Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.

Gestart door PietB donderdag 07 februari 2013, 17:55:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Ik heb een Fleischmann Plan V met de decoder en de motor in de ene bak en de sleper onder de andere bak.
De koppeling tussen beide bakken is een vreselijk priegelding met 4 kontakten.

2 voor de rijspanning, één voor het sluitsein en één voor het frontsein.
Een draad er bij trekken en dan het stel nog uitelkaar kunnen nemen is dus geen optie.

Nu speel ik met de volgende gedachten:
Om
1. in de gemotoriseerdebak de de verlichting met de bestaande decoder te schakelen en in de getrokken bak een functie decoder te plaatsen.
Met die functiedecoder op het zelfde lokadres als de andere decoder en de zelfde functie toets om de verlichting te schakelen. Als dat mogelijk is?
Of
2. de sleper van de getrokkenbak naar de motorbak overbrengen. dan komen er één kontakt op de koppeling vrij.
de rijspanning komt dan te vervallen de verlichtings retour zal moeten blijven bestaan.
Of
3. de bestaande koppeling door een andere stroomvoerende koppeling met 5 of meer contacten vervangen.
Dan kan alles bij het oude blijven in de bakken zelf.
Behoudens een Lopi4 die er dan in moet, want ik ben helemaal verrukt van de fadende front en sluitseinen.

De functie decoder is natuurlijk een oplossing met veel meer mogelijkheden, want je zou ook de front en sluitsein schakeling door de functiedecoder kunnen laten verrichten.
Het overzetten van de sleper is wat verbouwwerk maar is het goedkoopste.

Dit zijn zo maar wat gedachten, meedenken wordt zeer gewaardeerd.

grt Piet.
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Ik zou voor de functie decoder gaan.
Een van  de vrij gekomen contacten voor de massa naar de wielen gebruiken.

Zelf heb ik een extra stekkerverbinding in de holte van de kap geplaatst.
Aan de 2e bak het contra deel meet wat overspringende draden.
Zelfde idee als dat de sprinters hebben.

Probleem is dat er Alleen nog weleens een draadje losbreekt. Dus van daar het advies een fdecoder re plaatsen.

Gr Robin
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Citaat van: Hero op donderdag 07 februari 2013, 18:03:38
Zelf heb ik een extra stekkerverbinding in de holte van de kap geplaatst.
Aan de 2e bak het contra deel meet wat overspringende draden.
Heb je daar een plaatje van Robin?
Grt Piet.
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Hoi Piet,

Ik bouw de stekkerverbindingen om naar 7-polig.
Dan kan alles met één decoder.
Ik plaats bij de oudere plan-V  (die een 2-polige verbinding heeft) een 5-polige erbij.
Maar ik bouw ze ook compleet om.

Gebruik hierbij 3 contacten voor front/sluitseinen, 2 contacten voor interieurverlichting en F1
Bij led-verlichting kan je ook nog een rangeersein aanbrengen.
2 contacten voor sleepcontact en massa.

Gr. Marcel
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Momenteel niets beters als dit.
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Die van mij heb ik omgebouwd met een vier polige roco koppeling
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3817.msg53832.html#msg53832

Hierdoor loopt de voeding, front/sluit verlichting en binnenverlichting.
Je kan dan in de motorloze bak zelf dmv van twee diodes een + maken voor de verlichting.
http://wiki.3rail.nl/index.php/Alternatieve_%2B_bij_oude_Märklin_decoders

Dan zijn ze gewoon schakelbaar en kan je alles doen met 1 decoder.
Functie decoder is erg lastig met programmeren, omdat je de bakken eigenlijk aan elkaar moeten zitten om dan de gewone decoder te programmeren.

Je kan trouwens mooie led verlichtingsset bestellen voor de front en sluitverlichting.
Deze kan je bestellen bij Tom van Weert.
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m641659236-led-lichtset-voor-lima-ddm-of-rivarossi-m-ddm.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Groeten Sander
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Citaat van: Seinwezen op donderdag 07 februari 2013, 19:47:44
Die van mij heb ik omgebouwd met een vier polige roco koppeling
Heb je er ook NEM-schachten onder gezet?
Komen die bakken dan niet te ver (lelijk) uit elkaar?

Citaat van: Seinwezen op donderdag 07 februari 2013, 19:47:44
Je kan trouwens mooie led verlichtingsset bestellen voor de front en sluitverlichting.
Deze kan je bestellen bij Tom van Weert.
De link die je geeft gaan over DDM verlichtings sets.

Citaat van: loc1200 op donderdag 07 februari 2013, 18:25:13
Hoi Piet,
Ik bouw de stekkerverbindingen om naar 7-polig.
Dan kan alles met één decoder.
Ik plaats bij de oudere plan-V  (die een 2-polige verbinding heeft) een 5-polige erbij.
Heb je daar een voorbeeld van Marcel?
Ik heb nu een 4-polige en heb dus meer dan genoeg aan een 5-polige, welke gebruik je daar voor?

