Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120

Gestart door edmajo woensdag 06 februari 2013, 13:00:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hallo allemaal,

ik ben bezig met een treintafel en had graag jullie advies geweten, wat denken jullie van dit plan ?. Het handelt zich over trix C-rails. De nummering is dezelfde als deze van de C-Märklins rails. Alleen de eerste twee nummers veranderen van 24 naar 62. De tafel meet +- 530x120. Ik wil ze bouwen met een schaduwstation en een klimspiraal. Tevens had ik graag geweten op iemand mijn Wintrack bestand kan overnemen om de verschillende hoogtes aan te passen, te vervolledigen met tunnels ect om een beter idee te krijgen hoe het later zal worden. Aan die persoon(en) zal ik de gegevens doorgeven. Tenminste als er niets veranderd dient te worden omdat er betere ideeën advis opduiken.

Bij voorbaat dank en hopelijk voldoende reacties.
m vr gr Eddy
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hallo Eddy,

Ik wil best je hoogtes aanpassen in je bestand, maar dan moet je wel je bestand even neerzetten hier.
Tunnels zijn ook niet zo moeilijk dan moet je de rails aanklikken en dan met je rechtermuis knop erop klikken dan kiezen voor eigenschappen/weergave en dan gewoon het vinkje voor tunnel aanklikken.
Ik heb nog niet inhoudenlijk naar je baan gekeken.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Dag Eddy,

Ik zou het advies willen geven alles een beetje minder strak te maken, probeer eens om wat xx912 rails te gebruiken, dat zijn de tegenrails van de slanke wissels, maar ook zonder slanke wissels te gebruiken kun je er mooie vloeiende banen mee leggen. Laat je niet afschikken als het daardoor hier of daar niet voor 100% meer past in Wintrack, op de grote lengtes die jij in je baan hebt maakt dat niet veel uit. Er zijn hier recent ontwerpen geplaatst waar je kunt in zien welk verschil dat maakt. Of gebruik ook ineens de slanke wissels, je behoort tot de gelukkigen die ze kunnen toepassen.
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
@ Mon bedankt voor de tip ik ga de zeker eens proberen.
@ Peter bedankt voor de aangeboden hulp. Wordt ten zeerste gewardeerd. Ik voeg het Wintrack bestand bij. Ik heb het wat aangepast en de hoogte gemarkeerd. Kort, schaduwstation bevindt zich op 0. Waar de treinen uit de klimspiraal komen is de hoogte 26 cm. Waar zich de stad en het station (3 sporen) bevinden is de hoogte 13 cm. Sporen klimspiraal en schaduwstation liggen al op mijn tafel om een zicht te hebben. Als je wilt voeg ik een foto bij. Als je nog meer wilt weten dan beantwoord ik graag jouw PB. En wie weet misschien kan het banenplan dan straks ook nog voor iemand anders dienen.  Vele malen dank bij voorbaat.
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hee Eddy,

Ik heb je hoogtes aangepast en even een 3D tekening ervan gemaakt.
Er zit een heel klein stukje in dat nog niet lekker loopt en ook de spiraal is hoger dan bij jouw. Maar dat heeft met de percentages te maken. Die moeten nog even worden gefijntuned.
Het tra-bestand is voor wintrack versie 10 of hoger.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Citaat van: Pjedro op vrijdag 08 februari 2013, 15:17:04
Hee Eddy,

Ik heb je hoogtes aangepast en even een 3D tekening ervan gemaakt.
Er zit een heel klein stukje in dat nog niet lekker loopt en ook de spiraal is hoger dan bij jouw. Maar dat heeft met de percentages te maken. Die moeten nog even worden gefijntuned.
Het tra-bestand is voor wintrack versie 10 of hoger.

Met vriendelijke groet,
Peter

Hey die Peter,

hartstikke bedankt, ik heb nu een betere kijk op wat het het zou kunnen worden.

Groeten Eddy
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hoi Eddy,

Ik zag dat je Wintrack v8 gebruikt.
Ik heb een v7 bestandje toegevoegd aan dit bericht. Misschien kan je die wel openen.
Anders zou ik toch de demo versie van Wintrack even downloaden dan kan je in ieder geval de baan bekijken.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hoi Eddy,

Ik heb je baanplan aangepast met behoud van je al liggende schaduwstation en spiraal.
Zelf zou ik de spiraal ook nog afbreken gedeeltelijk zodat je station kan op schuiven naar rechts. Uit de spiraal meteen naar het station en dan 2 schaduwstation creeren een aan de linkerkant van het station en eentje aan de rechterkant. Al dan niet verbonden, maar zo dat een trein geen rondje rijdt, maar terug komt van de kant waar hij naar toe ging. Ik ben nog bezig met dat verhaal om je te laten zien wat ik bedoel.

