Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

digitale centrale

Gestart door viditv donderdag 31 januari 2013, 14:37:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitale centrale
viditv
gast

digitale centrale
                           
                                                      Hallo mede spoorders,
Ik heb een vraag ik zou mij de digitale centrale intellibox willen aanschaffen om te verbinden met pc en met het programma van koploper ,nu is mijn vraag de intellibox hoeveel treinen kan die aansturen ?.
Ik heb eerst eens gekeken  op de websitte  van digitrax ,wat voor mogelijk heden hun centrale bied ,voornamelijk hoeveel treinen men kan besturen volgens hun zouden er 20 zijn ,ik ga rijden met kato treinen die namelijk zijn uitgerust zijn met de decoders van digitrax, al hoewel dit geen rol speelt met wat voor een centrale men gebruikt vermits kato met het dcc systeem werkt. 
Maar ik vind persoonlijk dat de intellibox meer mogelijk heden bied of heb ik het verkeert voor?.   
Ik zou graag meer informatsie willen krijgen over de intellibox  wat de mogelijkheden zijn, maar voornamelijk hoeveel treinen die kan aansturen, daar we met veel treinen gaan rijden,vermits het een grote baan gaat worden.

             Bedankt al voor de tips,groejes viditv                   
Re: digitale centrale
nobody
gast

Re: digitale centrale
Uhlenbrock ===> klik
Nederlands (met véél download mogelijkheden) ===> klak
Re: digitale centrale
En voor welke IB centrale stel je de vraag, IB-Basic, IB II, IB-com ?.

Mvg,
Peter
Re: digitale centrale
centrales zijn als smartphones...  koop er nooit eentje dat slimmer is dan jijzelf :-) :-) :-) :-)

Sorry voor deze kompleet irrelevante post, maar het woord "intellibox" doet mij altijd eens grijnzen....
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2006

offline
Re: digitale centrale
Ik heb slechte ervaringen met de Intellibox icm.PC besturing. Regelmatig de alom beruchte zg.resets gehad.
Google maar eens op "Intellibox resets".
Ik zou eens 2 keer nadenken. Heb al jaren de Tams zonder problemen, voor mij nooit meer een Intellibox welke versie dan ook.

Mvg.Gerard
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: digitale centrale
Hoi Gerard, hoe staat het leven?

De resets waren een gevolg van timings probleem tussen de eerste IB en de S88, met de introductie van de S88N zijn die helemaal verdwenen, heb ik me laten vertellen.
En als je nu de nieuwe IB (maakt niet uit welk type) met loconet aansluiting neemt de je S88N via loconet koppelt heb je een systeem om te zoenen.

grt Piet.
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2006

offline
Re: digitale centrale
Hallo Piet,

Met mij alles goed, met jou?

Oh, ik wist niet dat deze resets verleden tijd zijn met de huidige IB en deze nieuwe hardware combi's. Vooralsnog las ik Intellibox icm.PC besturing en mijn haren gingen al weer recht overeind staan. In het verleden heb ik me hier groen en geel aan geërgerd, veel tijd ingestoken en geen enkele respons van Uhlenbrock mogen ontvangen. Ik dacht, een waarschuwing is toch wel even op zijn plaats hier. In ieder geval heb ik de IB afgezworen.

Groetjes,
Gerard
Re: digitale centrale
viditv
gast

Re: digitale centrale
                                               

                                                        Hallo Freak,

Uw vraag was met welke ib zou ik willen werken , met ib basic of maakt dit  een. groot verschil uit?
Ik bemerk dat er verscheidene meningen  over dit onderwerp zijn.
Ik vind ecos een degelijke centrale ,maar daar hangt een stevig  prijskaartje aan vast, daarom ben ik niet van plan die te kopen.
De Marklin centrale2 kan ik niet gebruiken omdat ik met gelijkstroom rijd en treinen van kato is met het dcc systeem ,ik heb daarover inlichtingen gevraagd dit zou storingen kunnen geven is mij  medegedeeld ,en de prijs is ook aan de hoge kant.
Wat is nu het degelijkste en wat de prijs aangaat ,om en duur weet ge het niet meer .
Daarom zijn er over dit onderwerp nog andere meningen hierover? , Ik zou ze graag willen weten ,ik moet trouwens een goede keuze maken voordat ik de centrale wenst te kopen?

  dank u  groeten viditv   
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: digitale centrale
Beste Viditv,

Als je met de computer gaat rijden dan is de centrale niet meer dan een "doorgeefluik" voor de opdrachten die uit de computer komen, voor 2-rail is de IB dan een goede centrale, ik denk dat je op de website van Uhlenbrock de handleidingen kunt vinden.

