Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Nieuw baanplan: lekschieten graag
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Nieuw baanplan: lekschieten graag  (gelezen 2074 keer)

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Nieuw baanplan: lekschieten graag
« Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 01:36:47 »

Onlangs bedacht ik dit, een half plan, de trein rijdt vierbaans linksonder uit de tekening, voegt zich buitenbeeld samen tot een tweebaans traject (in tunnel, achter cv-ketel langs e.d. en komt dan via een lange brug over het trapgat uit op een kopstation. Dat boven niveau ontbreekt nog. (Het trapgat bevindt zich rechts onder de tekening).

De linker poot van de hier getekende letter N is 30-61 cm breed, daarnaast ligt een loopruimte, en rechts ligt de meeste ruimte.

Het groene (op circa 62 cm boven de vloer) en het rode (op circa 50 cm boven de vloer) deel zit in een tunnel. Dus alleen het blauwe deel is deels te zien.

Het voldoet aan wat ik wil: 2-sporig, treinen rijden heen en terug, en er is een zicht-as langs het spoor.

De rails is een combinatie van Markin en Piko-A (beide te vinden in o.a. Wintrack, Anyrail e.d.), en wat getekend is aan rails, is aanwezig.

Maar is dit niet te saai, gaat dit niet vervelen, doen zich voldoende landschap kansen voor?
De bal ligt nu op de stip.

Er gaan drie soorten Zwitserse treinen op rijden : 4 pendeltreinen, 3 regio-expressen, 4 goederentreinen (grind, schroot, kalk, bauxiet), en af en toe 2 old-timer museum-treintjes. 

Ondertussen stoei ik verder met nieuwe treinbaan-tafelpoten, wissel-upgrades en blokschakelingen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 februari 2013, 00:02:37 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Aliebengalie

• Speciale Gast
  • Als Rotterdammer benk best heel aardig hoor.
Re: Nieuw baanplan: lekschieten graag
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 05:10:22 »

Jan.
Iedereen ligt zijn hart en ziel in zijn baantje , wat een ander daarvan vind is volgens mij toch bijzaak nietwaar.
Jij moet eenmaal het gevoel hebben of dit naar je zin is ja of nee.
Ik hou bv totaal niet van scenery bij mezelf dan.
Bij anderen vind ik het schitterend , maar ik heb dat gevoel niet om er wat moois van te maken.

Alleen wat ik niet helemaal begrijp is de mogelijkheid van Marklin rail met Piko-A rail.
Aha je bent dan 2 rail rijder denk ik..... :D
Ik vind het er prima uitzien , ik hou van heel veel rails op de baan , en van grote lange opstel sporen ... super dus.

Wens je veel suc6.

Mvg; Alex
C-rail+iTrain-IB+Loconet-3xAJ-Boosters+K88+K84+K83 decoders van AlbertJan.
Eigen Topic met info en slap geouweneel http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg509829#msg509829

Groet Alex

Mon

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 14:20:49 »

Dag Jan,

Je hebt gezegd dat het mag hé, dus schieten we maar :-)

Wat ik meteen opmerk is dat je je flexrails vooral gebruikt voor de rechte stukken. Ik denk dat het blauwe gedeelte van de baan er wat betreft 'look' ferm op vooruit zou gaan moest je die combinaties gebogen rails/rechte rails nu juist leggen met flexrails en de rechte stukken, 't ja, daar maakt het eigenlijk niet uit, daar gewone railstukken gebruiken. Het tracé zal veel vloeiender verlopen, nu is het eignlijk de ene knik na de andere.

Jan22

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 15:55:26 »

Piko-A:
De Piko-A wissels krijgen een middenrail.  Dat kan op 2 manieren. Met Weichen Walter puko's in het zicht, op eigen wijze in de tunnels. Hangt dus een beetje af van m'n budget, wat het wordt.

Piko-A heeft wat voordelen (geometrie vult M goed aan, sporen fractie dichter op elkaar) en wat nadelen (hartstuk is subtiel en vergt wat nagellak hier en daar, en slappe wisseltongen vereisen servo-aansturing), code 100, maar mooi.

Flex versus stukjes:
Ik heb in het ontwerp gebruik gemaakt van railstukjes om uit te meten of het past op de tafelmaten die ik in gedachten heb (ben deze tafels aan het maken). Met flex-rails kun je sneller tekenen, en uiteindelijk mooiere banen leggen, maar minder goed zien wat de radius is, wat de draaihoek is, en wat exact de lengte is. Neem b.v. de basis van de lus linksboven r=400mm d=245 of 255 graden, en het terug buigende stuk heeft een r=507 mm, een lengte van 705 mm, maar de draaihoek zou ik niet precies weten.
Ik weet alleen dat ik bij het lus-uiteinde 84 mm hartafstand tussen de sporen nastreef voor hetzij wisselstraat, hetzij aparte tunnelmonden.

Veel rails:
In een vorig ontwerp lag nog veel meer rails. De linker lus ligt op 620 mm hoogte, en die rails kan dus integraal over de rode laag (500 mm hoogte heen), wat kan leiden tot een extra viersporig schaduwstation.

