Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Re: project van Veerman update 25-6-2020

Gestart door Veerman maandag 04 februari 2013, 20:34:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: vordering baanbouw
Frank, bedenk je eens wat een werk het zou zijn dergelijke baan in schaal Z  8o
Re: vordering baanbouw
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: vordering baanbouw
Citaat van: Johnnytrein op zondag 10 februari 2013, 14:33:08
Frank, bedenk je eens wat een werk het zou zijn dergelijke baan in schaal Z  8o
Wil je me gek krijgen?? :D
Er zijn natuurlijk altijd mensen die dit wel graag willen maar dan zal je het iets anders moeten aanpakken denk ik. Misschien per aantal m2 per keer en als iets klaar is verder borduren op het laatste deel.
Ik vraag me wel af wat je kwijt bent aan matriaal e.d. Ik weet wat ik tot nu toe kwijt ben en daar word je al niet vrolijk van.
Mvg Frank
Re: vordering baanbouw
Lid sinds: 2010

offline
Re: vordering baanbouw
Maar wat zijn jouw plannen.
Wat er nu ligt aansluiten en dan rijdend krijgen?
Of ga je door met bouwen tot alles ligt?

Robin
Re: vordering baanbouw
             

                                                     Hallo Frank,
Hebt u al in gedachte wat voor  thema uw baan gaat worden ?.
Zwitserse Alpen baan ,Duitse of iets anders?.
Ik vind het een prachtige onderneming ,zo een baan zeg.
Ik blijf het veder verloop van uw baan volgen.

Groeten,viditv
Re: vordering baanbouw
Citaat van: Veerman op zondag 10 februari 2013, 14:42:29
Ik vraag me wel af wat je kwijt bent aan matriaal e.d. Ik weet wat ik tot nu toe kwijt ben en daar word je al niet vrolijk van.

Mwah.... Ik las ergens op een Duits forum over een echt mooi aangeklede baan zo'n ?200 per vierkante meter......... Ga nog maar ff sparen! En dan de tijd die er in gaat zitten......

Walter
Re: vordering baanbouw
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: vordering baanbouw
Citaat van: Hero op zondag 10 februari 2013, 15:00:32
Maar wat zijn jouw plannen.
Wat er nu ligt aansluiten en dan rijdend krijgen?
Of ga je door met bouwen tot alles ligt?

Robin

Beste Robin. Ik ga wat er nu ligt aansluiten en laten rijden. Ik moet nog wel een beetje afbouwen anders kan het niet lekker doorrijden. Daarna bouw ik 1 gedeelte af, dat is het gedeelte met het hoofdstation, en wil hier ook gelijk de aankleding gaan doen.
Mocht ik dan ff geen zin meer hebben kan ik altijd verder gaan met het baanplan.
Citaat van: Wasmi op zondag 10 februari 2013, 15:34:47
Citaat van: Veerman op zondag 10 februari 2013, 14:42:29
Ik vraag me wel af wat je kwijt bent aan matriaal e.d. Ik weet wat ik tot nu toe kwijt ben en daar word je al niet vrolijk van.

Mwah.... Ik las ergens op een Duits forum over een echt mooi aangeklede baan zo'n €200 per vierkante meter......... Ga nog maar ff sparen! En dan de tijd die er in gaat zitten......

Walter
Dat moet je dan maar snel vergeten anders kun je beter stoppen. ;)

Citaat van: viditv op zondag 10 februari 2013, 15:26:10
             

                                                     Hallo Frank,
Hebt u al in gedachte wat voor  thema uw baan gaat worden ?.
Zwitserse Alpen baan ,Duitse of iets anders?.
Ik vind het een prachtige onderneming ,zo een baan zeg.
Ik blijf het veder verloop van uw baan volgen.

Groeten,viditv
Een echt thema heb ik niet. Ik wil een beetje Duits, Oostenrijk en zwitsers gaan rijden. Misschien deel ik de baan nog op met landgebonden onderdelen. Ik heb met het ontwerp rekening gehouden met links en rechts rijden want dat moet wel mogelijk zijn.