Ik ben lid van de ModelSpoorGroep Den Bosch, al onze banen met één uitzondering "rijden met de computer" en al deze computerbanen met één uitzondering (4 dus) rijden met een Tams centrale, het is een mooie simpele centrale met goede decoderprogrammeer mogelijkheden en, naast de traditionele seriële computeraansluiting, een USB aansluiting, op de website van Tams kun je de handleiding downloaden.

Groet, Anne W
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2011

offline
Re: digitale centrale
Ook voor 3-rail is één van de IB's een goede oplossing naar mijn mening. Los van het prijsverschil zitten er natuurlijk veel verschilen tussen de IB en IB Basic.
Zie Uhlenbrock handleidingen. Dacht de Basic al 32 loc's kon hanteren.
Re: digitale centrale
Hallo Piet,

Citaat van: bossie op vrijdag 01 februari 2013, 12:54:09
De resets waren een gevolg van timings probleem tussen de eerste IB en de S88, met de introductie van de S88N zijn die helemaal verdwenen, heb ik me laten vertellen.
Resets ontstonden bij de oude IB door een slechte RS232.
S88N is niets anders dan een andere manier van aansluiten dan bij e normale S88 en lost geen timing problemen op de bus op.

Hallo viditv,

Klopt dat een ECoS of CS2 een duurdere centrale is, maar een CS2 60214/ 60215 kent ook DCC (DCC 14 / 28 en 128).
Een IB ?Basic is denk ik voor jouw een mooie oplossing, maar je zou ook eens naar de centrale van TAMS kunnen kijken.

Mvg,
Peter
Re: digitale centrale
Aliebengalie
gast

Re: digitale centrale
Ik maak er ook al jaren gebruik van de IB-basic  (2e hands gekocht) , maar resetten komt wel degelijk voor als je aardig wat adressen gaat invoeren/veranderen die je wilt besturen.

Ik weet dat hij momenteel niet geheel in orde is (linker knop slaat geregeld stappen over) en restten komt echt een paar keer per week voor.
Maar ik heb er totaal geen spijt van , en binnen kort (als de winter voorbij is , mag hij voor een grote beurt terug naar zijn "oude baasje" waar die vandaan komt.

En als je met koploper je baan bestuurd , gebruik je hem volgens mij toch niet zo veel (vandaar dat ik morgen naar Hobby in Praktijk mag voor een cursus koploper ) .  :D

Mvg: Alex

Re: digitale centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: digitale centrale
Citaat van: Golfer op zaterdag 02 februari 2013, 10:14:44
Ook voor 3-rail is één van de IB's een goede oplossing naar mijn mening. Los van het prijsverschil zitten er natuurlijk veel verschilen tussen de IB en IB Basic.
Zie Uhlenbrock handleidingen. Dacht de Basic al 32 loc's kon hanteren.

Beste Michiel,

Op één ding na: de IB kent alleen maar Motorola 14 stappen, de oude 6090X decoders en de huidige Märklin decoders rijden op Motorola 27 stappen (Tams instelling 27A), Esu en de Märklin/Esu decoders rijden op Motorola 28 stappen (bij Tams op 27 stappen, instelling 27B)

Groet, Anne W
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: digitale centrale
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 02 februari 2013, 10:49:26
Ik maak er ook al jaren gebruik van de IB-basic  (2e hands gekocht) , maar resetten komt wel degelijk voor als je aardig wat adressen gaat invoeren/veranderen die je wilt besturen.
Hi Alex,
echt nog nooit last van gehad.
En ik heb de laaste weken toch heel veel adressen en configuratie veranderingen gedaan.
Zo zie je maar er zitten nogal wat verschillende gebruikservaringen op dit forum.

