Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Afstand lantaarnpalen op de treinbaan

Gestart door ykram dinsdag 05 februari 2013, 20:02:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Hallo allemaal!

Ik zit ondertussen een beetje te klooien met de lantaarnpalen op mijn treinbaan! Het staat gewoon erg mooi en ook in het donker zijn ze super leuk.

Maar nu vroeg ik me dus af wat de afstanden zijn in centimeters hoever de lantaarnpalen uit elkaar staan?!

Zou iemand mij dit kunnen vertellen!? Of is dit een rare vraag?!

Groetjes Mark ;)
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
als je er zelf een beetje bij nadenkt zou het je plots een vreemde vraag kunnen lijken.
Je modelbaan is (hoop ik) op schaal gemaakt.

Dus als je H0 hebt zit je aan 1:87,  heb je  N dan zit je aan 1:160 en zo voort.

Als je dan even zou weten hoe ver de lantaarnpalen in het echt van elkaar staan, dan ben de der uit.

Stel :  om de 50 meter staat een paal en je hebt H0 schaal

50m = 50 x 100 = 5000 cm
Deel door 87 ==>  om de 57 cm een paal





.... of je maakt het gewoon zoals JIJ het mooi vindt.  Experimenteer eens met afstand en houd dan de voor jou best uit ziende afstand consequent aan, en tadaaaa, klaar .
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Dag Mark.

Dat is zeker geen rare vraag hoor!
De afstand van lantaarnpalen is afhankelijk van de gewenste lichtopbrengst c.q. spreiding.
Buiten de bebouwde kom staan ze verder uit elkaar dan binnen de bebouwde kom.
Ook is de hoogte van het armatuur en toegepaste lichtbron in combinatie met reflector van invloed op de lichtopbrengst.

Dialux is een gratis lichtberekeningsprogramma waarmee je dit uit kunt rekenen.
Voor de modelbaan volkomen ongeschikt natuurlijk, maar zo werkt het wel in het echt.

Nu jouw probleem; dat is eenvoudig aan te pakken hoor:
maak eenvoudig wat verlengkabels aan de lantaarnpalen en ga proefondervindelijk te werk.
Jij moet het mooi vinden :idea: en foto's ervan kun je mooi delen :wink:

Tip: begin op hoeken of na een brug en vul de rest van de ruimte logisch en evenredig op.
Vindt je nu dat de lantaarnpalen te veel (of on-realistisch) licht geven: probeer eens twee om twee parallel te zetten . . .  :idea: :idea:

Groeten en succes,

Erik.
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Hoi Mark,

Wat voor lampen heb je?

Bij ons in de straat staan de lage lantaarns 30 meter uit elkaar, dus met de voorgaande berekening 34 cm op je baan. Als het een rangeerterrein met de hoge märklin bovenleiding masten is(met lamp) kom je daar ook ongeveer op uit door de lengte van de bovenleiding.

Maar op een perron staan de lage lantaarns weer veel dichter bij elkaar. Het hangt van de hoogte en soort lantaarn af en blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak en uitproberen. Wellicht heb je wat aan deze hints.

mvg,
Frank
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
De afstand word buiten op straat berekend naar de hoogte en licht opbrengst (dmv een luxmeter), maar dit kan per gemeente verschillen.
Over het algemeen hanteert men de maatstaaf die voor Ov verlichting word gehanteerd.
Afstand van 30 meter komt erg vaak voor bij lagere masten kan die afstand zelfs nog veel minder zijn.

Zodoende was de uitspraak hierboven zeker niet verkeerd.....wat voor soort lamp heb je , en probeer het een en ander eerst is uit eer je daar aan gaat beginnen.
En heb je een maat , begin dan bij de plekken die jij zeker van een lichtmastje wilt voorzien.

En bereken daarna nogmaals de afstanden , 2 mastjes te dicht bij elkaar ziet er ook niet uit.

Veel suc6
Mvg: Alex
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Hoi,

Ik doe altijd kijken wat de lichtcirkel is en sla dan een paar centimeter over voor de volgende lichtcirkel. Bij mij staan ze om de 10 a 12 cm. Veel succes.

Gr henk
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Hallo Mark,

In praktijk. Zoals ik het heb ervaren bij een ontwerpbureau voor de gemeentes is gewoon op basis van lichtcirkels.
Dus wat Henk zei is niet zo gek denk ik.
Daarnaast heb je speciale spots nabij pinautomaat. In een bocht etc etc
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Ik werk zelf in de Civiele Techniek (zeg maar wegenbouw en zo) en daar hanteren we een paar vuistregels, want ook wij zijn geen elektrotechniek deskundigen.

Wegbreedte = Masthoogte
Mastafstand = 4-5x Masthoogte.

Dus een gewone straat van 4 m breed betekent masten van 4m hoog
Een weg van 10 m breed betekent masten van 10 m hoog (of twee van 5 m)
De mastafstand is dan 4 x 5 m =20 m resp. 4 x 10 m = 40 m.
Uiteraard is er een verband tussen gewenst verlichtingsniveau, waar we hier voor het gemak geen rekening mee houden.

John
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
@dani: dankjewel dani! Maar is om de 57 cm niet te veel? Of zie ik het verkeerd!
           Ik ga goed kijken wat het mooiste staat! Dankjewel!

@Nieuwenhuis: ja, dat is uiteraard ook een optie! Gewoon kijken hoe het mooiste staat. Maar bedoel je met parallel dat de lantaarnpalen tegenover elkaar staan??! Dankjewel voor je tip ;)

@fnieste: ik heb straatlantaren van albertjan! Aah dus lagere lantaarns staan dichterbij elkaar,ik ga even proberen wat mooi staat! Dankjewel!

