Citaat van: rovanko op zondag 10 februari 2013, 13:06:22
Hallo,
Een goede raad mijnerzijds: Leg ontkoppelrails zodanig in je baan dat je er onder alle omstandigheden liefst met beide handen probleemloos bij kunt. Want ondanks alle mooie verhalen hierboven is mijn langdurige waarneming van het zogenaamde probleemloze aan- en afkoppelen zodanig dat in héél veel gevallen - hoe exact de koppelingen met behulp van een mal juist zijn afgesteld - het geen vanzelfsprekendheid is dat twee wagens met Relex koppelingen dan onder alle omstandigheden zonder interventie van je handen aankoppelen. Bij kortkoppelingen is de kans dat het aankoppelen lukt nog veel kleiner. Bij enkele kortkoppelingen zoals die van Fleischmann lukt het sowieso niet omdat die koppelingen alleen met een wat grotere kracht in elkaar grijpen. De soepelste koppelingen zijn de Roco Universeelkoppelingen die inderdaad boterzacht functioneren.
Overigens om taalkundig heel precies te zijn : er is hier geen sprake van automatisch aan- en afkoppelen maar van op afstand aan- en afkoppelen
Gegroet,
Rob
Heren,
ik onderschrijf volledig de stelling dat je er altijd met de hand bij moet kunnen.
Roy, misschien is, ipv "automatisch" of "op afstand" de juiste benaming hier wel "handsfree" - want dat bedoelen/willen we toch hier ?
Ik ben zelf wel bezig (geweest) met "echt" automatisch afkoppelen/ rangeren - ik heb een rangeerheuvel gebouwd
met ontkoppelrail, en "heuvel-af" een wisselstraat met een verzameling doodlopende opstelsporen.
Het automatisch ontkoppelen probeer ik te bereiken met een lichtsluis, die detecteert wanneer de wagons "precies"
zo staan dat de koppeling zich boven de ontkoppelrails bevindt - een niet triviale klus!
Mijn ervaring hiermee is dat dit wel goed kan gaan, maar dat de betrouwbaarheid van het ontkoppelen toch wel
twijfelachtig is. Eigenlijk moet je de wagonnetjes er op uitzoeken - sommigen doen het altijd goed, sommige nooit,
en alles daartussen. En ook nog : A en B samen wel goed, A en C samen ook, maar B en C samen wil niet.... zucht.
Dit nog gevoegd bij mijn wens om de wagons na ontkoppelen "vanzelf" van de heuvel af te laten rijden
( weer dezelfde grote variatie tussen wagons) maakt dat dit project bepaald nog niet af is..
( sommigen knallen tegen het stootblok, en ontsporen vervolgens, sommige anderen komen na ontkoppelen niet van hun plaats, en weer alles daartussen)
En ik onderschrijf ook de constatering dat het aankoppelen- wat in theorie altijd moet gaan- eigenlijk te onbetrouwbaar is om te automatiseren. Met "uitzoeken" van wagons en/of loks die het samen wel goed doen is er wel wat te bereiken, maar voor een "random" door elkaar automatisch koppelen en ont-koppelen is de variabiliteit -en dus de betrouwbaarheid- domweg te groot cq te klein.
groeten,
RoelofS