@Freak:
Peter dus het was de RS232 implementatie en niet de S88, dan is het mij verkeerd verteld.

grt Piet.
Re: digitale centrale
viditv
gast

Re: digitale centrale
                               
                                                      Hallo Medespoorders,

Bedankt voor uw tips, ik ga eens kijken wat de digitale centrale Tams voor mogelijk heden heeft, en vergelijken  met intellibox.
Wat mij bij intellibox is opgevallen dat men slechts 8 wissels kan bedienen op de centrale, maar op mijn baan komen er 25 wissels ,dus ik heb daarom nog een vraag ,kan men niet meer wissels bedienen via pc met programma van koploper of itrain?.

  groeten viditv
Re: digitale centrale
Ja, dat kan wel. Bij de IB kun je het bedieningspaneel overschakelen naar de volgende adressen (9 t/m 16, 17 t/m 24, enz).
Met het besturingsprogramma Koploper of iTrain d.m.v. het omzetten van het wissel op het scherm.

Mvg,
Peter
Re: digitale centrale
viditv
gast

Re: digitale centrale
                                         

                                                          Hallo Peter,

Bedankt voor de tip ,dat was wat ik eigenlijk wilde weten, er zijn nog al wat verscheidene meningen over dit onderwerp op dit forum zo te zien .  Wat digitaal centrale betreft ,ik heb al 2 centrales waar ik meest  interesse voor heb, intellibox en tams de laaste  ga ik nog eens  bekijken op de website van tams ,of die meer mogelijkheden heeft dan intellibox.

Groeten  ,viditv

       

Re: digitale centrale
Voor wat het waard is, ik gebruik een ib basic icm met pc aansturing. De software schrijf ik zelf en maak gebruik van S88N stroomdetectie / terugmelding. Aansturing van wissels door Kuehn en seinen door Digirails. Ik heb echt nog nooit 1 probleem gehad mbt resetten e.d. Ik heb wel de digitale lijnen heel kort gehouden door alle electronica bij elkaar te houden, en alle trafo's in fase.
Re: digitale centrale
viditv
gast

Re: digitale centrale
               

                                                      He Albert

Ik ga de tip die je geeft in gedachte houden, omdat ik misschien toch voor de centrale ib basic zal kiezen via pc met het programma van koploper of itranl    Als beginner is het toch moeilijk zeg, de juiste keuze te maken er zijn zoveel verschillende centrales ,programma's via pc en verschillende meningen daarover, ik heb nog al  tijd voor ik de knoop zal door hakken ,omdat we nog van start dienen te gaan met de bouw van de baan ,intussen kan ik nog al informatie opzoeken wat dit onderwerp betreft, en ga ook eens kijken in de nabij gelegen club.

bedankt nogmaals voor uw tip, groeten  viditv
Re: digitale centrale
Ik herken het probleem omdat ik zelf ook herintreder ben. Ik had oorspronkelijk het idee om de baan analoog te houden maar wel digitaal te besturen. Uiteindelijk kon ik redelijk voordelig een tweede hands IB Basic kopen en dat heeft eigenlijk mijn keuze bepaald. Er zijn heel veel combinaties mogelijk van centrales, software, terugmelding, protocollen e.d. dat je haast onbeperkt aantal combinaties kunt maken waardoor er bijna geen twee spoorders met hetzelfde rijden. Dat heeft ook zijn voordelen, je kunt het nooit fout doen ;-)

Re: digitale centrale
Lid sinds: 2008

offline
Re: digitale centrale
Er staat ook een IB te koop hier op het forum onder het kopje Overig.

Groeten,
Ton.
Re: digitale centrale
RenevKl
gast

Re: digitale centrale
I.g.v. DCC zou ik zondermeer een Digitax centrale kopen. Deze heb ik in het verleden ook gehad toen ik een N-baan had. Ik had een Superchief die dacht ik 8A kon leveren. Digitrax is van oer kwaliteit en heeft een uitstekende service. Voor mijn 3rail baan heb ik altijd een ECoS gebruikt maar deze is inderdaad prijzig, maar ook een prima centrale.
Mijn ervaring met computer besturing is ook zo dat het zo nu en dan eens voorkomt dat je handmatig wilt rijden zonder de pc op te starten. Dan is een gebruiksvriendelikke regelaar toch wel handig, die krijg je zowel bij Digitax als ESU.

