Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?

Gestart door AlbertG woensdag 06 februari 2013, 17:33:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Mijn treinen rijden meestal in dezelfde samenstelling omdat ik het nogal een gepruts vind om de wagentjes los te maken en doordat ik nogal wat verschillende koppelingen heb gaat het aankoppelen ook niet altijd vanzelf.
Nou heb ik wel gezien dat er ontkoppelrails bestaat maar werkt dat nou echt of is er nog steeds handwerk nodig, bijvoorbeeld bij het weer aankoppelen?

Albert.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Ontkoppelrails werken écht :idea: Waarom zouden ze anders in de markt zijn :help:
De meeste koppelingen voor miniatuurtreinen, koppelen automatisch.
Imitatie schroefkoppelingen en vaste koppelingen uiteraard niet.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
albert,

en het is aan te raden, om bij 1 type koppeling te blijven. Een roco koppeling en marklin koppeling haken wel aan, maar het loopt niet zo heel soepel. Dus ik zou kiezen voor 1 type koppeling. De meeste "moderne" wagons zijn voorzien van een koppelingsschacht, waar je de koppeling zo uit kunt trekken, en vervangen door een andere.

Roy
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Bedankt voor de reacties.

@Roy: welke koppeling adviseer je dan?

Albert.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
tsja, dat is voor iedereen anders. De een houd het bij marklin kortkoppelingen, de ander zweert bij fleischmann profi. En weer anderen bij roco kortkoppelingen. ook kun je kiezen voor de "normale" beugelkoppeling van marklin of roco bijvoorbeeld.

Roy
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Als je dan zo kortkoppeling hebt, bvb van Marklin, hoe werkt dit dan? Ik heb alleen nog maar een startset en ken eigelijk niets van techniek maar vind dit wel interessant.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Citaat van: crosserke op donderdag 07 februari 2013, 13:51:06
Als je dan zo kortkoppeling hebt, bvb van Marklin, hoe werkt dit dan? Ik heb alleen nog maar een startset en ken eigelijk niets van techniek maar vind dit wel interessant.

Bedoel je de werking van een ontkoppelrail? Als je de ontkoppelrail "aanzet", dan komt er een kunststof plaatje vanuit het midden van de rail omhoog. Dat plaatje duwt het gebogen haakje - dat onderaan een Märklin-kortkoppeling zit - op zijn beurt weer omhoog. Hierdoor komen ook de beugels - waarmee de wagons aan elkaar vastzitten - los, waarna je de wagons uit elkaar kunt halen. Zo'n ontkoppelrail van Märklin werkt inderdaad prima en kun je aansluiten op zo'n analoog schakelkast, waarmee je bijvoorbeeld ook de wissels bedient. Ook zit er een hendeltje op de rail voor handbediening. Ik neem aan dat je ze ook digitaal kan inzetten, maar dat weet ik niet zeker.
Nadeeltjes van de ontkoppelrail zijn dat ze niet echt geluidloos werken ( ;)) en dat hele lichte locs (een Köfje bijvoorbeeld) mee omhoog kunnen bewegen. Locs met een sneeuwruimer (o.i.d.) moet je ook soms nauwkeurig boven de rail plaatsen, anders duwt het plaatje alleen maar daar tegenaan in plaats van tegen het gebogen haakje.

Groet, Marc
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Dank u,
dit is interessant om te weten, en bij deze staat die dus op me'n lijstje als ik nog is naar de winkel ga.
Dus de ontkoppelrail van marklin is nr 24997? welke is dan de 'normale beugelkoppeling' waarover ook gesproken word?

Groetjes.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Daarnaast zijn er van Marklin een aantal locs die een zogenaamde telexkoppeling hebben.
Op de centrale is dan meestal een functietoets om op afstand de wagons te ontkoppelen.

Mvg
Arie
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Citaat van: crosserke op donderdag 07 februari 2013, 15:24:08
Dank u,
dit is interessant om te weten, en bij deze staat die dus op me'n lijstje als ik nog is naar de winkel ga.
Dus de ontkoppelrail van marklin is nr 24997? welke is dan de 'normale beugelkoppeling' waarover ook gesproken word?

