Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  revisie en ombouw railbus Märklin 3016
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: revisie en ombouw railbus Märklin 3016  (gelezen 4583 keer)

Arthur

• Toffe Gast
  • *
revisie en ombouw railbus Märklin 3016
« Gepost op: woensdag 30 januari 2013, 10:59:39 »

Misschien een domme vraag en misschien heb ik niet ver genoeg gezocht in de vele beschikbare informatie. Ik heb een Märklin railbus 3016, AC analoog, met een defecte veldspoel. Ik kan natuurlijk een nieuwe veldspoel bestellen en deze monteren. Probleem opgelost. Maar ik overweeg een hoogvermogenmotor te installeren, nog zonder decoder. Kan ik dan nog verder analoog rijden, met mijn oude omschakelrelais? Of ben ik verplicht een decoder te installeren? Moet ik dan mijn baan niet geheel op DC zetten? Op zich mag dat geen probleem zijn, omdat alle Märklin analoge locomotieven perfect op gelijkstroom rijden. Mijn dank is groot voor het antwoord, dat ik mag ontvangen!
Ik ben nu met pensioen. Eindelijk ga ik iets beginnen doen.

loc1200

• Stamgast
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: revisie en ombouw railbus Märklin 3016
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 30 januari 2013, 14:04:33 »

Arthur,

Je kan inderdaad je lok ombouwen met een 5-polige hoogvermogensmotor, maar de motor wordt dan ook een gelijkstroommotor.
Dit gaat niet zo maar samen met een ouderwets relais, daar die voor een wisselstroom motor is bedoeld.
Je kan dan er weer een decoder van bv. ESU in plaatsen, die de functie van jouw rijrichtingsschakelaar over neemt. Deze kan je weer zo instellen dat de binnenverlichtting en front en sluitseinen bij conventioneel bedrijf gewoon werken, maar het wordt toch een dure oplossing als je niet digitaal gaat rijden. (motor 26,= en decoder 28,=. prijzen kunnen afwijken, maar dit is nog aardig realistisch, de verzendkosten even niet meegerekend)

Ik kan kijken of ik nog een veldspoel voor deze Triebwagen heb liggen voor een schappelijke prijs.

Mvg. Marcel
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

Arthur

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 30 januari 2013, 20:39:07 »

Marcel,

alvast dank om eens uit te kijken naar een veldspoel voor de railbus 3016! Achteraf beschouwd is mijn vraag een beetje dom, want ofwel ga je voluit voor gelijkstroom en digitaal, zonder omschakelrelais, ofwel blijf je trouw aan je jeugd en doe je verder analoog AC. En dan is de vervanging van een doodgewone veldspoel de meest eenvoudige en goedkope oplossing. Mijn railbusje heeft 35 jaar stilgestaan.

PietB

• Stamgast
  • Forum member sinds 2006
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 30 januari 2013, 21:24:44 »

Achteraf beschouwd is mijn vraag een beetje dom, want ofwel ga je voluit voor gelijkstroom en digitaal, zonder omschakelrelais,
Ik weet niet of het dom is..........ik denk juist dat het een heel verstandige vraag is.
ofwel blijf je trouw aan je jeugd en doe je verder analoog AC.
Dat kan ook met een (goede) decoder.
Er zijn decoders die zich prima op een vol AC analoge baan voelen.
En dan is de vervanging van een doodgewone veldspoel de meest eenvoudige en goedkope oplossing. Mijn railbusje heeft 35 jaar stilgestaan.
Ik denk dat dat nog maar de vraag is.
Natuurlijk is het leuk als Marcel je kan helpen met een veldspoel, maar een decoder + permanent magneet is niet per definitie duurder dan een nieuwe veldspoel, als die nog te koop is.
En bouw je een decoder in, dan ben je van dat gekreun bij het omschakelen af en hoef je later één loc minder om te bouwen, als je besluit toch over te stappen naar digitaal.
Wat je ook doet, je schrijft dat hij 35jaar niet gelopen heeft, een tip:
Haal de motor uit elkaar en ontdoe het loopwerk van alle kunststof onderdelen.
Leg het overblijvende metalen gedeelte van het loopwerk in een bakje wasbenzine en laat dat een nachtje weken.
Voordat je het loopwerk uit de bak haalt schud het even goed door zodat alle vuil er uit is.
Laat dan het loopwerk een uur of 10-12 drogen en zet het geheel weer in elkaar.
http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/642_exploded_views.rar is een archif met daar in ook de explodedview van de 3014 zodat je geen problemen hebt met het in elkaar zetten.
Als de motor weer is samengebouwd smeer dan de draaipunten en de tandwielen met zeer weinig olie.
Een paar nieuwe koolborstels er in en klaar is Arthur.
Moet je eens opletten hoe mooi dit karretje weer rijdt.