Rene
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2010

offline
Re: digitale centrale
digitraxx is echt super, gebruikten we op de baan van slim gauge guild, zelf gebruik ik na wat omzwervingen de raptor, deze voldoet bij mij meer dan uitstekend.
grt
jan
Re: digitale centrale
viditv
gast

Re: digitale centrale
             
                                                 Hallo Janstuif,

Volgens uw ervaring met digitrax centrale ,heb ik in uw berichtje gelezen  dat  ge ook handmatig de treinen kan besturen, en de pc besturing  kunt uit zetten .
Maar nu is mijn vraag ,bied die centrale even veel mogelijkheden dan intellibox 2 ,kan men met intellibox ook niet handmatig besturen, wanneer men de pc uitschakelt ,ik denk toch dat dit ook kan of heb ik het verkeert voor?.
En wat de prijs betreft van die 2 centrales wat is de goed koopste,mijn Loks van Kato zijn voorzien van decoders , ik denk dat dit geen rol speelt met wat voor centrale ik zal werken, omdat het systeem van kato dcc ondersteunt. Ik ga mijn treinen besturen via pc met het programma van koploper ,maar ik ben er nog niet uit met welke centrale ,er zijn nogal verscheidene meningen hier over, ik ga er nog eens goed over na denken ,wat is het moeilijk een beslissing  te nemen ,maar ja ik heb nog tijd voordat ik van start zal gaan met de bouw van de baan.
Als er nog andere gedachte over dit onderwerp zijn, laat  ze mij dan weten van harte dank hier voor.

Groeten viditv
Re: digitale centrale
Hallo viditv,

Citaat van: viditv op zaterdag 09 februari 2013, 22:40:56
Maar nu is mijn vraag ,bied die centrale even veel mogelijkheden dan intellibox 2 ,kan men met intellibox ook niet handmatig besturen, wanneer men de pc uitschakelt ,ik denk toch dat dit ook kan of heb ik het verkeert voor?.
Raptor is een centrale met een zeer kleine ?PC? ongebouwd. Deze centrale wordt niet door koploper ondersteund en kent lang niet zo veel mogelijkheden als een gewone centrale i.c.m. met Koploper.

Verder noem je de Intellibox 2, bij deze centrale moet je ook nog een voeding rekenen. Kosten te samen zijn dan bijna net zoveel als een ECoS 2 die veel meer mogelijkheden bied dan de IB 2.
Uit ervaring met beide centrales kan ik zeggen dat je aan de ECoS 2 veel meer hebt dan aan de IB 2.

Mvg,
Peter
Re: digitale centrale
Ik ken alleen de IB-Basic. Dus wat ik hier schrijf kan ook best een nadeel (in mijn ogen dan) van een van die andere centrales zijn. Een van de redenen waarom ik met de pc wil besturen is dat het werken met IB-Basic voor mij onhandig werkt. Je kunt twee treinen tegelijk besturen. Dat is praktijk. In theorie kun je heel veel treinen tegelijk besturen, maar je moet het treinnummer voorschakelen. Als er meer dan 2 treinen tegelijk rijden en je wilt een trein stoppen die niet is voorgeschakeld, dan moet je eerst het juiste nummer voorschakelen en dan tot stilstand brengen. Het aantal drukknopjes is beperkt dus als je meer dan een handvol wissels hebt moet je schakelen tussen pagina's voordat je de wissel/sein kunt bedienen. Ik kom dan vaak in tijdnood, mijn baan is niet zo groot. Daarom ben ik ook met eigen software bezig, ik wil wel de veiligheid van het geautomatiseerde systeem, maar ik wil zelf sturen. Ik heb geen automatische stopsecties e.d. Natuurlijk kun je t.a.v. wissels gewoon de standaard 4x drukknopblokjes inzetten of andere toverdoosjes, maar dat betekent of meer bedrading, of meer componenten en is een overweging in tijd en kosten.