Citaat van: Hero op donderdag 07 februari 2013, 18:44:47
Momenteel niets beters als dit.
Mocht je een plaatje hebben met een betere blik op de koppeling en de electrische verbindingen dan zou ik dat graag eens zien, Robin

grt Piet.

Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Natuurlijk kan je de verlichtingsset bestellen, maar het is ook goed te doen om dit zelf te maken.
Dan kan je ook de rangeerverlichting realiseren.

Piet: Helaas kan ik niet zo gauw een plaatje vinden.
Het is een uur werk.
Ik heb ruim een half jaar geleden 3 gekoppelde plan-V's gemaakt voor een forumlid.
Hierbij waren de voorste en de achterste als dummy uitgevoerd, (2x LoPi functiedec.) en de middelste met LoPi V4.0 en een Märklin 5-polige motor in M draaistel. Alleen de middelste heb ik toen voorzien van 7-polige koppeling. De stellen blijven gewoon de normale onderlinge afstanden behouden. Ook in de stuurstanden, welke met elkaar zijn gekoppeld, zijn kortkoppelingen geplaatst.

Gr. Marcel

Cabinezijde met kortkoppeling


Techniek: nieuwe print met ledverlichting


Het was even zoeken; hier een andere die ik al 12 jaar geleden heb omgebouwd; echter deze was 6 polig (2+4)
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Citaat van: bossie op donderdag 07 februari 2013, 20:51:16
Citaat van: Seinwezen op donderdag 07 februari 2013, 19:47:44
Die van mij heb ik omgebouwd met een vier polige roco koppeling
Heb je er ook NEM-schachten onder gezet?
Komen die bakken dan niet te ver (lelijk) uit elkaar?
Ik heb er inderdaad een NEM schacht onder gezet.
Maar heeft die van jou die al niet dan?
In ieder geval zijn ze als reserve onderdeel te bestellen.

De Plan V in onderstaand filmpje is door mij ook met NEM schachten omgebouwd.
Kijk en oordeel zelf >:-D



Citaat van: Seinwezen op donderdag 07 februari 2013, 19:47:44
Je kan trouwens mooie led verlichtingsset bestellen voor de front en sluitverlichting.
Deze kan je bestellen bij Tom van Weert.

De link die je geeft gaan over DDM verlichtings sets.

Klopt, maar het ging erom dat je zo met hem in contact kan komen.

Groeten Sander
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Hi Sander,
ja het ziet er prachtig uit, dat is waar.
Ja ik heb nog eens goed gekeken, die snertkoppeling zit inderdaad in een NEM-schacht.
Ik zal eens contact opnemen met Tom.

Bedankt voor de info.

grt Piet.
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Hallo Piet,

Als je een voorbeeld zoekt van een Fleischmann Plan V waarbij een functie decoder voor de verlichting is gebruikt, dan is dit artikel in de wiki misschien wat voor je.

http://wiki.3rail.nl/index.php/Fleischmann_1472_Digitaal

Voordeel is dat je de oude koppeling kunt houden en dus maar 2 draden tussen het motorrijtuig en achterdeel nodig hebt.

Mvg,

Treinsmurf
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
ik heb er bij mij voor gekozen, om een 4-polige koppeling (roco) te gebruiken, en 2 losse draden van bak naar bak. Bij het uit elkaar halen van het stel niet de handigste oplossing, maar hoevaak doe je dit ook....

Roy
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Plan V uitrusten met schakelbare verlichting.
Citaat van: Roy op donderdag 07 februari 2013, 22:08:59
ik heb er bij mij voor gekozen, om een 4-polige koppeling (roco) te gebruiken, en 2 losse draden van bak naar bak. Bij het uit elkaar halen van het stel niet de handigste oplossing, maar hoevaak doe je dit ook....
Hi Roy die Roco koppeling is inderdaad makkelijk, zeker in vergelijking met de originele, van Fleischmann.
En dat uitelkaar halen doe ik regelmatig, als ik het treinstel meeneem naar de clubbaan.
Dan wil ik het stel persé in de OVP vervoeren.

Citaat van: treinsmurf op donderdag 07 februari 2013, 21:48:14
Als je een voorbeeld zoekt van een Fleischmann Plan V waarbij een functie decoder voor de verlichting is gebruikt, dan is dit artikel in de wiki misschien wat voor je.
Voordeel is dat je de oude koppeling kunt houden en dus maar 2 draden tussen het motorrijtuig en achterdeel nodig hebt.
Dat is een prima oplossing treinsmurf.
Maar bij mij wordt het dan de ESU 54610 en de ESU 54620 Lopi v4.0
Want ook dit treinstel moet fadende sluit en front verlichting krjgen.

Nog een vraag over het programmeren:
Ik heb geen Mobilestation, maar een Intellibox en een ESU lokprogrammer.
Doe je dat bet beide decoders op het zelfde lokadres en gelijktijdig de zelfde CV's van een waarde voorzien?

grt Piet.