Mvg Frank
Re: vordering baanbouw
Lid sinds: 2010

offline
Re: vordering baanbouw
Ik las ook ergens dat de hobby 50 uur per m2 kost.Dus dan vallen die kosten van 200 euro m2 nog wel mee.

Frank,

Waar ligt dat gedeelte met hoofdstation dan ergens in deze spoor weide. >:-D

Robin
Re: vordering baanbouw
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: vordering baanbouw
Wat een machtig project, en ik dacht dat ik al veel draadeinden had verwerkt 8o ;), vr gr Arie
Re: vordering baanbouw
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: vordering baanbouw
Citaat van: Hero op zondag 10 februari 2013, 17:43:26
Ik las ook ergens dat de hobby 50 uur per m2 kost.Dus dan vallen die kosten van 200 euro m2 nog wel mee.

Frank,

Waar ligt dat gedeelte met hoofdstation dan ergens in deze spoor weide. >:-D

Robin

Het hoofdstation gaat gebouwd worden aan de kant waar het blauwe isolatie ligt. En dan specifiek aan de linkerkant.
Ik denk dat met het bouwen van schaduwstations die 50 uur niet gehaald gaan worden. Het zal waarschijnlijk gaan om het afwerken.
Mvg Frank
Re: vordering baanbouw
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: vordering baanbouw
Hoi Frank,

Wat een schitterende ruimte en wat een prachtig ontwerp. Ik heb al eerder in het echt zo'n ruimte mogen aanschouwen, maar daar ligt een spoor 1 baan in. Jouw prestatie is dus mega om met een kleinere schaal zo'n enorm oppervlak te vullen.
Helaas is dit voor de meeste onder ons niet weggelegd, maar gelukkig kunnen we dan de foto's van modelspoorders zoals jij bewonderen.
Wel een mega meerjaren klus om het alleen te doen, maar ja het hoeft natuurlijk niet zomaar af te zijn anders is de lol er misschien af.
Blijf met belangstelling je updates volgens.

O ja laat je niet opjagen door ongeduldige forumleden ;)

Groet, Ronald
Re: project van Veerman update
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: project van Veerman update
Ik ben inmiddels begonnen met de decoders aan te sluiten.

Mvg Frank
Re: project van Veerman update
Hallo Frank,

Nou Frank dat zijn geen halve maatregelen. :thumbup:

vr.gr. Günther.
Re: project van Veerman update
Heb je zoveel wissels bij elkaar zitten dat je een paneel vol decoders krijgt?
Ik vind het altijd makkelijk de decoder in de buurt van de wissel te bevestigen.
Scheelt een hoop kabels aanleggen.

Robin
Re: project van Veerman update
Dat heeft als nadeel steeds naar de decoder toekruipen als deze onder de tafel staat.
Re: project van Veerman update
Ik heb mijn wisseldecoders en wisselmotoren onder de wissel zitten dat werkt prima.
Je zie ze niet en dat is ook wat.

grt.Günther.
Re: project van Veerman update
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: project van Veerman update
Ik geloof dat ik de afgelopen maand wat over het hoofd heb gezien 8o 8o 8o...

Wat een geweldige modelbaan gaat dit worden. Ik blijf dit zeker volgen. Succes!!!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: project van Veerman update
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: project van Veerman update
het zijn toch maar een paar decodertjes  >:-D
hoeveel gaan het er eigenlijk in het geheel worden?
ben benieuwd naar het vervolg.

gr john
Re: project van Veerman update
Lid sinds: 2007

offline
Re: project van Veerman update
Hoi Frank,

dat ziet er netjes uit met die decoders. Ik begrijp wel niet waarom je gebruik maakt van die Märklin stekkertjes. Deze hebben wel eens de neiging om er uit te vallen en daarom kun je de draden beter solderen.

Ga je voor de terugmelding ook modules van littfinsky gebruiken?

Groetjes, John
Re: project van Veerman update
Hoi Frank,

Je hebt volledig gelijk de decoders centraal te plaatsen kom je er makkelijk bij, heb ik ook gedaan.
Betekent wel, en paar kabels meer??

Groet Hubert
Re: project van Veerman update
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: project van Veerman update
Citaat van: Tilly op dinsdag 19 februari 2013, 18:54:24
Hoi Frank,

dat ziet er netjes uit met die decoders. Ik begrijp wel niet waarom je gebruik maakt van die Märklin stekkertjes. Deze hebben wel eens de neiging om er uit te vallen en daarom kun je de draden beter solderen.