Nog een nabrander, de ib-basic kan met standaard usb aangesloten worden op mijn pc. Dat was voor mij belangrijk.
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: digitale centrale
Beste Viditv,

Als het zeker is dat je met de computer gaat rijden dan:

is een relatief simpele centrale goed genoeg, het is dan niet meer als een doorgeefluik voor de opdrachten die uit de computer komen

een oude IB (bij DCC) en een Tams Easycontrol zijn dan hele goede centrales een nieuwe IB is inderdaad dan al een grotere investering, de Digitrax ken ik niet goed genoeg

ga naar het Digitaal Plein op Rail 2013, je vindt daar in ieder geval een N-baan met I-Train en een Kato N-baan met de Raptor en op stand 3.12 een N-baan met Koploper.

Peter, sorry, ik moet even corrigeren:

"een zeer kleine PC ingebouwd", correct, maar die ingebouwde pc hoeft dan ook alleen maar de digitale signalen te genereren, de bedienings-draaiknop en het toetsenbordje en het displaytje aan de praat te houden en het zeer uitgebreide treinverkeer te regelen en daar heb je geen grote computer voor nodig.

er rijdt al een jaar een baan met de Raptor als centrale bestuurd door Koploper

I-Train kent inmiddels de Raptor ook als centrale

Groet, Anne W
Re: digitale centrale
Mr. Marklin
gast

Re: digitale centrale
Beste viditv,

Trek nou een keer je beurs open en koop een Ecos. Dan ben je van een hoop sores verlost. Je kan programmeren wat je wil, en toevoegen wat je wil, en verwijderen wat je wil.
Het is een hele uitgave dat weet ik ook wel, maar dan heb je ook wat.

Mvg
Arie
Re: digitale centrale
C-Brian
gast

Re: digitale centrale
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 10 februari 2013, 12:29:19
Trek nou een keer je beurs open en koop een Ecos.

Denk je niet dat de beste man die beslissing zelf mag maken? ;)
Re: digitale centrale
Mr. Marklin
gast

Re: digitale centrale
Brian,

Dit is alleen een advies, ik wist niet dat je je aangesproken voelde.

Mvg
Arie
Re: digitale centrale
C-Brian
gast

Re: digitale centrale
Hallo Arie

Ik voel me niet aangesproken, maar het klonk nogal dirigerend naar de vraagsteller.
Re: digitale centrale
viditv
gast

Re: digitale centrale
               

                                                 Hallo Mede Spoorders,

Ik weet wel degelijk dat esos 2 een goede centrale is, maar daar hangt een stevig prijs kaartje aan vast hoor.
Ik heb reeds een pc die ik ga gebruiken ,een pentium4 dualcort processor met windos xp voor het progamma met koploper.
Ik denk dat ik toch met intellibox2 of intellibox basic gaat werken, eventueel zoek een 2de hands te kunnen vinden ,ge moet denken ik en mijn zoon gaan een grote baan bouwen en houden wel  degelijk rekening mee met budget ge ondervind wel zelf wat dat allemaal  kost nietwaar?
Het is in voorgaande al vernoemt geweest ,die centrale is in feite maar een door geef luik.
Ecos 2 heeft meer, bewijze spreken meer toeters en bellen.

Groeten,viditv
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: digitale centrale
Je kunt ook een Ecos 1 kopen voor rond de 200 euro, net zoveel mogelijkheden als de ecos 2 maar een stuk minder duur. pracht apparaat !! ik heb ook een ecos 1 werkt super.
groet Robert
Re: digitale centrale
C-Brian
gast

Re: digitale centrale
Citaat van: robert39 op zondag 10 februari 2013, 16:23:00
Je kunt ook een Ecos 1 kopen voor rond de 200 euro

Waar heb jij hem vandaan voor 200, ze gaan meestal weg voor 300 8o
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2010

offline
Re: digitale centrale
ho, ho, niet te snel conclusies trekken over de raptor. nee ik heb geen aandelen. en ook geen evangelist in deze, maar alle andere apparaten zonder pc of programma die meedraaien, kunnen niet wat de r* kan.  oke, hij ziet er niet uit, geen minibeeldschermen met foto van betreffende lok die wordt opgeroepen. zo kan ik nog wel even doorgaan. praktisch en handzaam dat is ie wel, en werken als een paard. ( 75 blokken, 55 wissels, een hele vracht seinen, 40 treinen met alle toeters en bellen en ZONDER storingen werken).

