Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

mijn eerste baanplan, iemand tips? (testbaan)

Gestart door crosserke donderdag 07 februari 2013, 14:24:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn eerste baanplan, iemand tips? (testbaan)
Hallo iedereen,

Bij deze ga ik dus mijn eerste baanplan ontwerpen.
Ik was eerst begonnen met het gewone baantje van een startpakket, dan eens een uitbreidingsversie gekocht, deze ook aangelegd. Daarna eens aan het puzzelen geweest met het gevolg van deze baan die ik nu heb liggen.
Nu komt er een tafel bij en kan ik kiezen welke afmeting ik gebruik. De tafels zijn allebei 100cm op 266cm. Dus ofwel gebruik ik ze in L-vorm ofwel een rechthoek.
Ik ben al volop aan het puzzelen maar misschien dat jullie nog tips hebben wat ik er van kan maken.
Er zijn geen voordelen, alleen een station wil ik erbij plaatsen en graag nog twee doodlopende sporen voor in het 'industriepark'

Deze heb ik nu liggen op 1 tafel dus.
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Beste crosserke,

Ligt er helemaal aan wat je er later mee wilt doen. Eén groot rechthoek heeft als voordeel dat je lange stukken rechte rails kan neerleggen en dus een vorm van HSL lijn kan bouwen. Zeker in de tijdperk V/IV is dit een voordeel.

Wil je jezelf meer richten op het container overslag thema (zie op de foto al een begin), dan is een L-Vorm misschien meer in trek. Op de L kun je dan het lange stuk pakken voor de baan en de punt als rangeer/overslag gedeelte. Met als thema haven kun je er een mooi stukje landschapsbouw aan toe voegen. (spoorbrug, zeehaven, kranen, tanksoverslag, containers etc. etc.)

"Ik ben al volop aan het puzzelen" en dat zul je ook wel blijven doen in het begin. Een baanplan blijft zich ontwikkelen en er komen gedurende de bouw ook vast nog veranderingen in.

Groeten, Mark
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Hey Mark, voorlopig ga ik me'n baan nog niet echt aanwerken, maar wil vooral in tijdperk 5 en vooral 6 werken.
Maar dat is een goede tip voor die L vorm. Ga nog eens terug opnieuw beginnen aan een ontwerp.

Hartelijk dank voor de tip.
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Hoi crosserke,

Voor een baanplan, kijk in banenplannen ontwerpen bij het topic van : DEBORAH0157
Hier staan veel baanplan ontwerpen. Miscchien een voor jou bij?.

Mvg
Arie
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Daar heb ik al eens op gekeken en kijk er nu af en toe nog naar maar er zijn vele die te groot of te ingewikkeld zijn voor mij... Voorlopig toch, mss binnen enkele jaren wel maar nu krijg ik er de bibber van  :P

Groetjes...
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Me'n eerste baanplan is een feit.
Wat vinden jullie ervan?
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
niet heel veel rijmogenlijkheden vooral rangeren ;)
wilt u trouwens ook met meerdere lagen werken?

Mvg
Frank
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
nee, voorlopig niet in lagen, dat is nog te moeilijk voor mij  :)
Inderdaad, niet veel rijmogelijkheden... Ik zal nog eens aan een andere beginnen met meer rijmogelijkheden...
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Tips:
- De S-Bocht links onder zou ik eruit halen.
- Diagonaal rails neerleggen
- Doordlopende sporen in de hoeken van de baan, niet middenop de tafel

Waarom?
Diagonaal; oogt mooier, breekt de rechte hoeken van de tafel (persoonlijke mening)
S-Boch; Slingeren met langere wagons is geen aanrader
Sporen; Geen ontkoppelrail, handbedient opstellen en loskoppelen. Nu moet je over de hoofdsporen heen hangen. Je zal niet de eerste zijn die met de mauw achter een loc blijft hangen  O:-D

Gr. Mark
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Misschien nog een tip. Als je op de buitenste ovaal "tegen de klok in" rijdt, dan kun je nu rechts bovenin naar de binnenste ovaal oversteken. Er is echter geen mogelijkheid om dan weer van de binnenste naar de buitenste ovaal te komen, alleen als je achteruit terug rijdt. Ik zou dus bovenin nog een verbinding maken met twee wissels tussen die twee ovalen.

