb een trein met 8 wagons + loc, dan spreek je toch al snel over 2.60 m. Bedankt ook voor je commentaar.
dit is onbegonnen werk. Al je treinen zullen gewoon elkaar uit de sporen duwen. Beter 1 spoor minder en voldoende ruimte dan zo overvol. In de bochten moeten ze toch op elkaar wachten .Is nu een zeer duur schaduwstation waar je massa's problemen zal hebben. Op een breedte van 1,35 meter kan je eigenlijk max. 14 sporen leggen zonder problemen. Ook de overlock in je spiraal zal je niet halen aan een stijging van 3 %.
Ik begrijp niet helemaal waarom de treinen elkaar uit de sporen zouden duwen. Dat is toch een kwestie van goed programmeren? Hieronder heb ik een iets gewijzigde versie neergezet. Als je nu rechts boven kijkt, dan heb ik daar als voorbeeld een paar stukjes rails groen gemaakt. De baan moet toch zo te programmeren zijn dat er op die groene stukjes never nooit een trein mag stilstaan?
In dit plan zitten 36 wissels, waaronder 4 driewegwissels. Is wellicht wat veel, maar volgens mij wel efficiënt.
Zou je mij willen uitleggen waarom ik de stijging van 3 procent niet haal? Ik wil beginnen daar waar de rails rood is gemaakt.
Ook jij in ieder geval bedankt voor je commentaar.