Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zonder kennis naar een Pc besturing

Gestart door Hennie van den Boom zondag 03 februari 2013, 15:42:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zonder kennis naar een Pc besturing
Hennie van den Boom
gast

Zonder kennis naar een Pc besturing
Heren met ervaring.

Zoals eerder geschreven ergens in een ander draadje, wil ik na een aantal jaren stilte, weer beginnen met mijn treinbaan. Het ?waarom? staat dus elders.
Ik wil mijn huidige treinbaan, waar overigens nog nooit een trein op heeft gereden, ondanks in het bezit zijnde van enkele MFX treinen en zelfs een omgebouwde die er alleen waren om het geluid aan derde te laten horen, wil ik deze (kleine)baan nu proberen computer gestuurd te krijgen.

Het doel van dit topic is dan ook om mijn vragen als leek op dit gebied te delen met de grote kennis aanwezigheid hier op 3Rail.
Misschien zijn er al diverse antwoorden hier in 3Rail als antwoord op gegeven. S.v.p. dan een verwijzing hier naar.

Ondanks dat ik hier hele mooie getekende baanplannen heb gezien, is mijn baanplan simpel in PC-rail (had ik nog liggen) gemaakt. Ik neem aan dat dit geen probleem is.
Mijn baan bestaat uit, C-rails met een Central station (wel met een update 3.0.0 ESU). Heb ook nog geen keuze gemaakt voor een bepaald PC programma.
Op mijn computer staan al wel ?koploper? en een gratis versie van ?iTrain?. Deze laatste ziet er qua lay-out wat gelikter uit.
Natuurlijk al veel zitten lezen over blokken, terugmelders, enz. Ook moeten jullie niet verwachten dat antwoorden direct zullen worden uitgevoerd.
Ik neem hier wel de tijd voor. Zo bevind zich mijn schaduw station maar 10 cm onder mijn hoofdbaan. En dat zal nog wel een gepriegel geven.
Foto?s van mijn baan kan ik natuurlijk altijd plaatsen. Maar dan moet er nog wel wat gefatsoeneerd worden omdat de kat er ook nogal huis op heeft gehouden.

Mijn eerste vraag om te beginnen betreft blokken en terugmelders.  O, ja vergeten, ik moet natuurlijk ook nog mijn baan in een Pc programma (bv. iTrain) gaan tekenen.
Dus dat wordt ook nog een hele klus. Heb gelezen dat later altijd nog blokken kunnen worden ingetekend.

In mijn schema zijn blauwe stippen de blokken en rood terugmelders. Toen ik trouwens deze stipjes heb zitten in te tekenen dacht ik gelijk waar ben ik aan begonnen. 

Hennie
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hennie,

Ik zie geen vraag staan?

Ik zie in je tekening wel een aantal blokken zonder terugmelders staan. Dat zijn de korte stukjes tussen de wissels.
Die kun je beter geen blok noemen maar wisselstraat. Je kunt er wel een terugmelder in verstoppen,zodat je de wissel waar je al overheen bent gereden vrij kunt laten geven door je computerprogramma.

Robin
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hennie van den Boom
gast

Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Citaat van: Hero op zondag 03 februari 2013, 15:56:30
Hennie,

Ik zie geen vraag staan?

Robin

Ja stom, nu ik het zo lees had ik hem natuurlijk anders moeten stellen.
Ik bedoelde eigenlijk of ik mijn blok indeling en terugmelders op de juiste plaatsen had ingetekend.
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Zoiets dacht ik al.

Je kunt dat blok dat naar beneden gaat nog in twee blokken splitsen. Dan komt de lengte beter overeen met de andere blokken.
Geld ook voor het lijntje omhoog. Ik zou het eindstuk (perron) een apart blok van maken.
Maar dat is meer een smaak kwestie.Het komt wel de doorstroming ten goede.

En die stukjes tussen de wissels had ik het al over gehad.
Lengte van terugmelders gebruik ik zelf voor inrij 1 raillengte en voor de stopmelder 2 raillengtes.