Groet, Marc
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Citaat van: mbekker op vrijdag 08 februari 2013, 08:49:01
Tips:
- De S-Bocht links onder zou ik eruit halen.
- Diagonaal rails neerleggen
- Doordlopende sporen in de hoeken van de baan, niet middenop de tafel

Gr. Mark

Hey Mark, inderdaad die S-bocht is niet zo mooi, ik heb eerst geprobeerd om een diagonaal rail te leggen, maar ik kreeg deze niet aangesloten met de C-rail... Maar ik zal het nog eens proberen met wat puzzelen...
Citaat van: 10103 op vrijdag 08 februari 2013, 09:12:49
Misschien nog een tip. Als je op de buitenste ovaal "tegen de klok in" rijdt, dan kun je nu rechts bovenin naar de binnenste ovaal oversteken. Er is echter geen mogelijkheid om dan weer van de binnenste naar de buitenste ovaal te komen, alleen als je achteruit terug rijdt. Ik zou dus bovenin nog een verbinding maken met twee wissels tussen die twee ovalen.

Groet, Marc

Inderdaad, deze was ik van plan maar blijkbaar vergeten.

We zullen nog eens wat gaan puzzelen  :)
Wordt vervolgd  :D
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Citaat van: 10103 op vrijdag 08 februari 2013, 09:12:49
Er is echter geen mogelijkheid om dan weer van de binnenste naar de buitenste ovaal te komen, alleen als je achteruit terug rijdt.
Je zou het natuurlijk ook bewust zo kunnen laten, op die manier is er op een klein baantje ten minste nog iets te doen en te beleven.
Waarom toch dat eeuwige rondjes rijden? Dat wordt je toch zo beu binnen de kortste keren?
En dit is duidelijk een baan die bedoeld is om veel te rangeren. Uit al die doodlopende sporen kom je toch ook maar weg door achteruit te rijden?
Is er dan wel een probleem :-)?
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Inderdaad, veel rangeerplaats... misschien wel iets teveel  :?

Blijkbaar heb ik niet zoveel inspiratie om een mooi baantje aan te leggen... Wat kun je meer doen dan een rondje rijden?  :?

Het lijkt simpeler dan het toch is...  :) voor mij toch... B)

Groetjes...
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Citaat van: crosserke op vrijdag 08 februari 2013, 10:57:42
Wat kun je meer doen dan een rondje rijden?  :?
Ik heb het daarnet toch geschreven, vooruit en achteruit rijden, en ik meen dat hoor.
Leg bijvoorbeeld eens een kopstation aan, daar moeten je treinen altijd keren, je kunt dat op verschillende manieren doen:
een treinstel rijdt gewoon terug
een getrokken trein met stuurstandrijtuig rijdt gewoon terug
bij een gewone getrokken trein kun je de lok laten omrijden
of je koppelt de voorste lok los en hangt er achteraan een nieuwe aan
en dat gecombineerd met een rangeerterrein, dan kan de pret toch niet meer op?
en leg misschien wel een rondlopende baan waar je een trein kunt naar toe sturen terwijl je druk bezig bent in het kopstation met rangeren of met iets op het rangeerterrein
maar laat toch liefst niet alle treinen zinloos in de ronde rijden, wat heb je daar nu aan...
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
             

                                                  Hallo Crosserke,

Ik zou ook gaan voor een kopstation ,ge gaat er meer plezier aan hebben ,ik heb hier bij mij een  handboek liggen met sporen plannen, en daar word ook in vermeld als men een  kopstation heeft , dat bied veel mogelijkheden voor rangeren enz...ook rekening mee houden met de oppervlakte van uw baan.

Groeten ,viditv
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Ja dit is inderdaad wel interessant :)
Hhmm weer iets om over na te denken... Natuurlijk val ik dan weer in kosten, want heb voorlopig alleen nog maar goederentreinen  :D
weer een reden bij om uit te kijken naar een nieuwe trein  :D :D :D


Dank u wel voor de tips!!!
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Citaat van: crosserke op vrijdag 08 februari 2013, 18:41:23
weer een reden bij om uit te kijken naar een nieuwe trein
Ga eens naar de afdeling 'treinstellen' :-)
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Nu heb ik al eens aan het kijken geweest voor een bouwpakketje van zo'n kopstation, maar dat vind ik niet. Toch niet in periode 5 of 6...
Dat zelf al maken zie ik voorlopig nog niet zitten... We zulle wel zien wat we ervan maken...
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Bij een kopstation hoeft het stationsgebouw niet per se voor de kopsporen te liggen.
Van Faller station Bonn of Mittelstadt kun je prima plaatsen als kopstation.
Ook kun je delen van het station in een hoek plaatsen, zodat je nog meer bebouwing om je kopstation hebt.