groet
jan
Re: digitale centrale
Mr. Marklin
gast

Re: digitale centrale
Hoi Jan,

Ik trek zeker geen conclusies, over welke centrale dan ook. Maar mij is geleerd dat je voor een dubbeltje geen eerste rang zit.
Soms is het nodig wat meer geld uit te trekken, voor iets wat je graag wilt.
En tot slot, heb ik een advies gegeven, een ieder moet maar zien wat hij er mee doet. Ik wik tenslotte niemand voor de voeten lopen.

Mvg
Arie
Re: digitale centrale
Ik zou me laten leiden door het moment. Als je met de pc wilt werken en een doorgeefluik nodig bent zijn er vele goede opties. Zo ben ik op een IB-Basic versie 2 gekomen omdat op het moment dat ik op zoek was deze op de kop kon tikken. Voor het zelfde was er op dat moment een ecos of iets anders geweest. Feit is en blijft dat de portemonnee toch ook bepaald wat de mogelijkheden zijn. Als je echt iets wilt kan sparen een optie zijn, maar dan staat de rest ook stil...
Re: digitale centrale
viditv
gast

Re: digitale centrale
           

                                               Hallo Mede Spoorder,
 
Inderdaad ieder  zijn mening over dit onderwerp, ik blijf uitkijken naar eventueel  een 2de hands intellibox of misschien als er die te vinden is ,2de hands een Ecos, dat  ik sterk betwijfel ,omdat  dit een degelijke centrale is.
Anders zal het nieuw kopen worden, bedankt voor de tips..

Groeten,viditv
                         
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2010

offline
Re: digitale centrale
Arie,

voor een dubbeltje op de eerste rang hoeft niet, dat is duidelijk. en ja, ook in de hobby spelen emoties een rol. en dan is het maar net waar je je euro's aan uit wil geven.
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2008

offline
Re: digitale centrale
Hoi,

Ik had ook een intellibox i.c.m. 6015 en 6017 boosters. Een en al problemen mee gehad. Bleef resetten ondanks dat ik loconet gebruikte. uiteindelijk alles eruit gegooid en Tams centrale met Tams boosters gekocht sindsdien geen enkel probleem, spookmelding of reset meer gehad. Als je via de computer gaat werken voldoet de Tams uitstekend. Verder ook nog goede service, want je kan bij vragen gewoon de fabriek bellen in Duitsland op bepaalde tijden en je krijgt onmiddelijk antwoord.

Mvg.

Olaf
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2006

offline
Re: digitale centrale
Ik ben het geheel met Olaf eens. Momenteel heb ik 3 Tams centrales in gebruik icm.de computer en nooit problemen gehad. En deze zijn in verhouding niet duur. Op 1 Tams centrale zijn 14 boosters 6017 aangesloten en werkt perfekt. Ik vind zo'n Ecos veel te duur icm.een PC.
Re: digitale centrale
viditv
gast

Re: digitale centrale
                 

                                                           Hallo Olaf,

Ik weet dat op het forum wat digitale centrales betreft nog al wat verscheidene menings verschillen zijn ,van voor standers en tegen standers wat dit onderwerp aan gaat, als men een juiste keuze wilt maken is niet al te gemakelijk .
Ik heb al verscheidene centrales met elkaar vergeleken, en tot hier toe vind ik de intellibox een van de meeste geschikte voor mijn baan die ik wil gaan bouwen, met uitzondering de Esos natuurlijk te duur.
Wat de centrale Tams betreft is me nog niet bekent ,daarom een vraag kan men die ook manueel besturen als men gelijktijdig de pc de overige treinen automatisch laat rijden?.
En zijn er daar 2draaiknoppen op die centrale voorzien ,voor manuele besturing?.
Mocht ik tot het besluit gekomen zijn de aankoop te doen wat is dan de prijs voor de centrale van Tams?.