Robin
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hennie van den Boom
gast

Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Citaat van: Hero op zondag 03 februari 2013, 15:56:30

Die kun je beter geen blok noemen maar wisselstraat. Je kunt er wel een terugmelder in verstoppen,zodat je de wissel waar je al overheen bent gereden vrij kunt laten geven door je computerprogramma.

Robin

De wisselstraat begrijp ik niet. Had dat al opgezocht in iTrain waarbij deze tekst bij onderstaand plaatje stond. Maar snapte de wisselstraat niet.

Schakelbord:

Een voorbeeld van een station compleet met seinen, wissels, terugmelders, wisselstraten en trein in blok en blok gereserveerd indicatie:
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Ik ben niet echt bekend met Itrain maar we gaan en poging doen.

Een wisselstraat is het stuk spoor dat een trein moet afleggen tussen twee blokken.
Grof weg van de eerste tot de laatste wissel. 
Je ziet dat SBB 460 wegrijd vanaf het onderste spoor naar rechts. Tussen de wissels zit naast het perron een recht stuk rail.
Dat hebben ze geen blok van gemaakt maar is onderdeel van het oveloopgebied waar de wissels liggen.

Op jouw baanplan heb je dat dus links in je station ook.tussen de bocht wissel en de normale wissel liggen 2 railstukken die je wel tot een blok benoemt maar waar geen bezetmelder bij staat. Dit stuk is zo kort dat je er niet kunt stoppen zonder de wissels en het achterliggende blok bezet te houden.

Robin
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hennie van den Boom
gast

Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Oke Robin op die manier.

Je kan er inderdaad geen trein laten stoppen (of een heel klein treintje).
Dat blok vervalt en enkele bezetmelders.
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hoi Hennie,

Voor de meeste computerprogramma's is het verstandig om elk blok te voorzien van minimaal 2 bezetmelders. De voorkeur gaat echter uit naar 3:
- Inrijdsectie (Zet het voorgaande sein op rood)
- Afremsectie (Zorgt ervoor dat de trein langzamer gaat rijden)
- Stopsectie (Zorgt ervoor dat de trein stopt)
Succes!
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Beste Hennie,

Ik heb wat gedachten over "de voorkeur gaat echter uit naar 3" (terugmelders) per blok, ik denk dat het zo is dat de meeste systemen werken met 2 melders, 3 melders kan ook en moet bij een blok wat in 2 richtingen bereden wordt.

Er is een Duits systeem, Railware, Hamburg draait daar op, dat gebruik maakt van één melder ter lengte van het blok, maar daar zit een hele andere gedachte achter als achter de "meeste" programma's.

Een ander ding is het weer op rood zetten van het achterliggende sein, ja bij het Nederlandse seinstelsel gaan de seinen heel snel na het passeren van de lok, op rood, maar dat is in het Duitse seinstelsel niet zo.

Groet, Anne W
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hallo Anne, allen,

een harde melder als stopmelder is echt het bestte, ook met railware. Niet alle locomotieven rijden altijd even hard bij iedere snelheidsstap, denk aan vervuiling, haperen etc.

Het aantal bezetmelders per blok is afhankelijk van een aantal faktoren zoals bloklengte/2richtingen/afremmen van een loc/max. snelheid.

Ik ben wel van mening dat een blok nooit meer dan 5 melders hoeft te hebben.

Rangeerblok voor een loc kan bestaan uit 1 melder (1 stopmelder omdat de loc al langzaam moet rijden)
Stationsblok voor een trein in 1 richting kan bestaan uit 2 melders (1 remmelder en 1 stopmelder)
Stationsblok voor een trein in 2 richtingen kan bestaan uit 3 melders (1 stopmelder aan beide kanten)
Doorgaand blok in 1 richting over een gemiddelde afstand (1 bezetmelder, 1 remmelder en 1 stopmelder)
Doorgaand blok in 2 richting over een gemiddelde afstand (1 stopmelder x 2, 1 remmelder x 2 dus aan beide kanten) totaal 4 melders
Doorgaand blok in 2 richtingen over een lange afstand (1 stopmeldler, 1 remmelder, 1 bezetmelder (over zeer lange afstand nog steeds ok), 1 remmelder voor de andere richting, 1 stopmelder voor de andere richting) totaal 5 melders.