Groeten,
Ton.
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Uiteindelijk is de aanwerking toch niet zeker voor direct, dus wie weet, als het ooit zover is bestaat dat misschien wel  ;)
En als het ooit zover is, dan kan ik het misschien zelf maken e  :) of zoals ge zegt, met meer bebouwing rond het station... Ik heb trouwens al een station in mijn bezit, dus zulle we daar dan wel gebruik van maken  B)
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Dag Stephanie,

Ik heb hier net een ontwerpje geplaatst dat misschien iets voor jou zou kunnen zijn, 't is wel in 2 lagen, maar met slechts 1 gecombineerd stijgend/dalend spoor, dus doodeenvoudig om op te bouwen.
En je kunt er toch tamelijk realistisch op rijden (denk ik).
Daar staat het http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41600.0
't Is wel in Wintrack getekend, maar het is eigenlijk zo om te zetten in om het even welk programma om er verder aan te 'schaven'.
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Hallo,

hey mon, ziet er wel aantrekkelijk uit, zeker zo in 3D foto's. Alvast bedankt voor de link.

Moet het lukken dat ik me vandaag nog eens met een banenplan heb bezig gehouden.
Hieronder de foto, links onder is voor een kopstation en in het midden rangeren.

Wat denken jullie hiervan?

Groetjes Stephanie.
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
en wat ik ook nog wou zeggen dat is dat ik toch nog eigelijk eventjes wil wachten met verdiepingen... Dat zal waarschijnlijk wel niet moeiljk zijn maar ik wil toch stapje per stapje doen  :)
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?

Citaat van: crosserke op dinsdag 12 februari 2013, 17:47:36
en wat ik ook nog wou zeggen dat is dat ik toch nog eigelijk eventjes wil wachten met verdiepingen... Dat zal waarschijnlijk wel niet moeiljk zijn maar ik wil toch stapje per stapje doen  :)

Hm, dus je zet de twee rechthoeken tegen elkaar aan tot een vierkant. Hoe kom je dan overal bij?
Maak je een looproute in het midden, of maak je mangaten om er in het midden bij te kunnen?
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
euh nee, ik kan rond de tafel... en 1meter ver zal ik wel geraken denk ik  :?
en het is dus een rechthoek, van 2m op 2,66m...
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Ik heb een tafel gemaakt gehad van 2m bij 3m en slechts 40cm hoog en ik kan je vertellen dat je in het midden voor het maken van scenery er niet handig bij kunt al ben 2 meter lang.
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Kan ik me voorstellen, eens je aan scenery begint, maar aanwerken gaat nog niet voor direct zijn hoor, als het zover is dan zal me'n baan nog al wel eens veranderd zijn. En waarschijnlijk met een verdieping ook... Of meerdere  ;)
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Als je met verdiepingen gaat werken moet je helemaal zorgen dat je overal makkelijk bij kunt. wat nu als op de onderste verdieping in het midden (reikwijdte 1 meter) iets met je trein gebeurd.
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Ja maar ik ga nog niet met verdiepingen werken. Als het ooit zover is dan kan ik de tafels nog verzetten en naast elkaar zetten...
Maar ondertussen zal ik dan maar met een nieuw plan beginnen...
Blijkbaar is dit niet zo'n goed idee. Het probleem is als ik in L-vorm ga werken, is me'n breedte maar 1m en dan krijg ik er geen variatie in...
Zal mss wel aan mij liggen... Maar krijg er niets leuks op dan...
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Citaat van: crosserke op woensdag 13 februari 2013, 23:38:52
Zal mss wel aan mij liggen... Maar krijg er niets leuks op dan...
Neuh, ligt niet aan jou. Bij 1 meter breedte kom je al heel snel uit op enkelsporige trajecten. Kan ook aardig zijn, op zich, maar deze schaal vraagt eigenlijk om breedtes van 122 of meer. Dan kun je pas echt uit je bol  gaan. Veel mensen missen die luxe, en die kiezen dan vaak juist voor nog minder diep, de diorama bouwers.

