Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !

Gestart door Dennis woensdag 06 februari 2013, 16:33:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Ik heb inderdaad al eens rails bewerkt om het passend te krijgen. Dat was alleen een recht stuk waar een 172 te kort was en een 188 te lang.
Foutje in t marklin boek. Jammer...
Het liefste doe ik dat niet, want dat is qua afwerking het mooiste. Omdat de passtukjes nu in het schaduwstation liggen maak ik me er ook niet al te druk over.
Zou dit probleem op de bovenbaan spelen dan zou ik het wel inkorten om het netjes te krijgen.
Je bedoelde zeker dit knutselwerk haha.

Groetjes Dennis

Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Dat kan inderdaad, maar als het normaal past zou t wel veel makkelijker zijn hahaha.
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat , maar je kunt besparen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat , maar je kunt besparen
Hey Dennis,
Daar heb je werk van laten maken  :D  (met de complimenten aan je vrouw). Met deze opstelling kom je ook tegemoet aan de meer realistische baan tov de speelbaan die Mon aangaf (dank Mon voor de uitleg; we denken er achteraf toch het zelfde over, maar had niet gezien dat de baan op zowel de bovenbouw als het schaduwstation nauwelijks/geen verbindingen had). Maar dat betekent wel dat je eigenlijk al je treinen in het schaduwstation elke keer over de keerlussen moet laten rijden, om te zorgen dat de trein van tegenovergestelde richting in je hoofdstation binnen komt. Verder neem ik aan dat je op je dubbelsporige hoofdlijn steeds rechts wilt rijden. Je kunt dan, zoals eerder is aangegeven een heleboel wissels besparen. In principe heb je aan die overloop aan de rechterkant genoeg (de 2 wissels + 2 kruiswissels, waarbij de 2 kruiswissels zelfs 2 kruizingen kunnne worden). De twee kruiswissels boven en onder in je plan kunnen worden vervangen door 2 (hand)wissels, want deze kunnen in 1 stand blijven staan en het is daar niet nodig om een baan over te steken. Verder kunnen alle andere verbindingen weg, want die voegen geen extra rijwegen toe. nadeel van deze opstelling is, dat wanneer je rechts rijdend ' van boven' komt, je alleen voor het schaduwstation kunt keren en niet er na. Dat betekent dat je met heen en terug rijdende treinen vanaf deze kant niet kunt wisselen via het schaduwstation. Eigenlijk zou die keerlus achter dat schaduwstation moeten komen. Dan keer je te trein, terwijl je hem inparkeert op het schaduwstation en laat een andere trein vertrekken in de richting waar de eerste vandaan kwam, uiteraard dan op het rechter spoor.

Eigenlijk is plannen zeker zo leuk als bouwen en echt iets om over na te denken. Dat is ook veel beter dan steeds tijdens de bouw de fouten te moeten verbeteren.

Op naar de volgende tips.................(wie volgt?, wordt vervolgd)
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Hallo Dennis,

prestigieus geheel, zeker met de keerlussen aan de rechterkant, maar er liggen wel heel veel wissels in dezelfde richting die het aantal rijmogelijkheden niet vergroten, ook kom je met lange treinen in de problemen als je direct na het keren op hetzelfde spoor terugkomt.

Ik heb rechtsonder geprobeerd de boel wat te vereenvoudigen en smaller te maken in verband met de bereikbaarheid, dit kan je spiegelen naar rechtsboven wat ik intact heb gelaten. Uiteindelijk heb je dezelfde rijmogelijkheden maar zal de keerlus niet in beide richtingen bereden kunnen worden. Het hele geheel wordt een stuk goedkoper, en dient alleen als voorbeeld hoe je het kan vereenvoudigen.

Ik hoop dat je er wat mee kan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Het is een mooi ontwerp geworden, met veel verrassende kanten. Ik ben benieuwd naar het latere bouwverslag.
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Misschien kun je nog wat opstellengte winnen als je eerst de bocht omgaat en dan de wissels neerlegt.