grt Piet.
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

huub

• Stamgast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 30 januari 2013, 21:32:05 »

Daar heeft Piet gelijk in; voor een 35 Euro kan je een lok ombouwen naar digitaal; dat is veruit de beste oplossing.

En dan nog dit hardnekkige misverstand: een digitale centrale geeft altijd een wisselspanning af en geen gelijkspanning !

wvniersen

• Stamgast
    • Zolderbaan Unterstetten
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 30 januari 2013, 21:34:18 »

en als je wilt weten hoe...

hier is een draadje met hoe je hem reinigt en weer rijdbaar krijgt.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39728.msg725660#msg725660

met dit als resultaat.

groet Winno

Arthur

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 30 januari 2013, 21:54:47 »

Allen dank voor de gouden tips!

loc1200

• Stamgast
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 31 januari 2013, 13:24:52 »

Helaas staat er weer veel dingen in de reacties, waarbij de vraagsteller niet echt mee geholpen is.

1) Als ik de beste man voor een schappelijke prijs een veldspoel zou leveren, kost dat ding niet meer dan een tientje.
Daar krijg je echt geen decoder ( prijs?) voor en een (ESU?) permanente magneet van 11,=; tenzij Piet die voor een schappelijk prijsje kan leveren. De vraagsteller heeft het ook over een 5-polige motor, zodat ik niet op een andere motor door-borduur.

2) Verder hoef je echt niet een lok oid uit elkaar te halen, maar enkele kleine druppeltjes wasbenzine op de tandwielen/assen volstaat om de overbrenging voorzichtig los te weken. Daarna een beetje poetsen en smeren, en het werkt ook.

3) De spanning welke uit de REGELAAR komt is toch echt gelijkstroom. Deze is voorzien van een digitaal signaal, waardoor en een wisselend voltage op staat; echter dat is met een multimeter niet vast te stellen. Misschien kan Huub, mij uitleggen waarom er een bruggelijkrichter in die digitale centrales zit?

Mooi draadje over je railbus, Winno.  :thumbup:

Mvg. Marcel
« Laatst bewerkt op: donderdag 31 januari 2013, 13:40:56 door loc1200 »
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;

PietB

• Stamgast
  • Forum member sinds 2006
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 31 januari 2013, 13:37:50 »

1) Als ik de beste man voor een schappelijke prijs een veldspoel zou leveren, kost dat ding niet meer dan een tientje.
Daar krijg je echt geen decoder ( prijs?) voor en een (ESU?) permanente magneet van 11,=; tenzij Piet die voor een schappelijk prijsje kan leveren. De vraagsteller heeft het ook over een 5-polige motor, zodat ik niet op een andere motor door-borduur.
Ff beter lezen Marcel, ik prijs jou dat je hem voor weinig wilt/kunt helpen.
Terloops maak ik de vergelijking nieuwe veldspoel versus ombouw naar digitaal, niets meer en niets minder.
En natuurlijk is er voor die prijs niks fatsoenlijks te koop.
2) Verder hoef je echt niet een lok oid uit elkaar te halen, maar enkele kleine druppeltjes wasbenzine op de tandwielen/assen volstaat om de overbrenging voorzichtig los te weken. Daarna een beetje poetsen en smeren, en het werkt ook.
Natuurlijk, maar de rotzooi is er niet echt uit. Mijn methode is afdoende om weer jaren storingsvrij door te kunnen rijden.
En zeker van belang als je een "oude" loc wilt ombouwen.
Hoe minder weerstand de motor ondervind hoe langer de decoder heel blijft, dit is echt jaren praktijk ervaring.