Een tussenweg zie je ook vaak: de achtergrond naar voren halen op de plaat, en een bergje links en een bergje rechts waar doorheen het spoor draait naar de achterkant van de achtergrond, en hop een schaduwstation is ontstaan. Maar ook dan, reken maar uit, is 122 diep of meer ideaal.
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Citaat van: Jan22 op donderdag 14 februari 2013, 00:42:57
Neuh, ligt niet aan jou.
En toch vrees ik van wel :-)
Ik heb al heel wat leuke dingen gezien, en hier ook al getoond, op breedtes van 1 m en zelfs minder.
Enkelsporig, dat is evident, want voor dubbelsporige banen moet je echt wel heel erg veel plaats hebben (vind ik).
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Ik had wel graag dubbelsporig gehad, omdat ik vind dat je dan veel meer variatie kan brengen... Maar ik zal er nog is goed over nadenken...
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
             

                                                  Hallo Stephanie,

Met N Spoor zal dubbelspoor lukken op die breedte ,maar met HO betwijfel ik het ten zeerste.


Groeten viditv
   
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Ik ben al degelijk in HO bezig. Daarom dat ik de tafels zodanig in een vierkant wou zetten, maar blijkbaar is dit ook geen goed idee...
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
                 
                                                He Stepanie,

Is er geen mogelijkheid  een ander tafel te gebruiken, waar ge meer ruimte voor hebt voor uw baan ?



viditv                               
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
ik heb deze tafels al, heb ze zelf nieuw gekocht, kan nu toch moeilijk deze weggooien om er andere te kopen...  :(
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
                                         
                                                He Stephanie,

Ik wist natuurlijk niet dat ge die tafels gekocht hebt, misschien is er een ander oplossing? .
Ge moet natuurlijk die tafels niet weg doen ,ik weet natuurlijk niet hoeveel plaats ge hebt voor de treintafel.

                     
Groetjes ,viditv
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Het is op zolder dus de plaats is variabel...
Stilaan breiden we uit natuurlijk, want heb wel enkele meters plaats...
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Dag Stephanie,

Als je de tafels zou kunnen opstellen zoals ik getekend heb, dus met een looppad tussen van 60cm (of meer) en de tafels kunt verbinden met een stukje plaatmateriaal van 20 cm breed, dan  kan ik wel iets tekenen voor jou op basis van een ontwerpje dat ik vroeger al eens gemaakt heb voor iemand anders hier op het forum. En dan zal je nog plaats over hebben op je tafels :-)
Zou je op die manier nog overal rond kunnen ook?
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
           
                                         He  Stephanie,

Ik was aan het denken  op het zelfde ogenblijk dat  het zo  zou kunnen opgelost worden zoals Mon het voorstelde ,maar hij was mij voor ,het komt wel goed hoor laat ons nu maar veder doen.



  viditv       



Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Ja dat moet wel lukken, daar had ik nog niet aan gedacht... Da breidt de mogelijkheden weeral uit  :)
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Jammer dat je per se dubbelsporig wilt rijden...anders kon je dit bijvoorbeeld bouwen...
En aan dubbelsporig op deze oppervlakte doe ik niet mee :-(
Ik wil nog een beetje eer halen aan mijn werk :-)
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
En in 3D om je nog meer spijt te doen krijgen :-)
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Leuk topic. Aangezien ik zelf ook beginner ben, ga ik dit in de gaten houden. En crosserke: niet de moed opgeven! Het gaat echt lukken met je baan :-)
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
             
                                                       Hallo Stephanie,

   Dit is toch een ideaal plan waarom nog twijfelen ,de Mon weet wat hij doet ,ge heb ook  nog rangeer mogelijk heden ,ik zou niet twijfelen hoor voor een enkel spoor traject , het rangeren is op zich zelf al leuk .