Dit principe werkt met praktisch ieder software programma.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Beste Walter,

Ik ben het helemaal met je verhaal eens, één vraagje, de "bezetmelder" is alleen nodig als je een continue melding (losse wagen detectie) over je hele blok wilt hebben, klopt dat?

Ik ben het ook eens met de aparte stopmelder bij het Railware systeem, echter één van de banen van de MSG/Den Bosch rijdt met Railware-één melder, en dat gaat toch ook goed, ik denk dat Railware toch ook "kijkt" naar de staart van de trein, zolang die nog in het achterliggende blok gedetecteerd wordt zal de trein nog niet aangekomen zijn in het blok en zal Railware de trein nog door laten rijden.

Groet, Anne W
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hennie van den Boom
gast

Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Onderstaande gelezen in de handleiding van koploper 7.1
(heb nog geen keuze gemaak voor een bepaald Pc besturingsprogramma, dus zegt deze oude methode mij niks)
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Beste Hennie,

Het antwoord zal moeten komen van de Koploper gerbuikers, verder zou ik je willen adviseren om naar Rail 2013 in Houten te gaan, daar is een speciaal Digitaal Plein, ik weet dat I-Train en Raptor daar zijn, Koploper weet ik niet, maar die vind je wel in zaal 3, stand 3.12, de N-Baan "Verbrückt" van de MSG/Den Bosch.

Groet, Anne W
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hennie van den Boom
gast

Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Oké Anne,
Houten staat genoteerd 22 - 24 februari
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
@Hennie,

In antwoord op je vraag over de bezetmelding: Gewoon met minimaal 2 bezetmelders per blok gaan werken. De oude methode was dat je een tweetal "detectieloze stukken" kon inbouwen. Dat was gemakkelijk voor lange baanvakken.

Groeten Ronald.
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hennie van den Boom
gast

Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Citaat van: ronaldk op donderdag 07 februari 2013, 21:53:28
@Hennie,

In antwoord op je vraag over de bezetmelding: Gewoon met minimaal 2 bezetmelders per blok gaan werken. De oude methode was dat je een tweetal "detectieloze stukken" kon inbouwen. Dat was gemakkelijk voor lange baanvakken.

Groeten Ronald.

Had nog niet gereageerd maar wel al gelezen. Dank Ronald.
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Citaat van: Anne W op dinsdag 05 februari 2013, 23:50:49
Beste Hennie,

Het antwoord zal moeten komen van de Koploper gerbuikers,

Helemaal misgedacht, dat komt rechtstreeks uit de door Paul Haagsma geschreven handleiding.
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hoi Henny,

Ik rijd zelf met iTrain en ik gebruik per blok 3 bezet melders, vindt ik prettig en werkt ook heel plezierig.
maar iTrain funcioneert ook goed bij 2 melders.

Wat ieder hier voor adviseerd klopt allemaal, maar ik denk als iTrain gebruiker zal ik ook even je keus moeilijker maken HAHA.
Zo heeft natuurlijk iedereen zijn kijk erop. Nadeel is naturlijk wel dat 3 melders een duurder geheel wordt, maar ikzelf heb het steeds stukje bij beetje uitgebreid.
Suc6 bij het kiezen van je beslissing, en ook mij laatste tip is ook dat van anne je steekt er wel weer veel van op, en je kan aan diverse gebruikers vragen hoe zij dat ervaren.
Ben zelf te onervaren om je te adviseren, mij werd toen geadviseerd met 3 melders te rijden daarom is dat mij keus geworden.

Toen ik met treinen begon een jaar geleden, wist ik niet eens wat een bezetmelder was, dus wat dat aan gaat heb je al voorsprong, zo ben ik ook begonnen aan iTrain omdat ik het allemaal lekker in nederlands kon lezen (hoef ik minder bij na te denken ) en het invullen snapte ik zelfs, omdat dat automatische kon.


We lezen wel wat het is geworden.

Gr. Arno
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hallo Henny,

Ook hier liggen 3 melders per blok, Arno had het over de kosten maar die vallen wel mee als je geen Marklin s88 gebruikt.