Nu bij dit plan heb ik de steigende sporen gelaten zoals ze waren alleen een klein stukje verborgen zodat niet de halve boog te zien is. Verder heb ik de sporen aan de voorzijde volledig verborgen zodat je daar iets van een stationsplein met busstation kunt maken en ook de stad kan aan die kant komen. Helemaal rechts eigenlijk boven op de spiraal zit nog niets. Daar kan een dorpje komen al dan niet met een verbinding van het spoor.

Ik hoop dat je het versie 7 bestandje nu wel kan openen, anders hoor ik het wel van je.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
WAUW Peter,

das nog eens iets anders, ben hartstikke benieuwd naar jouw 2 de voorstel, alhoewel dat dit er ook zeker mag wezen. Klopt wat ge zegt, vanuit de klimspiraal rechstreeks het station in, geeft weer een heel ander perspektief. Het zal zeker meer "vlakke" plaats scheppen voor de scenery. A propos scenery, ik weet niet of ik het verteld heb, maar de baan zou ik willen houden in het EP III tijdperk. De overgang van de stoomlocomotieven naar de diesels. Geen bovenleiding. Mijn "oogappels" zijn dan ook de BR - 86 - 03 - 44 - 50 - 52 en de V200. Bruine goederenwagens en groene personenwagens een rood-gele TEE kan nog net. Het tafereel zou ik willen houden zo'n beetje "zwarte woud". Maar eerst, klopt een baanplan en daarvoor heb ik de geknipte collega gevonden :-) :thumbup:

Groeten Eddy
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hoi Eddy,

Dat stukje van 80 cm aan de linkerkant van je tafel, heb je dat ook onderin waar je schaduwstation moet komen of gaat dat niet lukken? Maakt uit met de planning natuurlijk.
Laat me het even weten.

Overigens als je geen electro-locomotieven gaat gebruiken, dan is de ruimte die je nodig hebt om over elkaar heen te gaan veel minder. Dus is het mogelijk om op bepaalde plekken te kunnen kruizen waar het anders nogal kritisch zou worden met de benodigde hoogte.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hoi Peter,

dat stukje van 80 cm, kan op dezelfde hoogte komen als het schaduwstation, geen probleem.

Groeten Eddy
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Peter,

ik wilde nog even melden, dat ik jouw Wintrack bestanden kan openen.

Groeten Eddy
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hallo,
voor diegene die interesse hebben voeg ik even een foto bij van het schaduwstation en de klimspiraal
Groeten Eddy
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hoi Eddy,

Dit zou mijn baanplan ongeveer wezen met een ruimte zoals jij aangeeft.
Twee schaduwstations een voor de linker uitgang van het station en een voor de rechter uitgang van het station. De schaduwsporen zijn iets langer dan 2 meter.
Aangezien de stationssporen bijna 2,50 meter lang zijn heb je een mooie speling als de treinen langs het perron plaats nemen.

Ook nog een klein bergstationnetje erbij kunnen zetten geeft wat meer rijmogelijkheden. Ik heb alleen de verbinding nog niet gerealliseerd met de binnen baan aan de linkerkant .
Maar dat zou eventueel kunnen overloop0 wissels net voor de tunnel ingang helemaal links onderin.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hallo Peter,

nog maar eens hartstikke bedankt, voor jouw ontwerpen die tonen wat mogelijk is met de oppervlakte die ik ter beschikking heb. Ik merk op, dat in de korte tijd, dat jij je met mijn toppic bemoeid hebt, dit artikel meer dan 440 keren gelezen werd, en verschillende jouw ontwerpen hebben gedownload  :) Dat is toch een teken dat jouw werk niet alleen mij volledig in de ban hield maar ook nog heel veel anderen ook. Aan die vele anderen moet ik helaas melden, dat ik momenteel niet nog meer van Peter verlangen kan. Peter, als ik naar jouw baan mag komen kijken, dan zullen we dat "regelen" voor de tijd die je, je voor mij genomen hebt. Nog eens bedankt. :thumbup: :thumbup:

Groeten Eddy
Re: Advies en hulp met Wintrack gevraagd. Treintafel 530x120
Hoi Eddy,

Geen dank, graag gedaan zelfs! Te veel lof.
Ik doe het graag.

Mijn baan is voorlopig nog niet te zien. Ik zit in de eindfase van mijn eigen planning. Als dat klaar is dan start ik mijn eigen draadje.
Klein tipje van de sluier opligchten wil ik wel doen. Ik heb twee kamers tot mijn beschikking.
In de ene komen de schaduwstations met daar bovenop een groot station.
En in de andere kamer wil ik een traject aanleggen gebasseerd op het Rijndal ten zuiden van Koblenz.

Je mag rustig opnieuw een beroep op me doen, das geen probleem. Als je iets specifieks wil dan hoor ik het wel!
Je zou bijvoorbeeld ook tussen de schaduwstations nog een verbinding kunnen leggen, zodat je ook een rondje kunt rijden.

Met vriendelijke groet,
Peter.