Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo

Gestart door technick zaterdag 02 februari 2013, 18:31:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
hallo mede forumers na afgelopen week mn Sbb Cargo Re 6/6 lok opgehaald te hebben werd het toch eens tijd om De ideën in m'n bolletje maar eens in werkelijkheid te brengen
Ik ben al een behoorlijk tijd met decoders en hun programering bezig en ontdek steeds weer leukere dingen
na de uitkomst van de adapterplatine 2 van esu liep ik al een geruime tijd met het idee: wat met de servo aansturings mogelijkheid te doen???
ik vond loks met functionele pantografen altijd al leuke gadgets en het besluit stond dan ook al snel vast.
deze werkend maken :)
Nu zit er nog meer in dit project want zoals de titel het al verraad word deze met volledige opties en dat houd bij mij in
*werkende panto's
*zwitserse lichtwissel met extra's al uit te schakelen achterlicht en grootlicht mogelijkheid
*werkende cabine verlichting
*werkende machine ruim verlichting
*werkende geluiden vd het door wissels en bochten gaan dmv hall sensoren op de draaistellen
*sound decoder

als eerste het project panto
na te hebben gebrainstormed wat zou werken en ook nog eens visueel werkt tot het volgende gekomen
ik heb servo's uit de micro heli wereld gebruikt deze hebben ipv een draaibeweging een lineare beweging wat voor mijn idee ideaal was
hier de servo tegen het dak aan gemonteerd



en natuurlijk moest ook de panto omgebouwd
heb door de 1been panto een gaatje geboord en hier een kleine haak ingemaakt



Deze word door een klein gat in het dak onder de kap geleid

sorry rest verslag incl video volgt zsm ivm familie verplichtingen :(
(gewoon een verjaardag van mn  neefje en nichtje
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
ben benieuwd hoe het verder gaat :D

Mvg
Frank
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
Ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
Ik ook, ik wist niet dat een locdecoder van ESU nu ook al servo's kon sturen?



groeten Dylan
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
Inderdaad ben ik ook wel benieuwd  naar het vervolg.

Waar heb je die servo gekocht en, als ik het vragen mag, wat is de prijs?

@Dylan
http://www.esu.eu/en/products/accessories/io-expansion-board/

Groeten Sander
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
Ah dat is blijkbaar nieuw, wist ik niet :)


groeten Dylan
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
Ik wil ook op de hoogte blijven.
Ben benieuwd of alles gaat passen.
Succes met de volgende etappe.

Robin
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
Hoi Nick,

Dit kan wel eens heel interessant worden. Ik zie het nergens staan, maar neem aan dat dit een HAG locomotief is, toch?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
Dennis,

Dat staat in ieder geval wel in de kap gegraveerd. ;)
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
haha leuk dank voor de reacties al het gaat hier idd om een model van hag art nr244
is een uit de moderne serie met trommelkollektor motor en permanente magneet en kogelgelagerd.

De sevo's heb ik bij een modelbouwzaak in de buurt weg (rc-racing twente)
en deze komen uit de micro vliegtuigjes zitten normaal in piepschuim vleugeltjes voor de rolroeren en dergelijk
Afmetingen van deze zij 20 lang id lengterichting dus met je armpje mee 16 breed en 8/9mm hoog
door deze kleine afmetingen bied het heel veel mogelijkheden
kosten moet ik even nakijken want ik had meerdere dingen bij de koop in zitten maar als ik het zo gauw nareken uit het hoofd om en nabij de 12/15? per servo
de print die het mogelijk maakt om met behulp van een 21mtc esu decoder de servo's aan te sturen is de adapterplatine 2 moet even kijken of hij nou in combi moet met de gewone 21mtc
print maar dacht het wel is niet erg want hierdoor heb je wel een hele berg aan verlichtings en functie uitgangen + 2 servo aanstuur mogelijkheden.

Zoals beloofd ook het vervolg dit zal sstukje bij beetje gebeuren aangezien ik mn kreatieve brein weer op volle toeren moet laten malen
om alles op deze schaal in te bouwen voordeel is wel een zee van ruimte in zo'n 6/6
nadeel je moet ivm bekabeling en dergelijk wel op letten dat alles makkelijk in en uit elkaar te halen is

1e voorbeeld plaatsing vd servo aan de motorzijde

dit was de 1e positie waar ik  hem had het scheelde niet veel maar paste net niet kreeg op een 1mm na ongeveer ruzie met de magneet vd motor

hier het compleet werkende pakket op de herplaatste wijze de kap is al op het onderstel getest en positief resultaat nu het werkt zonder ruzie met de motor

De dikke kabels zijn tijdelijk om hem even naar mn servo tester te kunnen leiden zo kan ik ook zonder decoder of rc ontvanger de servo's testen en dus ook kijken
of het echt werkt zoals ik het in mn hoofd had
het is de bedoeling dat ik de bewegingen ook synchroniseer met de geluiden
dus het komt nogal nauw dat alles fatsoenlijk en stabiel werkt en het ook op lang termijn blijft doen.

hier nog 2 linkjes van een 2tal video's van de werking 1 van de panto zelf en 1 van de onderhuidse constructie


hier de panto het is nog handmatig bediend en dus een beetje schokkerig maar dit zal esu kennende ook wel fijntjes in te stellen zijn

hier het mechaniek de servo trekt doormiddel vd draad en de veer de haak vd panto om deze word dan naar beneden getrokken de beweging naar boven gebeurd door het lossen van het mechaniek waardoor de orginele veren hem weer omhoog trekken ik moet even kijken hoe dit zich houd en anders ga ik voor de rechtstreekse aanpak en gaan de veren er uit en neemt de servo het compleet over.


vragen en ideën zijn altijd welkom aangezien dit ook voor mij weer een compleet nieuw project is en ik ook alles maar moet uit blijven fiegelieren hoe alles werkend en passend te krijgen.
veel plezier
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
TOP! Komt heus wel goed me de ESU erbij :)



groeten Dylan
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
EyNick,

Dat ziet er goed uit met bewegende panto. Ben benieuwd naar de volgende stapen die je allemaal gaat doen om de loc te krijgen zoals je hem hebben wilt.

Interessant!

Succes ermee.

Gr. Joachim
Re: Ombouw naar full function Re6/6 Sbb Cargo
Hoi Nick,
Boeiende materie! Ik ga dit zeker volgen.
Succes met de verdere ombouw en bedankt dat we mogen meegenieten!
Foto's en filmpjes maken eea erg duidelijk!
Groet Jos