Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

uitval PC tijdens gebruik

Gestart door trix zondag 03 februari 2013, 23:04:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
uitval PC tijdens gebruik
Lid sinds: 2011

offline
uitval PC tijdens gebruik
Beste lezers,

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en hoe dit te verhelpen, van het steeds en op de gekste momenten terugkerende rondraaiende blauwe circeltje in PC scherm tijdens het rijden !? Muisbewegingen reageren niet meer en op een bepaald moment wordt het hele scherm wazig en dit duurt dan ongeveer zo"n 10 tot +/- 45 seconden. Als dit gebeurt moet ik zo snel mogelijk de stop toets van de centrale bedienen om te voorkomen dat treinen bezetmelders gaan missen, met alle gevolgen van dien. Overigens kan dit probleem dagen niet optreden en is het gewoon genieten geblazen .   

Mvg, Trix 
Re: uitval PC tijdens gebruik
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: uitval PC tijdens gebruik
Hoi Trix,

Het lijkt erop, dat de PC overbelast geraakt is op software gebied. Kijk vooral even naar het geheugen gebruik. Als er teveel van de "page-file" gebruikt wordt, dan moet het operating system (Windows van Microsoft of OS X van Apple) de gegevens uit het geheugen wegschrijven en andere data daar weer van terughalen.

De enige oplossing is dan minder programma's tegelijkertijd gebruiken of meer geheugen in de PC zetten.

Het kan ook zijn, dat de harde schijf erg gefragmenteerd is. Probeer "schijf de-fragmentatie".

Groet,
Bert
Re: uitval PC tijdens gebruik
Aliebengalie
gast

Re: uitval PC tijdens gebruik
Het is wat Bert al gezegd heeft dat er mogelijk wat meer dan de benodigde programma's op de achtergrond draaien.

Zo heb ik bv NOD32 antivirus , en die heeft regelmatig update's die hij installeert.

Als dit gebeurd en hij heeft het al druk , ja dan komen de problemen vanzelf.

Vooral bij de wat oudere pc's met erg weinig geheugen is dit vaak het probleem.

Als er dan nog is een backup van je systeem word gemaakt (als dat aanstaat) kun je het wel schudden.

Vandaar dat men vaak aangeeft een aparte pc met alleen maar je trein proggie erop werkt vaak het beste.

Mvg: Alex
Re: uitval PC tijdens gebruik
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: uitval PC tijdens gebruik
Hallo Trix,

probeer je computer is op te ruimen met een register opschoon programma als bv. ccleaner , zie www.ccleaner.com . ook het freeware programma hiervan is zeer effectief, om problemen in het register van je computer op te schonen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: uitval PC tijdens gebruik
Lid sinds: 2011

offline
Re: uitval PC tijdens gebruik
Heb adviezen  van jullie opgevolgd en het lijkt te helpen met nadruk op lijkt , want er zijn pas een paar dagen vergaan en veel tijd om te rijden is er dus nog niet geweest. De Claener had ik nog niet gebruikt omdat het om een vrij nieuwe PC gaat en heb deze zijn werk laten doen. Afwachten dus. In ieder geval hartelijk dank voor jullie snelle reageren !

Mvg, Trix
Re: uitval PC tijdens gebruik
Je kan ook de prioriteit van elk programma gaan instellen in Taakbeheer(?) (het is al zo lang geleden, ik werk nu met Ubuntu en heb er nog geen enkele moment spijt van gehad :p).
Zo kan je bv: Koploper/Itrain/... op Hoog zetten terwijl je nutteloze programma's op Laag gaat zetten.

Maar een serieuze clean-up kan zeker geen kwaad!



groeten Dylan
Re: uitval PC tijdens gebruik
neem een raptor, heb je geen pc nodig

groet
jan
Re: uitval PC tijdens gebruik
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: uitval PC tijdens gebruik
Wat een dom reclame achtig antwoord. Waarom zou je een super dure raptor nemen, terwijl je met een pc meer kan.
Re: uitval PC tijdens gebruik
je uitdrukking klopt niet, hij kan meer
Re: uitval PC tijdens gebruik
??? Een PC zal altijd meer kunnen dan eender welke centrale dan ook.
Tenzij je natuurlijk een Arduino of een PC ombouwt tot een centrale  :mrgreen:


Maar nu terug ON-topic! Want onze topicstarter wilt graag een oplossing voor zijn PC die uitvalt tijdens gebruik.

groeten Dylan
Re: uitval PC tijdens gebruik
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: uitval PC tijdens gebruik
Citaat van: minitreintje op zondag 10 februari 2013, 07:16:58
..... Je kan ook de prioriteit van elk programma gaan instellen in Taakbeheer .....

Het gaat er niet om om één programma meer 'rechten' te geven op CPU gebruik, maar juist het gelijktrekken van alle processen, waardoor in de achtergrond je programma voldoende CPU cycles krijgt.....

Re: uitval PC tijdens gebruik
mathijs-spoor3
gast

Re: uitval PC tijdens gebruik
Citaat van: janstuif op zondag 10 februari 2013, 18:01:36
je uitdrukking klopt niet, hij kan meer

je kunt alleen niet zien wat je aan het doen bent op zo'n klein scherm....

gr
Re: uitval PC tijdens gebruik
kleine scherm klopt, maar ik heb modeltreinen als hobby, geen beeldscherm om naar te koekeloeren, doe ik voor mijn werk al genoeg.
Re: uitval PC tijdens gebruik
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: uitval PC tijdens gebruik
Is er misschien een patroon in te ontdekken? Dus elke dag rond hetzelfde tijdstip?
Anders zou het misschien nog de virusscanner kunnen zijn die het systeem controleert. Zijn er ook bij die dat standaard doen bij het opstarten.
Maar een vrij nieuwe pc. Misschien iets meer details over het systeem bekend?
Welke windows versie bijvoorbeeld (afgaande op de omschrijving denk ik Windows 7?).
Met iets meer informatie kunnen we gerichtere antwoorden geven.

