Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR 03 1022 uit startset 29845

Gestart door Brigitte woensdag 05 april 2006, 13:49:35

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
BR 03 1022 uit startset 29845
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
BR 03 1022 uit startset 29845
Hoi,

Is er iemand die de BR 03 1022 (blauw) uit startset 29845 heeft?

Ik heb 'm vorig jaar van een vriend overgenomen voor bij de rijtuigenset 'Gluckauf'. Hele mooie combinatie kan ik zeggen.

De locomotief is nieuw alleen wat proefgereden, maar ik vind de frontverlichting erg flauwtjes branden in vergelijk met mijn andere locomotieven. Het is echt opvallend anders.
Komt het misschien omdat de lok ook drijfwerkverlichting heeft?

Ben eigenlijk benieuwd of iemand dit zelfde heeft?

Groetjes,
Brigitte
BR 03 1022 uit startset 29845
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
BR 03 1022 uit startset 29845
Hoi Brigitte,

Ik heb de startset 29845.


Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik met deze loc nog niet gereden heb :oops: Ik heb deze startset (die ik al lang wilde hebben) gekocht nadat ik mijn testbaan heb opgedoekt - iets meer dan een jaar geleden. Dus ik kan nu nog niet zeggen of dit zo is of niet. Ik zal vanavond eens een stukkie spoor leggen en de 6021 opsnorren... En een foto maken :-)

In het algemeen vind ik wel dat alle moderne locs - die de verlichting hebben via plastic geleiders - slechte front verlichting hebben. Het ligt niet aan de drijfwerkverlichting. Die zijn apart schakelbaar en zijn veelal kleine SMD ledjes. Uiteraard dien je wel rekening ermee te houden dat je voldoende digitale capaciteit hebt (simpel te testen door een andere loc van de baan af te halen, en te kijken of ze dan wel feller gaan branden).

Ik vind dan ook de oude loc's met losse gloeilampjes als frontverlichting veeeeeeeeeel mooier dan de moderne - maar da's een kwestie van smaak - ik wil dan ook eigenlijk zoveel mogelijk oude loc's met deze verlichting verkrijgen en die ombouwen naar digitaal.....
BR 03 1022 uit startset 29845
Ik ken de loc en de startset niet maar wil wel wat zeggen over verlichting: ik heb een aantal nieuwe en oudere locs en de nieuwere hebben inderdaad minder felle verlichting maar ik vind dat juist veel realistischer...
Dat oude is veel te fel (als je digitaal rijdt) en ik wil nog zorgen dat die oude verlichting wat flauwer gaat branden...
Net alsof die locs uitgerust zijn met van die mega-bouwlamp-verlichting...

Het komt doordat vroeger toen iedereen analoog reed de verlichting meestal flauwer brandde (behalve als je je locs als formule 1 voortuigen beschouwde).
Bij die ombouw locs brand die verlichting nu ineens op volledige spanning...

Koen
BR 03 1022 uit startset 29845
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
BR 03 1022 uit startset 29845
Citaat van: KNedik heb een aantal nieuwe en oudere locs en de nieuwere hebben inderdaad minder felle verlichting maar ik vind dat juist veel realistischer...

Klopt zeker. Maar dat is juist weer persoonlijk. Ik vind die oude te felle lampjes eigenlijk juist heel leuk. But that's me :lol:
BR 03 1022 uit startset 29845
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
BR 03 1022 uit startset 29845
Ben benieuwd wat Sascha er van vind vanavond!

Felle verlichting, minder fel dat is inderdaad persoonlijk.

Bij deze lok is het gewoon geen gezicht vind ik. Ik heb ook de digitale MFX BR50 die heeft toch ook 'normale' frontverlichting.

Het lijkt bij de BR 03 of ie op halve spanning staat zo flauw is het.

Groetjes,
Brigitte
BR 03 1022 uit startset 29845
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
BR 03 1022 uit startset 29845
Nou brigitte, ik kan niet zeggen dat ie beter licht heeft dan bijvoorbeeld mijn 37184, of de loc uit 29625, maar zeker ook niet slechter. Maar ik blijf erbij dat het niet kan tippen aan de supermooie gloeilampjes van vroeger :lol:

Ik heb een paar foto's gemaakt zonder flits uiteraard, maar het vertekent wel een beetje met de werkelijkheid door (tegen)licht.











BR 03 1022 uit startset 29845
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
BR 03 1022 uit startset 29845
Bedankt Sascha voor de foto's.

Heb je ook het idee dat de achterverlichting feller brandde dan de frontverlichting? Want je ziet die achter lampjes ook weerkaatsen op je rails. Dat zie je aan de voorkant dus niet en daar aan merk je dat de voorkant een stuk minder fel is. Dat zelfde heb ik ook.