Dit is een stuk versoberd omdat ik m'n tafel bouw in modules (die door het trapgat en trappenhuis moeten passen i.v.m. vage verhuiswensen). Vanwege die modules probeer ik zo min mogelijk diagonaal over de grensscheidingen te gaan (soms gaat het niet anders). Vandaar ook flex-lussen met r=400mm.

Schiet maar verder. Het kan alleen maar beter worden van jullie ideeën.
Sommige mensen hebben oog voor (kans op) verrassingen: treinen die van onverwachte kant komen, of doorkijkjes, bruggen, bepaalde perspectieflijnen. Ik heb misschien daar te weinig oog voor. Of het komt om dat ik alleen wat demo tekenprogramma's gedownload heb.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 februari 2013, 16:00:35 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Bassie

• Vaste Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 16:29:10 »

Ik moest even zoeken, maar hier is mijn reactie:

:D

Jan22

• Stamgast
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 13 februari 2013, 00:03:40 »

8o
Uit welk wagenpark stamt deze? Vast geen Zwitsers fabrikaat.
Jan Willem

Brig, Delémont.

Hero

• Vaste Inboedel
    • De bouw van Hero's baan
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 13 februari 2013, 00:09:07 »

Passen die WW puko's ook tussen Piko A?
Ik weet dat hij 2 soorten verkoopt. Voor Tillig en Peco,die hebben beide een andere biels afstand.

Robin

Mon

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 13 februari 2013, 00:27:11 »

Uit welk wagenpark stamt deze?
Dat is Dora hé. De bijpassende loc heb ik al, de V188, maar om Doraatje te trekken waren er meerdere nodig want dat was een 4-rail kanon, nog straffer dan 3-rail :-) Duits natuurlijk...

Jan22

• Stamgast
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 13 februari 2013, 00:49:43 »

Passen die WW puko's ook tussen Piko A?
Ik weet dat hij 2 soorten verkoopt. Voor Tillig en Peco,die hebben beide een andere biels afstand.

Robin

Zeker weten doe ik dat nog niet, maar ik heb de bielsafstanden gemeten en Peco en Piko wissels op elkaar gelegd; ik denk dat het moet kunnen lukken. Ik heb Peco, Piko en oude Roco wissels in huis om het op uit te testen.

Na de beurs in Houten kwam ik enthousiast terug met het idee om een 5120 rails te gebruiken als donateur van een puko-stripje. Deze 5120-rails kostten in Houten 30 ct. Een 5120 levert een puko-strip van ongeveer 20 cm. Dus voor anderhalve euro leg je een hele meter rails, was de gedachte.
Met die strip ben ik aan het testen gegaan of ik begreep hoe Walter op zijn idee kwam. Als je het stripje van onder af tussen de bielzen steekt, dan komen de puko's net goed, maar aan de lage kant uit. Door het metaal wat uit te vijlen, net iets hoger, maar dat 5120 stripje (met puko's en al) is net te laag voor de 2,5 mm spoorstaaf-hoogte+ de bielshoogte. Weichen Walter strips zijn net iets hoger (puko's zijn langer, en stripje waaraan ze zitten is lager).

In de buitenbocht liggen bielzen verder van elkaar dan in de binnenbocht.
De buitenbocht van Peco en Piko kun je voorzien van de middenrail van een 5120, zij het dat de puko's daarvan net te kort zijn om door de biels stekend hoog genoeg uit te komen bij de te passeren spoorstaaf.
De binnenbocht lukt daarmee niet. Om de zeven bielzen gaat het fout.

Ik denk dat Weichen Walter op een soortgelijk probleem zal zijn gestuit, en dat opgelost heeft met aparte stripjes voor binnenbocht en buitenbocht. Maar ja, ik heb ze nog niet besteld, dus jij en Arjan weten het antwoord.

Bij de oude RocoLine van voor 1990 ligt het iets lastiger. Een rechte heeft de bielzen zo dicht opeen, dat ik mijn 5120 profiel er niet eens tussen krijg. Maar de bielzen in de wisselboog liggen op een andere afstand, vandaar dat ik verwacht dat het toch kan. Mits met kortere stukjes. (De Roco-Hosentrager zit mij nog steeds dwars).

Het enige wat echt helpt is denk ik hier een tabelletje plaatsen met de bielsbreedte en bielsafstand van de rails-merken. Ik moet toch eens een schuifmaat en een goede lineaal aanschaffen. Het meet verrekte lastig met de primitieve hulpmiddelen die ik heb. Voor zover ik me herinner zat er tussen twee Piko-bielzen precies een gat van 4 mm. Ik zal het nog eens opmeten.

« Laatst bewerkt op: woensdag 13 februari 2013, 01:42:57 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Jan22

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 13 februari 2013, 01:04:09 »

Uit welk wagenpark stamt deze?
Dat is Dora hé. De bijpassende loc heb ik al, de V188, maar om Doraatje te trekken waren er meerdere nodig want dat was een 4-rail kanon, nog straffer dan 3-rail :-) Duits natuurlijk...

Goh, had gedacht een sovjet-apparaat te herkennen. Maar goed dat ik geen vrijwilliger ben in een legermuseum (of op fort Pampus).
Jan Willem

Brig, Delémont.