Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Schakelrail

Gestart door Ad48 woensdag 06 februari 2013, 18:28:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Schakelrail
Wat gebeurt er als je de beide draden van een schakelrail samenbind en dan een schakeling uit laat voeren?
Kan dit kwaad?

Gr, Ad
Re: Schakelrail
Lid sinds: 2008

offline
Re: Schakelrail
Hoi Ad,

Slechts 1 van beide draden krijgt een impuls nooit beide tegelijk.
Volgens mij moet het geen probleem zijn.

Groeten,
Ton.
Re: Schakelrail
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Schakelrail
Als je de ene kant op gaat krijgt de ene draad een puls, rijdt de de andere kant op dan krijgt de andere een puls
de bruine hoort op de massa ( of aan de rails of aan een trafo)

samen voegen van de beide houdt in dat welke kant je opgaat je altijd een puls krijgt

je bent dan wel het richtings afhankelijk schakelen kwijt

groetjes Ed
Re: Schakelrail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakelrail
Ad, 

ik denk dat er niets gebeurt, een schakelrail voert nl. iets uit als de sleper erover heen gaat.
Maar ik zou hem niet aansluiten op een relay bijv. je kan dan je schakelrail opblazen.
Gewoon aansluiten zoals het hoort.

Wat was je van plan te doen?

Robin
Re: Schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Schakelrail
Nee hoor maar ik was benieuwd of dit kon en of dit konsekwenties had. Het is altijd makkelijk om dit te weten of dat je er iets verkeerds mee kan doen als je ze per ongeluk toch zou samenvoegen.

Gr, Ad




Re: Schakelrail
br_86_132
gast

Re: Schakelrail
Voor de zekerheid kun je eer een diode tussen zetten, maar dan moet je wel zeker weten of de diode de sperstroom aan kan.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Schakelrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelrail
Citaat van: Ad48 op woensdag 06 februari 2013, 18:54:44
Nee hoor maar ik was benieuwd of dit kon en of dit konsekwenties had. Het is altijd makkelijk om dit te weten of dat je er iets verkeerds mee kan doen als je ze per ongeluk toch zou samenvoegen.

Gr, Ad
Wat bedoel je hiermee? Ik sluit al jaren schakelrails op relays aan ...
Rovanco doet dat ook. Je kunt over het relais een diode plaatsen (antiparallel) om je schakelingen te beschermen, maar niet de schakelrail, die blaas je niet op.
Anders ligt dat als je een trein tot stilstand laat komen op een schakelrail. Dan blaas je een relais op. Uiteindelijk kan de schakelrail dan ook door branden.
Re: Schakelrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelrail
Citaat van: br_86_132 op woensdag 06 februari 2013, 20:17:03
Voor de zekerheid kun je eer een diode tussen zetten, maar dan moet je wel zeker weten of de diode de sperstroom aan kan.
I.h.a. kun je stellen dat een N4001 genoeg is voor 1 A (antiparallel gebruikt). De moderne electronische relais gebruiken hooguit 400 mA voor twee stroomcircuits. Voor wisselrelais (oude stijl) heb je een zwaardere diode nodig. Bij wisselstroom circuits (relais) is raadzaam een 470mu condensator te gebruiken.
Re: Schakelrail
Lid sinds: 2006

offline
Re: Schakelrail
De oorspronkelijke vraag gaat over schakelrails.

Ik neem aan dat de gebruiker wisselstroom gebruikt (zoals normaal is bij Marklin).

Waarvoor dient dan de diode ?

Het antwoord in de tweede en derde post is correct.
Als je beide uitgangen van een schakelrail aan elkaar verbindt, krijg je in beide richtingen een puls. Dat kan geen kwaad.

groetjes
Henk
Re: Schakelrail
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Schakelrail
Citaat van: Henk op donderdag 07 februari 2013, 09:56:25
De oorspronkelijke vraag gaat over schakelrails.
Waarvoor dient dan de diode ?

groetjes
Henk
Hoi Henk,

Die diode is een zogenaamde blusdiode,die voorkomt juist dat je relais,geen spanningspulsen te verwerken krijgt bij in-, of uitschakeling.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Schakelrail
Lid sinds: 2006

offline
Re: Schakelrail
Ik ken de blusdiode bij gelijkspanning, maar niet bij wisselspanning.

groetjes
Henk
Re: Schakelrail
Lid sinds: 2008

offline
Re: Schakelrail
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 07 februari 2013, 18:06:32
Citaat van: Henk op donderdag 07 februari 2013, 09:56:25
De oorspronkelijke vraag gaat over schakelrails.
Waarvoor dient dan de diode ?

groetjes
Henk
Hoi Henk,

Die diode is een zogenaamde blusdiode,die voorkomt juist dat je relais,geen spanningspulsen te verwerken krijgt bij in-, of uitschakeling.

M.v.g.

Hans V200.0
Hans,

De diode sluit de door het relais opgewekte negatieve spanningspiek kort en dat gebeurt alleen bij uitschakelen.

grv Huub