Vriendelijke groeten,viditv
 


                                               
Re: digitale centrale
Citeerof intellibox basic gaat werken, eventueel zoek een 2de hands te kunnen vinden ,ge moet denken ik en mijn zoon gaan een grote baan bouwen en houden wel  degelijk rekening mee met budget ge ondervind wel zelf wat dat allemaal  kost nietwaar?
Sorry niet rottig bedoeld maar wat denk je dat een grote baan in zijn totaliteit kost ?. Ik denk niet dat een verschil van 100 Euro in centrales dan ook niet meer zo veel uit maakt.

Mvg,
Peter
Re: digitale centrale
Tsja, absoluut gesproken heb je misschien gelijk. Maar als ik die redenatie steeds zou volgen dan zat ik nu wel in het armenhuis  8o
Daar komt bij dat het om de uitgave van het moment gaat. Over de jaren heen gaat het om veel geld. En het is vast niet alleen de centrale, maar ook ... en ... en ...
Re: digitale centrale
Mr. Marklin
gast

Re: digitale centrale
Hoi viditv

Volgens mij bespaar je op de verkeerde dingen.
Een grote baan met alle toeters en bellen kost misschien wel 15000 tot 20000,-- euro. Dan moet er gekeken worden op 100,-- voor een centrale, dit lijkt mij dan peanuts.
Men begint altijd maar te bouwen aan een baan, en komt dan later tot de ontdekking, oh we moeten nog een centrale.
Begin hier nou eens mee, en ga dan bouwen.

Mvg
Arie
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: digitale centrale
Citaat van: viditv op woensdag 13 februari 2013, 16:06:58
                 

                                                           Hallo Olaf,

Ik weet dat op het forum wat digitale centrales betreft nog al wat verscheidene menings verschillen zijn ,van voor standers en tegen standers wat dit onderwerp aan gaat, als men een juiste keuze wilt maken is niet al te gemakelijk .
Ik heb al verscheidene centrales met elkaar vergeleken, en tot hier toe vind ik de intellibox een van de meeste geschikte voor mijn baan die ik wil gaan bouwen, met uitzondering de Esos natuurlijk te duur.
Wat de centrale Tams betreft is me nog niet bekent ,daarom een vraag kan men die ook manueel besturen als men gelijktijdig de pc de overige treinen automatisch laat rijden?.
En zijn er daar 2draaiknoppen op die centrale voorzien ,voor manuele besturing?.
Mocht ik tot het besluit gekomen zijn de aankoop te doen wat is dan de prijs voor de centrale van Tams?.

Vriendelijke groeten,viditv
                                               

Beste Viditv,

Onze vereniging, de MSG/Den Bosch heeft voor 4 van de 6 (computergestuurde) banen een Tams centrale in gebruik, (naar verluid vroeger IB's)

Met elke centrale die een draaiknop heeft kun je manueel een trein besturen, of de computer dat kan hebben zonder "in de war te raken" is meer de vraag, overigens heeft de Tams één draaiknop.

Voor details zie http://www.tams-online.de/htmls/aktuell.html

Groet, Anne W
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2009

offline
Re: digitale centrale
Citaat van: aideeaidee op zaterdag 02 februari 2013, 19:19:51
Voor wat het waard is, ik gebruik een ib basic icm met pc aansturing. De software schrijf ik zelf en maak gebruik van S88N stroomdetectie / terugmelding. Aansturing van wissels door Kuehn en seinen door Digirails. Ik heb echt nog nooit 1 probleem gehad mbt resetten e.d. Ik heb wel de digitale lijnen heel kort gehouden door alle electronica bij elkaar te houden, en alle trafo's in fase.