Wat ook kan zijn is dat Windows denkt dat ie niets aan het doen is en vrolijk de hardeschijf wil gaan indexeren.
Re: uitval PC tijdens gebruik
Lid sinds: 2011

offline
Re: uitval PC tijdens gebruik
Dank aan iedereen die tot nu toe reageerde, maar om te beginnen even antwoorden op de vraag van Jan of Trix mijn echte naam is. Dat is niet het geval, maar Trix Express, ieder natuurlijk bekend op dit forum, was mijn eerste liefde en de oorzaak dat ik van het virus dat modelspoorwegen heet nog steeds niet verlost ben ! Vandaar!

Nu wat de PC betreft; ben een echte beginneling op dit gebied maar vindt het ontzettend leuk en in combinatie met het geweldige "Koploper" een dimensie erbij in deze mooie hobby . Op mijn PC staat Windows 7 en kan in de tijdstippen dat uitval optreedt geen bepaald patroon ontdekken en het gebeurt soms ook nadat hij dagen in het geheel niet gebruikt is en inderdaad ook wel bij het opstarten. Op advies heb ik nu ook nog zelden de draadloze verbinding met router aan staan. Tevens al overwogen om de PC puur en alleen te gebruiken voor de spoorbaan. Dan is beveiliging niet meer nodig, maar is misschien weer te rigoreus. Weet alleen nog niet hoe de genoemde mogelijkheden die door jullie zijn aangedragen uit te testen en in de praktijk om te zetten !?

Mvg, Trix
Re: uitval PC tijdens gebruik
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: uitval PC tijdens gebruik
Ik sla windows 7 maar over, geloof ik. Dat dacht ik bij Vista ook al.

De top drie van vertragingen: virusscanner, automatic windows update, en netwerk services.  Die laatste heb je nodig. De andere twee kan je met een scriptje uitzetten als je bezig bent met treintjes.

Zelf had ik een leuke met de Human Interface Resources (oftewel een wireless kaart in de PC af fabriek). Het bleek dat de remote control van de tv van de buren stelselmatig de aansturing van mijn muis onderschepte. Er viel geen pijl te trekken op de storingen, tot ik toevallig even door hun raam naar binnen keek, en het zag gebeuren. Terug naar een PS2-muis en die kaart uit de machine trekken, was de enige weg.

Ik bedoel maar. Er zijn vele tips. Ze helpen allemaal wat. Maar een onvoorspelbare storing kan meer oorzaken hebben.
Re: uitval PC tijdens gebruik
Hallo Trix

Zoals jij het omschrijft klinkt het bij mij als een videokaart of voedings probleem
leg dit probleem is voor op www.pchelpforum.nl helpen we je daar veder :-)

Mvgr Roland
Re: uitval PC tijdens gebruik
Lid sinds: 2011

offline
Re: uitval PC tijdens gebruik
Aangaande bovenstaand probleem heb ik toch besloten om een oude PC (windows 98) te gaan inzetten uitsluitend en alleen tbv. de modelbaan die aangestuurd wordt door Koploper, IB II , Glòckner wisselaandrijvingen en Littfinsky componenten. Maar voor mij als beginner op PC gebied stuit ik weer op een nieuw probleem, althans eigenlijk een luxe probleem want het is tenslotte maar `n hobby. Ik zie nml. nu dat ik de IB II niet kan aansluiten op de `oude PC`omdat er geen 9 polige stekker voorhanden is op de IB II. Bovendien lukt het mij ook niet om opgeslagen gegevens van mijn baan en Koploper, middels een USB stick over te zetten op de `oude PC`. Wie weet hier raad mee ! Overigens zitten op de PC, 4 USB uit-ingangen, diverse andere aansluitingen waarvan ik de juiste benamingen niet weet en twee CD/DVD spelers.

Mvg, Trix
Re: uitval PC tijdens gebruik
Citaat van: trix op maandag 08 april 2013, 00:06:13
Bovendien lukt het mij ook niet om opgeslagen gegevens van mijn baan en Koploper, middels een USB stick over te zetten op de `oude PC`.

Windows 98? Dat is een O.S. van 15 jaar geleden. Mogelijk kan dat niet met je nieuwe(?) USB stick overweg.
Ik zou in jouw geval toch overwegen, om minimaal Windows XP te installeren. (als de PC dat aankan)
Re: uitval PC tijdens gebruik
Aliebengalie
gast

Re: uitval PC tijdens gebruik
Kijk en vraag is in je omgeving of iemand je er mee kan helpen , vaak is een nieuwer besturings systeem zeker mogelijk.
Zo niet kijk is op een 2e hands site v/a 40 euro heb je er al 1 die een nieuwere windows versie aan kan. Zie bv :  http://www.computeroutlet.nl/gebruikte-computers.html
Kan je gelijk vragen naar de aansluitingen die er op zitten , zodat je je IB zo kunt aansluiten.
En dan alleen je programma's er op die je nodig hebt om de trein te laten rijden , dan ben je overal van verlost.

Veel suc6.
Mvg: Alex