Ga je voor de terugmelding ook modules van littfinsky gebruiken?

Groetjes, John

Het ziet er wel netjes uit maar zoals je al zegt, die stekkertjes ga ik toch nog veranderen maar ik heb nog geen idee hoe. Ik ga inderdaad ook de terugmelders van LDT gebruiken maar dat word het volgende project.

Citaat van: jptrain op dinsdag 19 februari 2013, 18:36:28
het zijn toch maar een paar decodertjes  >:-D
hoeveel gaan het er eigenlijk in het geheel worden?
ben benieuwd naar het vervolg.

gr john

Hoeveel decoders weet ik nog niet precies maar voor wissels op dit paneel ongeveer 20. Er komt nog een paneel.

De reden dat ik alles bij elkaar breng is dat ik nu vanuit mijn stoel over alles het overzicht heb. Er word als het klaar is plexiglas voor gezet voor de stof. Mocht ik n storing hebben kan ik vanuit de stoel kijken of er wat los zit o.i.d.

Mvg Frank
Re: project van Veerman update 1-3-13
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: project van Veerman update 1-3-13
kleine update. Ik ben bezig geweest met de eerste wissels te bekabelen en aan te sluiten.
Mvg Frank
Re: project van Veerman update 1-3-13
Respect voor je bouwkunsten maar oei. Als dat maar geen problemen gaat geven met die meters lange bedrading, overspraak, weerstandsverliezen. Regel is toch je decoders zo kort mogelijk bij de wissels te zetten. Een maal ingesteld en werkend hoef je er nooit meer bij.

Waarom trouwens voeden met digitale spanning?

Gr, Ben.
Re: project van Veerman update 1-3-13
Hoi Frank,

Wat een megaprojekt. Ik ben met stomheid geslagen. Ik ben inderdaad benieuwd hoe het eruit gaat zien als het 15 verdiepingen hoog is.
Blijf je draadje volgen.
In ieder geval veel succes met de bouw en met het bekabelen.

Mvg
Arie
Re: project van Veerman update
Citaat van: Kahubi123 op dinsdag 19 februari 2013, 20:32:56
Je hebt volledig gelijk de decoders centraal te plaatsen kom je er makkelijk bij, heb ik ook gedaan.

Toch zou ik dat niet doen. Als het eenmaal zit dan hoef je er amper meer bij door de jaren heen.

groet,
Michiel
Re: project van Veerman update 1-3-13
Hoi Frank,

ik zie dat je nu wel soldeerpunten gemaakt hebt :thumbup:

Citaat van: spoorman op vrijdag 01 maart 2013, 10:49:01

Waarom trouwens voeden met digitale spanning?


Ben heeft gelijk, bij zo een grote baan gebruik je beter een aparte voeding voor de wissels.

Ziet er voor de rest toppie uit!

Groetjes, John
Re: project van Veerman update 1-3-13
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: project van Veerman update 1-3-13
Over de aparte voeding, het was mijn bedoeling om alleen deze serie te gaan voeden met digitale spanning. De volgende 2 series wil ik wel gaan voeden met een trafo. Is het verstandig om ook deze serie toegaan voeden met een trafo? Ik weet niet hoeveel stroom dit gebruiken gaat als het draait. Ik heb 4 ampère ter beschikking, Ecos, is dit voldoende?

ik zie dat je nu wel soldeerpunten gemaakt hebt.

Ik hoef het wiel natuurlijk niet uit te vinden dus als mensen met meer ervaring mij dit adviseren ga ik daar niet eigenwijs over doen :D. Ik had zelf ook al aangegeven dat ik er over zat na te denken en dit bevalt een stuk beter moet ik zeggen.

Alvast bedankt voor jullie advies en raad.
Mvg Frank
Re: project van Veerman update 1-3-13
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: project van Veerman update 1-3-13
Hoi Frank ( :P)

net dit topic tegen gekomen en wat een ruimte zeg blijf dit zeker volgen :D

Mvg
Frank >:-D
Re: project van Veerman update 1-3-13
Hallo frank,

Ik denk dat aparte trafo's beter is.

vr.gr. Günther.
Re: project van Veerman update 1-3-13
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: project van Veerman update 1-3-13
Prachtig werk! Ook leuk om te volgen op dit forum.