Lijkt er op dat ze een keer een ander soort lampje(s) hebben gebruikt dan normaal ofzo. Ik vind ze ook een bepaalde oranje gloed hebben.
Of de verlichting is op de decoder te zwak afgeregeld??

Groetjes,
Brigitte
BR 03 1022 uit startset 29845
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
BR 03 1022 uit startset 29845
Ja dat klopt.. Maar dat doet mijn 37184 ook.
Ik denk eerder dat de weg die het licht moet afleggen door al die plastic geleiders voor langer is (en meer bochten/knikken e.d.) waardoor je veel meer 'lichtverlies' hebt.

Of zeg ik nu wat stoms?  :roll:
BR 03 1022 uit startset 29845
Met een lange draad verlies je wat aan vermogen maar of je dat zo duidelijk zou kunnen zien lijkt me sterk.

Misschien zijn de lampjes geschakeld samen met iets anders wat ook veel stroom trekt.

Overigens vind ik de lampjes voor beter.

Verlichting op treinen is er meestal alleen om gezien te worden en niet om de rails voor de rails te verlichten.
BR 03 1022 uit startset 29845
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
BR 03 1022 uit startset 29845
Ik bedoel niet electrisch verlies, maar verlies van licht opbrengst. Er zit 1 lampje, die met doorzichtig plastic geleiders naar de lampjes aan de buitenkant gaan. Dit werkt an sich prima, maar zorgt mijn inziens vaak voor zwak licht.
BR 03 1022 uit startset 29845
Bij glasvezel zou je nagenoeg geen verlies mogen hebben.

Maar plastic voor het geleiden van licht heb ik nog nooit van gehoord. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat. Functioneert dat het zelfde als glasvezel?
BR 03 1022 uit startset 29845
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
BR 03 1022 uit startset 29845
Maak maar eens een loc open :-)

Mijn 37184 is een keer van de tafel gedonderd door zeer jeugdig bezoek, en toen was die geleider afgebroken. Zit inmiddels nieuw erin, maar is gewoon maar doorzichtig plastic. Werkt niet geheel verliesloos.
BR 03 1022 uit startset 29845
Wij hebben soortgelijk issue met onze BR 52 . Maar de reden hier is bekend , de stoomgenerator is op het front licht geschakeld en haalt dus wat stroom weg . Nu met een zwaardere trafo op de baan is het minder irritant , maar achteruit geeft inderdaad veel meer licht .
Re:BR 03 1022 uit startset 29845
Ik vind het pr8tig dat de br03 rijwerkverlichting heeftn en ik vind het aan de ene kant jammer dat er nooit een echte blauwe 03 heeft gereden, maar aan  de andere kant vind ik het ook wel mooi,maar waar ik me wel een beetje aan... ja hoe zeg ik dat...Erger is een beetje een groot woord, maar het is jammer dat ze de drijfwerk verlichting hebben uitgevoerd met gele LED's.Ik bedoel:monteer er gewoon een blau-witte in, dan zie je de oranje-rode marklin kleur van de wielen en  het rijwerk ook beter, en die kleur is prachtig!

toch een mooie loc, en ik hoop hem nog eens te bezitten.
Re:BR 03 1022 uit startset 29845
Verlichting is nou eenmaal ook in 't echt geel...
Blauwe 03's waren er inderdaad niet, wel 03.10's maar wat Märklin uitbrengt is slechts een blauwe 03 met 03.10 nummer. En daar zaten toch wel wat verschillen in, de 03.10 is namelijk een driecilinderloc!
Re:BR 03 1022 uit startset 29845
Die lichtgeleiders 'kanaliseren' het licht, vergelijkbaar aan glasvezel, maar er zitten scherpe hoeken in en de brekingsindex van het spul is lager dan van glasvezel, dus je hebt meer verlies langs de geleider zelf. Wat helpt is de buitenkant van de geleider met zilververf behandelen, vooral de 45 graden hoeken (die eigenlijk als een spiegeltje functioneren). Persoonlijk vind ik het niet nodig bij M modellen, maar heb het wel eens gedaan bij Roco en Liliput modelllen. hte licht achterop de tender lijkt me ook wat fel, wat minder mag echt wel!
Re:BR 03 1022 uit startset 29845
Citaat van: Brigitte op woensdag 05 april 2006, 22:14:51
Lijkt er op dat ze een keer een ander soort lampje(s) hebben gebruikt dan normaal ofzo. Ik vind ze ook een bepaalde oranje gloed hebben.
Of de verlichting is op de decoder te zwak afgeregeld??

Groetjes,
Brigitte

dat ze die lampjes hebben gebruikt vind ik alleen maar mooi, want dat had men toch vroeger?
is m.i. mooier dan blauw-witte LED's o.i.d.

Re:BR 03 1022 uit startset 29845
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR 03 1022 uit startset 29845
Stefan je reageert wel op de reactie van 3½ jaar oud hoor.........  :?