@aliebengalie: klopt, 2 masten te dicht bij elkaar zien er niet mooi uit. Daar geef ik je helemaal gelijk in! Dankjewel voor je tip!

@ÖBB: ja zo kan je ook werken, een makkelijkere oplossing! Ik ga kijken of dit goed op de baan past ;) dankjewel!!

@F.lop: aha!! Oke dat had ik niet verwacht! Ik dacht dat alles netjes werd opgemeten ;) thx

@VT601: dit doet me denken aan wiskunde 8o! Maar ik heb hier wel wat aan! Ik ga lekker bereken en kijken wat het beste/mooiste er uit komt! Dankjewel!!

Dankjewel allemaal!!!

Groetjes Mark ;)
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Hey Mark,  Die 57 cm was dan ook maar een voorbeeldje .  Als ik kijk naar de werkelijkheid in ons Belgenland staan de palen op 50m op de autosnelweg.
In dorps- of stadskernen staan ze inderdaad ook wel flink wat dichter en zijn ze lager.   Dus de berekeningen van bvb John kunnen kloppen.
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Aah dankjewel dani! Hier in het Hollandersland werkt het wel het zelfde!
Dankjewel! Of op z'n Belgisch: Dankuwel
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
als je het echt Belgisch wil, dan is  "merci"  de beste manier, eigenlijk.   Dan voelen wij, vlamingen ons weer een beetje één met de franstalige kant :-)
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Citaat van: ykram op woensdag 06 februari 2013, 07:18:40
@Nieuwenhuis: ja, dat is uiteraard ook een optie! Gewoon kijken hoe het mooiste staat. Maar bedoel je met parallel dat de lantaarnpalen tegenover elkaar staan??! Dankjewel voor je tip ;)

Met parallel bedoel ik het elektrisch aansluiten van de lantaarnpalen, opdat lampjes langer meegaan;
de lichtuitstraling niet te fel is, opdat er sfeer ontstaat (dus het verschil tussen een spotje en een schemerlamp :wink:).
N.B.: de meeste wegen op modelbanen kunnen qua breedte volstaan met verlichting aan één zijde van de weg.
Een andere optie is de opstelling zig-zag (links - rechts) langs de weg te maken . . .

Maar zoals ik al had opgemerkt: proefondervindelijk in het donker bepalen (WYSIWYG :wink:)

Groeten,

Erik.
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Erik....je bedoelt in serie zetten (afhankelijk van de spanning).
Voorbeeld : als je lantaarn paaltjes hebt , bv met een weerstand zodat ze per stuk op je voeding kunnen worden aangesloten , en je vind ze te fel , dan doe je 1 pool van 1 mastje doorverbinden met de andere pool van de andere mast , en de 2 overgebleven draadjes naar je voeding.
Dan branden ze een heel stuk minder fel , en gaan ze nog langer mee.

Mvg: Alex
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Citaat van: dani op woensdag 06 februari 2013, 13:50:39
als je het echt Belgisch wil, dan is  "merci"  de beste manier, eigenlijk.   Dan voelen wij, vlamingen ons weer een beetje één met de franstalige kant :-)
. Alé dani merci dan hè!
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 06 februari 2013, 16:14:30
Erik....je bedoelt in serie zetten (afhankelijk van de spanning).
Voorbeeld : als je lantaarn paaltjes hebt , bv met een weerstand zodat ze per stuk op je voeding kunnen worden aangesloten , en je vind ze te fel , dan doe je 1 pool van 1 mastje doorverbinden met de andere pool van de andere mast , en de 2 overgebleven draadjes naar je voeding.
Dan branden ze een heel stuk minder fel , en gaan ze nog langer mee.

Och . . . ja, inderdaad Alex! Ik schaam mij diep :oops: :oops: :oops:

Groeten,

Erik.
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
ah dankjewel Alex en Erik,

Alex, ik begrijp het! Ik ga het wel aanpassen want ze zijn wel wat te fel vind ik!! Dankjewel!

Erik, je hoeft je zeker niet te schamen hè ;) foutjes zijn menselijk! Ik snapte je eerst niet helemaal, maar nu snap ik je wel :D
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Hallo Ykram,

De afstand tussen de lantaarnpaaltjes is inderdaad een kwestie van smaak. Ik heb destijds geen omrekening naar de werkelijkheid gemaakt omdat dit met meer zaken niet realistisch is. (Sommige bomen zouden op schaal erg hoog moeten zijn :-)

Zoals ik het gedaan heb:
- Langs de rails staan lantaarnpaaltjes 20 cm uit elkaar.
- Ik heb ook een soort park op m'n modelbaan. De lantaarnpaaltjes staan hier 10 cm uit elkaar.
- Ik heb alle verlichting aangesloten op een regelbare trafo zodat je de lichtsterkte naar wens in kunt stellen. (Witte Marklin trafo op Marktplaats gescoord voor 15 Euro)

Succes.

Tom
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
En dan gaan tellen Tom hoeveel je er op zet :D

Let op dat je (en zeker bij gloeilampjes) je trafo niet te warm word.

Gebruik anders een multimeter om het verbruik te meten.

Bij gebruik van veel gloeilampjes , loopt het verbruik al heel snel op , hou hier rekening mee.

Mvg: Alex
Re: Afstand lantaarnpalen op de treinbaan
Beste Alex,

Je hebt volkomen gelijk als het om veel lantaarnpaaltjes op een grote baan gaat :-)
Ik heb echter maar een kleine baan. Bovendien gebruik ik 2 van die witte Marklin trafo's.

Dus Ykram zal het aantal lantaarnpaaltjes ff dienen te tellen. Elk gloeilampje gebruikt ca. 1 VA. (Als vuistregel)
Hij zal z'n trafo ff dienen te checken.

Met vriendelijke groet,

Tom