Graag gedaan. Ik heb overigens alleen ervaring met de ontkoppelrail voor K-rails (2297), maar ik neem aan dat die voor de C-rails (inderdaad 24997) precies hetzelfde werkt.
Met de "normale beugelkoppeling" wordt waarschijnlijk de wat oudere relex-koppeling (zie 72060, setje van 10) bedoeld. De kortkoppeling heeft als nummer 7203 (setje van 50 stuks) of 7205 (ook 50 stuks, andere varianten).

Groet, Marc 
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Interressant onderwerp! En wat nu als je twee verschillende koppelingen door elkaar gebruikt, werkt die rail dan nog steeds goed? (Ik heb een nieuwe startset 29450 en wagons van ca. 20 jaar oud, die naar ik aanneem de oudere koppeling hebben.)
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
ja dat werkt normaal,ook omdat de koppelingen aan de onderkant een soortgelijk mechanisme hebben

groetjes  Ed
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Dank je wel! Nog een vraagje dat - hoop ik - wel in dit onderwerp past (sorry Albert ik hoop dat je het in orde vind dat ik deze vragen stel): wat is een goede lokatie op je baan voor zo'n rail? Ik neem aan ergens bij een "eindpunt" van je baan, maar dan meer in de buurt van het stootblok of er juist verder vandaan?
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Citaat van: dakdak op vrijdag 08 februari 2013, 15:22:26
(sorry Albert ik hoop dat je het in orde vind dat ik deze vragen stel)

Hoi Dennis,
Ik vind je vragen en de antwoorden daarop ook heel nuttig. Dus bedankt voor de aanvullingen. Dat vind ik nou juist leuk op dit forum. Iemand stelt en vraag en daar komt een antwoord op en dat maakt dat iemand anders weer een vraag stelt. Toppie.

Albert.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Citaat van: dakdak op vrijdag 08 februari 2013, 15:22:26
Wat is een goede lokatie op je baan voor zo'n rail? Ik neem aan ergens bij een "eindpunt" van je baan, maar dan meer in de buurt van het stootblok of er juist verder vandaan?

Als je een opstelspoor met stootblok hebt, dan zou ik de ontkoppelrail zo ver mogelijk van het stootblok plaatsen. Je hebt dan de meeste ruimte om je wagons achter te laten. Let er wel op dat je de ontkoppelrail in een recht gedeelte plaatst (met aan beide kanten een recht stukje rails), in een bocht koppelen locs en wagons namelijk niet goed met elkaar.
Ik heb een plaatje toegevoegd van mijn opstelsporen (die inmiddels wel recht liggen ;)). Dan krijg je een idee hoe ik het heb gedaan. In deze situatie moet ik dus wel een trein "achteruit inparkeren", dus met de loc helemaal achteraan zodat die ter hoogte van de ontkoppelrail de wagons kan ontkoppelen. 



Groet, Marc 

Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Hoi Marc,
Ziet er goed uit. Rijd je voor het aankoppelen de wagens tegen het stootblok of moet je zelf een handje helpen?

Albert.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Op de meeste opstelsporen heb ik een vast sleepje wagons staan en daar is eigenlijk overal nog nog wat ruimte tussen het stootblok en de laatste wagon. Het aankoppelen lukt meestal wel zonder dat de laatste wagon tegen het stootblok aanbotst. Een enkele keer moet ik wel even handmatig meehelpen, omdat de koppelingen van de loc en de eerste wagon net niet precies gelijk staan (een van de koppelingen 'hangt' dan een beetje naar links of rechts).

Groet, Marc
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Hoi allemaal,

Ik ben de laatste week ook bezig geweest met automatisch aan- en afkoppelen.
Ik heb een klein stukje automatisch gemaakt met windigipet.
Kijk maar naar de onderstaande filmpjes.
De BR44 is voorzien van een Krois koppeling.

http://www.youtube.com/watch?v=tK6G-EsAQwA

Onderstaande filmpje is gefilmt met de losse hand.
Het kan zijn dat je enigsinds zeeziek word. :D :D

http://www.youtube.com/watch?v=avViI4RTXo8

Groeten Martin
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Martin,
Bedankt voor de fimpjes.
Je hebt best een vaste hand als het om filmen gaat. Ik ben in ieder geval niet zeeziek geworden.