Voor wat het waard is : ik heb een van de eerste IB's - inmiddels al zo'n jaar of 10. Nog nooit "reset" problemen gehad. Wel andere - de eindtrap heeft het een keer begeven, maar is toen, na opsturen naar Uhlenbrock, in zeer korte tijd voor een schappelijke prijs weer gerepareerd. Ik schrijf mijn eigen PC-software ( VisualBasic), en dat combineert perfect met de IB.
Ik heb ook wat hapering op de bus naar alle boosters : niet altijd wordt een kortsluiting in een boostertraject correct gedecteerd door de IB ( die dan vervolgens naar de "stop" stand zou moeten gaan)

RoelofS
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2023

offline
Re: digitale centrale
Voor wat het waard is :

Er zijn practisch geen "slechte"centrales, anders hadden we dat op dit forum allang gelezen.
Er zijn ongetwijfeld vele gebruikers tevreden over bepaalde centrales en er zullen er ontevreden zijn.
Er zullen ook mensen zijn die zweren bij een bepaald merk en misschien zijn er wel mensen die denken
dat een grote baan een dure centrale moet :D.
Ikzelf heb nog een combinatie uit de "oude doos" ( Märklin 6021/6050), maar voor wat ik er mee doe is dat
op dit moment nog prima toereikend. Maar als ik iets anders moest gaan kiezen dan zou ik het volgende doen,
uiteraard met in het achterhoofd wat voor baan ik heb of wil hebben :

1. Wat wil ik ermee bv. handmatig rijden, deels automatisch of gehele computergestuurd ?
2. Wat moet de centrale kunnen , bv. te leveren vermogen, aantal regelaars, aantal functietoetsen ?
3. Wat voor protocollen moet hij aankunnen ?
4. Wat heb ik voor budget ?

Daarna bepaal ik keuze en dan kan ik gaan voor nieuw of 2e hands.

Ik bedoel te zeggen dat ieder voor zich de afweging moet maken die bij hem past. Een CS2 of Ecos van
ruim ? 500,00 is niet per definitie "beter" dan een Tams van iets meer dan ? 200,00.


Re: digitale centrale
Helemaal eens. Als herintreder had ik veel oude spullen en wilde daar weer mee gaan rijden. Eerst in een eigen digitaal aangestuurde analoog variant (hmmm, klinkt goed), maar later na veel puzzelen en de mogelijkheid om die IB-Basic aan te schaffen ben ik daar anders tegenaan gaan kijken. De oude treintjes moeten omgebouwd etc. etc. Op zich ook niet bepaald goedkoop, maar goedkoper dan alles (nieuw) digitaal aanschaffen. Ik maak er nu een sport van om vooral met tweedehands spullen de boel op te zetten (lukt niet helemaal). Natuurlijk kun je alles nieuw aanschaffen en over het totaal aan kosten gekeken over de jaren maken die paar  honderd euro niks uit. Maar als je opnieuw een baan wilt opzetten en je wilt al redelijk snel kunnen rijden dan maakt het wel degelijk uit. Dat geld moet dan al direct beschikbaar zijn en sparen is altijd een optie als je voldoende lang wilt wachten. Voor de (ver) gevorderde rijder zie ik ook echt de voordelen van een geavanceerde centrale wel in. Hoewel... als je alleen met een pc wilt rijden zoals ik wat minder. Maar zoveel mensen zoveel wensen. De afweging moet ieder voor zich maken. Maar er is geen 1 waarheid. Kijk naar de decoders van Tams. Lekker goedkoop en ook in een wisselstroom variant verkrijgbaar. Hoef je de loc verder niet om te bouwen. Er zijn mensen die erbij zweren, ik heb niets dan slechte ervaring, ik vind het een prut decoder. Daar is voor mij dan weer zo'n voorbeeld dat je soms toch beter voor kwaliteit kunt kiezen.
Re: digitale centrale
Lid sinds: 2023

offline
Re: digitale centrale
Citaat van: aideeaidee op donderdag 14 februari 2013, 10:46:24
Kijk naar de decoders van Tams. Lekker goedkoop en ook in een wisselstroom variant verkrijgbaar. Hoef je de loc verder niet om te bouwen. Er zijn mensen die erbij zweren, ik heb niets dan slechte ervaring, ik vind het een prut decoder. Daar is voor mij dan weer zo'n voorbeeld dat je soms toch beter voor kwaliteit kunt kiezen.

Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat is dan gebaseerd op voldoende negatieve ervaringen over de decoders, die zijn ook wel te vinden her en der. Het gaat hier over centrales en daar zijn niet zulke expliciet negatieve dingen over te vinden, althans niet dat ik weet.