Die bekabeling van de decoders en S88's is volgens mij vooral kritisch van en naar de Ecos (spookmeldingen daarom UTP kabel), naar de wissels en rails is een aantal meters niet zo'n probleem. Het is vooral financieel aantrekkelijk om de positie zo te kiezen dat je niet zoveel kabellengte nodig hebt :) En het staat natuurlijk onwijs stoer zo'n batterij elektronica.

Hetzelfde geldt voor de voeding. De relatief dure stroomvoorziening van de Ecos liever gebruiken voor je treinen en een andere trafo voor de besturing van wissels e.d. Funtioneren doet het heus wel als je voldoende vermogen hebt. Het principe is dat je altijd voldoende stroom moet hebben om de wissels om te kunnen zetten, ook als er meerdere treinen op dat moment vol stroom trekken. Daarom is een aparte voeding beter. Ik heb er geen ervaring mee want zo'n grote baan waarbij dat probleem zou kunnen optreden heb ik nooit gehad.

Gelukkig staan de beste stuurlui aan wal :)  Succes met de verdere bouw.
Re: project van Veerman update 1-3-13
Hennie van den Boom
gast

Re: project van Veerman update 1-3-13
Beste Frank Veerman,

Het zou mij niet verbazen,
:D  :D  :D omdat jouw baan er volgens mij qua decoders en bekabeling aansluitingen echt professioneel gemaakt uit ziet,  :D  :D  :D
dat je straks met een groeps foto komt van het team wat jouw heeft geholpen.
;)
Re: project van Veerman update 1-3-13
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: project van Veerman update 1-3-13
Hallo frank,

Bij de baan van Hans de krokodil, werken we met 6 Esu boosters voorde baanspanning en we gebruiken de interne voeding van de Ecos voor het schakelen van de wissels.

Dit werk erg goed en zonder problemen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.   
Re: project van Veerman update 1-3-13
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: project van Veerman update 1-3-13
Citaat van: Hennie van den Boom op maandag 11 maart 2013, 16:11:41
Beste Frank Veerman,

Het zou mij niet verbazen,
:D  :D  :D omdat jouw baan er volgens mij qua decoders en bekabeling aansluitingen echt professioneel gemaakt uit ziet,  :D  :D  :D
dat je straks met een groeps foto komt van het team wat jouw heeft geholpen.
;)

Helaas kun je lang wachten op een groepsfoto want ik ben er nu eenmaal alleen mee bezig :D

Citaat van: degeluidsman op maandag 11 maart 2013, 17:08:15

Hallo frank,

Bij de baan van Hans de krokodil, werken we met 6 Esu boosters voorde baanspanning en we gebruiken de interne voeding van de Ecos voor het schakelen van de wissels.


Dit werk erg goed en zonder problemen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.   


[/quote

Beste geluidsman. Ook ik heb inmiddels 6 boosters en ook mijn wissels worden door de ecos bediend. Ik moet alleen nog een aparte trafo voor de wissels aansluiten. Helaas zal t qua boosters hier niet bij blijven want alleen voor mijn hoofdstation heb ik er alweer 1 nodig en dan de rest nog. Ook bij mij werkt het goed.
Mvg Frank

Re: project van Veerman update 1-3-13
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: project van Veerman update 1-3-13
Waarom een aparte trafo voor je wissels Frank?
De 4 A die de Ecos leverd is ruim voldoende, een computer programma stuurd de wissels om en om aan dus veel stroom gaat er niet lopen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.   
Re: project van Veerman update 1-3-13
Hennie van den Boom
gast

Re: project van Veerman update 1-3-13
Helaas kun je lang wachten op een groepsfoto want ik ben er nu eenmaal alleen mee bezig :D

Frank, als ik een keer in Volendam ben kom ik het controleren.  :-)  :-)