Albert.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Martin,
Leuk filmpje, alleen een rangeer beweging en later vertrek wordt niet met het juiste seinbeeld weergegeven. Sein blijft stop tonend staan. (ook het rangeersein op het nevenspoor heeft een vreemde locatie)
Cees
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
om ontkoppelrails te besparen, kun je er ook 1 voor de wisselstraat liggen. Na het ontkoppelen, kun je immers nog doordrukken. Bij het wegrijden daarna, is de koppeling ontkoppeld. Je hoeft dus niet in ieder spoor een ontkoppelrails te leggen.

Roy
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Voor het rangeren werkt de roco universeel koppeling erg goed. Deze koppelt trouwens met de marklin kort koppeling.

@ Roy,

Dat is in praktijk nog wel eens anders.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Citaat van: Cees B op vrijdag 08 februari 2013, 20:01:02
Martin,
Leuk filmpje, alleen een rangeer beweging en later vertrek wordt niet met het juiste seinbeeld weergegeven. Sein blijft stop tonend staan. (ook het rangeersein op het nevenspoor heeft een vreemde locatie)
Cees

Cees,

Dat sein is nog zonder aandrijving ik moet er nog een servomotor onder zetten!
Wat bedoel je met het rangeersein op het nevenspoor naar mijn idee staat hij goed?

Groeten Martin
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Citaat van: Mr. Marklin op donderdag 07 februari 2013, 15:25:53
Daarnaast zijn er van Marklin een aantal locs die een zogenaamde telexkoppeling hebben.
Op de centrale is dan meestal een functietoets om op afstand de wagons te ontkoppelen.

Mvg
Arie

Ja die telexkoppeling ken ik al. Me'n tweede loc heeft dat, en dat is dus reuze om me te werken, ik vind dit echt leuk (ook omwille van dat ik nog geen ontkoppelingsrail heb waarschijnlijk)

kheb in ieder geval weer bijgeleerd met dit topicje.

Vele groetjes...
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Hallo,

Een goede raad mijnerzijds: Leg ontkoppelrails zodanig in je baan dat je er onder alle omstandigheden liefst met beide handen probleemloos bij kunt. Want ondanks alle mooie verhalen hierboven is mijn langdurige waarneming van het zogenaamde probleemloze aan- en afkoppelen zodanig dat in héél veel gevallen - hoe exact de koppelingen met behulp van een mal juist zijn afgesteld - het geen vanzelfsprekendheid is dat twee wagens met Relex koppelingen dan onder alle omstandigheden zonder interventie van je handen aankoppelen. Bij kortkoppelingen is de kans dat het aankoppelen lukt nog veel kleiner. Bij enkele kortkoppelingen zoals die van Fleischmann lukt het sowieso niet omdat die koppelingen alleen met een wat grotere kracht in elkaar grijpen. De soepelste koppelingen zijn de Roco Universeelkoppelingen die inderdaad boterzacht functioneren.

Overigens om taalkundig heel precies te zijn : er is hier geen sprake van automatisch   aan- en afkoppelen maar van op afstand   aan- en afkoppelen :P

Gegroet,

Rob
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Citaat van: rovanko op zondag 10 februari 2013, 13:06:22
Hallo,

Een goede raad mijnerzijds: Leg ontkoppelrails zodanig in je baan dat je er onder alle omstandigheden liefst met beide handen probleemloos bij kunt. Want ondanks alle mooie verhalen hierboven is mijn langdurige waarneming van het zogenaamde probleemloze aan- en afkoppelen zodanig dat in héél veel gevallen - hoe exact de koppelingen met behulp van een mal juist zijn afgesteld - het geen vanzelfsprekendheid is dat twee wagens met Relex koppelingen dan onder alle omstandigheden zonder interventie van je handen aankoppelen. Bij kortkoppelingen is de kans dat het aankoppelen lukt nog veel kleiner. Bij enkele kortkoppelingen zoals die van Fleischmann lukt het sowieso niet omdat die koppelingen alleen met een wat grotere kracht in elkaar grijpen. De soepelste koppelingen zijn de Roco Universeelkoppelingen die inderdaad boterzacht functioneren.