  Groetjes, viditv 
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Hey Mon,

dit is zeker een mooie baan, en ik wil niet perse een dubbel spoor, maar vond dit gewoon mooier zodat je steeds een trein kan laten rijden, snap niet hoe jullie dat doen om verschillende treinen te laten rijden zonder die te doen botsen  B) zie mezelf dat zeker nog niet direct doen  :?
Maar ik zal morgen dit plan eens overnemen... en het is goed bestuderen... De keuze word moeilijker met de minuut  :-( ;)
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Citaat van: crosserke op vrijdag 15 februari 2013, 01:03:04
ik wil niet perse een dubbel spoor, maar vond dit gewoon mooier zodat je steeds een trein kan laten rijden, snap niet hoe jullie dat doen om verschillende treinen te laten rijden zonder die te doen botsen  B) zie mezelf dat zeker nog niet direct doen  :?
Onderschat jezelf nooit! Iedereen kan meer dan hij denkt! Iets kunnen is vaak maar te weten komen hoe het allemaal werkt en ineen zit.
(Veel) treinen doen rijden zonder dat ze botsen doe je met automatisatie, een groot woord uit de industrie, waar de ingewikkelste systemen worden gebruikt omdat veiligheid en efficiëntie daar primeren, maar hier zijn we bezig met speelgoed en ligt de drempel zo laag dat iedereen dat kan (leren).
Automatiseren op modelbanen wordt al 100 jaar gedaan op modelbanen, met relais, die bijvoorbeeld ingebouwd zitten in de oude Märklin seinen en die de rijstroom onderbreken bij rood licht. Die signalen schakelen van rood naar groen en omgekeerd kan gebeuren via contactrails waar treinen over rijden.
Nu alles digitaal werkt is dat nog veel een voudiger geworden, de rijstroom wordt niet meer onderbroken, elke locolotief is individuel aanspreekbaar via een centrale en wat er naar de locomotief gestuurd wordt kan een resultaat zijn van wat jijzeff doet op de centrale door aan de rijregelaar te draaien of kan bepaald worden door de elektronica die te weten komt waar een trein is doordat die over een contactrail rijdt (net zoals 100 jaar gelden :-)

In de baan die ik je voorstel kan het allemaal zonder automatisatie.
Er zit een ovaal in verwerkt waar je een trein kunt op sturen om hem een tijdje rondjes te laten draaien, zeg maar dat je hem 'de baan opgestuurd' hebt.
Ondertussen kun je rangeren met een andere loc in 1 van de 2 stations. Je moet er enkel op letten dat je niet tegen de trein rijdt die rondjes draait, je moet er dus maar 1 zelf controleren, de andere laat je maar zijn gang gaan. En ik verzeker je, op die manier heb je al zoveel te doen dat het niet nodig is dat er 20-tig treinen rondjes draaien waar je enkel kunt naar kijken en niks mee doen.
En als je het rangeren stil legt kun je trein die rondrijdt weer 'van de baan halen' door die dan te controleren en hem weer naar het station te brengen.
Dan stuur je een andere 'de baan op' en alles begint opnieuw.

Iedereen kan dat, ook jij, daar ben ik zeker van, het is allleen een beetje wennen :-)

Nu, los van voorgaand praatje; de baan is nog langs alle kanten aanpasbaar hé, het ging er mij maar om een ideetje te tonen van wat er mogelijk is op jouw tafels. En zoals je ziet is her en der nog plaats over :-)
En hoe je in 2 lagen kunt werken en toch alle rails vlak kunt houden, je brengt gewoon de scenery omhoog. Veel vliegen in 1 klap: je kunt er gekke (te korte) bochten mee wegsteken, een schaduwstation mee verbergen, je krijgt veel meer plaats om bijvoorbeeld een stad op te bouwen en het oogt veel mooier. Ook een stationsgebouw kan boven de rials staan zoals in het ene kopstation gedaan is.
Bekijk het plan eens goed, vooral de zaken die ik hiervoor vertel en je zult zien dat door in een extra laagje te werken je baan veel interessanter wordt, en dat terwijl je rails allemaal rechtstreeks op de tafel liggen.
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Dit is zeker mooi hoe dat deze baan is aangewerkt, en het is natuurlijk een uitdaging om deze zo mooi mogelijk te maken, alhoewel dat het nog niet direct de bedoeling is om aan te werken. Toch krijg ik er al zin in. Ik was er ook al over aan het denken om een brug of dergelijke in te verwerken, zodat ik toch iets of wat niveauverschil heb... Maar we zullen eerst RAIL afwachten, mss dat ik daar nog wat ideetjes zie die ik kan toepassen...

Groetjes.
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
Het voordeel van de werkwijze die ik laat zien is dat je eerst je hele baan 'vlak' kunt opbouwen, alles uitproberen, en als alles naar je zin is bouw je de scenery er boven op op een dun houtplaatje.
Twee lagen met de eenvoud van 1 laag :-)
Re: mijn eerste baanplan, iemand tips?
         

                                                Hallo Stephanie,

Zo te zien vind  je dit een goed baan plan,ge kunt nu al inspiratie gaan opzoeken ,via beurzen,boeken of tijdschriften ,wat de landschap bouw betreft.

Succes daarmee, groetjesviditv