Robin ( Die hier even zonder wintrack zit maar het idee even wil tonen)

Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Qua hellingspercentage kan dat net wel of net niet. Streef je naar 2,4 of 3%?
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat ! (nog niet?)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat ! (nog niet?)
Ha Dennis,
Dat schaduwstation heeft mij al een beetje mijn nachtrust gekost (ben na 0.0 uur nog bezig geweest en toevallig met het probleem dat Mon en ikzelf in mijn vorige post ook hebben aangegeven). Helaas is de tuimte te beperkt om juist die grote lengtes op de plaat te houden en dan toch de keerlussen een relatie te geven met het schaduwstation. Heb tijdens mijn probeersels trouwens wel een nieuw principe gebruikt (dwz nieuw voor jouw opzet), nl de hondenbot. Ik kreeg echter te keerlus niet meer achter de stations geplakt. Dit lukt miischien wel, maar dan moet ik alles loslaten. Helaas weet ik niet of ik de gehele plaat mag gebruiken ivm de hoogte (we zien de bovenste trajecten niet). Heb in mijn geval de 2 einden van de bot echter niet met elkaar verbonden zoals Mon in zijn laatste opzet wel heeft gedaan. Bij de opzet van Mon kun je dus naast het keren en in de tegenovergstelde richting terugkeren in je hoofdstation nu ook nog gewoon een rondje rijden (in beide richtingen).
Heb echter nog niet gekeken of e.e.a. wel past wanneer je het schaduwstation in een knik legt (beetje zoals in de 1 na vorige schets). Er is dus nog wel iets te puzzelen wanneer je de schaduwstations ten volle wilt benutten.

Gertjan
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Hey Dennis, wat en je stil :D. Geen inspiratie meer, of gaan we de verkeerde kant op? Hoeveel ruimte heb je onder je hoofdbaan. Is het ook mogelijk om de 2 schaduwstations niet naast elkaar, maar onder elkaar te plaatsen? Je hebt dan meer ruimte voor eventuele keerlussen bij elk van de stations, maar je moet dan wel nog een etage extra kunnen dalen.

gr Gertjan
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Hoi Gertjan,

Ik ben op dit moment inderdaad erg stil wat dit plan betreft. Ik heb het erg druk op mijn werk op dit moment, en de inspiratie van mijn vrouw is redelijk op op dit moment.
Omdat ik een frame ga bouwen heb ik alle ruimte die ik nodig heb, dus dat is geen probleem.
Van t weekend gaan we verder kijken hoe we dit verder gaan aanpakken.

Groetjes Dennis
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Hoi Dennis,
nog druk met andere zaken zeker? Vroeg me af of er nog andere inzichten zijn gekomen, of dat jullie nog nieuwe 'eisen'  aan je baan of baanopbouw hebben gesteld. Of zijn alle opties nu open, dwz kunnen forumleden volledig vrij (binnen de aangegeven ruimte) ideeen aangeven? Wanneer je idd 2 schaduwstations op 2 niveau's zou kunnen maken, zijn er per laag meer mogelijkheden tot lange opstelsporen, omdat de keermogelijkheid dan niet in het vaarwater van het andere schaduwstation komt.
We wachten in spanning af....

gr Gertjan
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuw baanplan. Plan schaduwstation staat !
HOi Gert-jan,

sorrie voor de late reactie, maar we zijn nog niet verder gegaan met het plan. Er zijn zoals gewoonlijk weer veel dingen tussendoor gekomen, maar we hebben de tijd.
Uiteraard staat het voor de forumleden vrij om te kijken wat er mogelijk is, en als Monique en ik het tof vinden gaan we het zeker gebruiken c.q. aanpassen naar onze ideeën.
Ik ga alleen niet beloven dat we het precies zo gaan bouwen zoals het plan is, maar we gaan zeker alles bekijken.
De uitbreiding naar een 2e schaduwstation is ook altijd leuk, dus dat is geen issue.

Groetjes Dennis