Ik weet niet of je al s88 gekocht hebt maar kijk eens naar rosoft zei hebben nu ook uitvoeringen waar gelijk de diode truck ingebouwd is.
Ik dacht dat deze s88 rond de 22 euro kost.


Mvg,

Peter / degeluidsman.   
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Zoiets geloof ik ja, de uitvoering zonder diodetruck kost rond de 17,50...
Ik gebruik ze ook (zoals zovelen) met goede resultaten.
Als het goed is kun je die zo inprikken op je centrale, je hebt 1 S88 kabeltje nodig.... Rosoft levert ze inclusief een RJ45 van 1 meter...(S88N)
Mijn insteek is de diodetruck toepassen zo dicht mogelijk bij de bron (loc/rails dus). Dit scheelt lange lengtes dikkere draad. Ivm kortsluitstromen.
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Citaat van: Leeeke op vrijdag 22 februari 2013, 13:09:18
Mijn insteek is de diodetruck toepassen zo dicht mogelijk bij de bron (loc/rails dus). Dit scheelt lange lengtes dikkere draad. Ivm kortsluitstromen.

Och laat ook maar weer.
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Beste Leo,

Voor massa detectie systemen heb je geen dikkere draden nodig, stroom bij detectie is heel erg weinig en de stroom bij geen rechtstreeks massa kontakt lok is weliswaar groter, maar duurt heel erg kort, zodra het normale, rechtstreekse massa contact tussen de lok en de massa van de rails weer hersteld is, is de b.g. stroom weer 0

Dus ik ben het met Sprinter eens, de diodetruuk kan ook bij de terugmeldeenheden toegepast worden (is bij mijn 96 meldpunten al vele jaren zo), dus wat Rosoft doet is handig, hoeft de gebruiker zelf niet met diode's bezig te gaan.

Groet, Anne W
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Hallo Anne,

Het gaat hiet niet om de diode die tussen de detectiestaaf en de ingang van een terugmeldmodule zit maar de diode tussen beide spoorstaven.

Mvg,
Peter
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Beste Peter,

Die bedoel ik ook en Rosoft denk ik ook, maar dat zal Sprinter kunnen bevestigen of afwijzen.

Groet, Anne W
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Zover ik op het plaatje van de S88N kan zien is dit een 3Amp. diode.

Meer gegevens staan er niet op de website van Rosoft. Zover het plaatje laat zien is deze volgens het S88 principe en niet S88N (RJ45 aansluiting)
De diode tussen de 2 massastaven moet 3Amp zijn in verband met de kortsluitstroom die er zou kunnen lopen (Anders klopt het artikel in de wiki niet...). Bij een kleinere diode bestaat de kans dat deze stuk gaat. Let op, ik het het hier niet over de al of niet noodzakelijke diode die eventuele stoorsignalen riching de bezetmelder tegenhoud... Dit mag inderdaad een hele kleine zijn
Ga je de diode welke normaliter over beide massastaven heen zit verplaatsen naar je bezetmelder dan gaat de kortsluitstroom dus ook over je bezetmelder lopen.
Dit heeft niets te maken met de 5V die de bezetmelder op de rails plaatst, maar dit heeft alles te maken met de stroom die de andere kant op loopt....

Ach, laat ook maar.....
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zonder kennis naar een Pc besturing
De theorie zegt dat de afstand waarover je grote stromen laat lopen, zo kort mogelijk moet zijn, dus de diode direct tussen de meldrailstaaf en de massa railstaaf is het beste.

De theorie kan t.o.v. de praktijk ook wel wat te veel van het goede zijn, er loopt alleen maar een stroom door die diode als er even geen contact is tussen de lok en de massarailstaaf en dat is heel kort, want zodra de lok weer een normale massaverbinding heeft zal de stroom weer via die weg gaan lopen, stroom is namelijk ontzettend "lui" zoekt altijd de kortste weg en die loopt altijd via een verbinding die geen weerstand heeft en niet via een diode en een lange en dunne draad.

Ik vind de S88-N met Diodetruuk van Rosoft een mooie oplossing, mijn Edits S88 met diodetruuk vergt heel wat meer werk en werkt perfect.



Groet, Anne W