Overigens om taalkundig heel precies te zijn : er is hier geen sprake van automatisch   aan- en afkoppelen maar van op afstand   aan- en afkoppelen :P

Gegroet,

Rob

Heren,

ik onderschrijf volledig de stelling dat je er altijd met de hand bij moet kunnen.
Roy, misschien is, ipv "automatisch" of "op afstand"  de juiste benaming hier wel "handsfree" - want dat bedoelen/willen we toch hier ?

Ik ben zelf wel bezig (geweest) met "echt" automatisch afkoppelen/ rangeren - ik heb een rangeerheuvel gebouwd
met ontkoppelrail, en "heuvel-af" een wisselstraat met een verzameling doodlopende opstelsporen.
Het automatisch ontkoppelen probeer ik te bereiken met een lichtsluis, die detecteert wanneer de wagons "precies"
zo staan dat de koppeling zich boven de ontkoppelrails bevindt - een niet triviale klus!
  Mijn ervaring hiermee is dat dit wel goed kan gaan, maar dat de betrouwbaarheid van het ontkoppelen toch wel
twijfelachtig is. Eigenlijk moet je de wagonnetjes er op uitzoeken - sommigen doen het altijd goed, sommige nooit,
en alles daartussen. En ook nog : A en B samen wel goed, A en C samen ook, maar B en C samen wil niet.... zucht.
  Dit nog gevoegd bij mijn wens om de wagons na ontkoppelen "vanzelf" van de heuvel af te laten rijden
( weer dezelfde grote variatie tussen wagons) maakt dat dit project bepaald nog niet af is..
( sommigen knallen tegen het stootblok, en ontsporen vervolgens, sommige anderen komen na ontkoppelen niet van hun plaats, en weer alles daartussen)

En ik onderschrijf ook de constatering dat het aankoppelen- wat in theorie altijd moet gaan- eigenlijk te onbetrouwbaar is om te automatiseren. Met "uitzoeken" van wagons en/of loks die het samen wel goed doen is er wel wat te bereiken, maar voor een "random" door elkaar automatisch koppelen en ont-koppelen is de variabiliteit -en dus de betrouwbaarheid- domweg te groot cq te klein.

groeten,

RoelofS
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Mijn bedoeling is inderdaad aan- en afkoppelen zonder dat ik met mijn vingers aan de lok en wagons zit  ;)
Ik heb nog geen ontkoppelrails, en ik heb slechte ervaringen met het koppelen van wagens, vandaar dat ik dit draadje begon.

Ik heb een paar wagens met een Märklin kortkoppeling. Die koppelen onderling redelijk goed als je ze tegen elkaar rijdt. Mijn laatste aanwinst (Piko Tanoos) koppelt onderling minder goed. Misschien dat daar nog wat aan af te stellen is.
Ik zal mijn (toekomstige) rangeersporen dus zeker op een goed bereikbare plek moeten leggen.
Bedankt voor de reacties.

Albert.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Hoi Albert,

Overal waar een nem schacht in zit, een roco universeel koppeling steken. Probeer sowieso niet te veel soorten koppelingen door elkaar te gebruiken.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
Citaat van: Wijbe op dinsdag 12 februari 2013, 18:25:12
Hoi Albert,

Overal waar een nem schacht in zit, een roco universeel koppeling steken. Probeer sowieso niet te veel soorten koppelingen door elkaar te gebruiken.

Bedankt voor de tip Wijbe. Ik was er al achter dat ik nu te veel verschillende soorten heb.

Hier staan ze mooi opgesomd en uitgelegd.

Albert.
Re: Wagens automatisch af en aan koppelen: hoe doe je dat?
 8o wist echt niet dat er zoveel koppelingen waren, en dat er zoveel over te vertellen was  B)