Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

37525 E-Loc dubbelset

Gestart door v200marklin woensdag 06 februari 2013, 15:56:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37525 E-Loc dubbelset
Lid sinds: 2006

offline
37525 E-Loc dubbelset
Sinds gister deze set gekocht en op de baan, loopt netjes, maar met een last er achter of in dubbeltractie gaat het fout :?

De kortkoppelingen tussen de locs of de loc/wagons raken de buffers van de loc en dan loopt soms bij een wissel een voorloopwieltje er uit :thumbdown:

Andere reden is denk ik dat de hele sleep aan dat fragiele voorloop wielstelletje zit, wat heel erg "los" zit,
en geen veertje heeft wat het op de rails drukt :idea:

De 4 koperen lipjes die je ziet zijn puur massalipjes :thumbup:, locs hebben daar ook geen problemen mee.

Oplossing is gewone koppelingen er in zetten, voor loc/sleep geen punt, maar als tractie tussen de locs wordt de afstand dan te lang, smoelt niet echt :D

Met gewone koppelingen wordt door het gewicht v/d sleep, 1 v/d voorloopwieltjes omhoog getrokken, en draait dus ook niet mee 8o :thumbdown:
M.i. had *M de koppelinghouder beter aan het chassis kunnen maken dan aan het fragiele voorloopwielstelletje :thumbdown:.

Ik kijk het even aan , ik zou tussen de locs een vaste koppelstang kunnen gebruiken, heeft *M toch ?,
heb het wel eens hier voorbij zien komen ;), maar als het ontsporen blijft, gaat de set terug.

Individueel en zonder sleep geen last van ontsporingen, dan draaiden alle 4 de voorloopwieltjes netjes mee.

Ben benieuwd of andere ook deze problemen hebben, of dat ik weer de uitverkorene ben :D


Mvg Gert
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Lid sinds: 2009

offline
Re: 37525 E-Loc dubbelset
De bedoelde koppelstang heeft catalogusnummer 7204, worden af en toe wel aangeboden op MP en EBAY.
Ook BRAWA heeft iets vergelijkbaars. Suc6, zou toch jammer zijn deze mooie set terug te moeten brengen.

Groetjes, Henk.
Re: 37525 E-Loc dubbelset
@Henk

bedankt voor het nummer, m'n dealer heeft nog 1 doosje liggen met 10 stuks, dus morgen even ophalen :thumbup:

Mvg Gert
Re: 37525 E-Loc dubbelset
We benne ff aan het testen geweest, beide locs doen het OK met sleep maar alleen met gewone koppeling, kortkoppeling loopt in de bocht tegen de buffers v/d loc aan.

In tractie gaat ook niet goed, alhoewel in tractie via de CS1R goed zou moeten gaan, maar soms in de bocht als de achterste loc ietsjepietsie harder gaat, drukt hij het voorloopwielstel van de voorgaande loc uit de rails met 1 wieltje.
Wellicht is dit te voorkomen door CV01 v/d achterste loc iets lager te zetten, maar normaal gesproken zou de CS1R beide decoders op elkaar af moeten stemmen.
Tractierijden gaat ook weer alleen met gewone koppelingen.

Wellicht dat de koppelstangen 7204 uitkomst bieden, wordt vervolgd.

Mvg Gert
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Gert,

Ik had dit met de 1200 van Märklin en werd door de winkelier aangeraden de ROCO koppeling te gebruiken. De Märklin staat iets omhoog. De Roco is vlak. Misschien helpt dit bij jou ook.
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Beste Gert,

Gewoon uitproberen met diverse koppelingen, vaste, Roco, Fleischmann.

Ik heb vroeger ook zo'n lok gehad, maar bij mij begon het aangedreven draaistel te "steigeren" als het wat steiler werd, dus de lok is verkocht.

Ik herinner me dat de voor-/achterloop draaistellen d.m.v. een stukje verend koper/messing op de rails gedrukt worden, je zou met hulp van ons forum eens kunnen kijken of je ergens wat dikker kopper/messing kunt krijgen, zodat je wat meer druk op de draaistellen krijgt.

Groet, Anne W
Re: 37525 E-Loc dubbelset
@Anne / Edwin

inderdaad maar eens rommelen met verschillende soorten koppelingen, denk dat ik het tractie verhaal met de koppelstang 7204 wel onder controle krijg, dat weten we morgen.

Ik neem aan dat *M een loc altijd test alvorens te gaan produceren, maar ik vraag me af of er ooit wel eens een loc wordt getest MET een stam rijtuigen / wagons  :idea: :help:, ipv onbelastte test , ik denk van niet :thumbdown:

Mvg Gert
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Hoi,

Op zich 2 mooie loks, maar waarom wil je met 2 loks achter elkaar rijden?
Volgens mij is de lok niet bedoeld voor dubbeltractie.
Ook beelden de loks 2 verschillende tijdperken uit.

Zelf heb ik 2 EP5's uit de set met 3 rijtuigen. Dubbeltractie heb ik nog nooit geprobeerd.
Met hoeveel rijtuigen wil je dan gaan rijden?

Mvg, Marcel
Re: 37525 E-Loc dubbelset
@Marcel

zie het als mijn persoonlijke "tik" dat tractie rijden :D ik vind dat helemaal kick, de ultime is als ik m'n 3 x V300 in tractie laat rijden met +- 50 wagonnetjes  :P.

Deze set als tractie vind ik ook wel mooi staan voor een sleep goederen wagons.

Heb iets van 10 x tracties rijden.

Mvg Gert
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Ha,

Ik begrijp het.
Ik ben met de uitdaging bezig 2 ICE-2's in tractie te krijgen. (2x 7 delig) Maar daar gaat veel tijd in de ombouw bij zitten.
Verder heb ik genoeg om alle vormen van dubbel- en 3 dubbel-traxtie uit te proberen.
De Nohabs, Rc's en Belgische 55-ers zijn ook heel geschikt.

Helaas te weinig ruimte om te rijden.
Maar materieel vormt geen probleem.

Gr. Marcel
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Zo, het doosje met 50 stuks 7204 is binnen ;), we gaan het eens proberen.

Mvg Gert
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Was even een gepiel om het koppelstangetje te monteren, locs beiden op z'n kop op de grond, stangetje in de NEM houders drukken en dan voorzichtig samen op de baan plaatsen.

Werkt perfect :thumbup:, geen ontsporingen meer van de voorloopwielstellen tussen de 2 locs, stammetje van 30 wagons er achter en gaan............................. :D

Het is nu een starre verbinding met alleen horizontale speling links/rechts, ipv alle kanten op speling.

Ga er zo een fotootje van proberen te maken.

Mvg Gert
Re: 37525 E-Loc dubbelset
Fotootje van de gemonteerde koppelstang , ben helaas niet zo'n ster in fotografie :|



Het werkt perfect, bij de V300 tractie ook toegepast, echter klemden ze in deze nem schachten niet goed, dus klein stukje karton tussen de lipjes deed wonderen,
Toch vreemd, de ene nem schacht toch iets anders ??

De koppelstangen klikken trouwens verticaal, de koppelingen horizontaal.

Mvg Gert