Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Is schaal H0 altijd wel H0

Gestart door aquatilla zaterdag 12 januari 2013, 20:18:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is schaal H0 altijd wel H0
Beste forumleden

Ik heb een vraag: Momenteel ben ik bezig met de scenery voor spoor H0. Al enkele bouwdozen gekocht van verschillende huisjes allemaal van het merk Faller, zo ook het doprsset ( zie foto ). Een tijdje terug heb ik van hetzelfde merk een raadhuis met brandweerkazerne gekocht en gebouwd ( zie foto voor voorbeeld ).  Nou valt mij op dat dit gebouw in vergelijking met mijn andere gebouwtjes reusachtig overkomt. Het dorpsset is vrij nietig in vergelijking met het kolossale gebouw v.d kazerne. Iemand een idee hoe dit kan ? Op alle dozen stond duidelijk vermeld H0. Ik hoor graag van jullie.
Re: Is schaal H0 altijd wel H0
Het is bekend dat vroeger sommige bouwkits voor de H0-banen niet echt in de schaal 1:87 werden gebouwd, maar rond de 1:100. Als je oude met nieuwe modelgebouwen combineert kan het zijn dat er verschil optreedt.
Overigens: de kerk op de 2e foto is van oorsprong een Vollmer-kit (Vollmer is enige jaren geleden overgenomen door Faller). Ook daardoor kan een verschil ontstaan in maatvoering.

Edit: Ik werd terechtgewezen. Vollmer is niet overgenomen door Faller, dat was Pola. Shame on me :oops:.
Re: Is schaal H0 altijd wel H0
Hoi Gerard,

Bedankt voor je reactie. Is er een mogelijkheid om dit in de toekomst te voorkomen ? Dat wordt dus creatief bezig zijn met dieptewerking op de baan.

Groet Marco
Re: Is schaal H0 altijd wel H0
Lid sinds: 2008

offline
Re: Is schaal H0 altijd wel H0
Denk dat dit dorps setje ook meer instap set is waardoor verhouding tot  een "echte" bouwdoos  wat klein uitvalt .
Ook in the real world staat in een gemiddeld dorp geen wolkenkrabber :-)

En in een dorp staat eerder een buurthuis en geen groot raadshuis met een grote kazerne .

Maar links of rechts op de baan krijgen aan het eind van de rit de huisjes wel een plekje hoor .
Re: Is schaal H0 altijd wel H0
Citaat van: aquatilla op zaterdag 12 januari 2013, 20:47:11
Hoi Gerard,

Bedankt voor je reactie. Is er een mogelijkheid om dit in de toekomst te voorkomen ? Dat wordt dus creatief bezig zijn met dieptewerking op de baan.

Groet Marco
De enige manier om dit in de toekomst te voorkomen lijkt me alleen nieuw uitgebrachte bouwkits te kopen; die zijn echt 1:87 (als er H0 op staat natuurlijk). De kleinere gebouwen kun je alsnog gebruiken door ze in de achtergrond te plaatsen.
Re: Is schaal H0 altijd wel H0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Is schaal H0 altijd wel H0
Hoi Marco,

Het is nog steeds zo dat de normaal wat grotere gebouwen zoals een kerk in verhouding niet helamaal overeen komt met de werkelijkheid. Meet maar eens na en reken het naar werkelijke maten. Het kan zijn dat je dat storend vindt dan zul je dus zelf gebouwen moeten gaan maken.

Ik ben begonnen met zelf een kerk te maken die werkelijk 1:87 is en dan schrik je eerst even van de grootte.

Het blijft dus altijd zoeken naar een compromie en doen wat je zelf mooi vindt.

Wat Gerard schrijft klopt volledig oude bouwpakketten zijn inderdaad een verkeerde schaal. Je kunt dit al zien wanneer je er een trein naast zet of je naar de maat van de deur kijkt.

Succes en groet,

Ronald
Re: Is schaal H0 altijd wel H0
als je alles op schaal maakt ziet het er niet uit.
Wind molens op je baan zijn precies op schaal maar op je baan te grof.
Als je de verlichting op de snelweg Amsterdam Utrecht na wil maken.
Worden de masten een halve meter hoog op je baan.
Conclusie  je moet in verhouding kijken .
Re: Is schaal H0 altijd wel H0
ook op letten dat je geen H0 TT huisjes neemt die zijn ook veel kleiner.

Gr. Arno
Re: Is schaal H0 altijd wel H0
philippe_007
gast

Re: Is schaal H0 altijd wel H0
Als je nu de grote gebouwen vooraan plaatst en de kleinere (in schaal) achteraan dan krijg je een extra dieptezicht op de baan....

PS oo opletten met oudere personenwagen, daar zijn er ook een pak op 1/100 gebouwd.

mvg,
Philippe