Over die derde stelling wil ik niet discussieren.
Grt Piet.
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

loc1200

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 31 januari 2013, 14:03:37 »

PS. Piet; niet wakker van liggen.  :D

Ik wacht even of Arthur de motor aan de praat krijgt voor ik in de bak met veldspoelen duik.....

Gr. Marcel

philippe_007

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 31 januari 2013, 14:08:31 »

Arthus (of anderen),

motor + decoder voor ongeveer 54?
Welke gebruiken jullie om analoge locs om te bouwen naar digitaal?

heb er nl nog een pak liggen dat ik zou willen ombouwen.

En hebben deze dan digitale eigenschappen, ik bedoel bv op een remmodule, gaan deze dan afremmen of plots stoppen (zoals bv een delta).

mvg,
philippe

huub

• Stamgast
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 31 januari 2013, 17:40:17 »

3) De spanning welke uit de REGELAAR komt is toch echt gelijkstroom. Deze is voorzien van een digitaal signaal, waardoor en een wisselend voltage op staat; echter dat is met een multimeter niet vast te stellen. Misschien kan Huub, mij uitleggen waarom er een bruggelijkrichter in die digitale centrales zit?

Tja Marcel,

Over welke bruggelijkrichter heb je het dan nu ?
Over het exemplaar dat in de voeding van de centrale/booster zit ?

Maar uit de cs1,2 ms1,2 en de Ecos 1 en 2 komt dezelfde rijspanning en dat is toch echt een wisselspanning.
Dat is gedaan om na dubbelfasige gelijkrichting (in de decoder) al direct een bijna perfecte gelijkspanning te krijgen; die heb je nodig om de treinmotor aan te sturen.
Ga je het signaal als gelijkspanning toevoeren dan valt iedere keer de voeding weg op het moment dat het signaal nul wordt.
Dat wordt dus helemaal niks meer met een mooie snelheidsregeling want dit signaal is instabiel.
Voor die gelijkrichter staat het baansignaal en dat bevat ook de digitale info; het is dus geen gewone wisselspanning.

Onderstaan plaatje geeft voorbeelden weer van wat er in een Motorola-signaal kan zitten.
Beantwoord ik hiermee jou vraag ?

grv Huub

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 31 januari 2013, 18:23:05 »

Strikt genomen bestaan de signalen van de meeste protocollen uit een DC en meerdere AC componenten (hogere harmonischen).
Alleen bij DCC is er geen DC component aanwezig, omdat het digitale signaal geheel symmetrisch is.
Bij DCC wordt elk bit door twee pulsen, een positieve en een negatieve puls voorgesteld, de bitrate is de halve baudrate.
Nadeel is dan weer dat de data overdracht ongeveer twee keer zo klein is als bij bijvoorbeeld mfx.
Bij mfx stelt elke puls een bit voor, de bitrate is gelijk aan de baudrate.
Of dit in de praktijk merkbaar is weet ik niet.
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

DB

• Zeer Toffe Gast
  • *
  • V65
« Reactie #13 Gepost op: maandag 04 februari 2013, 20:35:27 »

En ik maar nieuwsgierig zijn of die railbus weer rijdt.  ;)

wvniersen

• Stamgast
    • Zolderbaan Unterstetten
« Reactie #14 Gepost op: maandag 04 februari 2013, 21:32:32 »

Mooi draadje over je railbus, Winno.  :thumbup:

Mvg. Marcel

Dank je wel.

Hij is nu helemaal gereed.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39728.msg754224#msg754224

groet Winno
Pagina's: [1]   Omhoog