Gr. Hennie
Re: project van Veerman update 1-3-13
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: project van Veerman update 1-3-13
Hahaha. Kom maar langs, dan zal je t zien dat ik niets teveel zeg  :D
Ik moet wel zeggen dat het ontzettend lang duurt voordat je eenmaal resultaat ziet. Ik ben nu een tijdje bezig met draden aansluiten, maar er ligt voor 32 wissels 300 meter draad.
Voor 4 x 16 terugmelders ligt er ook al ruim 350 meter draad. Komt vanwege de afmetingen, maar dat wist ik Vantevoren. Zodra ik foto's heb gemaakt zal ik t laten zien.
Mvg Frank
Re: project van Veerman update 1-3-13
Citaat van: degeluidsman op maandag 11 maart 2013, 17:43:36

Waarom een aparte trafo voor je wissels Frank?
De 4 A die de Ecos leverd is ruim voldoende, een computer programma stuurd de wissels om en om aan dus veel stroom gaat er niet lopen.


Hoi Peter,

de wisseldecoders worden nu gevoed met digitale spanning terwijl ze voorbereid zijn voor gebruik van een aparte analoge voeding. Frank kan hier dus beter een aparte trafo voor nemen.

Groetjes, John
Re: project van Veerman update 1-3-13
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: project van Veerman update 1-3-13
Helder John  :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: project van Veerman update 1-3-13
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: project van Veerman update 1-3-13
Dank u :thumbup:
Mvg frank
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Nog iedereen de beste wensen zover dit nog mag! Hier weer eens een update na een lange tijd.
Alles wat op de foto staat is nog in aanbouw en moet nog worden aangesloten. Ik wil eerst alle plaatsen bepalen van de seinen op bovenleiding zodat ze elkaar niet in de weg staan. Hierna ga ik een begin maken met de electronica.
Mvg Frank
Re: project van Veerman update 1-3-13
Da's wél rek & strek voor de nek... :)
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Ook de beste wensen Frank.

Wauw blijf me weer verbazen. Wat een afmeting. Geweldig om te zien. Je bent voorlopig nog wel even bezig.

Groet,

Ronald
Re: project van Veerman update 2-1-2014
@Wim, Dat is een hele goede anti-artrose oefening.  :)
Re: project van Veerman update 2-1-2014
 :thumbup: ik ben er helemaal ondersteboven van....
wat een lengtes....

groet Winno
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Ha die Frank.
Natuurlijk mag dat en jij natuurlijk ook de beste wensen! :thumbup:
Met verbazing je foto's bekeken totdat ik zag dat deze op zijn kop en zij staan! (laat geworden met oud/nieuw? :P)
Ziet er wel geweldig uit en alvast succes (en sterkte) met aansluiten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: project van Veerman update 2-1-2014
In Firefox een rechtermuisklik en "afbeelding bekijken" doet wonderen voor de nekspieren.  :D

Ziet er echt goed uit. Grote rijlengtes ook  8o
Ietsjes meer dan de (helaas) 0 cm die ik nu tot mijn beschikking heb.....  :?
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Indrukwekkend. B)

Gr.
René
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Citaat van: frenkievee op vrijdag 03 januari 2014, 13:21:23
In Firefox een rechtermuisklik en "afbeelding bekijken" doet wonderen voor de nekspieren.  :D
Weet ik Frank.
Doch "gebruikersvriendelijker" plaatsen geniet toch (m.i.) de voorkeur.
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Tjonge! Wat een rijlengtes krijg je zo!  :thumbup:
Maar even een vraag: zijn dit ook nog schaduwstations? En zo ja: je gebruikt daar dan ook gewone bovenleiding zo te zien?  8)
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Er zitten onder deze laag nog 2 lagen voor de schaduw stations. Dat de foto's andersom staan heb ik niet gezien. Bij mij staan ze in een normale positie. Ik weet ook niet waarom.
Wat je hier ziet word het grootste station van deze baan. 6 sporen en een rangeer gedeelte voor kolen e.d. Met een in en uitrit naar een draaischijf met loods, een 4 tal opstelsporen voor wagons of loks.
Mvg Frank
Re: project van Veerman update 2-1-2014
Op m'n IPad kloppen ze ook gewoon.
Normale computer geeft gymoefeningen.  O:-D

Robin